Byta grafikkort - Hur gör man drivrutinsbiten?

Permalänk

Byta grafikkort - Hur gör man drivrutinsbiten?

Hej Sweclockers.
Har beställt ett RTX 4070 som skall ersätta mitt GTX 980, som hängt med sedan 2014.

Hårdvarudelen av bytet har jag koll på, men hur gör man mjukvarumässigt så det blir rätt drivrutiner och Geforce Experience fattar att uppdatering skett?

Datorn jag skall göra bytet i har en CPU (R7 5800x) som saknar egen grafikkrets.

Bör jag ladda ned en drivrutin för RTX 4070 manuellt innan bytet? Något annat jag bör tänka på?

Jag har aldrig gjort ett grafikkortsbyte på existerande maskin förr, bara byggt system "från grunden", eller uppgraderat andra komponenter.
Är något klurit med mjukvarubiten av grafikkortsbyten Nvidia -> Nvidia?

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Moderator
Medlem

Bara att ploppa in grafikkortet och installera senaste drivrutinerna med "clean install" för att rensa inställningar som kanske var mest lämpade för ett gammalt kort. Vid första boot och inlogg så kan man få vara lite tålmodig en kort stund i väntan på bild / vettig upplösning.

Vill man löpa hela linan ut så kan man ju köra DDU och hålla på, men jag hade iaf. inte gjort det förutom vid byte mellan tillverkare.

Edit: GTX 980 verkar fortfarande vara supported så du kanske redan har de senaste drivrutinerna, men som sagt hade nog kastat in dem igen med en clean variant.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ladda ner ddu, starta datorn i felsäkert läge, kör ddu som tar bort allt som har med nvidia att göra, starta om datorn, installera senaste drivrutinerna,klar!

Tekniskt sätt kan du säkert bara byta gpu sen tuta och köra, men hela denna process tar vadå, 10-15 minuter? Och du minimerar risken för eventuella problem i framtiden då även när man byter gpu som är samma märke så kan saker strula och Nvidias "clean Install" är inte vad iallafall jag anser en clean Install är för då hade inte ddu haft stöd för nvidia.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Bara att ploppa in grafikkortet och installera senaste drivrutinerna med "clean install" för att rensa inställningar som kanske var mest lämpade för ett gammalt kort. Vid första boot och inlogg så kan man få vara lite tålmodig en kort stund i väntan på bild / vettig upplösning.

Vill man löpa hela linan ut så kan man ju köra DDU och hålla på, men jag hade iaf. inte gjort det förutom vid byte mellan tillverkare.

Edit: GTX 980 verkar fortfarande vara supported så du kanske redan har de senaste drivrutinerna, men som sagt hade nog kastat in dem igen med en clean variant.

ja 900 serien har fortfarande support i senaste drivaren så kör TS redan senaste drivaren så är den kompatibel med bägge korten.

dock kan div manuellt ändrade inställningar ställa till det så som du säger rekommenderat att nollställa alla inställningar till default.

men ska inte vara nått problem att iaf starta upp datoirn med samma drivare och det nya kortet för att sen nollaställa inställningarna aka "clean install".

Skrivet av norrby89:

Ladda ner ddu, starta datorn i felsäkert läge, kör ddu som tar bort allt som har med nvidia att göra, starta om datorn, installera senaste drivrutinerna,klar!

Tekniskt sätt kan du säkert bara byta gpu sen tuta och köra, men hela denna process tar vadå, 10-15 minuter? Och du minimerar risken för eventuella problem i framtiden då även när man byter gpu som är samma märke så kan saker strula och Nvidias "clean Install" är inte vad iallafall jag anser en clean Install är för då hade inte ddu haft stöd för nvidia.

Nvidias drivare är typ en universaldrivare som innehåller allt innehåll för att driva de stödda generationerna så ingen skillnad om du väljer senaste drivare för 900 serien eller 4000 serien på deras hemsida du kommer få ner exakt samma drivare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nvidias drivare är typ en universaldrivare som innehåller allt innehåll för att driva de stödda generationerna så ingen skillnad om du väljer senaste drivare för 900 serien eller 4000 serien på deras hemsida du kommer få ner exakt samma drivare.

Ja men uppenbarligen så innehåller den allt den behöver för alla kort men är fortfarande skillnad mellan korten, har varit med om massvis med gånger när man bytt grafikkort nvidia till nvidia och börjat få massa random blåskärmar även inom samma generation. Sure är ett antal år sen nu men med tanke på hur nvidia hanterar sina drivrutiner nu så har jag svårt att se att dom skulle ändrat de.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ja men uppenbarligen så innehåller den allt den behöver för alla kort men är fortfarande skillnad mellan korten, har varit med om massvis med gånger när man bytt grafikkort nvidia till nvidia och börjat få massa random blåskärmar även inom samma generation. Sure är ett antal år sen nu men med tanke på hur nvidia hanterar sina drivrutiner nu så har jag svårt att se att dom skulle ändrat de.

aja ja har iaf gjort så iaf ända sen gts 8800 utan problem under win vista/7/10/11 är kanske nått spel här och där som inte fungerat direkt utan behövt att man kört en nolla alla inställningar för spelet inte funkat som det ska annars har det alltid funkat att bara plugga in det nya och köra tror inte jag fått enb blåskärm pga gpu sen jag satt på XP men där fick man ju blåskärm till höger och vänster pga att vinden låg på åt fel håll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

aja ja har iaf gjort så iaf ända sen gts 8800 utan problem under win vista/7/10/11 är kanske nått spel här och där som inte fungerat direkt utan behövt att man kört en nolla alla inställningar för spelet inte funkat som det ska annars har det alltid funkat att bara plugga in det nya och köra tror inte jag fått enb blåskärm pga gpu sen jag satt på XP men där fick man ju blåskärm till höger och vänster pga att vinden låg på åt fel håll.

Mm är olika, men ändrar inte att man inte alltid kan göra det och riskerar att få problem.

Och när lösningen tar max 15min är det verkligen något att bråka om?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Mm är olika, men ändrar inte att man inte alltid kan göra det och riskerar att få problem.

Och när lösningen tar max 15min är det verkligen något att bråka om?

nä men samtidigt behövs det inte för du får inget problem så tar det 0 minuter.

går ju göra efter att man satt i det nya om man får problem att boota upp och kunna komma in i windows för att rensa drivare i efterhand funkar ju alltid sålänge kortet iaf visar bild (felsäkert läge laddas inte äns nvidia drivaren in så får du inte bild där har kortet andra problem).

och som sagt clean install finns i Nvidia installern som rensar bort alla äldre gpudrivare och nollställer alla inställningar.

Visa signatur