Permalänk
Medlem

Köpråd Chromebook

Hej på er.
Min dotter på 11år har dysleksi och fått stötte från nav (vi bor i Norge) för att köpa datorn som hon kan ha i skolan.
Windows datorn går ju bort då den maskinvaran man får för för några tusen är för trög.
Men tänkte att Chrome OS är väl mer lätt drivet?
Nån som har nån råd angående vad man ska tänka på av specifikationer?
Har aldrig använt Chromebook.
Ska inte spelas på den bara använda hjälp läromedel.

Tack på förhand
Mvh Johan

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar mjukvaran (läromedel programmen) som är tänkt att användas på Chrome OS? Chrome har jag hört är lite kinkig med vad som kan installeras och hjälp mjukvara kan vara väldigt kinkig med vad den kan köras på.

Kolla också vad kanske skolan och lärarna använder. Blir oftare mycket lättare med dokument och annat om alla använder samma.

Bara en tankeställare
Vilken Chrome book som är "bra" har jag ingen koll på alls. Så det får vara osagt.

Edit : Begagnat?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hur fungerar mjukvaran (läromedel programmen) som är tänkt att användas på Chrome OS? Chrome har jag hört är lite kinkig med vad som kan installeras och hjälp mjukvara kan vara väldigt kinkig med vad den kan köras på.

Kolla också vad kanske skolan och lärarna använder. Blir oftare mycket lättare med dokument och annat om alla använder samma.

Bara en tankeställare
Vilken Chrome book som är "bra" har jag ingen koll på alls. Så det får vara osagt.

Edit : Begagnat?

Blir en ny helst i 3000kr klassen.
Programmet har vi verifierat fungerar på CHROMEOS.
Hon går på en skola som heter Steinerskolen som inte använder digitala hjälpmedel ska ringa o prata med dom. Tänkte mest på om man kan klara använda en Chromebook med tex 4gb ram. I den prisklassen så har även windows pc 4gb ram vilket inte går att använda.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Tänk på att en Chromebook inte är en persondator (pc) på samma sätt som vi vanligtvis tänker oss, även om den vid första anblick ser ut som en sådan. En Chromebook är byggd kring konceptet med Googles molntjänster, med både hårdvara och mjukvara som är vad du finner i en mobiltelefon eller surfplatta. Det gör att väldigt många olika program helt enkelt inte går att installera i en Chromebook, och det du kan installera är i form av appar (APK).

Jag har personlig erfarenhet av att använda en chromebook på ett tidigare arbete, hatade det något enormt, så fruktansvärt jävla störigt då allting som är installerat är designat för touch-screen (det är precis samma appar i en android-telefon som i en chromebook), men denna billiga chromebook hade en helt vanlig datorskärm UTAN touch-funktion. Så om du köper en chromebook, se för Gabes skull till att det i alla fall är en med touch screen.
Med en chromebook är man låst till vad Google erbjuder för appar i sin Play Store, i stort sett, då en chromebook mest är en skev, billig, mobiltelefon som du inte kan ringa med.

Slutsats, enligt min åsikt. Chromebook är bra om du behöver något billigt för att surfa på nätet, kolla vädret, spela spotify eller youtube (i deras respektive appar). Och nästan allt du kan göra med en chromebook, kräver att du är uppkopplad/online, då hela konceptet är byggt just kring Googles molntjänster. Maskinerna är billiga just på grund av det, de klarar inte av att köra tyngre saker som t.ex. Microsoft Office-paketet, utan behöver koppla upp sig mot en server som sköter de tyngre beräkningarna, dvs Google Docs.

Mitt råd är att du läser på om vad Chromebook är för något innan du köper det i tron att det är en vanlig dator till ett jättebilligt pris. De är billiga av en anledning!!!

Kom på fler saker att raljera om.