Råd inför uppgradering av LENOVO T550

Permalänk

Råd inför uppgradering av LENOVO T550

Hej!
Jag är väldigt grön inom vissa områden kopplat till hårdvara på datorer. Jag har en Lenovo T550 (se information om mitt nuvarande system längre ned) och ska börja läsa en utbildning till Frontendutvecklare.

Utbildningens minimikrav på egen dator är följande:
- Windows 10, minst 8 GB ram. Vi rekommenderar minst 8 GB internminne men gärna 16 GB.
- En SSD-disk med 256 GB ledigt utrymme (det kan fungera med mindre).
Viktigaste är mycket ramminne och SSD-disk, eftersom det gör skillnad i snabbhet.

Mitt nuvarande system:
Operativsystemets namn Microsoft Windows 10 Pro (64-bitar)
Version 10.0.19045 version 19045
Ytterligare beskrivning av operativsystemet Inte tillgängligt
Operativsystemets tillverkare Microsoft Corporation
Datornamn DESKTOP-QHHLJUO
Datortillverkare LENOVO
Datormodell 20CJS1V900
Datortyp x64-based PC
System-SKU LENOVO_MT_20CJ_BU_Think_FM_ThinkPad T550
Processor Intel(R) Core(TM) i5-5300U CPU @ 2.30GHz, 2295 Mhz, 2 kärnor, 4 logiska processorer
BIOS-version och -datum LENOVO N11ET54W (1.30 ), 2021-09-01
SMBIOS-version 2.7
Version av inbäddad styrenhet 1.09
BIOS-läge Äldre
Baskortstillverkare LENOVO
Baskortsprodukt 20CJS1V900
Baskortsversion Not Defined
Plattformsroll Bärbar
Tillstånd för säker start Stöds inte
PCR7-konfiguration Bindning är inte möjlig
Windows-katalog C:\WINDOWS
Systemkatalog C:\WINDOWS\system32
Startenhet \Device\HarddiskVolume1
Nationella inställningar Sverige
HAL (Hardware Abstraction Layer) Version = "10.0.19041.3636"
Användarnamn DESKTOP-QHHLJUO\ydstr
Tidszon Västeuropa, normaltid
Installerat fysiskt minne (RAM) 8,00 GB (FINNS EN LEDIG DIMM2-SLOT PÅ MODERKORTET)
Sammanlagt fysiskt minne 7,70 GB
Tillgängligt fysiskt minne 2,22 GB
Sammanlagt virtuellt minne 12,5 GB
Tillgängligt virtuellt minne 6,45 GB
Växlingsfilsutrymme 4,75 GB
Växlingsfil C:\pagefile.sys
Kernel DMA-skydd Av
Virtualiseringsbaserad säkerhet Inte aktiverat
Enhetskrypteringsstöd Anledningar till att automatisk enhetskryptering misslyckats: PCR7-bindning stöds inte, Hardware Security Test Interface misslyckades och enheten använder inte vänteläge med anslutning
Hyper-V - Tillägg för VM-övervakningsläge Ja
Hyper-V - Tillägg för adressöversättning på nivå två Ja
Hyper-V - Virtualisering aktiverad i inbyggd programvara Nej
Hyper-V - Dataexekveringsskydd Ja

Mina frågor:
Kan någon vägleda mig i följande:

Jag har en extremt tight budget då jag lever strax ovanför existensminimum.

1. Jag har förstått att jag bör skaffa ett ytterligare ett RAM-minne på 8GB. Tips på var jag kan hitta billiga men bra sådana? Vad ska jag tänka på när jag installerar RAM-minnet?

2. Jag har förstått att jag också behöver SSD-disk med minst 256GB utrymme. Var hittar jag en billig och bra sådan?

3. Är det några andra förändringar/uppgraderingar av systemet som ni proffs starkt rekommenderar?

Tack för ert tålamod med en nybörjare!

/Pontus

Permalänk
Medlem

1. Jag förmodar att det är ddr3 so-dimm minne i datorn redan, då bör något av dessa fungera (men inte alltid att alla datorer gillar alla minnen eller att man kombinerar ett minne med ett annat, så ingen garanti på att alla funkar): https://www.prisjakt.nu/c/so-dimm-minnen?1171=12508&r_95336=8...

2. Hur stor disk har du i datorn idag? Är det en HDD eller SSD?

3. Laptops brukar i regel inte gå att uppgradera utöver att man i många fall kan byta ut minnen och lagringen, men i vissa fall går inget att uppgradera då samtliga delar är fastlöda på moderkortet.

Med detta sagt så behöver du kolla så att det på just din exakta modell går att öppna upp undersidan och komma åt minnena och disken innan du ev köper nya delar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Ser ut att vara ddr3 i den och lätt att uppgradera.
Den verkar ha ssd disk installerat redan så kolla de via Crystaldiskinfo finns att ladda ner så får du status och info om disken.
Jag kan kolla om jag har ett 8gb ddr3 minne du kan få till uppgraderingen om du vill ha.
De du ska göra är att byta kylpasta på den, den är gammal och går nog varm så kommer hjälpa en del.
Mvh Thomas

https://m.youtube.com/watch?time_continue=2&v=KTLroPMGxbc&emb...

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Här fanns billiga minnen så man slipper blanda.
https://www.amazon.se/dp/B0887VW45V

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Halvtrist situation tyvärr. Windows 10 slutar supportas 14 oktober 2025. Windows 11 supportar officiellt inte så gamla CPU:er, även om det i dagsläget går att komma runt - men ingen vet om det kommer gå i framtiden. 2-kärniga CPU:er är sällan speciellt roliga ändå. Hade utbildningen inte "krävt" Windows så hade det antagligen varit ett OK alternativ att uppgradera hårdvaran och köra Linux rätt många år till. I ditt läge så hade jag tittat efter en ny laptop. Men om det inte är ett alternativ ekonomiskt...

Lenovos servicemanualer är väldigt pedagogiska. Både den och Youtube-videon som länkas ovan tyder på att det finns en M.2-plats för den typen av SSD och en plats för 2.5" SSD (den som byts i videon).

I servicemanualen finns också instruktion för hur du matar in serienummer för datorn på Lenovos hemsida för att få tips på reservdelar som passar till just den individen. Det kan vara bra att dubbelkolla tips du får här mot den informationen, så att specarna stämmer överrens. Eller visa i tråden vilka reservdelar Lenovo rekommenderar så kanske du får hjälp att hitta likvärdiga billigare.

På det sättet kan du antagligen få reda på om det är en SATA-variant av M.2-SSD du ska ha om du väljer att sätta en en ny/extra disk där - ganska troligt eftersom datorn är så pass gammal. I dagsläget är det PCIe-varianter av M.2-SSD:er som är vanligast. Det ser ut som om platsen är till för en 2280-variant, vilket är den vanliga längden på M2-SSD:er, men jag är inte säker. Du kan så klart öppna datorn och mäta.

Permalänk
Medlem

På länken nedan hittar du manual för hur man tar isär datorn och byter komponenter.

https://download.lenovo.com/pccbbs/mobiles_pdf/t550_w550s_hmm...

Du kan ha både M2 SSD och vanlig 2,5” SSD/HDD. Om du ska köra med M2 så ska längden på kortet var 42mm.

Sida 66 för 2,5” SSD/HDD (1040 Storage-drive stabilizer bar, internal storage drive, hard disk drive cable, and hard disk drive bracket)
Sida 70 för M2 SSD (1080 M.2 solid-state drive)

Permalänk

Svar till shugge

Skrivet av shugge:

1. Jag förmodar att det är ddr3 so-dimm minne i datorn redan, då bör något av dessa fungera (men inte alltid att alla datorer gillar alla minnen eller att man kombinerar ett minne med ett annat, så ingen garanti på att alla funkar): https://www.prisjakt.nu/c/so-dimm-minnen?1171=12508&r_95336=8...

2. Hur stor disk har du i datorn idag? Är det en HDD eller SSD?

3. Laptops brukar i regel inte gå att uppgradera utöver att man i många fall kan byta ut minnen och lagringen, men i vissa fall går inget att uppgradera då samtliga delar är fastlöda på moderkortet.
Med detta sagt så behöver du kolla så att det på just din exakta modell går att öppna upp undersidan och komma åt minnena och disken innan du ev köper nya delar.

Specifikationerna för RAM-minnet som är installerat är:
Manufacturer: Lenovo
OEM Part #: 03X6657
Chip Description: 8GB, 1600MHz, DDR3L-1600 PC3-12800, 204p SODIMM, 1.35v

Jag har en LITEON LCH-256V2S-HP och när jag kollar i "Den här datorn" så står det 236GB.

Jag har öppnat upp den och kollat bland annat RAM-minnet och det går att byta/utöka detta.
TACK FÖR HJÄLPEN!

Permalänk

Svar till Tobbe_Man

Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan.
Ser ut att vara ddr3 i den och lätt att uppgradera.
Den verkar ha ssd disk installerat redan så kolla de via Crystaldiskinfo finns att ladda ner så får du status och info om disken.
Jag kan kolla om jag har ett 8gb ddr3 minne du kan få till uppgraderingen om du vill ha.
De du ska göra är att byta kylpasta på den, den är gammal och går nog varm så kommer hjälpa en del.
Mvh Thomas

https://m.youtube.com/watch?time_continue=2&v=KTLroPMGxbc&emb...

Tack så mycket för hjälpen. Ja, jag är väldigt intresserad av 8gb ddr3 RAM, har du ett till salu och isåfall vad vill du ha för det?Tack för länken till YouTube-klippet! Vilken kylpasta rekommenderar du?

Permalänk

Svar till KAD

Skrivet av KAD:

Halvtrist situation tyvärr. Windows 10 slutar supportas 14 oktober 2025. Windows 11 supportar officiellt inte så gamla CPU:er, även om det i dagsläget går att komma runt - men ingen vet om det kommer gå i framtiden. 2-kärniga CPU:er är sällan speciellt roliga ändå. Hade utbildningen inte "krävt" Windows så hade det antagligen varit ett OK alternativ att uppgradera hårdvaran och köra Linux rätt många år till. I ditt läge så hade jag tittat efter en ny laptop. Men om det inte är ett alternativ ekonomiskt...

Lenovos servicemanualer är väldigt pedagogiska. Både den och Youtube-videon som länkas ovan tyder på att det finns en M.2-plats för den typen av SSD och en plats för 2.5" SSD (den som byts i videon).

I servicemanualen finns också instruktion för hur du matar in serienummer för datorn på Lenovos hemsida för att få tips på reservdelar som passar till just den individen. Det kan vara bra att dubbelkolla tips du får här mot den informationen, så att specarna stämmer överrens. Eller visa i tråden vilka reservdelar Lenovo rekommenderar så kanske du får hjälp att hitta likvärdiga billigare.

På det sättet kan du antagligen få reda på om det är en SATA-variant av M.2-SSD du ska ha om du väljer att sätta en en ny/extra disk där - ganska troligt eftersom datorn är så pass gammal. I dagsläget är det PCIe-varianter av M.2-SSD:er som är vanligast. Det ser ut som om platsen är till för en 2280-variant, vilket är den vanliga längden på M2-SSD:er, men jag är inte säker. Du kan så klart öppna datorn och mäta.

Tack så mycket för din hjälp! Jag har en SATA-hårdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PontusYdstrom:

Tack så mycket för hjälpen. Ja, jag är väldigt intresserad av 8gb ddr3 RAM, har du ett till salu och isåfall vad vill du ha för det?Tack för länken till YouTube-klippet! Vilken kylpasta rekommenderar du?

Ska kolla om jag har ett 8gb minne, helt grattis om jag hittar på ett. Spelar ingen roll vilken kylpasta du köper, nästan all ny pasta är bättre än gammal 😀 hittar jag ett minne så skickar jag med pasta med.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk

Svar med följdfråga till toerne

Skrivet av toerne:

På länken nedan hittar du manual för hur man tar isär datorn och byter komponenter.

https://download.lenovo.com/pccbbs/mobiles_pdf/t550_w550s_hmm...

Du kan ha både M2 SSD och vanlig 2,5” SSD/HDD. Om du ska köra med M2 så ska längden på kortet var 42mm.

Sida 66 för 2,5” SSD/HDD (1040 Storage-drive stabilizer bar, internal storage drive, hard disk drive cable, and hard disk drive bracket)
Sida 70 för M2 SSD (1080 M.2 solid-state drive)

Tack så mycket för din hjälp, mycket uppskattat. Har laddat ner PDF:en och sparat den nu. En fråga, är det någon skillnad i performance och budget mellan M2 SSD och 2,5" SSD?

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Ska kolla om jag har ett 8gb minne, helt grattis om jag hittar på ett. Spelar ingen roll vilken kylpasta du köper, nästan all ny pasta är bättre än gammal 😀 hittar jag ett minne så skickar jag med pasta med.
Mvh Thomas

Tusen tack!! 👌😊. Hör av dig om du hittar så skickar jag min adress!! Superschysst av dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PontusYdstrom:

Tusen tack!! 👌😊. Hör av dig om du hittar så skickar jag min adress!! Superschysst av dig!

Japp hittade ett 8gb minne som inte kommit till användning. Hittade pasta med så pm mig din adress få får du ett brev med posten.
Mvh Thomas
[

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PontusYdstrom:

Tack så mycket för din hjälp, mycket uppskattat. Har laddat ner PDF:en och sparat den nu. En fråga, är det någon skillnad i performance och budget mellan M2 SSD och 2,5" SSD?

Hej! För din del är det ingen skillnad i prestanda mellan en M2 och 2,5" SSD eftersom Lenovo datorn är såpass gammal. Lite-On hårddisken är en 2,5" SSD enhet.

Permalänk
Skrivet av PontusYdstrom:

Specifikationerna för RAM-minnet som är installerat är:
Manufacturer: Lenovo
OEM Part #: 03X6657
Chip Description: 8GB, 1600MHz, DDR3L-1600 PC3-12800, 204p SODIMM, 1.35v

Jag har en LITEON LCH-256V2S-HP och när jag kollar i "Den här datorn" så står det 236GB.

Jag har öppnat upp den och kollat bland annat RAM-minnet och det går att byta/utöka detta.
TACK FÖR HJÄLPEN!

Det är en ssd du har.

Så där har du redan kravet.

Även om jag är skeptisk till att ssd verkligen är ett krav utan bara rekomendation för att korta ner ladd och spartiderna men beror väl på vad den mer exakt ska användas för.

Möjligen behovet av minst 256Gb ledigt utrymme blir ett problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows