Beg bärbar för redigering i PS, vilken?

Permalänk

Beg bärbar för redigering i PS, vilken?

Hej.
Har absolut ingen koll på vad man kan ha för bärbar dator om man vill kunna redigera bilder i Photoshop och eventuellt kortare filmklipp.

Så jag hoppas att ni som är mer insatta kan hjälpa mig lite på traven.

Ska man välja pc eller macbook?
Och vilken variant bör jag titta på?

Tänkte köpa en beg från någon av alla dessa företag som säljer beg så får man lite garanti och det blir mycket billigare då jag inte är så rik.
Det behöver inte alls vara senaste modellen, bara den fungerar bra till det jag skrivit innan.

Max kostnad är svårt för mig att sätta då jag inte vet vad jag ska ha, så det får jag lösa i efterhand men gärna så lågt som möjligt utan att det förstör för användningsområdet.

Vänlig hälsning
Anders

Permalänk
Skrivet av andersnaturbilder:

Hej.
Har absolut ingen koll på vad man kan ha för bärbar dator om man vill kunna redigera bilder i Photoshop och eventuellt kortare filmklipp.

Så jag hoppas att ni som är mer insatta kan hjälpa mig lite på traven.

Tänkte köpa en beg från någon av alla dessa företag som säljer beg så får man lite garanti och det blir mycket billigare då jag inte är så rik.
Det behöver inte alls vara senaste modellen, bara den fungerar bra till det jag skrivit innan.

Max kostnad är svårt för mig att sätta då jag inte vet vad jag ska ha, så det får jag lösa i efterhand men gärna så lågt som möjligt utan att det förstör för användningsområdet.

Vänlig hälsning
Anders

OM du väger åt Mac-hållet, strunta i modeller med Intelprocessorer. Har du inte råd med åtminstone M1-baserad Mac är det bättre att köpa en så bra PC du har råd med.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

OM du väger åt Mac-hållet, strunta i modeller med Intelprocessorer. Har du inte råd med åtminstone M1-baserad Mac är det bättre att köpa en så bra PC du har råd med.

Okej så minst M1 om det ska vara mac.
Ska lägga det på minnet.

Hur högt går den siffran "M1"?
Och varför ska man undvika Intel processorer i Mac?

Permalänk
Medlem

Vad har du för någon budget? Du får räkna med runt 7000:- för en MacBook Air M1 med 8GB RAM och 256GB SSD.

En MacBook Pro 14 M1 Pro är mer runt de dubbla på 14000:- med 16GB RAM och 512GB SSD.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Vad har du för någon budget? Du får räkna med runt 7000:- för en MacBook Air M1 med 8GB RAM och 256GB SSD.

En MacBook Pro 14 M1 Pro är mer runt de dubbla på 14000:- med 16GB RAM och 512GB SSD.

Jag har inte satt någon budget än, jag inte har någon koll på den marknaden och då vill jag inte sätta en budget utan jag vill se lite olika priser innan jag sätter min gräns

Permalänk

Okej så minst M1 om det ska vara mac.
Ska lägga det på minnet.

Hur högt går den siffran "M1"?
Och varför ska man undvika Intel processorer i Mac?

Varje M-klass- processor kommer i flera storlekar, med ”bra, bättre, bäst” prestanda. ”Mx” utan suffix är basmodellen och snabb nog för de flesta; sen kommer Pro- och Max-modellerna med fler kärnor och större grafikkretsar.

Basmodellen av M-processorerna är uppe i M2 nu, men jag räknar med att M3 kommer i mars eller april. Väntar du tills dess kommer priserna på de äldre modellerna sjunka något, med andra ord.

Varför man ska undvika Intel i Mac numera är för att det är den gamla teknologin: M-klass-processorerna är snabba som en bra stationär dator och har samtidigt våldsamt bra batteritid, samt är antingen fläktlösa eller har en fläkt du troligen aldrig kommer höra under datorns livstid. Intel-Macar är numera gamla och kommer inte få uppdateringar så länge till. Intel-laptops från 2016 och framåt har dessutom ett tangentbord som kommer gå sönder. Det är utbytt mot ett vanligt tangentbord igen på M-klass-Macarna.

Permalänk
Medlem

Jag har inte satt någon budget än, jag inte har någon koll på den marknaden och då vill jag inte sätta en budget utan jag vill se lite olika priser innan jag sätter min gräns

Beror lite på vad du är ute efter.

Fördelar Mac (Apple Silicon):
* Bra skärmar (bäst?)
* Tillräckligt snabba
* Lätta
* Tysta
* Bra batteritid
* Presterar alltid på 100%

Fördelar PC
* Bra i dockat läge
* Finns kraftfullare varianter
* Ofta lättare att uppgradera i efterhand

Ang. Intel, så övergav Apple deras kretsar för ett par år sedan. Apple Silicon är framtiden där.