Permalänk
Medlem

Dubbla elkontakter?

Hej,

håller på att koppla ihop mina nya datordelar och har ett B650 GAMING X som jag ska koppla in elen i men det finns två elingångar, det fanns det inte på mitt tidigare. Har heller ingen sådan sladd från mitt nätaggregat.

Måste båda ha kabel från nätagget i?

Se bifogad bild

Permalänk
Medlem

Du behöver bara ATX_12V, ATX_12V1 är om du ska överklocka.

Permalänk
Medlem

Du behöver troligtvis bara koppla in den högra 8-pin-kontakten (ATX_12V), extra 4/8-pin brukar bara vara för mer ström vid kraftigare överklockning. Det står inte tydligt i manualen att så är fallet med just det moderkortet, men det brukar i stort sett alltid vara så.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det i 99% räcker med den stora 4+4 eps kontakten. Behöver klocka de törstigaste prollarna rätt mycket för att ha vinning av den extra 4 pinnarn.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nästa sida i manualen (sid 21) behandlar dessa anslutningar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Oftast brukar det vara så att det räcker med 8-pins kontakten och den andra är extra ifall man vill överklocka mycket.
Men i Gigabytes fall så står det ingenting, riktigt dåligt av dem att inte förklara det i manualen.

Troligtvis så räcker det med den ena dock.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, då kommer jag att testa att köra med den kontakten jag har.

En annan fråga gällande moderkortet dök upp, finns det olika längd på skruvarna som sitter mellan chassit och moderkortet?

Detta moderkortet verkar vara lite tjockare än det tidigare så det saknas typ 1mm för att kunna skruva fast moderkortet utan att det sviktar...