Microsoft vill göra handhållen Xbox

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vill göra handhållen Xbox

Om Phil Spencer får bestämma kommer Microsoft inte utmana ROG Ally och Legion Go med en Windowsbaserad handhållen speldator, utan en Xbox.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är ett smart drag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

En bärbar Series S är jag intresserad av. Spelen är ju redan optimerad för den nivå av hårdvara. Så med modernare arkitektur av cpu och gpu är det kanske möjligt att få in den nivå i en handhållen Xbox.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Önsketänkande från min sida men vill jätte gärna se att nästa Xbox har möjlighet att dualbootas med Windows med. Är personligen inte sugen på uppgradera dator igen för 30k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Önsketänkande från min sida men vill jätte gärna se att nästa Xbox har möjlighet att dualbootas med Windows med. Är personligen inte sugen på uppgradera dator igen för 30k.

Nu tror jag inte dual boot windows skulle lösa villhöver köp av ny kraftigare hårdvara för spelande, men det skulle absolut vara en intressant grej om man också kan använda xboxen som en lätt kontorsdator.

Permalänk
Medlem

Då får de överge x86 först. annars blir det bajs av det hela. man kan säga vad man vill om Nintendo. men dom var smarta och hade ARM när de gjorde switch

Permalänk
Medlem

Det skulle vara möjligt att köra desktop Windows på dagens XBox också, om Microsoft hade velat. Det vore så uppenbart användbart (och givet försäljningsargument) att det måste vara interna beslut som hindrar det. Har det ändrats?
Antingen ägnar sig Phil Spencer åt att förbereda marknaden på att en handhållen kommer att vara blockerad från att köra Windows helt, eller så kanske han gör en intern diskussion extern för att få extra tyngd i allmänhetens stöd.

Om dagens XBox hade kört Windows hade jag knappast skaffat en ny spel-PC. Microsoft konkurrerar ju redan med sina OEMs med surfaceportabler, så varför inte med handhållna enheter?

Permalänk
Medlem

"Microsoft" - Vi förlorar konsol kriget, xbox kommer kanske inte finnas i vår affärsidé 2030.
Vi gjorde misstag med vissa IPn.
Också microsoft "VI VILL GÖRA EN HANDHELD!"

(Nej jag hatar inte microsoft, ja jag har en ps5)

Permalänk
Medlem

Så som en steam deck eller ROG ally fast sämre? Xbox har inga exclusives att locka med så en eventuell handheld måste vara snorbillig om den ska kunna konkurrera.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Men skulle det gagna AMD?

Ja?
Nej?
Mer kaffe.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

Då får de överge x86 först. annars blir det bajs av det hela. man kan säga vad man vill om Nintendo. men dom var smarta och hade ARM när de gjorde switch

Handhållet är förvisso en av kategorierna som har mest att vinna på att överge x86, men det går ändå att skapa bra handhållna med det. Är sjukt imponerad över steam decken tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Handhållet är förvisso en av kategorierna som har mest att vinna på att överge x86, men det går ändå att skapa bra handhållna med det. Är sjukt imponerad över steam decken tex.

Jag är inte superimponerad av min Steam Deck. Den låter ju som en jetmotor, trots att jag bytt till den tystare varianten fläkt och slängt på PTM7950. Min gamla Switch var helt knäpptyst. Paketeringen är bra, men man ska inte behöva använda noise cancelling-lurar för att spela på den...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Då får man hoppas att den stödjer backlogen av äldre underbara titlar från xbox & xbox 360 tiden

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag är inte superimponerad av min Steam Deck. Den låter ju som en jetmotor, trots att jag bytt till den tystare varianten fläkt och slängt på PTM7950. Min gamla Switch var helt knäpptyst. Paketeringen är bra, men man ska inte behöva använda noise cancelling-lurar för att spela på den...

Då är det nåt fel på den eller så är fläkten full av katthår eller nåt :). Min Steam Deck är knäpptyst förutom när jag spelar tyngre spel, men då hör jag bara ett väldigt lätt sus om den, inget som stör öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Då är det nåt fel på den eller så är fläkten full av katthår eller nåt :). Min Steam Deck är knäpptyst förutom när jag spelar tyngre spel, men då hör jag bara ett väldigt lätt sus om den, inget som stör öht.

Har du OLED? Den är tystare.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Tråkiga nyheter om det blir så, hade hoppats på denna.
Jag tror att Nintendo med sina exklusiva titlar är dom enda som kan komma undan med en renodlad portabel spelkonsol 2024.
Nyheten med att spela på bärbart är över och folk kommer kräva mer.
Sen som en föregående talare skrev här så har xbox för få eller inga exklusiva spel, vad spelar det då för roll om konsolen blir handhållen?
Den kommer ju att ligga o damma på en hylla relativt snabbt ändå. Ungefär som en smartphone hade gjort idag om du bara kunnat ringa med den.
Ska dom ha en chans med denna konsol så måste man ha mer nytta av den än att bara kunna spela. Och då känns ett väloptimerat Windows blandat med en xbox spelkonsol som en väldigt bra idé tycker jag. Det är ju Microsoft vi snackar om här, dom har stålarna och alla möjligheter att lyckas.
Själv tror jag att Asus har lärt sig en hel del från sin första handhållna så det lutar åt en Rog ally 2 för mig.

Permalänk
Medlem

Oj så innovativt. Och så kan man kanske tänka att den kan ha en docknings-station så man kan koppla till tvn enkelt när man är hemma. Kanske löstagbara handkontroller också. Ja, det är nytänkande! Det är 7 år sedan nintendo switch släpptes. Är det alltså så lång tid det tog affärsfolket på MS att inse vad Nintendo lanserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Nu tror jag inte dual boot windows skulle lösa villhöver köp av ny kraftigare hårdvara för spelande, men det skulle absolut vara en intressant grej om man också kan använda xboxen som en lätt kontorsdator.

Eller emulatorsration, nu går de iofs med ett dev konto, men det är inte optimalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Om dom gör en handhållen xbox som är som en switch så har vi en vinnare. Faktiskt.
En liten dator som duger till all kontorsgöra för gemene man i hemmet när den är dockad och kopplat till skärm, mus och tangentbord och har ett stort stort utbud av spel.

Är den bara till spel och saknar roliga tillbehör så meh..

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av superapan:

Jag är inte superimponerad av min Steam Deck. Den låter ju som en jetmotor, trots att jag bytt till den tystare varianten fläkt och slängt på PTM7950. Min gamla Switch var helt knäpptyst. Paketeringen är bra, men man ska inte behöva använda noise cancelling-lurar för att spela på den...

Fast switch går väl knappt jämföra? De få gånger man portat AAA-spel till switch så ser dom ut som bajs.
Steam deck piskar ju sönder switchen prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podmode:

Tråkiga nyheter om det blir så, hade hoppats på denna.
Jag tror att Nintendo med sina exklusiva titlar är dom enda som kan komma undan med en renodlad portabel spelkonsol 2024.
Nyheten med att spela på bärbart är över och folk kommer kräva mer.

Eh? Mobilspelsmarknaden är större än konsoler och PC tillsammans och växande. Nintendo Switch är lika stor som Playstation och XBox tillsammans, och till och med på PC är växer portabla datorer i segmentet även om de måste sitta fast i en stickkontakt vid spelande.

Bärbart spel dominerar redan, frågan rör mera annan funktionalitet och pris.

Och där är det nog sant att för Windowsbaserade handhållna måste det hända mer, och den bollen ligger hos Microsoft. Antingen att de implementerar en ”controller mode” för Windows, eller att de tillåter smidig växling mellan mer distinkta OS.

Sedan kan man tycka att samtliga PC/Windows handhållna hittills är för klumpiga och med för dålig batteritid. (De känns som gamingportablerna som är blytunga, presterar uruselt utan väggplugg, och som lök på laxen dessutom har kass batteritid om man ändå försöker spela mobilt.) Att de dessutom kostar (betydligt) mer än en Switch OLED cementerar deras niche-status.

Hårdvarumarknaden för Windows idag domineras av försäljning till företag/administrationer/utbildning. En mindre del riktar sig till spelintresserade och hårdvaruentusiaster.

Om de portabla PC-spelkonsolerna skall kunna växa behövs både utveckling på OS-sidan, men också en produktutveckling bort ifrån teknikentusiasterna och riktad mot allmänheten, med lägre priser och bättre ergonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Om Phil Spencer får bestämma kommer Microsoft inte utmana ROG Ally och Legion Go med en Windowsbaserad handhållen speldator, utan en Xbox.

Läs hela artikeln här

Ja, det är väl helt i linje med vad de flesta säger är Steamdecks fördel jämfört t.ex. Asus och Lenovos Windowsbaserade enheter...

Vore väl fint med dualboot på Xbox också, skulle kunna vara ett vinnande koncept ur användarperspektiv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag är inte superimponerad av min Steam Deck. Den låter ju som en jetmotor, trots att jag bytt till den tystare varianten fläkt och slängt på PTM7950. Min gamla Switch var helt knäpptyst. Paketeringen är bra, men man ska inte behöva använda noise cancelling-lurar för att spela på den...

Intressant, nu spelar jag förvisso inte AAA-spel på min Steam Deck, utan mer plattformsspel och liknande, men Steam Decken håller sig på en låg ljudnivå tycker jag, reagerar inte nämnvärt på fläkten. Har den tidiga versionen med LCD.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Oj så innovativt. Och så kan man kanske tänka att den kan ha en docknings-station så man kan koppla till tvn enkelt när man är hemma. Kanske löstagbara handkontroller också. Ja, det är nytänkande! Det är 7 år sedan nintendo switch släpptes. Är det alltså så lång tid det tog affärsfolket på MS att inse vad Nintendo lanserade.

Oj så innovativt av Nintendo att 1977 släppa spelkonsolen Color TV-Game när Magnavox släppte Odyssey redan 1972.

Permalänk
Medlem

"De irritationsmoment som finns i dagens handhållna speldatorer handlar mer om Windows än om själva hårdvaran, säger Phil Spencer."

Det är påståendet är precis lika sant även för stationära kontorsdatorer.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Fast switch går väl knappt jämföra? De få gånger man portat AAA-spel till switch så ser dom ut som bajs.
Steam deck piskar ju sönder switchen prestandamässigt.

Njae, alltså prestanda är ett så väldigt PC centriskt begrepp. Spel upplevelsen är himla bra i många Switch spel, bland det bästa som släppts de senaste åren. Sen finns det smolk i bägaren i form av lagg och annat som faktiskt stör men om det är något Nintendo kan så är det att leverera bra spelupplevelser och det är långt viktigare än prestanda och fin grafik för dom allra flesta.

Det sagt så är Sunshine/Moonlight en game-changer för handhelds i min mening. Det fungerar så oförskämt bra och har helt förändrat hur jag spelar. Flexibiliteten i att inte vara låst framför datorn gör att jag faktiskt KAN spela, iaf lite, trots 3 barn. För det är snabbt igång och lätt att lägga ner och plocka upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Njae, alltså prestanda är ett så väldigt PC centriskt begrepp. Spel upplevelsen är himla bra i många Switch spel, bland det bästa som släppts de senaste åren. Sen finns det smolk i bägaren i form av lagg och annat som faktiskt stör men om det är något Nintendo kan så är det att leverera bra spelupplevelser och det är långt viktigare än prestanda och fin grafik för dom allra flesta.

Det sagt så är Sunshine/Moonlight en game-changer för handhelds i min mening. Det fungerar så oförskämt bra och har helt förändrat hur jag spelar. Flexibiliteten i att inte vara låst framför datorn gör att jag faktiskt KAN spela, iaf lite, trots 3 barn. För det är snabbt igång och lätt att lägga ner och plocka upp.

Jag har hört att man behöver 100fps för att spel ska kunna spelas, folk börjar tydligen må illa om det sjunker under 60fps då måste ju switch helt gå bort som bra spel upplevelse. Zelda på switch klarar väl knappt 30fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Eh? Mobilspelsmarknaden är större än konsoler och PC tillsammans och växande. Nintendo Switch är lika stor som Playstation och XBox tillsammans, och till och med på PC är växer portabla datorer i segmentet även om de måste sitta fast i en stickkontakt vid spelande.

Bärbart spel dominerar redan, frågan rör mera annan funktionalitet och pris.

Och där är det nog sant att för Windowsbaserade handhållna måste det hända mer, och den bollen ligger hos Microsoft. Antingen att de implementerar en ”controller mode” för Windows, eller att de tillåter smidig växling mellan mer distinkta OS.

Sedan kan man tycka att samtliga PC/Windows handhållna hittills är för klumpiga och med för dålig batteritid. (De känns som gamingportablerna som är blytunga, presterar uruselt utan väggplugg, och som lök på laxen dessutom har kass batteritid om man ändå försöker spela mobilt.) Att de dessutom kostar (betydligt) mer än en Switch OLED cementerar deras niche-status.

Hårdvarumarknaden för Windows idag domineras av försäljning till företag/administrationer/utbildning. En mindre del riktar sig till spelintresserade och hårdvaruentusiaster.

Om de portabla PC-spelkonsolerna skall kunna växa behövs både utveckling på OS-sidan, men också en produktutveckling bort ifrån teknikentusiasterna och riktad mot allmänheten, med lägre priser och bättre ergonomi.

Ser egentligen bara en poäng i ditt resonemang och det är isåfall priset.
Men när det gäller storlek eller batteri slukande så tror jag knappast att den kommer bli särskilt mycker annorlundare än handhållna som kör Windows. Såvida du inte vill att spelen ska se ut som skit då. Jag säger inte att konsoll världen är liten, och det var inte i spelväg jag tänkte på heller när det var att kombinera windows med x box. Utan mer som en möjlighet att just kunna göra annat än bara spela. Microsoft äger både Windows och x box så varför inte baka ihop dom då. Du kommer ju locka en större kundkrets garanterat på det viset.
Denna konsol som dom vill släppa nu känns bara som att fortsätta i samma trötta spår som tidigare.
Sen om vi ska prata om spelande så kan du ju gå in på steam o kolla, det portas ju spel från konsoll till pc nu som aldrig förr.
Och det lär knappast minska för det är för stora pengar att tjäna på det.

Permalänk
Medlem

Blir den x86 så finns ju redan alternativ, ser inte riktigt hur det skulle gå

Blir det ARM är jag mer intresserad, men hur ska det funka med att faktiskt köra existerande spel?

Njae, känner mig skeptisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag är inte superimponerad av min Steam Deck. Den låter ju som en jetmotor, trots att jag bytt till den tystare varianten fläkt och slängt på PTM7950. Min gamla Switch var helt knäpptyst. Paketeringen är bra, men man ska inte behöva använda noise cancelling-lurar för att spela på den...

Att jämföra hårdvaran i Switch mot Steam deck är ju lite konstigt. Helt olika prestanda.