Permalänk
Relik 📜

Bildkritiktråden

Efter lite heta diskussioner i #fototraden på IRC om fototrådens egentliga syfte fick jag en liten idé; en separat tråd för bildkritik kanske vore något. Anledningen? Jo, många anser att den stora fototråden är lite som ett showcase där man glatt visar upp det senaste man tagit, något åt fotodump-hållet. Det händer förhållandevis sällan att man får andra kommentarer än "Snyggt!" eller "Bra bild!" som i och för sig är kul att höra men som samtidigt inte är speciellt konstruktivt.

Att tänka på
* Tråden är tänkt att innehålla förhållandevis hård kritik, är du inte beredd på att höra andra användares ärliga åsikter rekommenderar jag att du inte postar din bild.
* Det är bra om du som kritiker har viss erfarenhet inom fotografering så du "vet vad du pratar om".
* Kritisera gärna både komposition och teknik, men tänk på att det ofta är två skilda saker. En bild kan vara tekniskt bra (efterbehandling etc.) men dåligt komponerad och vice versa.
* Var hård men rättvis! Alla är vi nybörjare någon gång, framhäv gärna de saker du tycker är bra samtidigt som du föreslår förbättringar.
* Många av de som lär posta här hänger i #fototraden @ Quakenet (IRC). Vill du ha vidare kritik eller kanske mera konstruktiva tips och ideér, titta förbi!

Regler
* Tråden är till för att lämna kritik, positiv som negativ, på andras bilder. Andra inlägg undanbedes. Kritiserande inlägg utan ny bild är givetvis tillåtna.
* Endast en bild får postas i varje inlägg.
* "Chattande" undanbedes, istället för att med ord svara på kritiken du fått, gör en ny version av bilden, det visar andra att du bryr dig och hjälper dig själv att utvecklas!

Förutom dessa tre, enkla, startregler kör vi endast med sunt förnuft till en början så ser vi vart vi landar. Finns intresset kan vi vidareutveckla reglerna så de passar alla. För att detta ska fungera är det givetvis helt OK att posta förslag och ideér om trådens upplägg.

So, here we go!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag försöker hinna först ut med en s/v konvertering jag kämpat med, s/v är inte min starka sida, men funkar det?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du lyckats bra med s/v konverteringen, känns lagom hård för denna bild.
Något jag först tänkte på var att jag saknade kontakt med modellen men efter att ha kollat på bilden så får jag en känsla av övergivenhet i bilden, detta pga. posen och pga. din nästan lite dystra s/v-konverteringen. Så en stor tumme upp för denna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Jag försöker hinna först ut med en s/v konvertering jag kämpat med, s/v är inte min starka sida, men funkar det?
http://farm4.static.flickr.com/3129/2546450610_db530dd3d9_o.j...

Jag tycker den här versionen är betydligt bättre än den första originalbilden du postade i kanalen på irc. Efter lite förslag om vad du kunde ändra på, i form av hårdare kontraster och vinjettering tycker jag att bildens budskap har blivit mycket bättre. På grund av den dåliga kontakten med modellen (ingen ögonkontakt) så känns den lite deprimerande, vilket jag lätt förknippar med en mörk och dyster bild. I detta fallet anser jag att hård kontrast, och vinjettering, bidrar till känslan. Modellen ser även ut att blunda och är lite ihopdragen i och med kroppshållningen, vilket även detta får mig att känna att hon är ledsen, ensamen. Men samtidigt så är det lite "glow" om henne, en ljus aura runt henne, vilket gör bilden mer spännande då det är lite mystiskt i bilden. Den gör sig även betydligt bättre i svartvitt än vad den gjorde i färg.

Väl genomfört!
--------------------------

EDIT

För att tillägga en punkt i reglerna:
För att motverka chattande i tråden, så anser jag att man inte får svara på inläggen förrän man har bidragit med en ny version av bilden. Alltså om folk tycker att bilden är beskuren på ett felaktigt sätt, eller saknar kontrast och så vidare, så måste man fixa till det för att få svara. Detta endast för att slippa chattande, och sen för att folk ska kunna ha en chans att utvecklas. Man får alltså chans att lära sig vad man bör tänka på, och eventuellt hur man gör.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Jag försöker hinna först ut med en s/v konvertering jag kämpat med, s/v är inte min starka sida, men funkar det?
http://farm4.static.flickr.com/3129/2546450610_db530dd3d9_o.j...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av granden
Jag tycker att du lyckats bra med s/v konverteringen, känns lagom hård för denna bild.
Något jag först tänkte på var att jag saknade kontakt med modellen men efter att ha kollat på bilden så får jag en känsla av övergivenhet i bilden, detta pga. posen och pga. din nästan lite dystra s/v-konverteringen. Så en stor tumme upp för denna.

Jag tänkte lite på samma; jag skulle vilja se mer av ansiktet på modellen, kanske höger öga där under kalufsen.
Hur som helst är det en mycket fin bild, och s/v-konverteringen har du fixat galant, där behöver du inte oroa dig! Man får som tidigare sagt en känsla av att hon är övergiven och ensam.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag vill också ha kommentarer på en s/v-konvertering. Är det för mkt? Med ljusheten i bilden har jag försökt visa att det är en solig dag, fungerar det bra?

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
Jag vill också ha kommentarer på en s/v-konvertering. Är det för mkt? Med ljusheten i bilden har jag försökt visa att det är en solig dag, fungerar det bra?
http://pici.se/pictures/cBFPiVgBL.jpg

Jag är inte så duktig på foto men... Jag tycker det syns att detta varit en färgbild. Det ser inte äkta svartvitt ut, kanske för att ljuset är för hårt. Sen så syns det tydligt på ett par ställen var du kladdat med något redigeringsverktyg. Slarvigt! Men soligt ser det ut att vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
Jag vill också ha kommentarer på en s/v-konvertering. Är det för mkt? Med ljusheten i bilden har jag försökt visa att det är en solig dag, fungerar det bra?

http://pici.se/pictures/cBFPiVgBL.jpg

Mjo, huden är lite flammig men det såg jag redan på originalbilden i färg. Detta går ju förstås att lösa, testa att maska de områdena som är i olika färger och använd ett justeringslager av hue/sat där du drar ner respektive färg så att huden blir mer neutral. Vet inte hur du gör när du konverterar till svartvitt men det jag gör oftast är att ta ett gradient justeringslager, och sen leka lite i levels tills jag tycker det ser bra ut för ändamålet. Jag saknar även lite struktur i håret vid öronen, ser bara svart ut. Sen har du någon skum maskning vid hennes hand som stör också, för man tydligt ser konturen. I övrigt tycker jag den passade bättre i svartvitt än färg.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
Jag vill också ha kommentarer på en s/v-konvertering. Är det för mkt? Med ljusheten i bilden har jag försökt visa att det är en solig dag, fungerar det bra?

http://pici.se/pictures/cBFPiVgBL.jpg

Jag vet inte varför, för mig skriker bilden "70-tal!", antar att det är solglasögonen.
Som ficklampa var inne på här ovan är huden lite flammig vilket framträder extra tydligt i s/v, det kunde kanske vara idé att titta på det.
Annars tycker jag du lyckats bra, bilden ser mycket somrig ut!

Passar på att fota en av mina s/v-konverteringar också, då.. Denna ligger även i andra tråden, så ni har säkert sett.
Blänket i glasögonen är jag medveten om, speciellt det som täcker höga ögat. Blir inte av med det på ett snyggt sätt dock, så låter det vara kvar "tills vidare".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Passar på att fota en av mina s/v-konverteringar också, då.. Denna ligger även i andra tråden, så ni har säkert sett.
Blänket i glasögonen är jag medveten om, speciellt det som täcker höga ögat. Blir inte av med det på ett snyggt sätt dock, så låter det vara kvar "tills vidare".

http://pici.se/pictures/jEBoWTrAt.jpg

Spännande skärpedjup, och en bra svartvit konvertering samt skärpa. Dock stör jag mig alldeles för mycket på reflektionrena i glasögonen, den försämrar ögonkontakten med objektet. Men i övrigt tycker jag du har lyckats bra med bilden.

Du kan ju testa att kopiera det vänstra ögat och lägga det över det högra, så kanske du får bort reflektionerna i pupillerna.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Jag fyller på med en till svartvit. Kritisera på.

Edit: Ber om ursäkt på den punkten jag missade i reglerna, jag blev lite för ivrig på att få kritik.
Det ska icke upprepas.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Jag fyller på med en till svartvit. Kritisera på.
http://farm4.static.flickr.com/3270/2520819587_d636b0e315_o.j...

Tycker det är en fin bild, bra komposition!
Jag skulle gärna se den uppskärpt lite och kanske med en smula mer konstrast, tycker den är lite "mjuk" nu. Det är dock en väldigt personlig åsikt, jag vet att många gillar den "mjuka" looken.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Re: Expriment: Bildkritiktråden

Känns som att folk inte riktigt läst igenom första inlägget, och därmed missar hela poängen med tråden.
Ge kritik, få kritik

Regler
* Tråden är till för att lämna kritik, positiv som negativ, på andras bilder. Andra inlägg undanbedes. Kritiserande inlägg utan ny bild är givetvis tillåtna.
* För att få posta en bild måste du i samma inlägg konstruktivt kritisera en tidigare postad bild.
* Endast en bild får postas i varje inlägg.
* "Chattande" undanbedes, istället för att med ord svara på kritiken du fått, gör en ny version av bilden, det visar andra att du bryr dig och hjälper dig själv att utvecklas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Jag fyller på med en till svartvit. Kritisera på.
http://farm4.static.flickr.com/3270/2520819587_d636b0e315_o.j...
Edit: Ber om ursäkt på den punkten jag missade i reglerna, jag blev lite för ivrig på att få kritik.
Det ska icke upprepas.

Jag gillar bilden! Jag skulle vilja ha lite mer detaljer i jacka och hy, men det är ju överexponerade områden som inte går att åtgärda. Och som Lezziter säger så skulle inte lite mer kontrast skada.

Ytterligare en s/v-konvertering som jag skulle vilja ha lite feedback på!
http://www.pourab.se/wp-content/uploads/mattias.jpg

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
Jag gillar bilden! Jag skulle vilja ha lite mer detaljer i jacka och hy, men det är ju överexponerade områden som inte går att åtgärda. Och som Lezziter säger så skulle inte lite mer kontrast skada.

Ytterligare en s/v-konvertering som jag skulle vilja ha lite feedback på!
http://www.pourab.se/wp-content/uploads/mattias.jpg

Är du ny på nätet eller? 1187x1773.. Jisses

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
Ytterligare en s/v-konvertering som jag skulle vilja ha lite feedback på!
http://www.pourab.se/wp-content/uploads/mattias.jpg

Utfrätta partier stör. Platt ljus, inga skuggor i ansiktet. Dålig bild att göra om till svartvit. Hade varit bättre i färg med hudtoner som kan ge struktur till ansiktet. Nu blir det bara platt. Onaturligt efterbehandlade vita tänder och ögonvitor.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab

Ytterligare en s/v-konvertering som jag skulle vilja ha lite feedback på!
http://www.pourab.se/wp-content/uploads/mattias.jpg

Alldeles för mörkt ansikte, ljusa upp det lite, speciellt runt ögonen. Överexponerade delarna av bilden stör lite, har du fotat RAW kan du försöka dämpa ner dom lite.

Jag mottar gärna kritik på denna bild:

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Jag mottar gärna kritik på denna bild:
http://yorii.jascl.net/Random/_MG_9493.jpg

Oskärpan i förgrunden tar bort från helhetsintrycket. Om du flyttar skärpeplanet närmare kameran och bländar ner optiken så borde du kunna få skärpa på både stora delar av framhjulet och resten av motorcykeln samtidigt som du behåller oskärpan i bakgrunden.

Även lite dåligt med detaljer i lågdagrarna. Skulle nog inte skada att lätta upp dom lite.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Bidrar med en bild tagen från segelbåten förra veckan.
dock i mörkaste laget för att ta med en kompaktkamer (sony w-170) från en rörlig farkost.

Konstruktiv kritik är aldrig fel då jag precis håller på att lära mig att fota (köpte kameran för mindre än en månad sedan)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
Bidrar med en bild tagen från segelbåten förra veckan.
dock i mörkaste laget för att ta med en kompaktkamer (sony w-170) från en rörlig farkost.

Det tycker jag inte. Kameran lyckades fånga det som behövde fångas och gjorde det utan rörelse- eller skakoskärpa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
http://img71.imageshack.us/img71/9457/solnedgngtt8.jpg

Konstruktiv kritik är aldrig fel då jag precis håller på att lära mig att fota (köpte kameran för mindre än en månad sedan)

Här är vad jag har gjort i Photoshop: http://www.speedyshare.com/307785658.html

1. Beskurit bilden enligt gyllene snittet. Som nybörjare är det nog den enklaste kompositionsregeln man kan använda när man inte riktigt vet hur man skall komponera.

2. Använt curves (Curves 1) för att lyfta fram färgerna i bilden.

3. Använt curves (Curves 2) för att lägga till lite kontrast med en s-curve.

4. Markerat det översta lagret och skapat ett nytt lager av alla nuvarande lager (CTRL + SHIFT + ALT + E) längst upp.

5. Använt Sharpen > Smart Sharpen för att skärpa det översta lagret. Amount: 150%, Radius: 0,3px.

Om du siktar på solnedgången och håller inne skjut-knappen halvvägs så fokuserar kameran och mäter ljuset på solnedgången. Du kan sedan komponera om bilden och trycka in knappen helt när du vill ta bilden. Om du siktar på vattnet direkt så är det risk att fokus hamnar på vattnet istället för på ön och att bilden blir alldeles för ljus (eftersom att vattnet är mycket mörkare än solnedgången så tror kameran att du vill att vattnet ska vara ljust, och då kommer solnedgången bli överexponerad).

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo

Här är vad jag har gjort i Photoshop: http://www.speedyshare.com/307785658.html

1. Beskurit bilden enligt gyllene snittet. Som nybörjare är det nog den enklaste kompositionsregeln man kan använda när man inte riktigt vet hur man skall komponera.

2. Använt curves (Curves 1) för att lyfta fram färgerna i bilden.

3. Använt curves (Curves 2) för att lägga till lite kontrast med en s-curve.

4. Markerat det översta lagret och skapat ett nytt lager av alla nuvarande lager (CTRL + SHIFT + ALT + E) längst upp.

5. Använt Sharpen > Smart Sharpen för att skärpa det översta lagret. Amount: 150%, Radius: 0,3px.

Tack så jättemycket !

har mycket att lära i photoshop

tekniken med att sikta på "fel" ställ när man ställer in lju och fokus har jag använt mig av en del redan och är verkligen smart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Det tycker jag inte. Kameran lyckades fånga det som behövde fångas och gjorde det utan rörelse- eller skakoskärpa.

Här är vad jag har gjort i Photoshop: http://www.speedyshare.com/307785658.html

1. Beskurit bilden enligt gyllene snittet. Som nybörjare är det nog den enklaste kompositionsregeln man kan använda när man inte riktigt vet hur man skall komponera.

Nej,du har beskurit enligt tredjedelsregel vilket är betydligt enklare än gyllene snittet,som är en avancerad uträkning.
Dumt att börja i den svåra änden,om man ens skall börja alls med GS

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
Bidrar med en bild tagen från segelbåten förra veckan.
dock i mörkaste laget för att ta med en kompaktkamer (sony w-170) från en rörlig farkost.

http://img71.imageshack.us/img71/9457/solnedgngtt8.jpg

Konstruktiv kritik är aldrig fel då jag precis håller på att lära mig att fota (köpte kameran för mindre än en månad sedan)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Det tycker jag inte. Kameran lyckades fånga det som behövde fångas och gjorde det utan rörelse- eller skakoskärpa.

...

http://pici.se/pictures/eHBJfkGnJ.jpg

Tycker att motivet är riktigt snyggt, det är lite drömmand eoch nästan magiskt. Håller med om allt Boo säger och ger honom samtidigt en eloge för efterbehandlingen, den gjorde en bra bild bättre!

Bild från Trönö gamla kyrka utanför Söderhamn.

Jag vet att den har sina brister då jag inte är helt hemma på HDR, det är lite därför jag vill ha tips. Hur gör ni andra bra HDR-bilder av flera exponeringar? Denna är tre exponeringar, körd genom Photomatix och lite efterpill i PS.
RAW-filer finns att tillgå för den som vill testa/leka/visa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojjo33
Nej,du har beskurit enligt tredjedelsregel

Ja, attans också. Jag som tyckte att jag lyckades få ihop inlägget utan fel. För sen timme och för många timmar på fabriken får jag skylla på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Bild från Trönö gamla kyrka utanför Söderhamn.
http://static.pici.se/pictures/QIOhlWLFN.jpg
Jag vet att den har sina brister då jag inte är helt hemma på HDR, det är lite därför jag vill ha tips. Hur gör ni andra bra HDR-bilder av flera exponeringar? Denna är tre exponeringar, körd genom Photomatix och lite efterpill i PS.
RAW-filer finns att tillgå för den som vill testa/leka/visa.

Jag gillar inte HDR och tonemapping. Det ser inte naturligt ut. Om jag vill öka detaljerna i hög- och lågdagrarna så skulle jag nog använda mig av olika exponeringar i flera lager och sedan maska fram detaljer där jag vill ha dom.

Släng upp ett par RAW så ska vi se vad vi kan göra när det finns tid över.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Tycker att motivet är riktigt snyggt, det är lite drömmand eoch nästan magiskt. Håller med om allt Boo säger och ger honom samtidigt en eloge för efterbehandlingen, den gjorde en bra bild bättre!

Bild från Trönö gamla kyrka utanför Söderhamn.
http://static.pici.se/pictures/QIOhlWLFN.jpg
Jag vet att den har sina brister då jag inte är helt hemma på HDR, det är lite därför jag vill ha tips. Hur gör ni andra bra HDR-bilder av flera exponeringar? Denna är tre exponeringar, körd genom Photomatix och lite efterpill i PS.
RAW-filer finns att tillgå för den som vill testa/leka/visa.

Tycker du fick ett ganska bra resultat med HDR-användandet. Du fick fram detaljer, men din teknik syns klart och tydligt i till exempel trälådan under korset (där reflektionen av korset hamnar).

Testa gärna andra metoder, även jag har fått lära mig att det är VÄLDIGT sällan som HDR funkar.

Kommentarer på s/v?

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
http://pici.se/pictures/syAPSyTZX.jpg

Kommentarer på s/v?

Ögonvitorna är överdrivet manipulerade. För mycket av den blåa färgkanalen har använts vid konverteringen. Inga detaljer i lågdagrarna. Ganska hårt ljus. Konstigt ansiktsuttryck på modellen.

Om du slänger upp en RAW så kan jag kolla om det går att skruva ihop något bättre.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Har inte fotat i RAW här :/

Har gjort lite ändringar i alla fall. Dragit ner på den blåa färgkanalen också. Ögonvitorna blev sådär när jag drog upp den röda färgkanalen, men även det är åtgärdat!

Well? Om du vill kan du åtminstone få se orginalbilden i JPEG.

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
Har inte fotat i RAW här :/

Har gjort lite ändringar i alla fall. Dragit ner på den blåa färgkanalen också. Ögonvitorna blev sådär när jag drog upp den röda färgkanalen, men även det är åtgärdat!
http://pici.se/pictures/AgVcCMcme.jpg

Well? Om du vill kan du åtminstone få se orginalbilden i JPEG.

Nu är jag ingen expert på efterbehandling och sv-konvertering men kanske om du ökar kontrasten lite och gör den lite ljusare så framhävs hennes kläder lite mer som för tillfället e väldigt mörka.

Skulle själv vilja ha lite kritik på en bilder som jag tog idag.

Bilden är tagen med Nikon D40x + kittobjektiv 18-55.

Redigerat, endast en bild per inlägg. Välj ut en och ta bort de andra. //Lezziter

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBHunter
Nu är jag ingen expert på efterbehandling och sv-konvertering men kanske om du ökar kontrasten lite och gör den lite ljusare så framhävs hennes kläder lite mer som för tillfället e väldigt mörka.

Skulle själv vilja ha lite kritik på några bilder som jag tog idag.

Först ut en bild på mitt nya objektiv som kom på posten igår:
http://www.freewebs.com/jbhunter/sigma%5F70%2D300%5FAPO%5Fcro...

http://www.freewebs.com/jbhunter/Axe%5Fburk.jpg

http://www.freewebs.com/jbhunter/Axe%5Fforpackning.jpg

http://www.freewebs.com/jbhunter/Axe%5Frakvatten.jpg

http://www.freewebs.com/jbhunter/Powerball.jpg

Alla bilderna är tagna med Nikon D40x + kittobjektiv 18-55.

Dom blev kanske lite väl stora, sorry för att jag sliter ut era mushjul.

Från reglerna:
* Endast en bild postas per inlägg.

Jag gör om alla till länkar så får du välja vilken du vill ska ligga kvar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
Om du vill kan du åtminstone få se orginalbilden i JPEG.

Hiva så ska vi se om vi kan shoopa lite när vi får tid över.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS