dela skärm, mus och tangentbord mellan laptop och stationär utan kvm-switch

Permalänk

dela skärm, mus och tangentbord mellan laptop och stationär utan kvm-switch

Jag söker en work-from-home lösning likt teamviewer men via hemnätverket och där jag inte speglar utan snarare utvidgar skrivbordet från min laptop till min stationära.

Jag har tills vidare haft USB-C och Displayport för bildskärmarna och trådlösa möss (mus och 3d-mus) för att via mjukvara i skärmarna välja ingångskälla men jag skulle vilja göra det trådlöst via datorerna istället för att hålla på och fippla med sladdar, och då utan nackdelarna med skärmspegling via t.ex. teamviewer.

Är det möjligt och vad är det i så fall för programvara jag ska titta på?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Jag tror inte jag kan öppna en applikation på ena datorn och dra den till skärmen på den andra datorn utan det är mer delning av tangentbord och mus samt copy-paste funktioner om jag förstod länken rätt?

Permalänk

Exempel:
Öppna word från laptop, dra word till skärm på stationär och fortsätt skriva där.
Öppna t.ex. spel från laptop, streama spelet på stationära datorns skärm.

Behövs ingen superprestanda, men då jag använder 3D-mus så räcker t.ex. teamviewer inte till.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan dela skärmarna tex bia fjärrskrivbord men programmet körs på den dator du startat det på, det går inte att dra startade program mellan desktop win-datorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan dela skärmarna tex bia fjärrskrivbord men programmet körs på den dator du startat det på, det går inte att dra startade program mellan desktop win-datorer.

Hur fungerar fjärrskrivbord?

Känner att jag inte är tillräckligt tydlig, förlåt för det.

- Jag vill ansluta min stationära dators skärmar trådlöst till min laptop
- Jag vill ansluta min stationära dators tangentbord och mus trådlöst till min laptop

Min stationära dator har ingenting med behovet att göra utan är bara tillgänglig som en "host" för att köra mjukvara som kan behövas för att göra det jag vill. Så laptopen ska i teorin kunna stå i ett annat rum och jag kör programmet på min laptop, men streamar till min stationära, allt via hemnätverket.

Gör jag detta via t.ex. teamviewer så låser jag mig till att spegla laptopens skärm men jag vill kunna köra 2 skärmar. Sen vet jag inte hur delningen av bildskärmen går till om den går via en server någonstans men jag skulle vilja ha det i hemnätverket för att slippa långa svarstider och låg bildfrekvens.

Permalänk
Medlem

Har använt parsec lite nu för att brorsan skulle köra lite maskininlärning för exjobb på min speldator när jag är borta och jobbar.
https://parsec.app/
Då delar laptopen sin skärm och kan ha virtuella skärmar (den featuren har jag inte testat) som blir tillgängliga. Allt ligger på hosten och skickar en bildström.

Sen kan jag väl tycka att det är enklare att bara ha en hub som stödjer flera skärmar om din laptop klarar det. Worst case kan man ju köra en displaylink adapter lösning för de kan ge fler skärmar på laptopen än en enkel hdmi eller DP klarar men de är inte lika roliga som en native usb-c multi hdmi/dp dongle men iaf bättre än att streama skärmar över nätverk.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Barrier är svinbra på att dela mus och tangentbord över nätverket. Känns verkligen som att man bara har en extra skärm

Permalänk
Medlem

Remote Desktop (fjärrskrivbord) kan hantera flera skärmar.
Tänk på att Remote Desktop inte ingår i Windows home, så det går inte att koppla upp sig till en dator som Windows home. Det går att köra från en med Windows home.
Under Alternativ->Bildskärm finns en kryssruta för om man vill använda alla bilskärmar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W