Fyra bildskärmar till en Raspberry pi 4

Permalänk

Fyra bildskärmar till en Raspberry pi 4

Tjo,

Jag tänkte fixa ett litet projekt med att koppla en kamera till min Pi4 och ha 4st skärmar kopplade till min Pi. Här kommer då min fråga, Hur löser jag detta ?
Min tanke är att man skall kunna ta en bild i kameran, när man tagit bilden hamnar denna bilden på en av dessa 4st skärmar. Tar man en bild till så hamnar det på en annan av dessa skärmar osv. Vad finns det att köpa som man kan koppla till tex usb3, finns det någon form av hubb man kan koppla in på usb3 porten som har 4st hdmi uttag som man kan använda sig av ?

Väldigt tacksam för svar
/Force

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Tjo,

Jag tänkte fixa ett litet projekt med att koppla en kamera till min Pi4 och ha 4st skärmar kopplade till min Pi. Här kommer då min fråga, Hur löser jag detta ?
Min tanke är att man skall kunna ta en bild i kameran, när man tagit bilden hamnar denna bilden på en av dessa 4st skärmar. Tar man en bild till så hamnar det på en annan av dessa skärmar osv. Vad finns det att köpa som man kan koppla till tex usb3, finns det någon form av hubb man kan koppla in på usb3 porten som har 4st hdmi uttag som man kan använda sig av ?

Väldigt tacksam för svar
/Force

Det du säker är väl någon displaylink monitor.

Pi4 och ev 5 osäker, har 2 microhdmi portar så 2 usb displaylink displayer på det så borde du kunna få ihop 4 displayer.

Kan ev finnas usb displaylink adaptrar osäker.

Sen får du även kolla upp ev stöd för displaylink i armbaserade linux osäker på hur stödet för det faktiskt ser ut i linux öht.

Utan att veta dock vad ditt användningsområde är så känns dock typ en större högupplöst monitor som du sen typ delar på 4 delar som en bättre lösning om du ändå ska knacka mjukvaran för ditt ändamål.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det du säker är väl någon displaylink monitor.

Pi4 och ev 5 osäker, har 2 microhdmi portar så 2 usb displaylink displayer på det så borde du kunna få ihop 4 displayer.

Kan ev finnas usb displaylink adaptrar osäker.

Sen får du även kolla upp ev stöd för displaylink i armbaserade linux osäker på hur stödet för det faktiskt ser ut i linux öht.

Utan att veta dock vad ditt användningsområde är så känns dock typ en större högupplöst monitor som du sen typ delar på 4 delar som en bättre lösning om du ändå ska knacka mjukvaran för ditt ändamål.

Ja jag kollade på displaylink, det måste vara en sådan jag borde köra. Tanken är att koppla en pikamera eller usb kamera som tar bilder på personer som tittar i kameran och sedan visar den bilden på en av skärmarna. Och nästa osv, så det kan vara fyra olika bilder på dessa skärmar.

Permalänk
Medlem

Är det för övervakning eller en konstinstallation..?

Kanske skulle en lösning vara fotoramar med wifi.

Är dock ovetande om det finns några ramar som laddar upp via web-API. Antar det är mer eller mindre proprietära appar. Men det brukar ju ofta finnas folk som gör egna rutiner för sådant.

Edt. Man kan iof göra några egna fotoramar rätt billigt med en pi zero i varje.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Låter som något liknande hack:
Pi-kameran tar en bild och lägger bilden i en katalog, namnet har ett löpnummer.
Fyra processer övervakar denna katalog och plockar upp de bilder som matchar lönummer modulo 4.
Respektive process skickar bilden till sin skärm.

Varför inte då satsa på ett Pi-kluster med två kort, NFS-montera sagda katalog och kör två processer/skärmar per kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det du säker är väl någon displaylink monitor.

Pi4 och ev 5 osäker, har 2 microhdmi portar så 2 usb displaylink displayer på det så borde du kunna få ihop 4 displayer.

Kan ev finnas usb displaylink adaptrar osäker.

Sen får du även kolla upp ev stöd för displaylink i armbaserade linux osäker på hur stödet för det faktiskt ser ut i linux öht.

Utan att veta dock vad ditt användningsområde är så känns dock typ en större högupplöst monitor som du sen typ delar på 4 delar som en bättre lösning om du ändå ska knacka mjukvaran för ditt ändamål.

Utöver displaylinkadaptrar kan man ju också kika på om man kan få igång USB-grafikkort i stil med detta på en RPi.

Vad som med all säkerhet går att få att fungera är att distribuera det på flera RPi. För att bara visa bilder räcker några billiga Zero, en per skärm.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Utöver displaylinkadaptrar kan man ju också kika på om man kan få igång USB-grafikkort i stil med detta på en RPi.

Vad som med all säkerhet går att få att fungera är att distribuera det på flera RPi. För att bara visa bilder räcker några billiga Zero, en per skärm.

Du läste inte vad det var du länkade till eller?

Strömsätts av DisplayLink DL-195 chip...

Aka en displaylink adapter precis en sådan jag nämnde som jag var osäker på om de existerade eller inte...

Står ju helt tydligt i produktbeskrivningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du läste inte vad det var du länkade till eller?

Strömsätts av DisplayLink DL-195 chip...

Aka en displaylink adapter precis en sådan jag nämnde som jag var osäker på om de existerade eller inte...

Står ju helt tydligt i produktbeskrivningen.

Nepp, läste inte. Har använt dem under Windows en del, och där funkar de faktiskt förvånansvärt bra. Inte behövt spåna på vad det sitter för chipset i dem.

Blandade nog ihop begreppen lite, fick för mig att Displaylink var nån slags varumärke för DP alt mode. Jfr med hur alla TV-tillverkare har sitt eget namn för HDMI CEC

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Det skall bli som fotoramar kan man säga, skall bygga ett litet hus med 4st fönster där dessa fyra skärmar skall sitta. Och kameran skall sitta på dörren. Detta hus skall vara inne på en förskola, så när någon tittar på dörren tar den en bild och sedan slumpvis visar den på en av skärmarna. Inget avancerat tror jag i alla fall.
Och då kollade jag runt och använda dom två micro hdmi som Pi:n har plus en displaylink adapter med två hdmi uttag så borde det funka.
Eller vad tror ni ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Det skall bli som fotoramar kan man säga, skall bygga ett litet hus med 4st fönster där dessa fyra skärmar skall sitta. Och kameran skall sitta på dörren. Detta hus skall vara inne på en förskola, så när någon tittar på dörren tar den en bild och sedan slumpvis visar den på en av skärmarna. Inget avancerat tror jag i alla fall.
Och då kollade jag runt och använda dom två micro hdmi som Pi:n har plus en displaylink adapter med två hdmi uttag så borde det funka.
Eller vad tror ni ?

Det står eller faller på om OS:et har eller kan ges stöd för adaptern, antingen native. eller om någon tillhandahåller binärer som funkar med den kernelversion som körs. Det är nog googla runt som gäller för att försöka ta reda på det och hur man går tillväga, kan ju i alla fall tycka att du inte borde vara helt ensam om att ha velat köra fyra skärmar på en RPi.

I och med att det du vill göra är relativt oexotiskt bör det vara hugget som stucket vilket OS du väljer, bara det kan trycka ut JPEG-bilder på skärmarna. Ska det inte vara uppkopplat behöver du väl egentligen inte tänka så mycket på säkerheten heller, och kan välja äldre versioner av OS:en också om så skulle krävas.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Det står eller faller på om OS:et har eller kan ges stöd för adaptern, antingen native. eller om någon tillhandahåller binärer som funkar med den kernelversion som körs. Det är nog googla runt som gäller för att försöka ta reda på det och hur man går tillväga, kan ju i alla fall tycka att du inte borde vara helt ensam om att ha velat köra fyra skärmar på en RPi.

I och med att det du vill göra är relativt oexotiskt bör det vara hugget som stucket vilket OS du väljer, bara det kan trycka ut JPEG-bilder på skärmarna. Ska det inte vara uppkopplat behöver du väl egentligen inte tänka så mycket på säkerheten heller, och kan välja äldre versioner av OS:en också om så skulle krävas.

Enligt Chatgpt skall det funka med Displaylink till Raspberry pi. Den hänvisar till följande drv:
sudo apt install dkms
wget -O DisplayLink_Ubuntu.zip https://www.displaylink.com/downloads/file?id=1577
unzip DisplayLink_Ubuntu.zip
sudo ./displaylink-driver-5.3.1.34.run

Så om jag förstår det som borde vilken adapter som helst bara den har displaylink funka eller har jag fel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Enligt Chatgpt skall det funka med Displaylink till Raspberry pi. Den hänvisar till följande drv:
sudo apt install dkms
wget -O DisplayLink_Ubuntu.zip https://www.displaylink.com/downloads/file?id=1577
unzip DisplayLink_Ubuntu.zip
sudo ./displaylink-driver-5.3.1.34.run

Så om jag förstår det som borde vilken adapter som helst bara den har displaylink funka eller har jag fel ?

Vågar inte svara på om det kommer funka, vill ju till att det finns uppkompilerat för ARM64 etc också. Inget som säger att det inte är exklusivt för x64 eller nåt. Hittar inget om vilka arkitekturer som stöds vid en snabb påsyn, du får nog gräva lite i saken.

Förvisso brukar man kunna installera Ubuntupaket i vilket Debianbaserat OS som helst - samma paketsystem - men vågar inte komma med några prognoser om huruvida det sedan kommer funka att köra det när det rör sig om drivers.

Oklart också om det ställs några krav på kernelversion eller så.

Kort sagt alldeles för många okända variabler för att jag ska våga uttala mig om saken. Tror du får gräva lite djupare i det än svar från en chatbot. Det är nästan något man måste ha gjort själv för att kunna ge ett säkert svar, och det har jag inte.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Vågar inte svara på om det kommer funka, vill ju till att det finns uppkompilerat för ARM64 etc också. Inget som säger att det inte är exklusivt för x64 eller nåt. Hittar inget om vilka arkitekturer som stöds vid en snabb påsyn, du får nog gräva lite i saken.

Förvisso brukar man kunna installera Ubuntupaket i vilket Debianbaserat OS som helst - samma paketsystem - men vågar inte komma med några prognoser om huruvida det sedan kommer funka att köra det när det rör sig om drivers.

Oklart också om det ställs några krav på kernelversion eller så.

Kort sagt alldeles för många okända variabler för att jag ska våga uttala mig om saken. Tror du får gräva lite djupare i det än svar från en chatbot. Det är nästan något man måste ha gjort själv för att kunna ge ett säkert svar, och det har jag inte.

Mmmm... tänkte jag skulle prova, men dom är relativt dyra dessa displaylink för att prova.
Se om jag hittar någon begangnad.

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Mmmm... tänkte jag skulle prova, men dom är relativt dyra dessa displaylink för att prova.
Se om jag hittar någon begangnad.

det lilla jag googlade mig till så kan stödet i linux variera beroende på displaylink chip i "adaptern" eller skärmen men delvis stöd ska finnas för diverse vanliga x86/x64 linux distros iaf.

säger ju dock inget om hur det faktiskt ser ut på armbaserat dock.

och ja de är relativt dyra iom att det är ett relativt nichat användningsområde.

det du köper är ju i princip en videoencoder med en liten simpel grafikdel som hanterar skärmportarna.

Displaylink är i simpla drag bara en enhet som typ spelar in X område på skärmen och "liveströmmar" den till skärmen som en komprimerad video för att kunna få plats i usb bandbredden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Känns både enklare och billigare att köpa 2 Rpi och köra 2 skärmar på varje.

Permalänk
Medlem

DisplayLink har några hjälpartiklar gällande RPi, för Raspbian och Ubuntu Mate. Tyvärr verkar de vara några år gamla och är kanske inte helt relevanta längre, men de bekräftar att drivrutinerna i alla fall fungerar på RPi.

Det verkar dock vara många problem och begränsningar, så om du inte kan hitta någon information som säger att det fungerar mycket bättre nu för tiden så är det nog bäst att undvika DisplayLink om det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Känns både enklare och billigare att köpa 2 Rpi och köra 2 skärmar på varje.

Håller med, den ena kan vara en billigaste pi man hittar med två skärmar. Som läser från den andra med ftp eller något

Permalänk

Jag har fixat två st raspberry pi 4 som skall visa dessa 4 skärmar. Jag kör Raspberry pi os terminal men skärmarna speglar varandra bara hur får jag att dom visar olika på olika skärmar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jag har fixat två st raspberry pi 4 som skall visa dessa 4 skärmar. Jag kör Raspberry pi os terminal men skärmarna speglar varandra bara hur får jag att dom visar olika på olika skärmar ?

Här är en som vill visa bildspel på två olika skärmar
https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=269701

När jag körde en Raspberry Pi på jobbet till att automatiskt visa en webbsida i kioskmode lade jag en script som kördes vi inloggning i terminalen. Då använde jag raspi-config och växlade mellan terminal och grafiskt gränssnitt via ssh och en omstart. Sedan hade jag vnc aktiverat och kunde då greja via skrivbordsmiljön om jag ville. Samt se webbsidan. Samt komma åt terminalen via ssh