Jag skulle nog rekommendera en spegellös systemkamera i dagsläget.
Nu kommer jag, som är inkörd på Minolta/Sony sedan många herrans år självklart att rekommendera en Sonykamera, andra kommer sannolikt vilja rekommendera andra märken och egentligen är alla ungefär likvärdiga.
Du kan få en riktigt bra systemkamera för 5000kr, min yngsta, lilltjejen blott 29år, köpte sig en A6300 via Tradera med följande objektiv för 5000kr för bara ett par månader sedan, och fick då med några olika objektiv, Sony 16-50mm (kitobjektivet inte mycket att ha) Sony 55-200mm (helt ok) Samyang 12mm f/2 (Manuellt, mycket bra) och ett hmm rent skräp, 420-800mm kinaobjektiv samt ett stativ. Allt utom stativet kom i sina originalkartonger med alla tillbehör.
De stora frågorna kokar nog egentligen ned till:'
Vilken upplösning behöver du på videon, 1080 eller 4k?
Kan du, trots allt, tänka dig ett köp via Tradera för att kunna hålla budgeten?
Kan du tänka dig att använda lite äldre manuella objektiv med en enkel adapter?
En kamera som Sony A6000 (1080x1920 video) ligger på runt 2200-3000kr en A6300 ligger normalt på mellan 3500-4500kr (Jag sorterade på Sålda).
Mitt val om jag skulle köpa ytterligare en kamera idag, skulle vara en begagnad A6300. Vi har använt våra under en del år nu och aldrig haft några problem, och då filmar vi normalt under det där läget där vi står med ena benet på lägret riktigt svårt och det andra benet i lägret.. eh det kan jag visst inte skriva kom jag på, jag får inte använda sådana ord för min mamma...
I vilket fall som helst så riktiga arbetshästar med mycket god kvalitet på både stillbilder och video som du skulle kunna få in i din budget.
Jag är starkt förtjust i Sony och Canon just nu. Min budget är på 3500 för begagnad men vet fortfarande inte vilken som är bäst för en nybörjare som bara ska testa och leka runt.
Edit: Mitt krav är Sony eller Canon. Jag kan ingenting om kameror så när folk nämner nya ord här och där så hänger jag inte med då jag inte är påläst. Men kameran är för stop motion, naturbilder och filmning av samhället och lite mera. Nej behöver inte vara en kamera för 10 miljoner med en massa onödiga multifunktionella funktioner som jag inte kommer förstå eller använda. Men max 3500 kr för en nybörjarkamera, helst den bästa för pengarna. Ser helst att det är autofokus och HD kvalitet på video.
Funderar på att buda på följande: https://www.tradera.com/item/670337737
https://www.tradera.com/item/671121545