Permalänk

XMP 3.0 RAM för AM5/9800x3d?

Go’kväll,
Beställde nyss nya datordelar men insåg kort efter att jag eventuellt gjort en ”miss” (har inte byggt dator på väldigt många år). RAM minnena som jag beställt är XMP 3.0 och stödjer alltså inte ”AMD EXPO”. Funkar XMP för EXPO? De beställda XMP minnena finns med i moderkortets QVL lista. Presterar Expo bättre för AMD än XMP eller kvittar det om de är XMP eller Expo så länge de finns med i moderkortets QVL-lista?

Ska jag orka skicka tillbaka och byta till Expo? Har det betydelse?

CPU: 9800x3d
Moderkort: ROG STRIX X870-A
gaming wifi
RAM: Kingston Fury Beast RGB 64GB (2x32GB) / 6000MHz / DDR5 / CL30 / KF560C30BBAK2-64

Tack på förhand! 😊

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på att göra något liknande. Det jag fick fram var att om minnena finns med på QVL så ska det fungera, eventuellt måste man ställa in timings själv. Men vore ju trevligt om någon som testat kan svara

Permalänk
Medlem

XMP funkar bra för många på 800 AM5 moderkorten.
Ofta så är det samma heller väldigt liknande inställningar på timings mellan XMP/EXPO.

Finns ju givetvis folk som XMP inte funkar för med.
Men skulle säga att jag sett lite mindre med folk som haft problem än folk som det funkar bra för.
Detta säger ju troligen en del då det är folk som har problem som skriver absolut mest!

Och då du frågar om att skicka tillbaks så gissar jag att dom är på väg eller du har dom redan.
Du har ju 14 dagar på dig att ångra distans köp.

JAG hade troligen provat dom med XMP påslaget i ett par timmar/över natten innan jag bestämde mig om ett byte!
Hade troligen kört på inbyggda grafiken och inga som helst över/under clock/volt på cpu vid det första testet i alla fall.

Gäller ju om man får moderkort/cpu inom rätt tid så att man KAN prova dom innan tiden för ånger går ut.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!