Ny studie: Ångest större sömnbov än skärmar

Permalänk
Melding Plague

Ny studie: Ångest större sömnbov än skärmar

Studier visar att telefonanvändning vid läggdags inte stör din sömmnrutin avsevärt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om jag spelar så kan jag inte somna på ett tag. Men jag spelar PvP och får hårda adrenalinpåslag. Så man blir lite uppskruvad :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kan känna igen mig i det här, brukar kolla på streams i mobilen när jag ska sova och brukar ofta blunda till rätt fort och somna under tiden jag tittar. Men oroar jag mig för minsta lilla grej så ligger jag sömnlös halva natten

Permalänk
Medlem

Gult ljus från skärmen då? Är det bättre än att inte använda någon skärm alls före sömnen kickar in? 😊
Har jag ingen lur fram tills dess att jag somnar så ligger jag och stirrar upp i taket och lyssnar på öronsuset i timmar. 😬

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Denna artikel styrker min åsikt, i mina yngre dagar gick man ju direkt från WoW-spelandet å rakt ner i sängen, jag somnade alltid inom 5-10min.

Nu på äldre dar senaste 5åren så startar jag alltid en gammal serie (typ C/O Segemyhr) på telefonen när jag lägger mig i sängen och ställer in sovtimer på 20min och jag somnar alltid innan sovtimern stänger av.
Så åtminstone jag påverkas inte alls av blåttljus före man somnar.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om man kollar på mobilen p.g.a. man inte kan somna, eller om man inte kan somna p.g.a. man kollar på mobilen...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Om jag spelar så kan jag inte somna på ett tag. Men jag spelar PvP och får hårda adrenalinpåslag. Så man blir lite uppskruvad :).

Precis, det är adrenalinpåslaget som är boven, inte spelandet i sig.
Det kan ju uppstå av massa andra saker också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

har egentligen inte märkt av något särskilt när det gäller "skärm" i sig själv. Däremot om jag inte gör något lättare fysiskt varje dag så blir det sömnstörningar så fört mig är det viktigt att som minimum att minst komma ut på någon lättare promenad eller något.

Där emot vid spelande så tappar jag all känsla för tid och rum och håller mig pigg och glömmer därför bort timmarna. Timmar kan ju gå jättefort och har vart med om att kolla på klockan och jag ska upp för att jobba två timmar senare och då har jag trott att klockan snarare är ett på natten. Tider då man höll på så var ju som dom var och i dag vågar jag knappt köpa ett nytt spel av den anledningen.

Vid kreativt skapande så brukar jag åtminstone få en signal "nu är jag trött" så att jag fattar att det är läge att varva ner och lägga sig.

Men jag brukar se film på en platta i sängen men har märkt att det påverkar inget alls, jag blir trött ändå en kvart in i filmen. Läser jag en bok så fastnar jag i timmar så jag tycker inte att dom här undersökningarna stämmer riktigt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag har noll problem att somna om det är tyst. Tar 1-2 minuter. Om tjejen ligger brevid och kollar tiktok så blir det svårare... Jag vaknar mitt i natten för att Chihuahuan fiser... Inte tala om Taxen som sträcker på sig och låter som en 90-åring...

Så i mitt fall så påverkas jag enormt av telefoner... är dock aldrig min telefon....

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Handlar inte om blåljus. Man ska inte göra "spännande" grejer innan man lägger sig. Typ egentligen inte spela spel etc. som stimulerar hjärnan. Helst ska man göra något urtråkigt innan man somnar.

Ni som gör saker i sängen gör fel, sängen ska ni enbart använda för sömn(och sex ) absolut inget annat, så ingen tittande eller läsande där. (Detta råd till de som har sömnproblem)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Blir stressad att man måste sova så man kan inte sova.

"Somnar jag nu får jag sova 6 timmar iaf"
"Somnar jag nu blir det iaf 4 timmar, jag överlever"

Sen somnar man 30 minuter innan klockan ringer.

Gillar överlag inte att sova, tycker det är slöseri med tid.

Permalänk
Avstängd

Jag bor i en förort och får upp meddelandet ''Du kan inte sova när fiender är i närheten'' när jag försöker sova.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Sängen är till för två saker, att titta på tv/telefonen är inte en av de sakerna.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Lite för många troende som fått sin sömn"utbildning" av KBT-terapeuter här. Generaliseringar bidrar mycket lite till en bättre sömnhälsa för individen. Enkelt att läsa en artikel på AB och bilda sig en stensäker uppfattning om varför någon annan upplever sömnproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

har egentligen inte märkt av något särskilt när det gäller "skärm" i sig själv. Däremot om jag inte gör något lättare fysiskt varje dag så blir det sömnstörningar så fört mig är det viktigt att som minimum att minst komma ut på någon lättare promenad eller något.

Där emot vid spelande så tappar jag all känsla för tid och rum och håller mig pigg och glömmer därför bort timmarna. Timmar kan ju gå jättefort och har vart med om att kolla på klockan och jag ska upp för att jobba två timmar senare och då har jag trott att klockan snarare är ett på natten. Tider då man höll på så var ju som dom var och i dag vågar jag knappt köpa ett nytt spel av den anledningen.

Vid kreativt skapande så brukar jag åtminstone få en signal "nu är jag trött" så att jag fattar att det är läge att varva ner och lägga sig.

Men jag brukar se film på en platta i sängen men har märkt att det påverkar inget alls, jag blir trött ändå en kvart in i filmen. Läser jag en bok så fastnar jag i timmar så jag tycker inte att dom här undersökningarna stämmer riktigt.

Exakt, vi är alla olika och dessa "undersökningar" får många att tro att vi alla är likadana, har samma problem. Lite som att man ska dricka mer vatten om man har huvudvärk.

Permalänk
Medlem

Sömnlös är ganska illa, men jag läser ofta om de som påstår sig ligga sömlösa hela nätterna, och det är ju då allting verkligen faller isär.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Blir stressad att man måste sova så man kan inte sova.

"Somnar jag nu får jag sova 6 timmar iaf"
"Somnar jag nu blir det iaf 4 timmar, jag överlever"

Sen somnar man 30 minuter innan klockan ringer.

Gillar överlag inte att sova, tycker det är slöseri med tid.

Det är svårt att gilla något man associerar negativa upplevelser med.

Säkert inte exakt samma sits som dig men har tidigare haft väldiga problem med sömn. Kritiserar inte någons val men för mig har medeciner för sömn alltid varit uteslutna även om jag mår skit pga för lite sömn.

Det som fungerade för mig var sömnbegränsning, vilket har att göra med hur man får kropp & sinne att associera säng med sömn.

Nedan tar jag från minnet så vissa detaljer är troligen inte helt korrekta, men du kmr förstå upplägget:

Det går ut på att man måste uppnå 80% sömn av den tid man befinner sig i sin säng, dvs 80% av tiden i säng måste vara sömn. Detta gör man genom att mäta/uppskatta hur mkt tid i sängen som är sömn. Initialt mäter man snitt över 2 veckor, när man vet sin andel av tid i säng som är sömn, ex 4 timmar är snittet säg. Då får du bara spendera 4 timmar MAX per natt i en vecka i sängen, eller hur länge det nu än är. Efter denna veckan ökar man tiden i sängen med 30 min. Samtidigt mäter man effektiv sovtid i % och ökar succesivt hur länge man får befinna sig i sänger, understiger man 80% effektiv tid så går man ner i tid. På så vis fortsätter det tills man uppnåt sitt mål. Om man faller under 80% så korrigerar man istället genom färre antal tillåten tid i sängen. Utvärdering/justering sker på veckobasis.

Jag tvivlade starkt på ovan när det begav sig, men mitt liv förändrades markant till det bättre och nu vet jag att jag kan somna pålitligt. Det är otroligt skönt att inte ha den där pressen jag kände tidigare.

Sen ska sägas att det troligen är mer än bara ovan som fixade mina problem, man måste som ha balans i alla delar av sitt liv för att få bra sömn föreställer jag mig.

Och som du säkert vet är det totalt poänglöst att bara ligga i sängen och försöka tvinga sig att sova, det fungerat aldrig. Då är det bättre att ta paus från sovförsöket och göra något låginteraktivt i 20-30 minuter och försöka sova igen.

Lycka till!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Och var kommer ångesten ifrån?..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

En liten inflik till er som har ångest trots vad ni än gjort, medicin, träning osv.

Testa ät carnivore i 2-3 veckor och se skillnaden. Tagit bort allt allt allt från både mig och vänner. För egen del hade jag ingen markant, men den fanns där. Har vänner som slutat med medicinering och allt möjligt.

I slutändan är det lite sådär: man har testat allt, vad gör det att testa 2-3 veckor carnivore?

Lite ot, men jag kan lova att det genuint fungerar för många.

Good luck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av omxz24:

En liten inflik till er som har ångest trots vad ni än gjort, medicin, träning osv.

Testa ät carnivore i 2-3 veckor och se skillnaden. Tagit bort allt allt allt från både mig och vänner. För egen del hade jag ingen markant, men den fanns där. Har vänner som slutat med medicinering och allt möjligt.

I slutändan är det lite sådär: man har testat allt, vad gör det att testa 2-3 veckor carnivore?

Lite ot, men jag kan lova att det genuint fungerar för många.

Good luck

Vem har råd med att äta kött varje dag? Får man ju sömnproblem av att plånkan är papperstunn.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Jobbigt med ångest. Själv är jag extremt lättväckt så jag vaknar alltid en massa gånger från 4-5 tiden fram tills att jag ska gå upp vid 7 vilket suger rätt ordentligt

Permalänk
Medlem

Jag har neurologiska sjukdomar så för mig spelar det ingen roll vad jag gör före sänggåendet. Sover nästan alltid skitdåligt och vaknar aldrig utvilad även om jag skulle sova i 8 timmar. Det jobbigaste är att jag måste gå upp och pissa flera gånger på natten. Ibland går det inte sova alls och då sätter jag mig och spelar några timmar tills nästa sömncykel startar (var tredje timme sägs det).

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

För min del är koffein den absolut största boven. Det räcker att jag dricker en burk cola vid 18-snåret för att fördröja insomningen och försämra sömnkvaliteten.

Skrivet av Baxtex:

Och var kommer ångesten ifrån?..

Livet 😆

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag har neurologiska sjukdomar så för mig spelar det ingen roll vad jag gör före sänggåendet. Sover nästan alltid skitdåligt och vaknar aldrig utvilad även om jag skulle sova i 8 timmar. Det jobbigaste är att jag måste gå upp och pissa flera gånger på natten. Ibland går det inte sova alls och då sätter jag mig och spelar några timmar tills nästa sömncykel startar (var tredje timme sägs det).

Trollholk?

Permalänk
Medlem

Intressant. Tycker mest att reducera blåljus hjälper till för att få ögonen att slappna av.

Tror dock problemet inte är skärmarna i sig utan innehållet, dvs denna rubbning av hela vårt belöningssystem som sociala medier och tillgången till underhållning och information ger, och det beror så klart helt på vad man använder skärmarna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Vem har råd med att äta kött varje dag? Får man ju sömnproblem av att plånkan är papperstunn.

Vet inte vad du lägger på mat men 2000 kcal i ägg är 26 ägg. På min dyra Ica är det 3,16kr st, alltså 82 kr per dag.

Köper du billigare så kan du göra kalkylen själv.

Ägg innehåller exakt allt du behöver dessutom. Det behövs alltså inte oxfile

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Gillar överlag inte att sova, tycker det är slöseri med tid.

Vilket i sig är ett feltänk; det är ett absolut biologiskt behov som hjälper till att rensa ut slaggprodukter ur hjärnan bland annat. Dvs. det är absolut inte slöseri med tid, allt annat än! Att jaga någon sorts idé om "effektivitet" eller vad som kan ligga bakom däremot, det är slöseri med en massa go livsglädje, enligt mig själv då

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Vet inte vad du lägger på mat men 2000 kcal i ägg är 26 ägg. På min dyra Ica är det 3,16kr st, alltså 82 kr per dag.

Köper du billigare så kan du göra kalkylen själv.

Ägg innehåller exakt allt du behöver dessutom. Det behövs alltså inte oxfile

Det är bara ett problem med det och det är att man behöver äta 26 ägg om dagen.

Jag är väldigt tålig när det gäller repetition. När jag gick på LCHF så stekte jag upp 2kg köttfärs på söndagen och åt det till nästa söndag. Åt ägg eller tonfisk med majonäs. Och svålar. Inget annat.

Men jag tror fan inte att jag hade klarat 26 ägg på en dag. Tar emot att ta mer än ett ägg i keson.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Precis, det är adrenalinpåslaget som är boven, inte spelandet i sig.
Det kan ju uppstå av massa andra saker också.

Nej, det är typen av spel.

Kan tänka mig att om jag hade gjort inbrott hos grannarna så hade jag också haft lite svårt att sova precis efter.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Fick depression i senare tonåren och sov bort många dagar, hade inget som fick mig att vilja gå ur sängen.
Sen fick man eget i 23års åldern och jobb samtidigt. Var på jobbet 9tim 3-6 dar i veckan men ändå har jag haft många dagar där jag aldrig blev trött så jag drog till jobbet dagen efter utan en sekund sömn och tio gånger fler med 4 timmar sömn.
Idag vet jag att ångest stoppar mig från att somna så använder 1 "Mirtazapin". Funkar 95% av tiden och är GULD värd. Jag får min sömn och jag vet att jag kommer få den.

Ångest kan komma av det normala åldrandet eller "30, 40, 50 års krisen" som vi säger, trauma, en stressig miljö speciellt om det är hemma där du borde känna dig tryggast vilket hände mig själv. Eller overkliga förväntningar av dig själv.

"Man firar och jublar när allt går bra och livet leker men så fort vi når botten och gräver lite till tar många lätta vägen ut... vem är du att säga till mig att livet aldrig skulle kunna bli bra nog att vilja vakna upp till igen?" Nått i den stilen sa jag till en nära vän för ett par år sedan. Nu är vi ute o går tillsammans 2tim varje dag... kanske man når normalvikt till beach 2025

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5