Förlänga wifi-antennkabel med 10m SMA koax?

Permalänk

Förlänga wifi-antennkabel med 10m SMA koax?

Hej igen, min laddbox igen, nu sitter en sådan här antenn (se bild) Jag vill bara förlänga den cirka 10 meter för att hänga ut antenn genom en ventlucka, antennen är diskret. Balanseraren kräver nog minimalt med datatrafik, men utomhus är närmare mitt wifi och närmare laddboxen.
Duger en random koaxial från amazon 10 meter för 130 spänn koaxialkabel amazon

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Rekordmedlem

Det innebär en signaldämpning men svårt att säga nått säkert om hur det påverkar funktionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lång kabel kan göra att du i slutänden tappar mer signal än du vinner på den bättre placeringen...men svårt att avgöra utan att testa

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Just kabeln du länkade till kanske inte är klockren om du har problem med signalstyrka. Rg174 ger vid en snabb googling en förlust på 0.75 dB/ft, dvs cirka 22,5 dB för 10 m, givet frekvensen 2,4 GHz. Utan att ha förkovrat mig mer verkar just denna kabeltyp vara avsedd för lägre frekvenser.

Jag vet ej så mycket om din situation, exempelvis vad är väggarna gjorde av etc. Men om väggarna är av betong, du är i en källare etc. kan absolut en lämplig kabel anpassad för 2,4 GHz avhjälpa problemet. Tex en LMR-240 kabel har en dämpning långt under 10 dB, dvs en bättre kabeltyp för ändamålet. Givet att du drar ut antennen. Men om antennen ska vara utomhus, försäkra dig om att den tål regn & rusk!

Utanför byggnaden, vad har du för avstånd till accesspunkten/routern, och hur många fler väggar finns ”det ivägen”? Och har du många grannar så att ditt problem i grunden är interferens/störningar, och inte låg signalstyrka.

Många följdfrågor, men givet vad du skrivit skulle jag iaf inte köpa kabeln du länkade till. Verkar ej lämplig för Wifi för längre kabellängder…

Permalänk
Medlem

Kanske vore bättre att se över möjligheten till att flytta router närmare laddboxen istället?

Eller en till AP i huset som ligger närmare, kanske är rimligare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om vi pratar 10m så skulle jag nog försökt hitta en bättre kabel. De där lakrissnörena på Amazon är tveksamma, men du kan ju prova.

Permalänk

@mrqaffe
@danwi
@FX9
@maDa
Tack för alla svar, jag vet för lite, och era svar ger mig bra info att försöka hitta rätt lösning!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Blir det inte typ en halvering av signalstyrkan ungefär varannan meter med okej kabel? Du får helt enkelt testa

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem

Flytta i stället det antennen är ansutet till och ha en längre nätverkskabel för de kan vara 100m.
Går inte det så skaffa en utomhus AP eller en inomhus AP med möjlighet till extern antenn så att du kan minimera längden på antennkabeln för den är känslig medans nätverkskabeln inte ger nån påverkan alls innan den blir så lång att det helt slutar fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Anledningen till att mitt wifi störs ut där är med stor sannolikhet en varmvatteninstallation som distribuerar golvvärme och varmvatten till 10 lgnht. Annars är det träväggar med isolering. Myller med kopparrör på väggen. Väggen som ligger fågelvägen mellan wifi och antenn är fylld med en NIBE-anläggning från 2 värmepumpar. En ny AP är nog en bättre lösning då.

Har en äldre wifi-5 router, d-link 1200, ska prova om jag kan sätta den som offerbar utomhus-AP, under entrétaket.
Tack

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Flytta i stället det antennen är ansutet till och ha en längre nätverkskabel för de kan vara 100m.
Går inte det så skaffa en utomhus AP eller en inomhus AP med möjlighet till extern antenn så att du kan minimera längden på antennkabeln för den är känslig medans nätverkskabeln inte ger nån påverkan alls innan den blir så lång att det helt slutar fungera.

Kan inte flytta elinstallationen som är med på bilden, det är säkringar och balancer till laddboxen.
Änden på den vita kabeln skruvas rakt in i balancern, balancern är den gråa modulen med QR-kod och koaxuttag.

Men vänta nu!!!! Jag vet att balancern har RJ45 under kapslingen, kan en antenn med RJ45 vara bättre i signal?
(Under kapslingen, enbart plastkåpor, har DEFA balancer ett RJ45) DEFA hemsida bilder

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Kan inte flytta elinstallationen som är med på bilden, det är säkringar och balancer till laddboxen.
Änden på den vita kabeln skruvas rakt in i balancern, balancern är den gråa modulen med QR-kod och koaxuttag.

Men vänta nu!!!! Jag vet att balancern har RJ45 under kapslingen, kan en antenn med RJ45 vara bättre i signal?
(Under kapslingen, enbart plastkåpor, har DEFA balancer ett RJ45) DEFA hemsida bilder

Du kan dra en nätverkskabel så slipper du problemen med wifi.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dylanator:

Nja..
Trådlös eller trådbunden installation. står det på sidan, jag har inte läst manualen men kan den anslutas trådbinden så är det nog det RJ45an är till för (inte antenn) men du kan ju i så fall koppla en AP i klientläge till den för att nå den via wifi eller ha nån annan lösning typ en meshenhet.
Det är däremot inte så svårt att hitta utomhus ap med inbyggd antenn som strömförsörjs via poe, driva med en PoE injector och koppla in i balancerenheten.
Alltså nått likt de här utomhus.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...
https://www.kjell.com/se/varumarken/ubiquiti/natverk/tradlost...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nja..
Trådlös eller trådbunden installation. står det på sidan, jag har inte läst manualen men kan den anslutas trådbinden så är det nog det RJ45an är till för (inte antenn) men du kan ju i så fall koppla en AP i klientläge till den för att nå den via wifi eller ha nån annan lösning typ en meshenhet.
Det är däremot inte så svårt att hitta utomhus ap med inbyggd antenn som strömförsörjs via poe, driva med en PoE injector och koppla in i balancerenheten.
Alltså nått likt de här utomhus.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...
https://www.kjell.com/se/varumarken/ubiquiti/natverk/tradlost...

Jag förstår det du säger om RJ45, avsedd för tråd!
Men sedan blir det lite för mycket tekniksnack, utomhus AP med PoE hittar jag billigt, men PoE injector?
EDIT: Gillar din länk till TP-link, som öppet skriver 'radiolänk', jag menar dessa grejjer kan inte behöva mer än 'radio'
Jag vet att en laddbox av ett annat märke använder radio med "upp till 300m"... low tech är så smart, ibland, och för mig!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Du kan dra en nätverkskabel så slipper du problemen med wifi.

Jag vet, men i min andra tråd om denna laddbox så ser du betonglegot, plus 2 håltagningar i vägg, och marken är nära enbart grov sprängsten tack vare sluttningen i sutteräng. Men jag har funderat på att dra den "fingerdjupt"!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dylanator:

Jag förstår det du säger om RJ45, avsedd för tråd!
Men sedan blir det lite för mycket tekniksnack, utomhus AP med PoE hittar jag billigt, men PoE injector?
EDIT: Gillar din länk till TP-link, som öppet skriver 'radiolänk', jag menar dessa grejjer kan inte behöva mer än 'radio'
Jag vet att en laddbox av ett annat märke använder radio med "upp till 300m"... low tech är så smart, ibland, och för mig!

PoE är ett sätt att strömförsörja via nätverkskabeln och nått måste mata in elen, en injector är en fristående "nätdel" men man kan även ha funktionen i andra enheter tex i swiitchar.
Det viktiga är att man har nått som följer samma poe version som det man ska driva har, vill man inte använda poe brukar det finnas separata eluttag man kan använda men just för utomhusbruk är det ofta väldigt smidigt att bara behöva dra fram en nätverkskabel och inte behöva tänka på att ordna nån separat strömförsörjning utomhus. Prylarna behöver ju vara väderskyddade och ju mindre el man har utomhus desto enklare och pålitligare brukar det bli.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

POE står för "power over ethernet", d.v.s. enheten som sitter i RJ45 kontakten(nätverkskabeln) får både nätverk och ström via RJ45 kabeln

Om det finns ett eluttag i närheten så behövs inte POE, men en AP utomhus lär inte sitta bredvid ett eluttag, så då kan POE vare en bra hjälp.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

PoE är ett sätt att strömförsörja via nätverkskabeln och nått måste mata in elen, en injector är en fristående "nätdel" men man kan även ha funktionen i andra enheter tex i swiitchar.
Det viktiga är att man har nått som följer samma poe version som det man ska driva har, vill man inte använda poe brukar det finnas separata eluttag man kan använda men just för utomhusbruk är det ofta väldigt smidigt att bara behöva dra fram en nätverkskabel och inte behöva tänka på att ordna nån separat strömförsörjning utomhus. Prylarna behöver ju vara väderskyddade och ju mindre el man har utomhus desto enklare och pålitligare brukar det bli.

Men för att ta exemplet med TP-Link du länkade från Kjell: vi pratar alltså om att koppla den med en LAN-kabel från Balancern?
(Jag blir så yr, eller menade du att TP-linken ska kopplas från min router som en accesspoint?)

I fallet med balancern blir den en mottagarantenn, om den kopplas från routern blir det en 'förstärkarantenn'...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dylanator:

Men för att ta exemplet med TP-Link du länkade från Kjell: vi pratar alltså om att koppla den med en LAN-kabel från Balancern?
(Jag blir så yr, eller menade du att TP-linken ska kopplas från min router som en accesspoint?)

I fallet med balancern blir den en mottagarantenn, om den kopplas från routern blir det en 'förstärkarantenn'...

Accesspunkt er kan man ofta konfa på olika sätt tex som som klient ("baklänges") de blir då som ett wifikort som ansluts med en ethernetkabel till den enhet man vill ansluta mot lanet.
Tp-linken kopplas alltså med wifi mot din router, tar emot wifitrafiken och matar ut den via ethernetkabeln till din balancer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

Hej igen, min laddbox igen, nu sitter en sådan här antenn (se bild) Jag vill bara förlänga den cirka 10 meter för att hänga ut antenn genom en ventlucka, antennen är diskret. Balanseraren kräver nog minimalt med datatrafik, men utomhus är närmare mitt wifi och närmare laddboxen.
Duger en random koaxial från amazon 10 meter för 130 spänn koaxialkabel amazon

<Uppladdad bildlänk>

Fasen vad den där elinstallationen gör ont i själen 😢

Men som dem säger så kör kabel till balancern. Sen om du vill drag kabel eller köra accesspunkt är upp till dig.

En bättre router skulle också eventuellt räcka

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Fasen vad den där elinstallationen gör ont i själen 😢

Men som dem säger så kör kabel till balancern. Sen om du vill drag kabel eller köra accesspunkt är upp till dig.

En bättre router skulle också eventuellt räcka

Kabel till balancern, från vad?

Vad är fel med kabeldragningen?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Accesspunkt er kan man ofta konfa på olika sätt tex som som klient ("baklänges") de blir då som ett wifikort som ansluts med en ethernetkabel till den enhet man vill ansluta mot lanet.
Tp-linken kopplas alltså med wifi mot din router, tar emot wifitrafiken och matar ut den via ethernetkabeln till din balancer.

Det är precis den lösningen jag vill ha. För mitt wifi är ostört/välfungerande till fasaden där jag sätter "TP-Linken", sedan drar jag in en LAN till Balancern. TP-link 210, blir det.

Att konfigga den får jag väl lära mig!
Tack, mister Kaffe!!!!!

EDIT: Ni ser den vita ventilationsluckan på bilden i min laddboxtråd, där drar jag in lankabeln!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

Kabel till balancern, från vad?

Vad är fel med kabeldragningen?

För långt mellan klammerna. Inga raka linjer. Allt ser snett ut. Ser ut som inget är genomtänkt placerat.
Hela installationen ser ut som en lärling har utfört det.
Allt fungerar nog dock 😀

Vad Mrqaffe sade.
Router - WiFi till en ny AP > kabel till balancern
Eller drag kabel in dit och sätt en Switch och/eller in till balancern

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

För långt mellan klammerna. Inga raka linjer. Allt ser snett ut. Ser ut som inget är genomtänkt placerat.
Hela installationen ser ut som en lärling har utfört det.
Allt fungerar nog dock 😀

Vad Mrqaffe sade.
Router - WiFi till en ny AP > kabel till balancern
Eller drag kabel in dit och sätt en Switch och/eller in till balancern

OK, fattar!
230-uttaget och CEE-handsken är det jag som dragit OM, de satt snyggare tidigare, men jag behövde göra plats för de 2 kapslingarna till laddboxen. Jag är varken elektriker eller noga med lod/våg.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

OK, fattar!
230-uttaget och CEE-handsken är det jag som dragit OM, de satt snyggare tidigare, men jag behövde göra plats för de 2 kapslingarna till laddboxen. Jag är varken elektriker eller noga med lod/våg.

Det syns för planerar man placeringen på allt får du plats med nästan 3ggr så mycket på den där väggen 😉
Bara av att köra lod och fixera kablaget så får du plats med avsevärt mer

Visa signatur

Permalänk

Det syns för planerar man placeringen på allt får du plats med nästan 3ggr så mycket på den där väggen 😉
Bara av att köra lod och fixera kablaget så får du plats med avsevärt mer

Jag är nöjd när grejjerna funkar! Det gör t.o.m. laddboxen, men jag tvivlar starkt på att balancern ger bra signal när den bara förlitar sig på den lösa antennen. Så jag ska ordna med en AP enligt era rekommendationer

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

@mrqaffe
@Swedishchef_90
(Jag ska förstås kolla instruktionsvideos, men frågar ändå)

Så vi tar exemplet med Tp-Link 210: ska jag ställa in den som AP, genom att först ta mig in i dess konfig? Eller ska jag tråda den till min router, och använda min routers konfig att ställa in cpe210 som en accesspoint?
Eller sista exemplet att helt enkelt sätta den på balancern, och sedan hitta den via min routers konfig och ställa in då?

Jag är förstås ingen nätverksexpert heller..

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dylanator:

@mrqaffe
@Swedishchef_90
(Jag ska förstås kolla instruktionsvideos, men frågar ändå)

Så vi tar exemplet med Tp-Link 210: ska jag ställa in den som AP, genom att först ta mig in i dess konfig? Eller ska jag tråda den till min router, och använda min routers konfig att ställa in cpe210 som en accesspoint?
Eller sista exemplet att helt enkelt sätta den på balancern, och sedan hitta den via min routers konfig och ställa in då?

Jag är förstås ingen nätverksexpert heller..

Det brukar vara enklast att konfa via kabel men kolla i manualen om de förespråkar trådlöst.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar vara enklast att konfa via kabel men kolla i manualen om de förespråkar trådlöst.

Har sett några videos nu, jag blir osäker när jag vill använda den som 'antenn', det rör till det i huvudet. Ja det är nog enklast att gå in i prylens meny via kabel och sittandes vid datorn. Om jag har tur så kommer den som AP från fabrik ; )

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hej igen, nu har jag köpt den nämnda tp-link cp-210. Och en 'injector' för PoE.
Har 10m Cat. 5e.

Utan att du behöver vara expert, men jag ska alltså först koppla AP (cp-210) direkt med kabel till min router, sedan gå in i routerns UI och göra någon inställning som gäller AP?
Kommer jag hitta AP-enheten? (alltså heter den cp-210, eller är den bara en av alla IP?)
Jag tycker router och inställningar är krångligt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.