Guide: DLSS 4 och Frame Generation med RTX 5060 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Okej, så PC latency är ett nytt begrepp för att blanda bort korten, jag trodde det vara samma sak som frametime, som då ändå bör vara 1000/77 = 13ms, medans resterande 16ms är CPU, spelmotor m.m i datorn och sedan lägger man på mus och skärm.

DLSS4 FG x4 = 1000/200 *4 = 20ms (+25 för PC latency) så vi snackar en overhead på 9ms.

Att gå från 77 TFPS till 50 TFPS är ju mer rimligt, men räknar vi in overhead så kommer det ändå kännas som 34 TFPS.

Vad kommer 1000/200 * 4 ifrån...?
Om *4 är för att det är FG x4 så funkar inte den uträkningen heller. Det enda sättet är att mäta, det är alldeles för många variabler för att kunna beräkna latensen. Att generera flera frames ökar inte latensen linjärt (det ökar den i princip inte alls, några ms hit eller dit mellan x2 och x4) då det är fortfarande en bildruta som är köad med FG x4 -- precis som med x2. Enda skillnaden är hur många bilder som genererar mellan de två.

PC latency ändras också med FG.

Som tur är har NVIDIA utrustningen gjord för att mäta latens (click-to-photon, dvs allt utöver PC latency är medräknat), och YouTube-kanaler som Digital Foundry, Hardware Unboxed och andra använder det för att ge exakta siffror, så man slipper gissa sig fram.
Hittar inte på rätt video nu, men i en av DFs rätt nya videos visar de latens i Alan Wake 2. Det vore ett bra exempel här, för latensen är väldigt mycket högre än man kan vänta sig, och högre än i andra spel som Cyberpunk.
Så ett spel kan ge 50 ms latens med 33 fps (som i videon ovan) medan ett annat spel kan ge typ 80-100 ms latens vid säg 40 fps. Det går helt enkelt inte att bara göra en beräkning baserat på FPS.

Skrivet av Kotan:

Funkar bra dock om man vill överbevisa någon eftersom folk sällan ids se hela (eller alls) videon.

Det var definitivt inte min mening, men jag tyckte (innan jag länkade) att videon tog upp det tidigare än 6 minuter in.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Dance:

Calle slog huvudet på spiken när han sammanfattade att DLSS och MFG kan användas för att förstärka en redan bra upplevelse (dvs kan aldrig användas för att "fixa" en dålig sådan).

Sen borde ni nämna när ni pratar om DLSS, RT och MFG att de "kostar" minne att använda och hur mycket. Därför kommer 8GB versionen av 5060ti vara i stort sett värdelös för om man inte redan slår i taket av spelets minneskrav så kommer man garanterat göra det om man slår på DLSS, RT och MFG.

Nya dlss 4 minskar faktiskt fram nu,tidigare hade den en liten ökning.
Dock ökar rt och fg Vram

stavfel
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nya dlss 4 mjnaker faktiskt fram nu,tidigare hade den en liten ökning.
Dock ökar rt och fg Vram

Ok, det visste jag inte, tack för att du förtydligade det! Editerar min post.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Okej, så PC latency är ett nytt begrepp för att blanda bort korten, jag trodde det vara samma sak som frametime, som då ändå bör vara 1000/77 = 13ms, medans resterande 16ms är CPU, spelmotor m.m i datorn och sedan lägger man på mus och skärm.

DLSS4 FG x4 = 1000/200 *4 = 20ms (+25 för PC latency) så vi snackar en overhead på 9ms.

Att gå från 77 TFPS till 50 TFPS är ju mer rimligt, men räknar vi in overhead så kommer det ändå kännas som 34 TFPS.

PC Latency är absolut inget nytt begrepp, det är så gott vi kan mäta latens idag utan speciallhårdvara som mäter click to photon. Det kan ta i beaktning saker som spelmotorer, double-tripple-buffering, vsync, reflex, fast-sync och andra saker, men inte input eller output-enheter såsom skärm och mus.

Men är det något jag aldrig hört talas om innan så är det "TFPS"? Har du någon källla på detta ord, jag letar runt på internet med finner inget utanför denna tråd. För mig räcker det med latens i millisekunder som ett mått på vad tiden är mellan input och output, TFPS låter jätteluddigt och ingenting man verkar kunna mätta som sammanfaller med den faktiska latensen.

Däremot vet jag inte om det finns något standardiserat sätt att mäta PC latency på, jag använder Nvidias overlay när jag mäter det, det skulle ju vara högst intresant att ha en hårdvaru-agnostiskt lösning för det.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Dance:

Calle slog huvudet på spiken när han sammanfattade att DLSS och MFG kan användas för att förstärka en redan bra upplevelse (dvs kan aldrig användas för att "fixa" en dålig sådan).

Sen borde ni nämna när ni pratar om RT och MFG att de "kostar" minne att använda och hur mycket. Därför kommer 8GB versionen av 5060ti vara i stort sett värdelös för om man inte redan slår i taket av spelets minneskrav så kommer man garanterat göra det om man slår på RT och MFG.

Halloj!

Angående MFG och minne rullar vi ett exempel i videon. Där såg jag som högst under samma sekvens (ca.) :
1440p Ultra, RT Ultra, Native: 11 275 MB
1440p Ultra, RT Ultra, DLSS Quality: 10 500 MB
1440p Ultra, RT Ultra, DLSS Quality, FG 2x: 10 600 MB
1440p Ultra, RT Ultra, DLSS Quality, FG 4x: 11 000 MB

Ett separat minnestest skulle kunna vara intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

PC Latency är absolut inget nytt begrepp, det är så gott vi kan mäta latens idag utan speciallhårdvara som mäter click to photon. Det kan ta i beaktning saker som spelmotorer, double-tripple-buffering, vsync, reflex, fast-sync och andra saker, men inte input eller output-enheter såsom skärm och mus.

Men är det något jag aldrig hört talas om innan så är det "TFPS"? Har du någon källla på detta ord, jag letar runt på internet med finner inget utanför denna tråd. För mig räcker det med latens i millisekunder som ett mått på vad tiden är mellan input och output, TFPS låter jätteluddigt och ingenting man verkar kunna mätta som sammanfaller med den faktiska latensen.

Däremot vet jag inte om det finns något standardiserat sätt att mäta PC latency på, jag använder Nvidias overlay när jag mäter det, det skulle ju vara högst intresant att ha en hårdvaru-agnostiskt lösning för det.

Det är nog för att Nvidia använder sin egen måttstock som jag helt ignorerat begreppet, funkar kanske för att mäta mellan olika Nvidia-produkter, men lär göra livet surt för övriga.

TFPS kom jag precis på för att göra bildrutetidens (frametime) millisekunder mer överskådliga och jämförbara med tester före bildruteinterpolering(frame gen) och uppskalning var en grej.
Det är alltså rakt av TFPS = 1000/bildrutetid, så har man 20ms i bildrutetid, så innebär det 50 TFPS, vilket är min personliga gräns för vad jag tycker är spelbart utan obehag.

Jag förstår att begreppet PC latency kan vara användbart också, men då handlar det nog snarast om att mäta hur mycket av lasten som förs över på CPU med tekniker som exempelvis uppskalning och bildruteinterpolering. En hårdvaruagnostisk mätsticka behövs nog innan jag kan använda begreppet. Nvidia är ju inte direkt trovärdiga.

Vid bruk spelar det nog dock liten roll om det ät CPU eller GPU som står för fördröjningen, men det börjar ju bli mer intressant när man ska väga vilken CPU som passar till vilken GPU.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är nog för att Nvidia använder sin egen måttstock som jag helt ignorerat begreppet, funkar kanske för att mäta mellan olika Nvidia-produkter, men lär göra livet surt för övriga.

TFPS kom jag precis på för att göra bildrutetidens (frametime) millisekunder mer överskådliga och jämförbara med tester före bildruteinterpolering(frame gen) och uppskalning var en grej.
Det är alltså rakt av TFPS = 1000/bildrutetid, så har man 20ms i bildrutetid, så innebär det 50 TFPS, vilket är min personliga gräns för vad jag tycker är spelbart utan obehag.

Jag förstår att begreppet PC latency kan vara användbart också, men då handlar det nog snarast om att mäta hur mycket av lasten som förs över på CPU med tekniker som exempelvis uppskalning och bildruteinterpolering. En hårdvaruagnostisk mätsticka behövs nog innan jag kan använda begreppet. Nvidia är ju inte direkt trovärdiga.

Vid bruk spelar det nog dock liten roll om det ät CPU eller GPU som står för fördröjningen, men det börjar ju bli mer intressant när man ska väga vilken CPU som passar till vilken GPU.

Din mätstock är ju dock helt oförankrad.
Frametime är ju enbart det absolut lägsta latency du kan ha. Pc latency är det enda som betyder något vid input.

Spelar ingen roll om du får 500fps om du ändå har 200ms input delay, upplevelsen blir lidande.

De flesta människor kan utan problem spela mellan 50-100ma latency utan att märka skillnad.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

En hårdvaruagnostisk mätsticka behövs nog innan jag kan använda begreppet. Nvidia är ju inte direkt trovärdiga.

Det finns såna tester online också. Innan NVIDIA gjorde mätutrustning brukade folk löda dit en lysdiod på musen och sen filma mus + skärm med höghastighetskamera (t ex 1000 fps, så 1 bildruta = 1 ms), sen klicka och sedan i videon mäta tiden mellan att lysdioden tänds och skärmen uppdateras.
Antagligen har de kommit fram till att mätutrustningen ger samma resultat eftersom i princip ingen gör sådär längre.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Fast det säger ingenting om hur mycket latens du har, vilket är hela problemet.

Denna videon har också latensresultat. Några exempel:

Metro Exodus
130 fps = 39.9 ms
180 fps = 29.2 ms
214 fps = 24.1 ms

Watch Dogs Legion
103 fps = 50.1 ms
113 fps = 45.1 ms
118 fps = 43 ms

Cyberpunk 2077
135 fps = 42.4 ms
170 fps = 35.6 ms
205 fps = 31.1 ms

CoD: Warzone
201 fps = 30.8 ms
212 fps = 30.2 ms
225 fps = 29.9 ms

Doom Eternal
225 fps = 31.6 ms
238 fps = 30.8 ms
253 fps = 28.7 ms

Dold text

Så om vi väljer ut några siffror där FPS-siffrorna är nära varandra, för att jämföra snarlika framerates, så får vi:

205 fps = 31.1 ms (Cyberpunk 2077)
212 fps = 30.2 ms (COD: Warzone)
214 fps = 24.1 ms (Metro Exodus)

Inte de bästa exempelspelen när det är så höga framerates, men 0.9% högre FPS ger 8% lägre latency där, så det är bevisligen inte äpplen mot äpplen.
Så med TFPS-måttet har Metro Exodus 214 fps och 41.49 TFPS, medan Warzone har 212 fps och 33.1 TFPS.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

ni nämde 5060 inte ti på slutet men pratade inte om det i det sista... hmm...

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>