Intressekoll datorbyte för gaming

Permalänk

Intressekoll datorbyte för gaming

Intressekoll på datorbyte. Önskar byta till en komplett gaming dator med vassare grafikkort. Gärna Windows 11 installerat. Skriv vad du kan tänka dig att erbjuda samt vad du önskar i mellanskillnad. Kan eventuellt tänka mig att sälja den men skulle föredra ett byte.

Jag köpte min sons dator färdigbyggd för ca 1 år sedan. Har sedan dess uppgraderat datorn med ny Cpu-fläkt, ytterligare 16 GB RAM, två chassifläktar med RGB och gpu som jag köpt begagnat här på Sweclockers. Installationen har skett av en datorverkstad. Datorn har fungerar ypperligt till min son på 10 år som primärt spelar Fortnite. Dock började datorn krångla för ca 1 månad sen när sonen skulle uppgradera Fortnite. I samband med detta bytte vi även från min mailadress till hans på Fortnite-kontot. Meddelanden om att ”filen är korrupt” kom upp. Vi testade installera om hela datorn och provade på nytt men samma sak hände och han fick blåskärm och den startades om när han försökte ladda ned Fortnite. Vi gav upp och nu fungerar datorn utan problem när han tex spelar Minecraft, Roblox och Fortnite via Nivida geforce now. Jag vet inte vad det beror på och är alltför okunnig för att klura ut hur jag ska lösa det.

Eftersom sonen ändå varit sugen på att få mer FPS i Fortnite tänkte jag att det är lika bra att annonsera om ett datorbyte. Som datorokunnig morsa vill jag bara att det ska fungera. 😊 Jag riktar mig till dig som är datorkunnig som kan lösa problemet eller är sugen på att stycka datorn i delar i olika byggen.

Mobo: MSI MPG B550 GAMING PLUS ATX

Cpu: Ryzen 5600X

Cpu fläkt: be quiet! Pure Rock 2 FX Svart (RGB)
RAM Corsair vengeance RGB PRO 32 GB 3600 MHZ (4x8) DDR4
Gpu: 
MSI GTX 1080

SSD: Crucial P3 Plus 1TB PCIe Gen4 NVMe M.2 SSD:Western digital nvme 250 GB

PSU: ASUS TUF-GAMING-750 W Bronze plus 

Chassi: Zalman R2 Svart 
Extra RGB fläktar i chassi
TP-Link Archer TXE75E PCIe Adapter (Wi-Fi 6, Bluetooth)

Windows 11

Orginalfläkt till cpu följer med också om det önskas.

Kvitto finns på Cpu-fläkt, SSD 1 TB, Wi-Fi-adapter om det önskas.

Datorn finns i centrala Uppsala om du önskar ta dig en titt innan byte.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

pris

har du funderat på ett pris för hela datorn om man inte vill byta?

Permalänk
Medlem

Har du provat att installera om windows? Ungarna här hemma ser något youtubeclip och vips så fungerar ingenting i datorn Har backup på ssd till alla installationer. Den yngsta är värst och han är.....japp 10år.
Kan väl annars vara dags att byta kylpasta på grafikkortet.
Hårdvaran känns ändå rätt så ok för en 10-åring. Testa att starta en felsökningtråd istället, måste finnas flera på forumet i Uppsala. Om du åker förbi Strängnäs så kan du lämna av den så kan jag felsöka den på någon dag. Har ju gått på semester och ska bara byta tak och måla huset så inte så mycket att göra hursomhelst

Permalänk

Jag kan hjälpa dig med att fixa problemet över länk om du vill.

En ominstallation borde fixa ditt problem. Annars så är det ett problem med ssd.

Det finns det bra guider på nätet där du kan få hjälp med ditt problem:).

Permalänk

Kan inte någon i forumet (som bor i Uppsala) tänka sig att åka över och fixa datorn? Borde gå att locka dit någon med en kebabpizza/energidryck.

Permalänk

Man kanske ska börja med

Skrivet av ElanSpeedy:

Intressekoll på datorbyte. Önskar byta till en komplett gaming dator med vassare grafikkort. Gärna Windows 11 installerat. Skriv vad du kan tänka dig att erbjuda samt vad du önskar i mellanskillnad. Kan eventuellt tänka mig att sälja den men skulle föredra ett byte.

Jag köpte min sons dator färdigbyggd för ca 1 år sedan. Har sedan dess uppgraderat datorn med ny Cpu-fläkt, ytterligare 16 GB RAM, två chassifläktar med RGB och gpu som jag köpt begagnat här på Sweclockers. Installationen har skett av en datorverkstad. Datorn har fungerar ypperligt till min son på 10 år som primärt spelar Fortnite. Dock började datorn krångla för ca 1 månad sen när sonen skulle uppgradera Fortnite. I samband med detta bytte vi även från min mailadress till hans på Fortnite-kontot. Meddelanden om att ”filen är korrupt” kom upp. Vi testade installera om hela datorn och provade på nytt men samma sak hände och han fick blåskärm och den startades om när han försökte ladda ned Fortnite. Vi gav upp och nu fungerar datorn utan problem när han tex spelar Minecraft, Roblox och Fortnite via Nivida geforce now. Jag vet inte vad det beror på och är alltför okunnig för att klura ut hur jag ska lösa det.

Eftersom sonen ändå varit sugen på att få mer FPS i Fortnite tänkte jag att det är lika bra att annonsera om ett datorbyte. Som datorokunnig morsa vill jag bara att det ska fungera. 😊 Jag riktar mig till dig som är datorkunnig som kan lösa problemet eller är sugen på att stycka datorn i delar i olika byggen.

Mobo: MSI MPG B550 GAMING PLUS ATX

Cpu: Ryzen 5600X

Cpu fläkt: be quiet! Pure Rock 2 FX Svart (RGB)
RAM Corsair vengeance RGB PRO 32 GB 3600 MHZ (4x8) DDR4
Gpu: 
MSI GTX 1080

SSD: Crucial P3 Plus 1TB PCIe Gen4 NVMe M.2 SSD:Western digital nvme 250 GB

PSU: ASUS TUF-GAMING-750 W Bronze plus 

Chassi: Zalman R2 Svart 
Extra RGB fläktar i chassi
TP-Link Archer TXE75E PCIe Adapter (Wi-Fi 6, Bluetooth)

Windows 11

Orginalfläkt till cpu följer med också om det önskas.

Kvitto finns på Cpu-fläkt, SSD 1 TB, Wi-Fi-adapter om det önskas.

Datorn finns i centrala Uppsala om du önskar ta dig en titt innan byte.

Läs hela annonsen här

Du kanske ska börja med att kontrollera det som är givet. Att kolla alla sladdar så att ingen sitter på "sniskan" är väl rätt så givet känner jag. Och även kolla så att RAM minnena är nedtryckta ordentligt. Ja dvs man skall höra och känna att det " knäpper till" i dem när man trycker ned dem. OBS de SKA ta emot lite granna, bara att försiktigt men stadigt pressa dem rakt ner. Ja och givetvis kolla så att de hamnar åt rätt håll. Ja och alla kontakter i princip som är anslutna till hans moderkort bör man väl se över. Ofta är det sådant enkelt som kan fela och även gör att du får blue screen. Som indikerar att det är någonting med hårdvaran som inte riktigt vill. Några ominstallationer är ju inte nödvändiga, det är sällan man behöver göra det, tvärtom emot vad folk skriver här. Man behöver ju inte ominstallera vid vareviga fel som dyker upp. En del verkar tycka att det är skojigt att ominstallera en dator från scratch. Så skojigt är det väl ändå inte...

Nåja. Lycka till med detta nu, och ha en fortsatt Kanooon sommar 😄🌸

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk

Om några sladdar sitter konstigt så borde det påverka funktionen i alla andra spel. Det är iallafall för mig rätt så tydligt att det är något drivrutin/mjukvaro relaterat problem. En ominstallation är gratis och inte så krånglig. Det är iallafall mycket mindre krångligt än att som okunnig börja rycka och trycka på komponenter som man kanske inte riktigt vet själv vad dom gör eller vart dom sitter. Risken blir ju att man pajar mer än vad man fixar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellbound73:

Du kanske ska börja med att kontrollera det som är givet. Att kolla alla sladdar så att ingen sitter på "sniskan" är väl rätt så givet känner jag. Och även kolla så att RAM minnena är nedtryckta ordentligt. Ja dvs man skall höra och känna att det " knäpper till" i dem när man trycker ned dem. OBS de SKA ta emot lite granna, bara att försiktigt men stadigt pressa dem rakt ner. Ja och givetvis kolla så att de hamnar åt rätt håll. Ja och alla kontakter i princip som är anslutna till hans moderkort bör man väl se över. Ofta är det sådant enkelt som kan fela och även gör att du får blue screen. Som indikerar att det är någonting med hårdvaran som inte riktigt vill. Några ominstallationer är ju inte nödvändiga, det är sällan man behöver göra det, tvärtom emot vad folk skriver här. Man behöver ju inte ominstallera vid vareviga fel som dyker upp. En del verkar tycka att det är skojigt att ominstallera en dator från scratch. Så skojigt är det väl ändå inte...

Nåja. Lycka till med detta nu, och ha en fortsatt Kanooon sommar 😄🌸

Problemet är med ett spel och dök upp efter uppdatering. Mest troligt någon nyckel i registret elker dylikt som hängt sig. Sladdar och minnen hoppar sällan ur en fungerande dator

Permalänk

Tack allihopa era svar och tips till hjälp. Det uppskattas! Eftersom ni har lite olika teorier vad felet kan bero på testade jag att ladda ned Fortnite igen på min sons dator och följande felkod dök upp IS-IN-BV02 ( https://www.epicgames.com/help/en-US/c-Category_EpicGamesStore/c-EpicGamesStore_ErrorCodes/is-bv02-file-missing-or-invalid-a000084896?sessionInvalidated=true)

Jag testade skriva in koden i första stycket i Command Prompt men inget hittades eller så var min kod fel. Testade del 2 i instruktionen gällande kontroll av RAM i Windows minnesdiagnostikverktyg och när datorn startas om kom det fram en ruta att datorn har minnesproblem vilket jag tolkar som att en, två, tre eller fyra RAM-stickor inte fungerar. Så

Sedan kom följande felmeddelande upp tillsamman med ”Återställning-Datorn kunde inte startas korrekt”
Error Code 0xc0000098 och \windows\system32\drivers/ACPI.sys
Jag behövde bara trycka retur för att åter komma in i datorn och då valde vi att stänga av det verkar som att RAM-minnet måste ses över/bytas ut.

Överväger att köpa nytt RAM på 32 GB och eventuellt passa på att uppgradera grafikkortet om jag ändå ska utföra service på datorn. Däremot är ett byte och pengar i mellanskillnad fortfarande intressant om någon är intresserad?

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Hejsan, låter som du behöver en ny installation av Windows,
Jag har hjälp fruns brorson flera gånger då han 10+ som nämnt i tråden provat något dom sätt på youtube.

Du har ju fyra stickor ram så prova att ta ur ett par och kör med bara 16gb.

Tror inte det är något fel på din burk utan dåligt Windows och skadade filer.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Skrivet av ElanSpeedy:

Tack allihopa era svar och tips till hjälp. Det uppskattas! Eftersom ni har lite olika teorier vad felet kan bero på testade jag att ladda ned Fortnite igen på min sons dator och följande felkod dök upp IS-IN-BV02 ( https://www.epicgames.com/help/en-US/c-Category_EpicGamesStore/c-EpicGamesStore_ErrorCodes/is-bv02-file-missing-or-invalid-a000084896?sessionInvalidated=true)

Jag testade skriva in koden i första stycket i Command Prompt men inget hittades eller så var min kod fel. Testade del 2 i instruktionen gällande kontroll av RAM i Windows minnesdiagnostikverktyg och när datorn startas om kom det fram en ruta att datorn har minnesproblem vilket jag tolkar som att en, två, tre eller fyra RAM-stickor inte fungerar. Så

Sedan kom följande felmeddelande upp tillsamman med ”Återställning-Datorn kunde inte startas korrekt”
Error Code 0xc0000098 och \windows\system32\drivers/ACPI.sys
Jag behövde bara trycka retur för att åter komma in i datorn och då valde vi att stänga av det verkar som att RAM-minnet måste ses över/bytas ut.

Överväger att köpa nytt RAM på 32 GB och eventuellt passa på att uppgradera grafikkortet om jag ändå ska utföra service på datorn. Däremot är ett byte och pengar i mellanskillnad fortfarande intressant om någon är intresserad?

Allt gott!

Du kommer endast förlora på ett byte.
Ominstallera windows och skriv ett inlägg här på Sweclockers där du förklarar din situation. Dom kommer ge dig bra köpråd samt förklara hur du ska göra allt. Med lite tur kanske någon hjälper dig på plats.

Permalänk
Medlem

TS skrev i första inlägget att de har testat installera om hela datorn? Verkar som en del missat den raden.

Tänkte spontant på det utökade minnet - köpte ni exakt likadana minnen eller var de samma märke men med olika timings?

Testa köra med två identiska stickor (kolla manualen för moderkortet vilka slots du ska använda vid 2 stickor) och kör en validering av filerna till Fortnite. Eventuellt avinstallera Fortnite och installera på nytt.

Kör du memtest och den antyder fel så kommer alla möjliga fel/konstigheter kunna dyka upp. Det är det första som bör åtgärdas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

TS skrev i första inlägget att de har testat installera om hela datorn? Verkar som en del missat den raden.

Tänkte spontant på det utökade minnet - köpte ni exakt likadana minnen eller var de samma märke men med olika timings?

Testa köra med två identiska stickor (kolla manualen för moderkortet vilka slots du ska använda vid 2 stickor) och kör en validering av filerna till Fortnite. Eventuellt avinstallera Fortnite och installera på nytt.

Kör du memtest och den antyder fel så kommer alla möjliga fel/konstigheter kunna dyka upp. Det är det första som bör åtgärdas.

Jag såg det men tror fortfarande att man behöver en ny installation av Windows och formattera den andra disken.
Tror det behövs en helt ny start 😃

Ts, Som jag skrev lite otydligt, kör med bara ett par ram minnen och prova testet igen, som föreslagits här ovan.

Vi låter annonsen vara men föreslår att du startar en tråd där vi kan hjälpa dig med felsökningen om du inte får ett bra bytes förslag här, vilket jag inte tror du behöver utan att det går att fixa till eran dator utan större problem.

Synd att jag bor lågt ifrån er annars hade jag hjälp er.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk

Hej,
Tack igen allihop!
Jag kommer att stänga annonsen så det inte kom in något bytesförslag. Tack vare er har jag valt att behålla datorn och kommer att få hjälp i veckan att åtgärda sonens dator av en kunnig person i Uppsala. I samband med det kommer jag eventuellt att uppgradera sonens gpu, så blir det som en ny dator fast det är hans gamla. 😊

Permalänk

Annonsen är avslutad