Udda nätverksproblem
Tjena,
Jag har skrivit här tidigare om slumpmässiga avbrott i nätverket. Jag har Bahnhofs 1000/1000 fiber här hemma i Borås, och det är Borås stadsnät som äger kablarna och utrustningen. Under två år tjafsade jag med deras kundtjänst fram och tillbaka, samt hade tekniker här på plats mm.
De kunde enligt sig själva inte hitta några fel, även om de bekräftade avbrotten med hjälp av en så kallad "pingsnurra" som de lämnade här. Nu verkar det däremot som att de största avbrotten har tagit slut. Antingen för att de lagat något, eller på grund av andra skäl.
Felen började redan sommaren 2022, och har tyvärr fortsatt hela vägen fram till nu. Jag märkte under våren fortfarande av enstaka avbrott på 1 till 2 sekunder, tillräckligt för att det ska bryta uppkopplingen när man spelar till exempel. Oftast skedde det 1 till 4 gånger per dag, helt slumpmässigt.
Hursomhelst, häromdagen körde jag en speedtest och märkte då att när testet var i uppladdningsfasen så ökade pingen till 50-70 ms, och några ping timeouts skedde lite då och då. Inte vid varje test, men kanske vart tredje. Jag körde återigen uteslutningsmetoden och bytte router, men felet fortsatte. Routrarna jag har använt är Linksys WRT3200ACM, samt en Netgear Nighthawk r7900p.
Till slut provade jag för skojs skull en tredje router (en gammal Triple Play router från Telia), och hör och häpna... inga avbrott. Jag har pingat ping.bahnhof.net i 5 dygn nu, och det har inte brutits en enda gång. Inte heller speedtesten skapar några ping timeouts med denna router.
Vad kan detta bero på?