Permalänk
Medlem

Udda nätverksproblem

Tjena,

Jag har skrivit här tidigare om slumpmässiga avbrott i nätverket. Jag har Bahnhofs 1000/1000 fiber här hemma i Borås, och det är Borås stadsnät som äger kablarna och utrustningen. Under två år tjafsade jag med deras kundtjänst fram och tillbaka, samt hade tekniker här på plats mm.

De kunde enligt sig själva inte hitta några fel, även om de bekräftade avbrotten med hjälp av en så kallad "pingsnurra" som de lämnade här. Nu verkar det däremot som att de största avbrotten har tagit slut. Antingen för att de lagat något, eller på grund av andra skäl.

Felen började redan sommaren 2022, och har tyvärr fortsatt hela vägen fram till nu. Jag märkte under våren fortfarande av enstaka avbrott på 1 till 2 sekunder, tillräckligt för att det ska bryta uppkopplingen när man spelar till exempel. Oftast skedde det 1 till 4 gånger per dag, helt slumpmässigt.

Hursomhelst, häromdagen körde jag en speedtest och märkte då att när testet var i uppladdningsfasen så ökade pingen till 50-70 ms, och några ping timeouts skedde lite då och då. Inte vid varje test, men kanske vart tredje. Jag körde återigen uteslutningsmetoden och bytte router, men felet fortsatte. Routrarna jag har använt är Linksys WRT3200ACM, samt en Netgear Nighthawk r7900p.

Till slut provade jag för skojs skull en tredje router (en gammal Triple Play router från Telia), och hör och häpna... inga avbrott. Jag har pingat ping.bahnhof.net i 5 dygn nu, och det har inte brutits en enda gång. Inte heller speedtesten skapar några ping timeouts med denna router.

Vad kan detta bero på?

Permalänk

låter ju isf som att det kan vara routern som går varm eller är totalt fullsketen aka inte processor och minne nog att orka driva en 1000Mb lina.

du kan ju även testa en annan nätadapter många gånger när man pratar routrar så kan nätadaptern va ett problem och hjälpa att byta den så testa köra den på en annan random adapter som kan leverera samma spänning (volt) och samma eller högre ström (Ampere (kommer troligen va specat i milliAmpere (mA) dock på adaptrarna))

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag bifogade en bild (jättedålig, sorry) på Linksys routerns DD-WRT GUI, den kör mina linux servrar för tillfället på en separat IP adress. Värmen verkar inte vara så farlig, och det ser rätt bra ut med minne också?

I alla fall, här är ett exempel på pingen jag körde idag mellan 08:18 - 09:43

Linksys routern:

--- ping.bahnhof.net ping statistics ---
5034 packets transmitted, 5030 received, 0,0794597% packet loss, time 5039737ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.997/1.172/1.390/0.018 ms

Telia routern:

Ping statistics for 213.80.98.1:
Packets: Sent = 4978, Received = 4978, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 23ms, Average = 1ms

Jag ska testa med en annan adapter när jag hittar en

Permalänk
Medlem

Rubriken är Available/Total på buffers så står det 0 KB, om det är verkligen är Available så är det inte bra.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0r21:

Hursomhelst, häromdagen körde jag en speedtest och märkte då att när testet var i uppladdningsfasen så ökade pingen till 50-70 ms, och några ping timeouts skedde lite då och då. Inte vid varje test, men kanske vart tredje.
[…]
Vad kan detta bero på?

Att latensen ökar vid belastning är välkänt, fenomenet kallas ”buffer bloat” och beror på att utrustning prioriterar stora buffrar vilket påverkar genomströmning positivt men latens negativt. Se bufferbloat.net för mer förklaringar. Lösningen är att nätverksutrustningen prioriterar olika flöden mer rättvist (vilket kostar resurser) i stället för att ha en enda stor kö för allt, se begreppen SQM, AQM, fq_codel med flera.

Ping implementeras med protokollet ICMP. Viss nätverksutrustning prioriterar ner det. Det kan till exempel innebära att ping-paket (echo request/reply) slängs bort när kön är över en viss storlek eller när CPU-belastningen är över en viss nivå. Det skulle, i alla fall i teorin, kunna innebära att din nerladdning gör att någon router på vägen når sin tröskelnivå och börjar slänga ping.

Att testa pålitligheten av en internetuppkoppling mellan två punkter med ICMP/ping har därför sina begränsningar. Helst ska man testa med exakt samma typ av trafik och mellan exakt samma punkter som man är intresserad av.

Edit: 4 av 5000 paket är knappast statistiskt signifikant. Det kan lika gärna bero på slumpen. Du har uppenbarligen inte mätt från samma punkt bägge gångerna och har du mätt från respektive router så är det mindre chans att eventuella paketförluster beror på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter ju isf som att det kan vara routern som går varm eller är totalt fullsketen aka inte processor och minne nog att orka driva en 1000Mb lina.

du kan ju även testa en annan nätadapter många gånger när man pratar routrar så kan nätadaptern va ett problem och hjälpa att byta den så testa köra den på en annan random adapter som kan leverera samma spänning (volt) och samma eller högre ström (Ampere (kommer troligen va specat i milliAmpere (mA) dock på adaptrarna))

Jag har kollat nu och Linksys routern som tappar paket, den använder 12V 3.0A, medan Telia routern använder 12V och 2.8A. Sen provade jag även en Netgear router (som också tappar paket), som använder 19V 3.42A.

Vet inte om detta säger dig något, men får iaf prova med någon annan adapter om jag hittar något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Att latensen ökar vid belastning är välkänt, fenomenet kallas ”buffer bloat” och beror på att utrustning prioriterar stora buffrar vilket påverkar genomströmning positivt men latens negativt. Se bufferbloat.net för mer förklaringar. Lösningen är att nätverksutrustningen prioriterar olika flöden mer rättvist (vilket kostar resurser) i stället för att ha en enda stor kö för allt, se begreppen SQM, AQM, fq_codel med flera.

Ping implementeras med protokollet ICMP. Viss nätverksutrustning prioriterar ner det. Det kan till exempel innebära att ping-paket (echo request/reply) slängs bort när kön är över en viss storlek eller när CPU-belastningen är över en viss nivå. Det skulle, i alla fall i teorin, kunna innebära att din nerladdning gör att någon router på vägen når sin tröskelnivå och börjar slänga ping.

Att testa pålitligheten av en internetuppkoppling mellan två punkter med ICMP/ping har därför sina begränsningar. Helst ska man testa med exakt samma typ av trafik och mellan exakt samma punkter som man är intresserad av.

Edit: 4 av 5000 paket är knappast statistiskt signifikant. Det kan lika gärna bero på slumpen. Du har uppenbarligen inte mätt från samma punkt bägge gångerna och har du mätt från respektive router så är det mindre chans att eventuella paketförluster beror på routern.

Ok, men tänker att man borde ju inte få ping timeouts om man maxar linan med fiber? Sedan sker de bara vid testet som mäter upström och inte nedström. Vid nedladdningstestet ökar pingen bara till 15 ms som mest, medan uppladdningstestet skickar upp den till 50-70 ms.

Sen lite mer info, om det hjälper. Jag har två routar inkopplade i min fiberomvandlare, där bara den ena av dem tappar paket. Jag kollade igen nu, och mellan 11.00 och 13:30 så såg resultaten ut enligt följande:

Linksys router:

--- ping.bahnhof.net ping statistics ---
6563 packets transmitted, 6560 received, 0,0457108% packet loss, time 6570684ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.025/1.170/1.387/0.020 ms

Telia router:

Ping statistics for 213.80.98.1:
Packets: Sent = 6496, Received = 6496, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 24ms, Average = 1ms

Vill även tillägga att jag inte har kört några speedtests när jag har pingat idag.

Permalänk
Skrivet av raz0r21:

Jag har kollat nu och Linksys routern som tappar paket, den använder 12V 3.0A, medan Telia routern använder 12V och 2.8A. Sen provade jag även en Netgear router (som också tappar paket), som använder 19V 3.42A.

Vet inte om detta säger dig något, men får iaf prova med någon annan adapter om jag hittar något liknande.

säger bara hur mycket routern max är tillåten att dra genom adaptern.

vill du testa en annan adapter till linksys routern behöver du en adapter på 12V och minst 3A för att kunna förse den med tillräckligt med ström.

eller netgear routern en adapter som ger 19V och minst 3.42A (låter som en generic 65W laptop powerbrick)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows