Nya speltester avslöjar Snapdragon X Elites brister

Permalänk
Melding Plague

Nya speltester avslöjar Snapdragon X Elites brister

Qualcomms systemkrets för Copilot Plus-datorer har inte imponerat så mycket som företaget har skrutit om, speciellt inte i spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Testet på produktionsexemplar av datorer från olika utvecklare har inte uppvisat riktigt lika hög prestanda som Qualcomm skröt med under våren"

Jag måste ha missat när Qualcomm presenterade sina egna speltester, var hittar jag dem?

Permalänk

Första Macbook M1 imponerade inte precis så mycket den heller på de de som utvecklade lite större saker lokalt.

Problemet med Snapdragon X Elite är att det kan vara framtidsplattformen, men ska man idag lägga otroligt mycket pengar på att köpa en sådan laptop för att plattformen kanske i framtiden är det bra?
Det jag vill ha är riktigt billiga laptops med arm, där dessa är helt ljudlös vid låg belastning. Detta kommer tilltala en väldigt stor grupp användare. Att istället fokusera på de som har högre krav, så har de också ofta högre krav på att plattformen är vältestad och stabil.

Så vi får se. Jag själv tycker dagens laptop är dåliga överlag, det är fastlött ram, hutlöst betalt om man vill ha mer, fläkten är ofta en pytteliten som låter som man har fått tinnitus och sedan dessa priser. Sist men inte minst orginaldockor till laptops som är svindyra och buggig.

Jag minns tider då man fick en riktigt grym laptop för studier för runt 6000kr, (visst 15år sedan och inflation) men de kunde köra i princip allt de studenter ville på olika virtuella maskin och ej behövde bloata ner värdoperativsysstemet.
Idag så är det väl 25 000kr för motsvarande laptop som man får betala...

*edit*
Varför dagens laptops är så dåliga skyller jag lite på Apple. Apple har gjort en energieffektiv cpu/gpu, datorn får då vissa fördelar med att den blir kompakt. Andra tillverkare försöker då bygga en lika kompakt laptop med en rejäl värmeutvecklande cpu och den kan enligt mig inte bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Fortfarande helt ointressant med spelprestanda i denna typen. Vill jag ha en spel laptop köper jag en spel laptop
Det är batteritid, fläktljud, pris som man ska jämnföra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Fortfarande helt ointressant med spelprestanda i denna typen. Vill jag ha en spel laptop köper jag en spel laptop
Det är batteritid, fläktljud, pris som man ska jämnföra

Kompatibilitetsproblemen sträcker sig längre än till spel

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kompatibilitetsproblemen sträcker sig längre än till spel

Fast det är inte så allvarligt. Pelle som nyss har gått ut YH får i sist första jobb uppdatera en liten sak. Pelle vet om att vitet vid driftstörning är 100 000kr/h. Pelle funderar, precis alla andra som jobbade med projektet gjorde det på men x86a. Ska jag Pelle då vara så modig och vara den första som testar med en Snapdragon X processor?

*edit*
Jag är ironisk. Men min poäng är att att det är fel att satsa på en modell för större utveckling direkt, de vill inte testa plattformen ändå direkt i början. Få vanliga studenter och vanligt folk gilla plattformen först, detta genom att göra prisvänliga datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Testet på produktionsexemplar av datorer från olika utvecklare har inte uppvisat riktigt lika hög prestanda som Qualcomm skröt med under våren"

Jag måste ha missat när Qualcomm presenterade sina egna speltester, var hittar jag dem?

Jag får intrycket att just vinklingen att det utlovats bättre spelprestanda är något som uppstått i Swec-artikeln.

I källartiklarna verkar "men de lovade ju"-aspekten istället handla om att Qualcomm tidigare uttalat sig om att spel i princip "bara fungerar" (bortsett från x, y och z), och att det främst är på den punkten som man tycker att de om inte ljugit åtminstone överdrivit kompatibiliteten påtagligt.
(X, y, z kanske *är* förklaringen till att det ser ut som det gör, men att man tycker att de fått dessa begränsningar att framstå som små undantag snarare än stora problem.)

Sedan är ju även grafikprestandan inte i samma klass som t.ex. Intel Arc iGPU, men det verkar källartiklarna inte ha så mycket att säga om annat än att det ju inte heller är bra för eventuellt spelande.

Här är lite rapportering från "Windows on Snapdragon, a Platform Ready for your PC Games"-passet som Qualcomm höll på GDC: https://www.theverge.com/24107331/qualcomm-gdc-2024-snapdrago...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Fortfarande helt ointressant med spelprestanda i denna typen.

GPU:n är dock viktig för mycket mer än bara spel idag. Så spelprestanda ger en bra fingervisning ang. hur datorn presterar i övrigt.

Snapdragon X Elite kommer inte att hamna i några historieböcker, utan lär istället snart vara helt bortglömd.

Permalänk
Medlem

är inte förvånad hoppas det floppar

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ase:

är inte förvånad hoppas det floppar

Varför? Gillar du monopol (eller duopol)?
Det är självfallet bäst för konsumenterna att fler tillverkare får till något som är användbart för "vanliga Windows-användare" utöver AMD och Intel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Asså är väll självklart? Detta är "nytt" och lär ta ett tag innan allt fungerar som det ska, är väll inget konstigt med det och ingen kan väll seriöst ha förväntat sig något annat ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ger fortfarande typ ljudlös drift, extremt mycket fungerar direkt (även om vissa saker behöver emuleras), klart bättre batteritid och i många fall bra prestanda.. Folk kommer fatta det snart och då vill nog de flesta ha dessa, jag vill ha en i alla fall..
Sen innehåller chippet även bra wifi, gsm modem, etc. För att inte tala om standby och snabb wakeup prestanda..

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast det är inte så allvarligt. Pelle som nyss har gått ut YH får i sist första jobb uppdatera en liten sak. Pelle vet om att vitet vid driftstörning är 100 000kr/h. Pelle funderar, precis alla andra som jobbade med projektet gjorde det på men x86a. Ska jag Pelle då vara så modig och vara den första som testar med en Snapdragon X processor?

*edit*
Jag är ironisk. Men min poäng är att att det är fel att satsa på en modell för större utveckling direkt, de vill inte testa plattformen ändå direkt i början. Få vanliga studenter och vanligt folk gilla plattformen först, detta genom att göra prisvänliga datorer.

Snarare är situationen att väldigt väldigt många kör ARM just för utveckling - både som utvecklingsmaskin (Apple), eller server. Just utveckling är något där Wintel-monopolet redan försvunnit. Problemet för Snapdragon där är snarare att det saknas maskiner med riktigt mycket RAM (64Gb+) och att prestandan, speciellt multicore, inte kan mäta sig med AMD (och till viss del även Intel). För dom som vill ha Mac Air motsvarighet med Windows för utveckling (inte så många, men finns dom som föredrar Windows), så är Snapdragon perfekt.

Spel däremot...

Visa signatur

kaffesump

Permalänk
Skrivet av kaffesump:

Snarare är situationen att väldigt väldigt många kör ARM just för utveckling - både som utvecklingsmaskin (Apple), eller server. Just utveckling är något där Wintel-monopolet redan försvunnit. Problemet för Snapdragon där är snarare att det saknas maskiner med riktigt mycket RAM (64Gb+) och att prestandan, speciellt multicore, inte kan mäta sig med AMD (och till viss del även Intel). För dom som vill ha Mac Air motsvarighet med Windows för utveckling (inte så många, men finns dom som föredrar Windows), så är Snapdragon perfekt.

Spel däremot...

Jag syftade på problem med Arm windows som ej är så mycket testad ännu. Och jag tycker det i början är fel att satsa på en grupp som ändå inte vågar använda plattformen innan den är vältestat. Med andra ord, jag vill se billiga Arm laptops för under 10 000kr som för väldigt många är bra, dessa mer prestandakrävande som kostar runt 30 000kr och mer behövs ej nu, väldigt få skulle vilja lägga så mycket pengar på en ny arm med windows. Det skulle isåfall vara någon som satsar på att vara tidigt att utveckla Windows armmjukvara.

Utvecklingen går att våra laptops blir som en tv. Man kan köpa vilket märke av tv som helst, de skiljer sig lite olika åt när det gäller saker. Men det som påverkar mest är serversidan som man streamar filmer ifrån.
Och samma håll går det åt våra klientdatorer av hur många orsaker som helst, folk vill inte underhålla dessa. Folk vill kunna jobba från olika datorer och inte vara beroende av en specifik laptop.

Det är inte bara att det är omständligt att köra saker lokalt, ofta krävs licens för programvaror som är dyra. Säg att man ska ändra i en cadfil, inte tusan kan man skaffa en licens endast för att göra detta jobb och sedan inte använda cad mer på en månad. Även om man skulle krångla med licenser så blir operativsystem ej bra att installera och avinstallera program. Ja, windows tillhör de sämre, men jag har även stött på problem med Linux. (SBS fel säger någon, ja det stämmer nog)

Permalänk
Datavetare

Nu kan man ju fundera hur mycket "gaming-laptop" Surface Laptop någonsin varit, den har tidigare haft både Intel och AMD kretsar sig och förhoppningsvis ingen har valt denna utmärkt byggda laptop för att spela på!

Det skrivet, den här artikeln är ett exempel på att det egentligen kvittar vad enheten är tänkt att använda. Går inte att komma ifrån att det ger dålig PR när spel fungerar så pass dåligt som det gör då det är uppenbarligen något tech-pressen skriver om.

Sen håller jag med @walkir Qualcomm hade behövt få ut den här plattform i början av året, nu kanske det blev för lite för sent.

Sen får man ha med sig, undantaget spel så slår Snapdragon X Elite rätt konsekvent Intels/AMDs aktuella laptopkretsar. Och för den som vägrar tro GB6 går att lita på ser man rätt samma resultat i Cinebench 2024 (varför nu någon skulle bry sig om CPU-rendering på en laptop eller ens CPU-rendering alls givet att man får x10 prestanda med GPGPU).

Snapdragon X Elite 80/84 modellerna är 15 % bättre ST (så Intel/AMD lär bara matcha detta med deras nästa generation). För MT är det ca 20 % fördel för Snapdragon X Elite, men man får då har med sig att detta är absolut best-case för SMT som både Intel och AMD har på sina CPUer (i GB6 MT där man behöver synkronisering mellan trådar är det 35-40% fördel för Snapdragon X Elite mot de AMD/Intel modeller som testas ovan).

Problemet är att det blir helt naturligt att jämföra en ARM64 plattform, även om den är designad för Windows, men Apple. Och de är en bra bit före på ST (vilket är det klart viktigast prestandametric:en för alla desktop-system, men speciellt för ultratunna laptops), och M4 modellerna kommer öka denna ledning rätt mycket när de släpps (vilket ser ut att bli Q4 i år).

Sen det stora problem för Qualcomm tycker jag är detta

Nog för att man slår Intel/AMD sett till perf/W (detta är i multi-thread, Snapdragon X, fördelen är betydligt större i ST för Snapdragon X Elite).

Problemet är att Apple är på en helt annan nivå sett till perf/W. Samma gäller iGPU-prestanda, inte ens Intel/AMDs bästa iGPUer når riktigt upp till M3, M3 Pro och M3 Max är på en helt annan nivå prestandamässigt.

Det är verkligen inget M1-moment. När den lanserades var den bästa på allt, konkurrenterna var inte nära. Det tog år för Intel/AMD att slå den iGPUn och man har än idag nätt och jämt tagit sig förbi i ST-prestanda (på laptopsidan, deras snababste desktop-modeller drar ju jämt med M3).

Frågan är om detta är tillräckligt för att få igång utvecklingen av ARM64 programvara på Windows. DET är det kritiska här, är denna plattform bra för programutvecklare. För är den gruppen man måste få med sig för att få bollen i rullning. Mycket pekar ju på att Nvidia kommer med en ARM64 plattform 2024/2025, det lär lösa spel-prestanda...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Jag syftade på problem med Arm windows som ej är så mycket testad ännu. Och jag tycker det i början är fel att satsa på en grupp som ändå inte vågar använda plattformen innan den är vältestat. Med andra ord, jag vill se billiga Arm laptops för under 10 000kr som för väldigt många är bra, dessa mer prestandakrävande som kostar runt 30 000kr och mer behövs ej nu, väldigt få skulle vilja lägga så mycket pengar på en ny arm. Det skulle isåfall vara någon som satsar på att vara tidigt att utveckla Windarmmjukvara.

Fast det har ju redan testas. Dels ett rejält misslyckat försök med 32-bit Arm (vet inte hur man tänkte där givet att man gjorde det när 64-bit redan började bli normen på Windows x86).

Sen har både Mediatek och tror även Qualcomm gjort billiga kretsar som använts i bl.a. Chromebooks. Vilket Intel/AMD enkelt kunde kontra genom att prisdumpa gammal skåpmat, när man har väldigt billiga kretsar står dessa för en väldigt liten del av totalkostanden så priset blir inte speciellt viktigt.

Slutligen har nog Qualcomm delvis gjort ARM64 på Windows lutningen värre genom att tidigare erbjuda deras SQ1/SQ2/SQ3 som i praktiken var en 1-1,5 år gammal mobilplattform när den väl kom till Windows. Den fick inte bra kritik + den plattformen var helt värdelös för utvecklare då den var för klen för den uppgiften -> fortsatt hopplöst att kunna utveckla ARM64 program till Windows.

Positiva med Snapdragon X Elite är ju att en av dessa absolut starkaste punkter ställt mot Intel/AMD är just prestanda som utvecklingsmaskin. Där är prestanda helt jämförbart med Intels/AMDs snabbaste desktop CPUer räknat per CPU-kärnan. Men även här har man problem i jämförelsen med Apple, då det också är "Apple silicons" starkaste kort (kanske inte någon överraskning givet att båda kretsarna har samma chefsarkitekt...).

Även här ligger Apple rejält före, M3-serien ligger 30-35 % före 14900K/7950X per kärna i kompilering och liknande!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag syftade på problem med Arm windows som ej är så mycket testad ännu.

Du inser att Windows funnits för ARM i minst 20 år nu? Windows CE, Windows Mobile, Windows RT, Windows 10 on ARM etc.

Själv tror jag aldrig ARM kommer slå igenom på Windows så länge AMD och Intel är ohotade.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast det har ju redan testas. Dels ett rejält misslyckat försök med 32-bit Arm (vet inte hur man tänkte där givet att man gjorde det när 64-bit redan började bli normen på Windows x86).

Nej det är inte vältestad.
I verkligheten är mjukvara inte precis buggfri. Spel som släpps till miljontals exemplar har buggar så ungdomar blir förbannade slår i tangentbord och kräver pengarna tillbaka. T.ex. min iPad buggar som tusan i ett populärt spel.

Kollar man sedan på mjukvara för professionellt ändamål så är det inte bättre utan tvärtom.
Det är en trög process och låta andra vara försökskaniner först. Det är exakt samma process med nya windowsversioner, bara att steget till Arm windows är så otroligt mycket större.
Min åsikt är se till att få bra Windows Arm laptops för svenssonanvändare först, de ska gärna kosta under 10 000kr. Och sedan får de bättre programutbud, mer testat etc.

Skrivet av Yoshman:

Positiva med Snapdragon X Elite är ju att en av dessa absolut starkaste punkter ställt mot Intel/AMD är just prestanda som utvecklingsmaskin.

Jag tycker vi idag vet för lite om den. Det kan bli något riktigt bra.
Det jag är kritisk emot den är att just idag köpa något som om många år när man köper ny dator igen, kan då visa sig vara den bästa plattformen. Fixar de istället de där tysta ultratunna laptops som många studenter har så kan det för dem bli ett bra val och det ska inte ta Applepriser. Ej Apple priser för att plattformen är ny och det har sina brister.

Skrivet av walkir:

Du inser att Windows funnits för ARM i minst 20 år nu? Windows CE, Windows Mobile, Windows RT, Windows 10 on ARM etc.

Själv tror jag aldrig ARM kommer slå igenom på Windows så länge AMD och Intel är ohotade.

Jepp. Och jag har hårdvara med Windows CE hemma.
Men de kör inte precis programvaror som t.ex. Autodesk Revit eller liknande på sig. Dessa mjukvaror är otestade och dessa mjukvaror är inte precis buggfria på en vanlig x86a,

Permalänk
Datavetare

Nej det är inte vältestad.
I verkligheten är mjukvara inte precis buggfri. Spel som släpps till miljontals exemplar har buggar så ungdomar blir förbannade slår i tangentbord och kräver pengarna tillbaka. T.ex. min iPad buggar som tusan i ett populärt spel.

Menade inte att man portat allt till Windows Arm, menade att man redan testat att få igång försäljning genom att konkurrera med lågt pris.

Det kommer inte fungera på Windows då det man initialt absolut måste få är kritisk massa på utvecklare som jobbar med ARM64 Windows program. Och för det behövs rätt mycket CPU-kraft!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet är mest som tidigare, att Qualcomm ska få stå och peka medan Microsoft kan hålla på med annat.

En konsumentprodukt behöver vara bra på något, inte bara introducera fler problem och ha halvhjärtat stöd. Här handlar det inte bara om att utvecklarna måste få ut ARM64-versioner utan också att plattformen i sig och drivrutiner inte är mogna, särskilt när Qualcomm säger att utvecklarna i princip inte ska ändra något gällande grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Varför? Gillar du monopol (eller duopol)?
Det är självfallet bäst för konsumenterna att fler tillverkare får till något som är användbart för "vanliga Windows-användare" utöver AMD och Intel.

Får mig att undra lite. Fick vi 5-6% ökningar mellan generationerna från Sandy Bridge ända till Coffee Lake? Jag älskar konkurrans!

Permalänk
Medlem

Vår IT-avdelning skulle aldrig ta in dessa förrän de är ordentligt välbeprövade. Ingen IT-avdelning vill supporta flera arkitekturer, särskiljt inte om en är oprövad.
Vi har inte ens Apple för många av våra kunder stödjer bara Windows. Vi skulle inte komma undan med att säga "Nej våra datorer stöder inte er programvara så vi kan inte utföra den uppgiften.".

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Som flera är inne på, hur ska detta i dagsläget kunna attrahera köpare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nog för att man slår Intel/AMD sett till perf/W (detta är i multi-thread, Snapdragon X, fördelen är betydligt större i ST för Snapdragon X Elite).

Problemet är att Apple är på en helt annan nivå sett till perf/W.

Just detta som är lite förvånande för mig. Jag hade hoppats på en Windows/Linux-laptop som kunnat matcha exempelvis MacBook Air i batteritid samt standby.

Hade varit nöjd med prestanda likt en fyra år gammal M1:a, bara jag även fått 20 timmars batteritid utan prestandaförlust samt en knäpptyst upplevelse.

Permalänk
Medlem

Är nog smart att vänta ett eller två år innan man väljer en arm Windows maskin. Om man inte gillar att testa nya grejer och hantera problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det blir spännande att se vad Nvidia kan göra i detta segmentet. Qualcomm har nog en del problem på drivrutinsfronten när det kommer till GPU, speciellt för spel. Och det är fullt naturligt med tanke på Intels utmaningar med sin GPU-satsning. Nvidia har den biten avklarad och har erfarenhet av ARM sedan innan.

Permalänk
Medlem

Kan ju köra GeForce now vilket jag tänkt alternativt köra lättare spel som typ songs of conquest. Kan den göra resten, tyst och med bra batteritid blir det nog bra

Permalänk
Medlem

Ska man slå in sig på en ny marknad så ska man skala av och tillhandahålla en billig och enkel produkt. För att få med den stora massan. ARM för ca 5000-10000kr för de som endast har surf/office/netflix behov. Fläktlöst och batteritid som säljargument räcker. Mer behövs inte.

Gå efter blue ocean istället för red ocean.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Enda anledningen jag ser med att köra Windows är att nästan all mjukvara fungerar på Windows. Windows on Arm har ju lite uppförsbacke i det avseendet. Jag har även svårt att se hur det någonsin kommer fungera om inte Microsoft kör en Apple och går all in på Arm. Så länge x86 kommer finnas kvar som alternativ är det väl lättast med business as usual för många utvecklare?

OnT: Som sagts tidigare i tråden så är ju prestanda per Watt är den överlägset viktigaste måttstocken när det gäller bärbara. Spelprestanda känns som ett helt meningslöst mått, speciellt när det är så enkelt att streama spel med Steam eller Sunshine/Moonlight.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Sötast

Vaaaa?

Detta var skröts ju friskt om att det var apple killern som skulle omvälva hela windowsvärlden ju!

Det lät ju så fruktansvärt troligt från början när det kom till app kompatibelitet så varför inte ljuga om hårdvaran också XD

Helt otippat detta! Aldrig hänt förr inom IT-världen.