Bergvärmepump trasig från start. Är det konsumentköplagen som gäller?

Permalänk
Medlem

Bergvärmepump trasig från start. Är det konsumentköplagen som gäller?

Hej!

Detta är en lång historia, börjar med bakgrunden och en summering längre ner.

Vi bestämde oss för att konvertera vårt kedjehus från en gammal elpanna till en bergvärmepump. Vi anlitade en firma för det hela, som för ett fast pris skulle hjälpa till med att ordna borrtillstånd, koordinera borrning, ordna med leverans av pump, installation samt driftsättning. All verkade frid och fröjd till det att arbetetet med tillstånded skulle börja. Säljaren informerade mig om att reglerna ändrats i vårt området, och att vi behövde upprätta en borrplan. För detta skulle en mjukvara från dackefejden användas ("Temperatursänkning 3000" för den nyfikne.), vilken inte stödjer MacOS vilket är vad han har tillgängligt. Det slutade med att jag fick lära mig hur det här ska göras, och göra det själv. Inte hela världen, men inte enligt avtal (Sidonot är att en granne på gatan anlitat samma firma, och det slutade med att jag hjälpte dem med den här processen också). Ansökan om tillstånd skickades in, blev godkänd och borrning bokades in till november -23.

Dagen för borrning kom. Vid slutet av dagen meddelade borraren, via ett SMS som inte gick att svara på, att allt gått bra och att det hade borrats till 180m. Problematiskt, då det skulle borras till 220m. Försökte få tag i firman för att höra vad som pågick. Han återkom två dagar senare och påstod att "Borren hade fastnat. Otroligt. Har bara hänt mig 2-3 gånger på 20 år. Ingen fara, vi löser detta med ett kompletterande hål.". Också problematiskt, då mitt tillstånd gäller för ett hål. Han hintade om att vi kunde smussla lite och bara köra ett till. Tack, men nej tack svarade jag.

Komplettering av tillståndet drog ut på tiden p.g.a. långa handläggningstider och först i mitten på december fick vi ok på det kompletterande hålet. Borrning bokades in till mitten på januari -24 (Vilket också innebar att vi inte kunde nyttja rotavdrag för -23), utöver det så kostade kompletteringen oss 3500kr extra. Dagen kom och nytt hål borrades, marken till kåken grävdes upp och slangar drogs in och det som saknades var pumpen.

Det var radiotystnad några dagar, och så fick jag ett meddelande att de ville komma och installera pumpen "imorgon kl8". Snabba ryck men fine, var redan rätt less på det hela och ville få det överstökat. Dagen efter kommer och går, ingen pump dyker upp. Firman ringer upp och säger att det är något leveransproblem och han ska återkomma så fort som möjligt. Efter en vecka utan uppdateringar, återkommer han igen och säger att det är leveransstopp från tillverkaren p.g.a något mjukvarufel. Förväntas vara fixat till v10, dvs två månader efter borrningen...

v10 kommer och med den nya bud, v11 bokar vi installation. Det skjuts ytterligare en vecka. Till slut kommer pumpen. Allt är frid och fröjd till jag något senare står i duschen och hör ett gurglande ljud och helt plöstligt står i kallvatten. Springer ner och kollar pumpen. Tryckmätaren för värmekretsen står på noll och pumpen larmar om flödesproblem. Ringer firman som säger att jag ska lufta elementen och fylla på vilket jag gör men samma felkod dyker strax upp igen. Får tag i firman igen och han skickar en rörmokare som kommer ut under kvällen och fixar det hela. Dagen efter upprepas samma sak, rörmokaren kommer ut igen två dagar senare.

Allt lirar en dryg vecka till, då varmvattnet försvinner igen. Denna gång utan någon felkod. Rörmokaren kommer ut igen. Två dagar går, och jag vaknar åter upp utan varmvatten. Försöker få tag i firman. Inget svar på varken telefon eller sms. Det går fyra dygn innan jag får någon återkoppling. Det är alltså fyra dygn i april utan värme eller varmvatten. Rörmokaren kommer åter. Tre timmar efteråt har vi samma problem. Vid det här laget är jag milt sagt frustrerad. Nytt besök. Allt är frid och fröjd två veckor, till liknande problem återkommer.

Vi har nu sett:
* Varma element, inget varmvatten
* Varmt vatten, kalla element.
* Varmt vatten, värme i pannan men kalla element.

Det hela upprepar sig ett par gånger, och fem veckor efter installation accepterar leverantören att något är fel på antingen pump eller installation, och tillverkaren kopplas in för att stötta rörmokaren. Det hjälper inte, men det öppnas ett garantiärende och "garantifirman" blir inblandade. De kommer ut och kollar på det, och konstaterar rätt kvickt att det troligen är en givare som är trasig, ny beställs. Varmvattnet ger upp igen och vi får en tillfällig varmvattenberedare installerad på ena toaletten. Extremt provisoriskt installerad ska sägas, då de hävdade att den bara skulle stå där en vecka. Det här är första veckan i maj, behöver jag nämna att denna fortfarande står kvar?

Maj går, och i början av juni kommer äntligen givaren. Jag har under denna period inte fått något svar på varken sms eller samtal, eller någon info kring leveranstider.

Givaren byts, och medan snubben från garantifirman står och berättar vad han gjort så ser jag hur pumpen börjar lysa rött bakom honom, och samma problem uppstår igen. Han ska återkomma. Han återkommer och säger att hela modermodemet (styrkortet. ) ska bytas ut.

I veckan (!) kom till slut styrkortet. Det byttes men nu är det någon "pump i pumpen" som antingen är paj mekaniskt eller elektroniskt. Den ska komma imorgon och installeras under veckan, vilket jag tror så mycket jag vill på.

Mitt blodtryck är i skrivande stund i taket, och jag förundras över att jag inte har exploderat på klåparen tidigare.

TLDR:
Installationen av pumpen blir försenad med tre månader.
Pumpen är trasig från start.
Upprepade besök av installatören hjälper inte.
Garantiärende öppnas och två reparationsförsök har gjorts utan att felet avhjälpts.

Med den bakgrunden är min fundering om jag har möjlighet att häva köpet? Jag har precis läst konsumentköpslagen (länk) (KKL), och funderar på om den är applicerbar? I anbudet så är tre saker upptagna:
1. Borrning
2. Installation
3. Pumpen i sig

Borrning och installation hamnar inte under KKL vad jag (som är långt ifrån jurist) kan se. Vi har även betalat för detta. Pumpen ska vi tekniskt sett ha betalat, men jag har skjutit på det med hänvisning till att den inte fungerar. KKL definierar "vara" som "lös sak", men definierar inte vidare vad det är (På ett för mig förståelig vis i alla fall). Tekniskt sett är ju pumpen inte lös, den är tämligen fast installerad. Vad menas egentligen här?

I övrigt så plockar jag ut följande som intressant:

Citat:

2 Kap, 2 § Varans avlämnande:
2 § Om tiden för avlämnande av varan inte följer av avtalet, ska avlämnandet ske utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter det att avtalet ingicks.

Tekniskt sett ingicks avtalet redan förra sommaren. Men vi båda var ju införstådda med att leverans inte skulle ske inom 30 dagar. Det som enligt mig är relevant är tiden som gick från att vi fick slangarna indragna i huset, dvs de tre månader som gick från andra borrningen till pumpen stog på plats. Samtidigt så är ju nu varan faktiskt på plats, om än inte funktionell. Men, ur mitt perspektiv så är ju det jag köpt ett fungerande värmesystem, inte en brevpress som är vad som faktiskt levererats.

Som jag tolkar 3 kap. Näringsidkarens dröjsmål , så har jag dels rätt att kräva skadestånd enl. 2 §, men för vad? Ökade el-kostnader p.g.a den mindre effektiva VVB? Tid jag lagt ner på att jaga leverantör och lakejer? Hur jag behövt lägga om mitt arbete för att kunna släppa in sagda lakejer? Min gamla, fullt fungerande, elpanna? Jag kan inte tolka 3 § till annat än att jag har rätt att hålla betalningen, trots att det i anbudet begärs 2% ränta vid utebliven betalning. Min motivering till detta är att leverantören gång på gång under långa perioder gjort sig oanträffbar, trots fordran mot mig. Jag är 110% övertygad att om jag betalar så kommer jag inte höra ett ord till från leverantören.

5 § menar att jag har rätt att häva köpet "om näringsidkarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för konsumenten eller om konsumenten före avtalets ingående har meddelat näringsidkaren att avlämnande av varan senast en viss dag är avgörande för att han eller hon ska ingå avtalet."
Att inte ha ett fungerande värmesystem i Sverige har enligt mig väsentlig betydelse. Framförallt då jag har en 2-åring hemma.

Sammantaget är min tolkning att jag både har rätt till skadestånd och att häva köpet. Det jag främst ser ska kunna ligga mig i fatet, är att jag inte uttryckligen (skrift eller samtal) lagt fram någon "tilläggstid" inom vilket den måste vara funktionell. Detta då det hela tiden varit en situation där "Det är bara det här som ska åtgärdad så är allt fixat sen.". Samtidigt kan jag tycka att över tre månader inte är "skälig tid".

Vidare hävdar svensk handel att "Om säljaren väljer att reparera varan har säljaren två reparationsförsök på sig att ordna till felet." (länk). Är det relevant här?

Min plan är att dra iväg SMS + mail till leverantören med något i stil med följande:

Citat:

Hej!

Med anledning till problemen med bergvärmepumpen ni levererade datum, som ännu inte fungerar, begär jag att häva avtalet om köp av bergvärmepumpen med hänvisning till konsumentköplagen. Vidare är praxis enligt svensk handel att konsumenten har rätt att häva köpet efter två reparationsförsök. Vi har åtminstone haft fyra besök av rörmokare vilka inte hjälpt, samt tre besök av tillverkarens garanti-firma varav de två senaste har bytt en givare respektive styrkortet i pumpen.

Ni är välkomna att hämta pumpen efter överenskommelse.

Ber om ursäkt för WOT, vill bara ha lite objektiv input för att se att jag inte är ute på cykeln innan jag drar till med storsläggan.

Tack på förhand ni som orkat läsa, trevlig kväll!

Justerade "utkast" på kommunikation mot leverantören.
Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Otroligt trist upplevelse, bara att beklaga. Men med det sagt så kommer man sällan särskilt långt med ditt förslag till sms/mail, nästa steg är snarare att lista din upplevelse, d.v.s. vad som har gjort och när det gjordes (en tidslinje helt enkelt, men håll dig till fakta istället för känslor) och förklara att du är en missnöjd kund och nu önskar du få se deras åtgärdsplan för att snarast möjligt få dina problem lösta. (där kan du sen föreslå att de byter ut pumpen du nu känner noll förtroende för med en annan t.ex.) Man kommer oftast längst med en trevlig inställning och fokus på att få problemet löst. För i slutet av dagen är du inte särskilt hjälpt av att de hämtar bergvärmepumpen och du ändå har fått betala för borrhålen (vilket ändå är en ansenlig del av kostnaden).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Otroligt trist upplevelse, bara att beklaga. Men med det sagt så kommer man sällan särskilt långt med ditt förslag till sms/mail, nästa steg är snarare att lista din upplevelse, d.v.s. vad som har gjort och när det gjordes (en tidslinje helt enkelt, men håll dig till fakta istället för känslor) och förklara att du är en missnöjd kund och nu önskar du få se deras åtgärdsplan för att snarast möjligt få dina problem lösta. (där kan du sen föreslå att de byter ut pumpen du nu känner noll förtroende för med en annan t.ex.) Man kommer oftast längst med en trevlig inställning och fokus på att få problemet löst. För i slutet av dagen är du inte särskilt hjälpt av att de hämtar bergvärmepumpen och du ändå har fått betala för borrhålen (vilket ändå är en ansenlig del av kostnaden).

Tack för feedback!

Jag har flera gånger gjort just det du föreslår: begärt en plan för vad som ska göras och när det beräknas vara klart. Svaret har varit "det här är sista grejen nu, sen ska det fungera", "det här ligger utanför min kontroll", "det är rörmokaren som inte gör ett bra jobb här" osv. Det lovas att den här gången ska det minsann lösas. Och här sitter vi nu. Han är överlag rätt empatisk och trevlig, och har vid fler än ett tillfälle gett mig 'beröm' över hur saklig jag varit i vår kommunikation, trots att det varit uppenbart att jag är frustrerad. Det här kommer inte komma som en chock för honom. Nog för att jag kan köpa att det sista stycket kan uppfattas som emotionellt, men grejen här är att han vid flera tillfällen visat att inget händer såvida jag inte ligger på.
Uppdatering: Ändrade till "Välkomna att hämta pumpen efter överenskommelse." i utkastet.

Det som för mig problematiserar det hela, är att tillverkaren inte har någon direkt-till-konsument-support, utan jag är vad jag förstått det låst till leverantören om fel skulle uppstå framöver. I och med att mitt förtroende är kört i botten, och har varit det sedan i april, så känns det som en väldigt dålig situation att sitta i. Nu har vi en jäkla tur i oturen att både borrning och pump blev försenade ärligt talat, då det här hade varit katastrof om vi hade suttit i januari utan värme och varmvatten. Det var tillräckligt drygt att sitta med 15 grader inomhus i april liksom. Som jag skrev, så litar jag inte ens på att det är löst till det börjar bli kallt igen, med stundande semesterperioder osv.

Att jag redan betalt för borrningen spelar väl mindre roll i sammanhanget? Hålen är ju där de är så att säga. De stora frågetecknen är:
1. Har jag rätt att häva köpet?
2. Om ja: lyckas jag hitta någon annan som kan leverera en pump innan hösten, men i ärlighetens namn är jag beredd att ta den risken.

Att häva köpet och lösa det på annat sätt kommer troligen innebära både mer arbete och dyrare slutnota för mig, det är jag medveten om och accepterar. Jag vill kunna sova gott framöver och om det innebär ett par tusenlappar till på en 200k+ investering med en väntad livslängd på 15-20 år, så må det vara så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enk:

Med den bakgrunden är min fundering om jag har möjlighet att häva köpet? Jag har precis läst konsumentköpslagen (länk) (KKL), och funderar på om den är applicerbar? I anbudet så är tre saker upptagna:
1. Borrning
2. Installation
3. Pumpen i sig

Pumpen och installation av pumpen omfattas högst sannolikt av konsumentköplagen, enligt 4 kap. 9 §.

Borrningen omfattas antingen av konsumenttjänstlagen eller konsumentköplagen. Se kommentaren till konsumenttjänstlagen kap. 1 2§ på lagen.nu.

Skrivet av Enk:

KKL definierar "vara" som "lös sak", men definierar inte vidare vad det är (På ett för mig förståelig vis i alla fall). Tekniskt sett är ju pumpen inte lös, den är tämligen fast installerad. Vad menas egentligen här?

Lösa saker är alla tillgångar som inte är fast egendom. "Fast egendom är jord" enligt jordabalkens portalparagraf, i dagligt tal är fast egendom fastigheter. Vid köpet är värmepumpen en lös sak. Väl installerad blir den en del av fastigheten, ett byggnadstillbehör (Jordabalken 2 kap. 2 §), men det bör inte påverka juridiken runt köpet.

Om du verkligen vill häva köpet så meddela det. Det är inte omöjligt att säljaren blir lättad av att bli av med problemet på det sättet. Det kan ju vara en bra ide att kolla upp alternativa leverantörer innan du häver... Det är i alla fall bra att ha en offert om du tänker kräva skadestånd motsvarande ett täckningsköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enk:

Att jag redan betalt för borrningen spelar väl mindre roll i sammanhanget? Hålen är ju där de är så att säga.

Att häva köpet och lösa det på annat sätt kommer troligen innebära både mer arbete och dyrare slutnota för mig, det är jag medveten om och accepterar. Jag vill kunna sova gott framöver och om det innebär ett par tusenlappar till på en 200k+ investering med en väntad livslängd på 15-20 år, så må det vara så.

Utmaningen blir att hitta en ny leverantör, men tillgången på pumpar har blivit bättre så ring runt, vissa installatörer köper på sig pumpar i förväg lärde jag mig när vi skulle köpa förra året så vissa har med ett par veckors framförhållning och andra flera månader. Så stor skillnad men det kommer nog sluta på mer än ett par tusenlappar.

Kolla hemförsäkringen, ofta ingår någon timme juristrådgivning. Betydligt mycket bättre att få koll på dina rättigheter den vägen än swec. Personligen skulle jag nog dra mig för att häva köpet men du kan alltid ”höja temperaturen” (pun intended) genom att informera att du är redigt trött och kommer behöva ta det vidare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering. Beslutade att häva köpet, litade varken på leverantören (K2 Energi), tillverkaren (Daikin) eller pumpen. Det gjordes försök att krångla, men de gav ganska snabbt med sig. Bad om en ekonomisk sammanställning, som aldrig kom. Försökte räkna baklänges för att få en uppskattning om vad borrningen skulle kostat, och konstaterade att de var skyldiga oss ca 30kkr. Utöver det så summerade jag våra värmekostnader för vintern, och la på 1500kr/månad med försämrad boendekomfort p.g.a. bristande varmvatten och ytterligare 1000kr per månad utan toalett. Totalt närmre 50kkr. De var inte helt nöjda, men jag var benhård och menade att de haft sin chans att komma med ett bättre förslag. Knappt tre veckor senare, efter en uppsjö försök att förhala det hela från deras sida, och hintar om både tingsrätt och kronofogde från min sida så fick jag imorse äntligen en utbetalning och kan gå vidare.

Att hitta en ny leverantör var inga som helst problem, en erbjöd sig att installera en ny pump veckan efter begärd offert. En ny pump av annat märke installeras under nästa vecka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skönt att det löst sig och hoppas du blir nöjd med vald pump! Vad blev det?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skönt att det löst sig och hoppas du blir nöjd med vald pump! Vad blev det?

Fick in både Nibe, Bosch och IVT som förslag. Landade på IVT, främst för att vi hade bra referenser på leverantören. Något dyrare, men vågade inte ta risker nu när det inte direkt blir varmare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Makalöst!

Hoppas du nu får allt fixat innan vintern!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enk:

Fick in både Nibe, Bosch och IVT som förslag. Landade på IVT, främst för att vi hade bra referenser på leverantören. Något dyrare, men vågade inte ta risker nu när det inte direkt blir varmare.

Har en Geo608c sen ett drygt år, lite småstrul men inga stora problem. Saker som strulat:

• 608:an är 1-fas maskin (de hade de kunnat berätta innan tycker man) så 16A säkring löste ut lite för ofta när kompressorn startade, fick säkra upp till 20A och sen dess inga problem. Men så här i efterhand hade jag hellre velat ha information och valet att köpa en 3-fas maskin.

• Sensorn för partikelfiltret är känslig, så "konstiga" larm om tryck, men rengöring regelbundet så har det inte varit några problem.

• Inomhusgivaren har tappat kontakt vid två tillfällen och krävt att paras om, ingen manual att hitta på nätet (så spara det lilla pappret som kommer med givaren om du ska ha sån). Antagligen eget fel efter wifi-omkonfig.

• App:en är helt värdelös, men känns inte som det viktigaste. IVT har länge utlovat ny app, men det dyker inte upp.

I övrigt har den gått som tåget, cirkus 5.000 kwh under ett år för värme och varmvatten (familj med fyra vuxna varav två dusch-tokiga "barn"), bra stöd från installatören.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Enk Skönt att höra att du kände du hade rätt och kunde vara tydlig och hålla det du la fram vid upplägg för hävningen. Känns som någon mindre erfaren kanske skulle backat när leverantören börjar knussla med pengar.

Helt rätt i att de har haft all chans att lägga fram någon ekonomisk sammanställning och att de står utan förhandlingsmöjligheter när de inte ens försökt komma med ett förslag.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Makalöst!

Hoppas du nu får allt fixat innan vintern!

Tack! Det ser ljust ut

Skrivet av Mindfighter:

Har en Geo608c sen ett drygt år, lite småstrul men inga stora problem. Saker som strulat:

• 608:an är 1-fas maskin (de hade de kunnat berätta innan tycker man) så 16A säkring löste ut lite för ofta när kompressorn startade, fick säkra upp till 20A och sen dess inga problem. Men så här i efterhand hade jag hellre velat ha information och valet att köpa en 3-fas maskin.

• Sensorn för partikelfiltret är känslig, så "konstiga" larm om tryck, men rengöring regelbundet så har det inte varit några problem.

• Inomhusgivaren har tappat kontakt vid två tillfällen och krävt att paras om, ingen manual att hitta på nätet (så spara det lilla pappret som kommer med givaren om du ska ha sån). Antagligen eget fel efter wifi-omkonfig.

• App:en är helt värdelös, men känns inte som det viktigaste. IVT har länge utlovat ny app, men det dyker inte upp.

I övrigt har den gått som tåget, cirkus 5.000 kwh under ett år för värme och varmvatten (familj med fyra vuxna varav två dusch-tokiga "barn"), bra stöd från installatören.

Tack för info! Det är precis en sådan vi köpt. Hur ofta är regelbundet? Årligen? Veckovis? Ah, svågern ha en LVP och pillade runt lite i appen, den var riktigt meningslös.

Skrivet av DavidtheDoom:

@Enk Skönt att höra att du kände du hade rätt och kunde vara tydlig och hålla det du la fram vid upplägg för hävningen. Känns som någon mindre erfaren kanske skulle backat när leverantören börjar knussla med pengar.

Helt rätt i att de har haft all chans att lägga fram någon ekonomisk sammanställning och att de står utan förhandlingsmöjligheter när de inte ens försökt komma med ett förslag.

Ja, jag kände mig ganska trygg i att köra på. Det var så otroligt dåligt skött från deras sida. Till saken, som jag inte nämnde i trådstarten, så var det inte bara en eller två av de som varit här som frågat "Är det Thomas du har att göra med?". Det är ju inte en jättebranch känns det som. Så jag såg det egentligen inte ens som ett alternativ att fortsätta.

En sak som såhär i efterhand känns extremt bra, och något jag varmt kan rekommendera, är att jag i meddelandet där jag summerade situationen och begärde att häva köpet, avslutade med att "All kommunikation sköts i skrift från och med detta.". Vilket jag sedan höll stenhårt. De gånger de försökte ringa svarade jag kort med att "Sms går bra.". Så _all_ kommunikation finns sparad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enk:

Tack för info! Det är precis en sådan vi köpt. Hur ofta är regelbundet? Årligen? Veckovis? Ah, svågern ha en LVP och pillade runt lite i appen, den var riktigt meningslös.

Då vet du om ena fasens säkring löser ut när det blir kallt. Blir alla möjliga konstiga felmeddelanden som verkar som halva maskinen har rasat samman… tills man upptäcker att ena säkringen löst ut.

Partikelfiltret säger manualen ska rengöras årligen. Beror nog på hur gammalt huset är vid installation. Gjorde rent ett par gånger i början som installatören rekommenderade, sen gick det väl ett kvartal till tryck-larm första gången, tog en stund att fatta att det var partikelfiltret som ville bli rengjort. Sen har jag gjort det med några månaders mellanrum, blir mindre och mindre skit numer så det kanske är rimligt med årligen småningom.

Visa signatur

Amd o Apple