Återställa router som medföljde lägenhet?

Permalänk
Medlem

Återställa router som medföljde lägenhet?

Jag har gruppavtal med Tele2 där jag bor, och det var nybyggt. Det medföljde en router som sitter i elskåpet, sen har jag min egna router (som indirekt går via den medföljda då den medföljda går ut i alla uttag).

Jag vill göra lite grejer, bl.a öppna upp så routern kan anslutas via internet, ställa in användning av VPN m.m. Men många av dessa features är inte möjliga så som min setup ser ut, jag hade behövt göra detta på den medföljda routern.

Tanken är att ställa in den medföljda routern till en access point, så min router får full kontroll så att säga. Har jag tänkt rätt här? Vet inte om det blir rätt när du har en access point först, och sen en router efter, men det känns som det borde gå?

Förutsatt att jag tänkt rätt så är min stora fråga/oro; vågar jag återställa den medföljda routern? Tror ni det kan finnas något de ställt in på den?

Permalänk
Medlem

Märke och modell?

Du ska nog inte göra som du beskriver dock..

Det ska alltid se ut såhär:

Internet <- router <- accesspunkter och övriga enheter

Om du gör som du beskriver så kommer allt som kopplas till accesspunkt hamna i separata nät i bästa fall eller inte funka alls i värsta fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Märke och modell?

Du ska nog inte göra som du beskriver dock..

Det ska alltid se ut såhär:

Internet <- router <- accesspunkter och övriga enheter

Om du gör som du beskriver så kommer allt som kopplas till accesspunkt hamna i separata nät i bästa fall eller inte funka alls i värsta fall

Vad borde jag göra då? För problemet är att även om jag kunde så vill jag absolut inte spänna fast min egna router i elskåpet osv.

Kan jag bara fiberkonverteraren direkt in i ethernet uttagen tro? Just nu kopplas den ju via den medföljda routern, vet dock inte ifall den typ av anslutning går att dra via ethernet uttagen som går i väggarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Vad borde jag göra då? För problemet är att även om jag kunde så vill jag absolut inte spänna fast min egna router i elskåpet osv.

Kan jag bara fiberkonverteraren direkt in i ethernet uttagen tro? Just nu kopplas den ju via den medföljda routern, vet dock inte ifall den typ av anslutning går att dra via ethernet uttagen som går i väggarna.

Det här är ju en helt annan fråga än den jag svarade på. Är det verkligen en router i skåpet eller media konverterare? Återigen: Märke och modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det här är ju en helt annan fråga än den jag svarade på. Är det verkligen en router i skåpet eller media konverterare? Återigen: Märke och modell?

"WiFi Hub L2" av SagemCom. En sån här ska det vara:

https://www.tele2.se/bredband/utrustning/wifi-hub-l2

En mediaomvandlare vad jag förstått, inte så insatt i vad skillnaden på det och routrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Du behöver inte ha routern i media skåpet, det borde vara dubbla uttag i rummen i bostaden.
Det enda du behöver ha i skåpet är mediaomvandlaren och eventuellt en switch.

Vissa vad du har och hur det ser ut i lägenheten.

Edit:
""WiFi Hub L2" av SagemCom. En sån här ska det vara:

https://www.tele2.se/bredband/utrustning/wifi-hub-l2

En mediaomvandlare vad jag förstått, inte så insatt i vad skillnaden på det och routrar."

Det är en router enligt beskrivningen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Du behöver inte ha routern i media skåpet, det borde vara dubbla uttag i rummen i bostaden.
Det enda du behöver ha i skåpet är mediaomvandlaren och eventuellt en switch.

Vissa vad du har och hur det ser ut i lägenheten.

https://imgur.com/a/kGgsQ3X

Tredje bilden visar uttagen som jag använder (använder inga andra i hela lägenheten). Den svarta gå till routern, den vita går till TV-box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

https://imgur.com/a/kGgsQ3X

Tredje bilden visar uttagen som jag använder (använder inga andra i hela lägenheten). Den svarta gå till routern, den vita går till TV-box.

Då kan du ta bort routern i skåpet och köra med din ASUS som router.
Koppla mediaomvandlaren till ex uttag 1. I rummet med uttag 1 kopplar du in ASUS WAN port.
Sedan allt annat i ASUS routern på LAN portar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Du behöver en router eller liknande först i ledet hur du vrider och vänder på det då du teoligen bara får 1-2 ip adresser från din leverantör så något måste sitta först i ledet så allt bakom blir lokalt nätverk.

Sen om det faktiskt är en router eller en rasperypi eller dator eller whatever som sitter först kvittar sålänge den är inställd som en nat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Koppla mediaomvandlaren till ex uttag 1. I rummet med uttag 1 kopplar du in ASUS WAN port.

Ok så tanken är att då kommer bara 1 vägguttag funka, och det är där min router kommer sitta, och allting får gå via den istället vägguttag.

Jag fick koppla TV-boxens ethernet kabel separat så den gick direkt till den i skåpet istället för min ASUS, annars funkade det inte. Då antar jag att jag får flytta den så den numera går till min ASUS istället, som jag hoppas ska fungera med TV denna gången nu när min ASUS går direkt till mediaomvandlaren istället för Tele2 routern? Det var något strul som berodde på att TV anslutningen gick via min router först innan Tele2 routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Enligt första bilden har du 3st uttag i lägenheten.
Vill du använda ex uttag 3, så kopplar du ifrån ASUS LAN till uttag 2.
I skåpet kopplar du ihop uttag 2 och 3.
Sedan kan du koppla in en dator eller dyl i uttag 3 i lägenheten.

Hur är TV boxen kopplad idag?
Går den via Tele2 routern eller direkt till mediaomvandlaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Enligt första bilden har du 3st uttag i lägenheten.
Vill du använda ex uttag 3, så kopplar du ifrån ASUS LAN till uttag 2.
I skåpet kopplar du ihop uttag 2 och 3.
Sedan kan du koppla in en dator eller dyl i uttag 3 i lägenheten.

Hur är TV boxen kopplad idag?
Går den via Tele2 routern eller direkt till mediaomvandlaren.

Jaha ok, jag kan inte se hur många uttag osv som mediaomvandlaren har, det blir kanske uppenbart när jag väl plockat bort routern och kan se allt. Var rädd att man kanske bara hade en kabel från mediaomvandlaren att röra sig med, som inte gick att "splittra" till flera uttag.

Men TV-boxen idag går via vägguttag, som i sin tur går via Tele2 routern antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jaha ok, jag kan inte se hur många uttag osv som mediaomvandlaren har, det blir kanske uppenbart när jag väl plockat bort routern och kan se allt. Var rädd att man kanske bara hade en kabel från mediaomvandlaren att röra sig med, som inte gick att "splittra" till flera uttag.

Men TV-boxen idag går via vägguttag, som i sin tur går via Tele2 routern antar jag.

Går TV boxen via Tele2 routern får du ingen TV om du tar bort den.

Kanske går att köra TV boxen via ASUS routern, men där har jag ingen kunskap då jag inte haft linjär TV på över 10 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Går TV boxen via Tele2 routern får du ingen TV om du tar bort den.

Kanske går att köra TV boxen via ASUS routern, men där har jag ingen kunskap då jag inte haft linjär TV på över 10 år.

Det är därför jag gärna inte vill ta bort den, men någon med kunskap kanske kan hjälpa mig med det.

Permalänk
Medlem

Hos mig har mediaomvandlaren 2 uttag, en för WAN och en för TVn, där TVn går till ett eget ethernetuttag i vardgasrummet och min router sitter på det andra, men du har alltså bara 1 ethernet i varje rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Hos mig har mediaomvandlaren 2 uttag, en för WAN och en för TVn, där TVn går till ett eget ethernetuttag i vardgasrummet och min router sitter på det andra, men du har alltså bara 1 ethernet i varje rum?

Har inte sett min mediaomvandlares uttag, den har kanske ett för TV. Det ser bara ut som en kabel går från den, men jag får se när/om jag får bort Tele2 routern. Då kan ju den gå till ett specifikt uttag som jag sen kopplar in TV-boxen i.

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att mediaomvandlaren bara har ett uttag, som går till Tele2 routern. Tele2routern har inget uttag för TV, bara telefon och LAN. Såvida inte de gjort någon speciell konfigurering på routern så känns det som att jag borde kunna koppla in TV-boxen i min ASU router, om jag plockar bort Tele2 routern? Ser inte vad mer som annars skulle behövas annars för att få TV att funka på ASUS routern.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cranzle:

Kan bekräfta att mediaomvandlaren bara har ett uttag, som går till Tele2 routern. Tele2routern har inget uttag för TV, bara telefon och LAN. Såvida inte de gjort någon speciell konfigurering på routern så känns det som att jag borde kunna koppla in TV-boxen i min ASU router, om jag plockar bort Tele2 routern? Ser inte vad mer som annars skulle behövas annars för att få TV att funka på ASUS routern.

Håller på och sliter ut håret på mig nästan, det är exakt samma bekymmer som behandlat i hundratals trådar.

Det finns några lösningar, vissa mer realistiska, andra mer komplexa:
Följande koppling är den rimligaste i ditt fall i mitt tycke:
Mediaomvandlare -> Tele2 router -> Internt nätverk inkl. TV (Skit i din Asus router).

Om du verkligen vill få till det så är det näst mest rimliga:
Mediaomvandlare
-> Bryggad Tele2-router -> Asus router -> Internt nätverk
-> Bryggad Tele2-router -> TV-box kopplad på Tele2 router

Det tredje alternativet, "att bara ta bort din Tele2-router" och koppla TV-boxen i din ASUS kräver god förståelse och diagnosförmåga av VLAN och trafikhantering där. Det är möjligt, men det sköts olika på olika stadsnät/operatörsnät/routrar mm så svårt att ge något som alltid fungerar. Inte minst vet jag inte om din Asus-router klarar av att tagga trafiken på rätt sätt för att skicka vidare just din IP-TV till din TV-box.

Det fjärde alternativet är att avveckla TV-boxen och köra ren internet-TV och inte ha paket som specifikt går till en TV-box och avkodas.

Sedan kan jag såklart missförstått vad det är för TV-box och det kanske bara är en internetuppkopplad portal och inte någon TV-trafik över ethernet-kablage som vanligt är. Informationen saknas i tråden för att ge bättre svar än så.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Håller på och sliter ut håret på mig nästan, det är exakt samma bekymmer som behandlat i hundratals trådar.

Det finns några lösningar, vissa mer realistiska, andra mer komplexa:
Följande koppling är den rimligaste i ditt fall i mitt tycke:
Mediaomvandlare -> Tele2 router -> Internt nätverk inkl. TV (Skit i din Asus router).

Om du verkligen vill få till det så är det näst mest rimliga:
Mediaomvandlare
-> Bryggad Tele2-router -> Asus router -> Internt nätverk
-> Bryggad Tele2-router -> TV-box kopplad på Tele2 router

Det tredje alternativet, "att bara ta bort din Tele2-router" och koppla TV-boxen i din ASUS kräver god förståelse och diagnosförmåga av VLAN och trafikhantering där. Det är möjligt, men det sköts olika på olika stadsnät/operatörsnät/routrar mm så svårt att ge något som alltid fungerar. Inte minst vet jag inte om din Asus-router klarar av att tagga trafiken på rätt sätt för att skicka vidare just din IP-TV till din TV-box.

Det fjärde alternativet är att avveckla TV-boxen och köra ren internet-TV och inte ha paket som specifikt går till en TV-box och avkodas.

Sedan kan jag såklart missförstått vad det är för TV-box och det kanske bara är en internetuppkopplad portal och inte någon TV-trafik över ethernet-kablage som vanligt är. Informationen saknas i tråden för att ge bättre svar än så.

Asså allt funkar som det är idag. Problemet är bara att jag kan t.ex inte öppna upp min ASUS router till internet eftersom den är inkopplad till Tele2 routern. Det är detta jag försöker komma runt, samtidigt som jag gärna vill ha kvar Tele2 routern där den är så jag inte stör TV konfigurationen.

Men i övrigt är jag okunnig om internet TV, och vad för typ jag har på min.

Permalänk
Medlem

Du kan dissa boxen och köra appen tele2play på en Apple tv eller chromecast, då slipper du va låst till Tele2 routern för tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Du kan dissa boxen och köra appen tele2play på en Apple tv eller chromecast, då slipper du va låst till Tele2 routern för tv

Det är ju sant, jag har en Google TV, borde kunna installera appen där.

Permalänk
Medlem

Tldr; CPE -> brandvägg -> switch -> APs, så bör det kopplas.
Routern kan du lämna urkopplad

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cranzle:

Asså allt funkar som det är idag. Problemet är bara att jag kan t.ex inte öppna upp min ASUS router till internet eftersom den är inkopplad till Tele2 routern. Det är detta jag försöker komma runt, samtidigt som jag gärna vill ha kvar Tele2 routern där den är så jag inte stör TV konfigurationen.

Men i övrigt är jag okunnig om internet TV, och vad för typ jag har på min.

Då vill du brygga routern som jag skrev i föregående inlägg.
Att brygga = du dödar routerfunktionerna och ser till att all TV-trafik går till TV-porten, all trafik för eventuell telefon går till telefonport och all övrig trafik skyfflas vidare till din egna router.

Det är ytterst svårt att hjälpa dig kring internet-TV:n då du inte beskriver vad du har för TV-box. Gissningsvis är det det minsta problemet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Tldr; CPE -> brandvägg -> switch -> APs, så bör det kopplas.
Routern kan du lämna urkopplad

Ip brist here we come

Permalänk
Medlem

Det är så sjukt att de stoppar WiFi-routers i plåtskåp i hallen...

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande omvandlare men har 4 portar varav 1 är kopplad till routern som sedan ansluter vidare till enstaka portar som leder till de olika uttagen. Är du säker på att du bara har en port i omvandlaren?

omvandlare och router är helt olika saker grabbar snälla.
"En mediaomvandlare (även kallad tjänstefördelare, switch, fiberkonverterare, converter, mediabox och mediakonverterare) är en typ av nätverkshårdvara som hjälper till att omvandla signaler." - https://www.bredbandsval.se/bredband/mediaomvandlare

Kan du inte bara ha routern i skåpet sedan ha din asus vid din dator? det är inte viktigt att din tv box och din dator är på samma nivå av nätverket. (du kommer inte märka av den mängden av latenser som förekommer med detta såvida du inte håller på med aktie handelns HFT)

Hur ser internet uttaget ut där du tänkt koppla in din dator, är det två uttag eller ett enskilt? ta bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Jag har en liknande omvandlare men har 4 portar varav 1 är kopplad till routern som sedan ansluter vidare till enstaka portar som leder till de olika uttagen. Är du säker på att du bara har en port i omvandlaren?

omvandlare och router är helt olika saker grabbar snälla.
"En mediaomvandlare (även kallad tjänstefördelare, switch, fiberkonverterare, converter, mediabox och mediakonverterare) är en typ av nätverkshårdvara som hjälper till att omvandla signaler." - https://www.bredbandsval.se/bredband/mediaomvandlare

Kan du inte bara ha routern i skåpet sedan ha din asus vid din dator? det är inte viktigt att din tv box och din dator är på samma nivå av nätverket. (du kommer inte märka av den mängden av latenser som förekommer med detta såvida du inte håller på med aktie handelns HFT)

Hur ser internet uttaget ut där du tänkt koppla in din dator, är det två uttag eller ett enskilt? ta bilder

Jag bryr mig inte hur TV-boxen är kopplad, kommer aldrig konfigurera den via någon router. Jag vill bara att det ska fortsätta funka, samtidigt som jag kan kringgå Tele2 routern på något sätt. För jag kan inte t.ex aktivera externa anslutningar på min ASUS router då den är inkopplad till Tele2 routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag bryr mig inte hur TV-boxen är kopplad, kommer aldrig konfigurera den via någon router. Jag vill bara att det ska fortsätta funka, samtidigt som jag kan kringgå Tele2 routern på något sätt. För jag kan inte t.ex aktivera externa anslutningar på min ASUS router då den är inkopplad till Tele2 routern.

vad menar du med externa anslutningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Sätt Tele2-routern i "bridge mode". Då blir den i praktiken bara en dosa som skickar internet till din ASUS-router och TVgrejer till din TVbox. Då kommer du kunna använda din ASUS-router som du vill.

EDIT: Vilket märke är Tele2-routern? Är det Technicolor?