Frågor om datorbygge med äldre delar

Permalänk
Medlem

Frågor om datorbygge med äldre delar

Hej,

Jag har köpt ny dator till grabben och nu sitter jag med några äldre delar som jag undrar om jag kan göra något med.
Jag har ett GeForce GTX 1650 4GT LP OC som jag undrar om jag kan stoppa i ett B450 PRO-VDH max moderkort och en Ryzen 3 4100, med 2*8 Corsair Vengeance LPX DDR4-3200?
Kommer jag kunna lira Fortnite och Minecraft med denna datorn? Är chassit och nätaggregatet nedan hyffsat ok ifall jag bestämmer mig för att köpa nytt moderkort, processor och grafikkort om något år?

För moderkortet står det: Dual DDR4-2666 4 x DIMM slots. Betyder det att minnena inte kommer ha 2666 som högsta frekvens?

Grafikkort: https://www.msi.com/Graphics-Card/GeForce-GTX-1650-4GT-LP-OC/support
Moderkort: https://www.proshop.se/Moderkort/MSI-B450M-PRO-VDH-MAX-Moderkort-AMD-B450-AMD-AM4-socket-DDR4-RAM-Micro-ATX/2791843
Processor: https://www.proshop.se/CPU/AMD-Ryzen-3-4100-Wraith-Stealth-CPU-4-kaernor-38-GHz-AMD-AM4-AMD-Boxed-med-kylare-DEMO/3056695d
RAM: https://www.proshop.se/RAM/Corsair-Vengeance-LPX-DDR4-3200-16GB-CL16-Dual-Channel-2-pcs-Intel-XMP-Svart/2512327

Blir detta nätaggregatet bra: https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/be-quiet-System-Power-10-550W-Stroemfoersoerjning-550-Watt-120-mm-80-Plus-Bronze-certificate/3116190
Och billigaste chassi: https://www.proshop.se/Chassi/Darkflash-Computer-case-A290-3-fans-black-Chassi-Miditower-Svart/3277617

Sen finns det några gamla SATA SSD och snurrdiskar, kan man fortfarande köra raid på dem?

Permalänk
Medlem

Gtx 1650. Klen ingångsprestanda men fortfarande relevant om inte för ultrabudgetbyggen så för små pcie-strömlösa byggen. Men minecraft fungerar den ju till utan problem omoddat. Till fortnite, på låga inställningar går bra också (välj bara rätt, tror det ska vara dx11).

Ryzen 4100 kommer troligen hindra dig från att få en bra fortnite upplevelse, då spelet är dåligt optimerat och cpu krävande, även nya dyra processorer kan lagga. Det kommer vara spelbart fast med stutters och fps drops. Minecraft fungerar den bra till.

Ram är ok. På Msi's hemsida för moderkortet står "Supports DDR4 Memory, up to 3466+(OC) MHz" alltså bör 3200mhz fungera. Du kan behöva uppdatera bios.

550w psu räcker till bra gpu uppgraderingar, speciellt med strömsnåla ryzen processorer. Däremot skulle jag inte betala 700kr för den, kan få bättre för endast lite extra.

Chassit verkar vara kort, så du måste anpassa gpu modell genom att köpa en kortare också, och det kommer troligen vara det primära hindret. Däremot kan du få en rejäl uppgradering med litet grafikkort, eg. rtx 4060/4060ti eller rx 7700xt/7800xt om du köper nytt, många val begagnat också.

Möjliga prisvärda cpu uppgraderingar är ryzen 5600, 5700x eller 5700x3d. Köper du begagnat kan det även vara 5600x/5800x/5800x3d med bra deal.

Gpu, nytt hade jag rekommenderat rtx 4060 eftersom du har litet chassi och den är mer energieffektiv, alltså behöver den inte stor kylare för att kunna köra helt tyst. Ifall du inte bryr dig om ljud så mycket finns andra bra alternativ, gäller bara att titta så att grafikkortets längd passar.
Begagnat kanske ett rx 6600xt/6650xt.

Jadå dina sata diskar och raid bör fortfarande fungera, men vem använder raid nuförtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Gtx 1650. Klen ingångsprestanda men fortfarande relevant om inte för ultrabudgetbyggen så för små pcie-strömlösa byggen. Men minecraft fungerar den ju till utan problem omoddat. Till fortnite, på låga inställningar går bra också (välj bara rätt, tror det ska vara dx11).

Ryzen 4100 kommer troligen hindra dig från att få en bra fortnite upplevelse, då spelet är dåligt optimerat och cpu krävande, även nya dyra processorer kan lagga. Det kommer troligen vara spelbart fast med stutters och fps drops. Minecraft fungerar den bra till.

Ram är ok. På Msi's hemsida för moderkortet står "Supports DDR4 Memory, up to 3466+(OC) MHz" alltså bör 3200mhz fungera. Du kan behöva uppdatera bios.

550w psu räcker till bra gpu uppgraderingar, speciellt med strömsnåla ryzen processorer. Däremot skulle jag inte betala 700kr för den, kan få bättre för endast lite extra.

Chassit verkar vara kort, så du måste anpassa gpu modell genom att köpa en kortare också, och det kommer troligen vara det primära hindret. Däremot kan du få en rejäl uppgradering med litet grafikkort, eg. rtx 4060/4060ti eller rx 7700xt/7800xt om du köper nytt, många val begagnat också.

Möjliga prisvärda cpu uppgraderingar är ryzen 5600, 5700x eller 5700x3d. Köper du begagnat kan det även vara 5600x/5800x/5800x3d med bra deal.

Gpu, nytt hade jag rekommenderat rtx 4060 eftersom du har litet chassi och den är mer energieffektiv, alltså behöver den inte stor kylare för att kunna köra helt tyst. Ifall du inte bryr dig om ljud så mycket finns andra bra alternativ, gäller bara att titta så att grafikkortets längd passar.
Begagnat kanske ett rx 6600xt/6650xt.

Kan även rekommendera beganat RX 5700 XT, samma prestanda som 6600 XT men borde gå att hitta för 1000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Kan även rekommendera beganat RX 5700 XT, samma prestanda som 6600 XT men borde gå att hitta för 1000:-

Heh kanske inte 1000, men 1300-1800kr. Grymt prisvärt ja, enda skälet jag inte nämnde det är att de med större kylare inte hade fått plats i det länkade chassit, och jag stör mig väldigt mycket på ljud personligen. Då 5700xt drar lite mer ström än 6600xt/6650xt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Heh kanske inte 1000, men 1300-1800kr. Grymt prisvärt ja, enda skälet jag inte nämnde det är att de med större kylare inte hade fått plats i det länkade chassit, och jag stör mig väldigt mycket på ljud personligen. Då 5700xt drar lite mer ström än 6600xt/6650xt.

Hittade ett som såldes för 1030:- på tradera och ett för 800:- som inte såldes Däremot undrar jag över hur ofta man ser dem till försäljning nu för tiden förutom när någon avvecklar mining riggar.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för snabba svar. Då tittar jag på ett större chassi. Eftersom jag har några diskar liggandes så tänkte jag att de kanske går att använda.

Vad är det som kommer begränsa ett grafikkort i framtiden? Kommer moderkortet inte att stödja alla, och hur vet jag vilka som stöds?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarMaPal:

Tack så mycket för snabba svar. Då tittar jag på ett större chassi. Eftersom jag har några diskar liggandes så tänkte jag att de kanske går att använda.

Vad är det som kommer begränsa ett grafikkort i framtiden? Kommer moderkortet inte att stödja alla, och hur vet jag vilka som stöds?

Nej moderkort ska inte begränsa grafikkort mer än vid vissa specifika kombinationer av moderkort/grafikkort (som exempel har för mig att t.ex RX 6500 kan bli bandbreddsbegränsat om du sätter det på ett B450 moderkort pga att grafikkortet bara har 8 pci-e banor och moderkortet bara stöder pci-e 3 men som sagt det är ett undantag). I princip fungera de flesta kombinationer utan problem

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hittade ett som såldes för 1030:- på tradera och ett för 800:- som inte såldes Däremot undrar jag över hur ofta man ser dem till försäljning nu för tiden förutom när någon avvecklar mining riggar.

Låt oss inte göra det här till en begagnad 5700xt tråd men ett sålde för 2130kr för 3 dagar sedan. 800kr osåld tvivlar jag på, antingen defekt eller så har säljaren tagit bort annonsen själv. Även sista här på Swec sålde för 1700kr, men med bra kylare brukar man kunna hitta för 1500kr med lite tålamod, som jag köpte min för någon vecka sedan.

Skrivet av CarMaPal:

Moderkortet bör stödja alla vanliga grafikkort i många år. Sista gången som moderkort inte fungerade med nyare grafikkort är ett och ett halv sekelt gamla moderkort som generellt inte fungerar med grafikkort från c.a 2018, och även då funkar det oftast med lite trix och strul, eller ifall tillverkaren släppt biosuppdatering.