Permalänk
Medlem

Telenor TV via fiber

Hej,

Någon som vet vad det är för ändring som Telenor TV gjort i juli 2024?
Idag har jag fiber via lägenhetsägaren, Telenor är Internet och TV provider. Går inte att välja någon annan om man vill köra via fibern som avslutas i ett sk mediaskåp inne i lägenheten. Därifrån kan man själv korskoppla ut LAN uttag till olika ställen i lägenheten.
Har kört Telenor TV + mediehubb, har inte bredband via Telenor utan allt har gått över samma LAN/fiber anslutning. Mediahubben har enbart en Wifi-koppling till Telia via min 4G router. Denna krävs för att hubben skall kunna ringa hem vid uppstart men ingen TV går via denna.
Detta har fungerat utmärkt i 1 år men nu har Telenor gjort nån ändring att mediahubben skall kommunicera mer för att det skall fungera. Har nu bara ljud på kabelkanalerna och mediahubben säger "Driftstörning pågår du kan bara se grundutbud".
Enl Telenor har dom ingen störning utan har ändrat sitt sändningssystem från början av juli 2024 på nått sätt som kräver ett konstant Internet, helst då flat rate, vilket jag inte har.
Om jag kopplar Telenor mediahubb till mitt Wifi och kopplar loss den från fibersystemet så fungerar det men då tappar man ju all fördel med att ha fiber för TV. Nått känns jäkligt feltänkt hos Telenor.

Nån som har råkat ut för liknande och har lösningen? (Telenor säger i princip bara "köp Telenor Internet".)

Stort tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att alla stora operatörer nu börjat gå ifrån "fiber-TV" och istället börjat leverera TV-kanaler via Internet till kundernas boxar. Det finns dock något som heter Vidaresändningsplikt i kabel- och ip-nät vilket betyder att Telenor i ditt fall måste tillhandahålla SVT:s kanaler utan extra kostnad!

Permalänk
Medlem

Du kan köpa tv via Boxer dom fungerar på alla operatörer och är inte låst såsom din Telenor tv, du kan även köpa tv från tele2.
En annan lösning är att köpa tv från boxer, tele2 eller Telia och använda deras appar på chromecast eller Apple tv det fungerar med.

På samma sätt kan du dissa problemen du får från Telenor, dvs använda deras app på en chromecast eller Apple tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Du kan köpa tv via Boxer dom fungerar på alla operatörer och är inte låst såsom din Telenor tv, du kan även köpa tv från tele2.
En annan lösning är att köpa tv från boxer, tele2 eller Telia och använda deras appar på chromecast eller Apple tv det fungerar med.

På samma sätt kan du dissa problemen du får från Telenor, dvs använda deras app på en chromecast eller Apple tv.

Men det kräver väl fast Internet och fungerar sämre med 4G-router? Dvs fibern in är "Låst" till Telenor och kan sannolikt inte användas, eller tror du man kan köra Boxer på den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweckid:

Du tänker omvänt mot hur jag tror att TS menar. Vi har just nu Telia, och de verkar gå samma väg. Tidigare kunde man ta TV på en separat port på mediaomvandlaren. Denna port gick direkt till Telia, oavsett om du använde bredband eller ej. Numera verkar Telia ha bytt till en tjänst som strömmar TV'n via internet. Man kan ta Telias TV-box med sig vart man vill och kolla där.

TS problem är inte att TV'n är låst till Telenor. Problemet är att TV'n kräver en internetuppkoppling för att fungera. Har man sitt internet via mobilnätet så blir det ett problem eftersom TV'n konsumerar data via den uppkopplingen. Det hjälper ju inte att byta till Boxer eftersom den också går via Internet.

@Flynn Jag förstår helt och hållet dilemmat. Under en övergångsperiod bodde jag i en hyresrätt med Tele2 fibercoax, tidigare Comhem. Man kunde bara välja Tele2, och priset blev då också därefter. Nu klarade jag mig med ett 1-års erbjudande till lägre pris, men vet i tusan vad jag skulle gjort sen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet Ja man sitter ju fast med Telenor verkar det som, dock hade dom fram tills för en vecka sedan en fungerande lösning för mig där jag inte var beroende av Internet för TV-strömningen för de kanaler som ingår i ab, men jag kunde köra appar via mediahubben som då gick över mitt 4G bredband. Den ändring dom gjort nu gör ju i princip fiber-TV helt meningslöst om man har deras mediahubb. Nu pratade dom idag om att de skulle skicka nån ny hubb som inte har appar och inte är beroende av externt Internet för alla de kanaler jag abonnerar på. Om det funkar får jag köra apparna på TV´n istället eller på en separat Android TV-box alt Chromecast.