Plex 4K HDR/DV transcode problem

Permalänk
Medlem

Plex 4K HDR/DV transcode problem

Jag har ett 4K HDR/DV videoklipp på min Plex som jag försöker spela upp på två olika enheter, den ena är en S24 Ultra och den andra är en Galaxy Tab S7+. Klippet spelas upp utan problem på min S24U utan att behöva transcoda något där video, ljud och subs kör "Direct Stream".
Men när jag spelar upp klippet på min Tab S7+ så blir det "Transcode" på Video och även "Burn in" på subs.

Jag använder Plex appen till båda enheterna och har exakt samma inställningar på båda, tex Maximum streaming osv. Ändå så behöver då alltså surfplattan transcoda medans telefonen kan köra direkt stream. När jag kollar dashboarden i Plex så ser jag att surfplattan streamar i 76 Mbps medans telefonen streamar i 27 Mbps.

S24 Ultra;

Tab S7+;

Någon som vet varför de spelar upp på olika sätt även fast båda använder samma inställningar i Plex appen?

Permalänk
Medlem

Googlade lite snabbt, och vad jag ser så stödjer Tab S7+ inte HDR10+, vilket S24'an gör. Tableten behöver därför transcode'a till ett acceptabelt format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrufen:

Googlade lite snabbt, och vad jag ser så stödjer Tab S7+ inte HDR10+, vilket S24'an gör. Tableten behöver därför transcode'a till ett acceptabelt format.

Jag trodde också att det var anledningen men det står att S7+ stödjer HDR10+ på Samsungs egna hemsida även, så jag tror inte att det är anledningen.

Glömde tillägga att när jag laddade ner filen lokalt till surfplattan så kunde jag spela upp videon utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Jag trodde också att det var anledningen men det står att S7+ stödjer HDR10+ på Samsungs egna hemsida även, så jag tror inte att det är anledningen.

Glömde tillägga att när jag laddade ner filen lokalt till surfplattan så kunde jag spela upp videon utan problem.

Förlåt, du har helt rätt. Om du kollar i app-inställningarna under Advanced -> Player, det är inget som skiljer sig där?

Permalänk
Medlem

Din mobil klarar av "Direct Play" medan den andra kör "Direct Stream", anledningen till detta kan vara flera, läs mer på Plex egna sida - https://support.plex.tv/articles/200250387-streaming-media-di...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Din mobil klarar av "Direct Play" medan den andra kör "Direct Stream", anledningen till detta kan vara flera, läs mer på Plex egna sida - https://support.plex.tv/articles/200250387-streaming-media-di...

Vet du hur jag kan ta reda på vad som är skillnaden på min telefon och surfplatta som gör att de inte kan spela upp samma fil?
Känns som att de bör stödja precis samma format och codecs då båda är relativt nya Android enheter från Samsung.

Sen förstår jag inte varför de visar olika Mbps på samma fil.