Oändliga BSODs vid start från HDD/USB/DVD. Främst när jag försöker installera Windows, men det har också hänt med Ubuntu (förutom version 14.0)

Permalänk

Oändliga BSODs vid start från HDD/USB/DVD. Främst när jag försöker installera Windows, men det har också hänt med Ubuntu (förutom version 14.0)

Hej allihopa!

Jag har försökt så länge att rädda detta moderkort, och jag är 100% säker på att det kan räddas! Jag tror att det är boven som orsakar oändliga BSODs när jag försöker installera/starta från någon typ av media. USB, DVD-enhet, NVMe, SSD. Inget fungerar. Vad jag än gör får jag BSOD. Alla andra datorer fungerar utmärkt, så jag misstänker starkt ett mjukvaruproblem med moderkortet.

Jag behöver hjälp nu. Tack på förhand för alla förslag.

Jag har till och med en BIOS-omskrivare USB-enhet så jag kan återställa ett trasigt BIOS-minneschip om något går fel. Linux-terminal är tillgänglig, även om den är från 2014, men jag kan ansluta till wifi och ladda ner nödvändig mjukvara/möjligen uppdatera systemet.

Jag har också kommandotolk i Windows till mitt förfogande, senaste versionen av W11 ISO.

Jag kan för mitt liv inte få en dator att installera Windows eller starta in i Windows. Fick det bara att fungera med Ubuntu 14.0. Inte ens 24.0 fungerade.

När jag överklockade med Asus AI Tweaker kom jag längre in i installationsprocessen och kunde undvika BSOD längre, men de kommer alltid tillbaka oavsett vad.

VAD HAR GJORTS (Ingen särskild ordning)
Konfigurerat BIOS enligt följande:

Stängt av snabbstart
Satt SATA till AHCI-läge
Försökt med CSM avstängt, tvingat EUFI på alla startalternativ, tvingat Legacy på alla startalternativ
Stängt av Secure Boot och rensat alla nycklar (försökt återställa dem, försökt inte återställa dem)
Satt Secure Boot för Windows och andra OS.
Uppdaterat till senaste BIOS
Rensat CMOS genom att ta bort batteriet i 5 minuter. Detta orsakade ett annat problem där jag inte fick någon skärm och den inte postade på flera timmar och otaliga omstarter och hårdvarujusteringar. Detta har lösts.
Använt ett minnestest från Ubuntu 24 ISO. Det gick igenom med ett PASS
Överklockat CPU och RAM med AI Tweaker och XMP. 39% OC står det. Jag använder en AIO, så temperaturerna borde vara okej. Detta försenade BSOD
och jag kunde till och med starta Windows kommandotolk med Windows Reparationsverktyg. Så jag tror att det har något att göra med hårdvarustabilitet, men jag vet ingenting om överklockning själv. Använde bara AI Tweaker och XMP.
Hårdvara:

Försökt återmontera RAM
Försökt återmontera GPU
Använt endast en sticka av mina fem tillgängliga DDR4 RAM. Satt den i en plats i taget, en efter en, gick igenom alla fyra stickor, inget resultat.
Försökt med alla RAM samtidigt. Inget resultat (4x2, 2x4). Försökt även med 1x16-modulen, som är den femte.
Försökt med en annan GPU. Inget resultat.
Tagit bort alla GPU
. Endast HDMI-utgång på moderkortet. Inget resultat.
Försökt med endast SATA SSD ansluten.
Försökt med endast NVMe ansluten.
Tagit bort alla externa enheter. Inte ens ett tangentbord. Fungerade inte.
USB, monterade media, OS och installation:

Försökt installera Windows 7 med en DVD.
Försökt installera Windows med Rufus USB 3.1-enhet. Nej.
Försökt installera Windows 10 med Win Media Creation Tool på både USB 3.1-enhet och 2.0-enhet.
Försökt installera Windows 11 med Ventoy på en 3.1-enhet.
Försökt installera Ubuntu 24 med Ventoy. Inget resultat!
Lånat min brors PC för att installera Windows 11 på NVMe-enheten. Mitt i installationen, under första omstarten, drog jag ur strömkabeln för att stoppa nästa del av installationen och fortsätta på min felaktiga PC. Detta kom mig längre och tillät mig att åtminstone starta installationen där jag fick felmeddelandet att PC
stängdes av under installationsprocessen och behövde försöka igen.
Jag försäkrade mig om att försöka varje USB-sticka i varje USB-port på moderkortet och på chassit.
Försökt installera Tiny Core Linux. Fungerade inte.
Försökt använda Ultimate Boot CD. Inget resultat.
Jag lyckades faktiskt installera och köra Ubuntu 14.0!!!! Detta betyder att jag har tillgång till både Ubuntu-terminalen och Windows kommandotolk! Så både Windows- och Linux-program/kommandon är välkomna för felsökning.
Felmeddelanden:
Driver IRQL not less than or equal
Något med Driver Override...
Något med ntoskrnl.exe
Något med kernel security check failure eller något
Alla hjälp eller förslag på verktyg/Windows-kommandon uppskattas mycket, eftersom jag kan använda CMD med en Windows bootbar USB när systemet är överklockat.

Förlåt för det långa inlägget och tack på förhand för att du läser och ger råd!!!

Permalänk
Medlem

Det kan bli instabilt av överklagandet även om tempen är ok, ta bort all form av överklockning (inkl XMP) och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem ibland med förra datorn, höll på i ett, två år att försöka få rätt. Uppstart, alltid blåskärm, andra uppstart OK. Sedan, sakta med säkert krävdes fler och fler blåskärm innan uppstart. Gav till slut upp. Nytt moderkort, ram & CPU. Kom fram till att cpu kylaren antagligen varit för tung och påverkat RAM socklarna som satt precis ovanför CPU kylaren.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det kan bli instabilt av överklagandet även om tempen är ok, ta bort all form av överklockning (inkl XMP) och se om det hjälper.

Tyvärr var även det testat, kom endast längre när överklockningen var aktiv på både xmp och ai tuner :/

Permalänk
Skrivet av dennisnp:

Hade liknande problem ibland med förra datorn, höll på i ett, två år att försöka få rätt. Uppstart, alltid blåskärm, andra uppstart OK. Sedan, sakta med säkert krävdes fler och fler blåskärm innan uppstart. Gav till slut upp. Nytt moderkort, ram & CPU. Kom fram till att cpu kylaren antagligen varit för tung och påverkat RAM socklarna som satt precis ovanför CPU kylaren.

Hur menar du med det där om kylaren? Min vattenkylare är inte så nära ramminnena :/

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med frysningar efter någon minut/timme/dag. Hände med Windows 10, Windows 11 och Ubuntu. Efter ha bytt allt så kom jag till slut fram till att det var mitt nätaggregat som orsakade problemen.

Permalänk
Medlem

Vad är det är det för moderkort samt CPU?
Vill minnas att det fanns något snarlikt problem på Intels x58 chipset med Nehalem eller Westmere cpuer (dvs typ i7 920 eller Xeon x5680).

Det var någon funktion/feature man var tvungen att stänga av som ett resultat av typ Specter/Meltdown. Tror det var VT-D (del av virtualiseringsstödet) som behövde stängas av. Ibland kunde man ha det aktiverat men stäng av typ en USB 2.0 kontroller men det var nog specifikt för några Asusmoderkort.

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Vad är det är det för moderkort samt CPU?
Vill minnas att det fanns något snarlikt problem på Intels x58 chipset med Nehalem eller Westmere cpuer (dvs typ i7 920 eller Xeon x5680).

Det var någon funktion/feature man var tvungen att stänga av som ett resultat av typ Specter/Meltdown. Tror det var VT-D (del av virtualiseringsstödet) som behövde stängas av. Ibland kunde man ha det aktiverat men stäng av typ en USB 2.0 kontroller men det var nog specifikt för några Asusmoderkort.

SUPERINTRESSANT! Jag har faktiskt ett Asusmoderkort i detta fall. Rog Strix Z370-H Gaming, med en i7 8700k.

Hör och häpna. Jag lyckades speedrunna en installation av Tiny 11, tror det installerades under 90 sekunder. Och det var tillräckligt med tid för att datorn inte skulle krascha under tiden. Installerade via 3.1 usb, lärde mig tangentbordsknapparna för att snabbt ta mig igenom menyer, direkt in på NVMe disk.

Nu kan jag boota till Windows, men datorn BSODar ändå exakt varje 90e sekund, på pricken. Detta när datorn är OC, 4,9 Ghz.

Cpun blir inte ens varmare än 84 grader celsius vid krasch (HW-monitor och även lyssnar på fläktsrna som inte går i högvarv)

När jag drar ner OC så får jag alltid kraschar efter några enstaka sekunder. Så med OC, har jag alltid 90 sek på mig att använda Windows systemet.

Ska kontrollera temps noga i HW monitor.

Permalänk
Skrivet av uvry:

Jag hade liknande problem med frysningar efter någon minut/timme/dag. Hände med Windows 10, Windows 11 och Ubuntu. Efter ha bytt allt så kom jag till slut fram till att det var mitt nätaggregat som orsakade problemen.

Oh my god, on uag har sån tur!!!! Den kraschar EXAKT var 90e sekund. Jag ska prova ett annat nätagg. Läs gärna mitt svar till den jag skrev till nyss, tror det var Nova. Låter detta bekant?

Permalänk

Ifall att någon upplever samma problem som mig, så vill jag skicka er vidare till detta svar från denna post på Reddit:
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/17qbg8k/consta...

Svar av Budget_Ad_4269:
"So those features listed in the my comment are available on MSI mobo's. I've check you Mobo's BIOS in youtube video and it seems they are missing. The reason is to switch them off to avoid automatic boost.

There are many reason. The goal is to have a fix CPU Vcore and a fix Pcore, Ecore and Ring frequency.

But at first you have to 100% sure that your Memory is listed in the QVL list. Anyway the manufacturer cannot guaranty that it will operate well.

Before set thos make sure that you have the latest BIOS and do a CMOS clear.

1., Disable:

Intel Turbo Boost

Intel Speed Shift

Intel Thermal Velocity Boost Optimizations

2.,Set fixed Pcore, Ecore and Ring.

Pcore Ratio : 49 (If you have AIO, 47 for Air cooler)

(If Vcore should be over 1,3V)

Ecore ratio : 36

Ring ratio : 33

Then restart, go into BIOS and note the CPU Vcore value! You can check it in easy mode in the righ upper corner.

(Just an information that some CPU on 5GHZ needs ~1,5V but some of them needs only 1,2V. It is a huge difference.)

3., Set AC DC Loadline to:

0.2

Then restart and note the CPU Vcore value. Chaning the AC/DC loadline and try to be on around 1,350V.

If it is 1,330 then it is okay.

If the CPU need more power then raise on those values paralelly.

If the Vcore is over 1,4V you need a very good cooling solution!!! So keep it under 1,4V.

(Keep CPU GT loadline calibration and CPU Core/Cash load line calibration on Auto!!! Voltage mode : Stable. No offset!!! CPU Vcore compensation : Auto!)

Check the settings. Start HWinfo. When system is idle then Pcore should be the same as you set in the BIOS for example around 4900. Because of the clocks it can be 4888 also Ecore should be around 3600 and Ring/LLC have to be 3300.

Vcore should be what you notice in BIOS.

If you can, take pictures about the settings and upload to imgur.

Wating for your reply!"

Jag vill testa allt det där han gör, men jag fattar inte riktigt och jag hittar inte alla alternativ som han beskriver. Kan någon här på Sweclockers hjälpa mig tolka vad som ska göras och kanske har expertis inom överklockning och vet vad jag ska leta efter?

Mina specs:

Mobo: Rog Strix Z370-H Gaming
CPU: i7 8700K
Cooling Solution: Water cooling (never topped 84 degrees C on highest AI Tuner overclock settings)
NVMe disk, 256 GB samsung
RAM: Corsair Value DDR4 2400MHz 16 GB single stick
850w PSU (Tested a 650w psu and no difference, so PSU is no issue)

Permalänk

Jag följde anvisningarna i guiden som jag skickade i min senaste kommentar och detta gjorde susen! Så många timmars felsökande och detta var feöet hela tiden...

Så, jag ändrade voltage till processorn till 1.2V
Ändrade värdet för CPU Cache min och max limit till 33 (kommer mixtra så den inte tappar prestanda men ändå är stabil) och ändrade AC / DC Load Line till 0.2.
Stängde av Turbo Boost, stängde av Intel Thermal nånting nånting, srår i kommentaren.

Om någon i framtiden stöter på detta problem så är det lösningen