M.2 PCIe till SATA adapter

Permalänk

M.2 PCIe till SATA adapter

Jag har råkat ut för ett problem som jag inte trodde skulle vara så svår att lösa, eller så har jag inte förstått det hela rätt.

Jag har en WD Black SN850X M.2 hårddisk som jag ska byta ut mot en större hårddisk. Då mitt moderkort bara har en M.2 port tänkte jag att jag skulle använda min nuvarande hårddisk med en SATA adapter för att kunna ha det som en sekundär disk.
Jag är medveten om hastighetsförlusten men jag trodde inte att det skulle vara så svårt att hitta en lämplig adapter för jobbet.
I stort sätt alla PCIe SSD:er har M.2 key M gränssnitt och inga tillgängliga SATA adaptrar supportar det? Stämmer det eller googlar jag fel?

Permalänk

Om det är en m.2 nvme disk pratar det pci-e så troligen lättare att hitta en pci-e adapter.

Är det en m.2 sata disk kanske det existerar men adrig något jag stött på.

Alternativt kanske du kan hitta nån adapter till usb och ansluta den till usb internt i dator .

Nvme till sata adapter är jag högst tveksam att det faktiskt existerar alls.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Moderator

Du kan, i praktiken, inte koppla en NVMe-disk till en SATA port. Det du får göra är att skaffa ett adapterkort för en PCIe-port på ditt moderkort, eller som redan nämnt köra via USB. Med det senare alternativet kommer du tappa hastighet.

Exempelvis så här men det finns en uppsjö varianter med plats för fler diskar och så vidare, eller så här via USB.

Visa signatur
Permalänk
Livsnjutare 😎
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Tack alla, då stämmer nog min spaning att det inte är möjligt enligt mina behov.
Jag har ett ITX moderkort och PCEe platsen är upptagen av ett grafikkort och jag har varken en ledig intern USB port eller tror det hade varit optimalt för ändamålet.

Permalänk

Sata och usb 3 är ganska liten skillnad på hastighetsmässigt så inget större problem.

Kör själv ett par sata ssd på usb3 till mitt spelbibliotek och inget problem alls prestera typ identiskt på usb som när de satt på sata.

Men finns inte anslutningmöjligheten så är det ju ett större problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sata och usb 3 är ganska liten skillnad på hastighetsmässigt så inget större problem.

Kör själv ett par sata ssd på usb3 till mitt spelbibliotek och inget problem alls prestera typ identiskt på usb som när de satt på sata.

Men finns inte anslutningmöjligheten så är det ju ett större problem.

Det är just till spelbibliotek jag tänkte använda disken till men nu har jag ett ITX bygge men både det ena och andra begränsningen… men det är litet och snyggt 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Det är just till spelbibliotek jag tänkte använda disken till men nu har jag ett ITX bygge men både det ena och andra begränsningen… men det är litet och snyggt 😃

Jag använder "m2 nvme ssd USB adapter" fungerar fint men disken hamnar utanför datorn.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850