Ny router, Your ISPs DHCP does not function properly

Permalänk
Medlem

Ny router, Your ISPs DHCP does not function properly

Mina föräldrar hade en gammal router som inte fått uppdateringar på drygt 4 år så jag köpte en ny åt dem, en Asus RT-AX52. Efter att ha kopplat in den och gjort alla inställningar jag trodde behövdes (samma namn/lösenord på wifi som gamla routern) verkar allt fungera som det ska. Efter ett par timmar tappar dock alla anslutna enheter internetanslutningen. Jag startar om routern, allt fungerar som det ska men efter några minuter händer det igen. Jag loggar då in på routern och ser ett felmeddelande som säger "Your ISPs DHCP does not function correctly".

Jag startar om igen och allt fungerar, men återigen bara i några minuter. Det är sent så jag stänger av router och fiberdosa över natten i hopp om att något felar hos deras ISP och att det ska lösa sig till nästa morgon, det gör det inte utan samma problem kvarstår.

Under WAN inställningar kan man skriva in MAC address så jag provar skriva in samma som den gamla routern har. Allt fungerar nu i en timme eller så men sedan dyker samma problem upp igen.

Andra saker jag provat:
- Fabriksåterställt
- Kollat att klockan går rätt
- Ringt till ISP och fått som svar att eftersom det fungerar med en dator direkt ansluten till fiberdosan så hjälper de inte eftersom det inte är deras router
- Olika uttag på fiberdosa
- Uppdaterat firmware

Den gamla routern är nu inkopplad igen och allt har fungerat i drygt ett dygn. Jag är inte någon expert på nätverk men kan en del och trodde defintivt att jag skulle klara av att byta router. Tydligen inte...

Någon som har en ide var som är fel?

Permalänk

Kolla upp vilken inställning du har under WAN->"DHCP query frequency". Testa lite olika inställningar och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ValdrGalga:

Kolla upp vilken inställning du har under WAN->"DHCP query frequency". Testa lite olika inställningar och se om det blir bättre.

Glömde bort att skriva att jag testat det, gjorde tyvärr ingen skillnad. Tack ändå för tipset!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Då har jag provat det ni tipsade om ovan, dvs ominstallera senaste firmware, factory reset igen, starta om fiberdosan. Efter en halvtimme fungerar det fortfarande. Jag uppdaterar senare idag med hur det utvecklar sig...

Permalänk
Medlem

Och där slutade det fungera igen...fler ideer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TassM:

Har du något annat än routern ansluten till din tjänstefördelare?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har du något annat än routern ansluten till din tjänstefördelare?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av TassM:

Googlade lite på det och det verka inte vara ett känt fel bland Asus routrar, även om jag själv aldrig har stött på det.
Så tyvärr kan jag bara ge dig länk till sökresultaten och hoppas du hittar något vettigt via Reddit sidorna som visas.

https://www.google.com/search?sca_esv=e9f3e6ede1937afe&sca_up...

Permalänk
Medlem

Har du testat att tala med supporten på ISPn?

Kan ju vara något som är satt på deras sida?

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

Jag har fått liknande fel och hade då en trasig kabel, kan vara värt att undersöka om du inte redan testat det.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Googlade lite på det och det verka inte vara ett känt fel bland Asus routrar, även om jag själv aldrig har stött på det.
Så tyvärr kan jag bara ge dig länk till sökresultaten och hoppas du hittar något vettigt via Reddit sidorna som visas.

https://www.google.com/search?sca_esv=e9f3e6ede1937afe&sca_up...

Jag har redan gått igenom ett antal reddittrådar utan framgång men jag går igenom dessa också, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Har du testat att tala med supporten på ISPn?

Kan ju vara något som är satt på deras sida?

Japp, eftersom det inte är deras router vägrade de hjälpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajled:

Jag har fått liknande fel och hade då en trasig kabel, kan vara värt att undersöka om du inte redan testat det.

Tanken har slagit mig men eftersom gamla routern fungerar känns det osannolikt. Jag ska se om vi har någon annan tillräckligt lång kabel att byta testa.

Permalänk
Medlem

Har du testat att byta port i själva fiberomvandlare (CPE) som du kopplat routern till?

Vad säger loggen i Asus routern? Tänker om den ger något konkret som går att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TassM:

Tanken har slagit mig men eftersom gamla routern fungerar känns det osannolikt. Jag ska se om vi har någon annan tillräckligt lång kabel att byta testa.

Nu är jag ingen nätverkstekniker så jag gissar vara men när jag körde Bahnhof var det endast den MAC-adressen som de hade i sitt system som de tillät att koppla upp.

Var tvungen att ange den nya när jag ville köra egen router för att dhcp skulle funka.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

Vilken ISP? Vad var den gamla routern för modell?

Permalänk
Medlem

Sätt samma MAC adress på den nya routern som på den gamla så tror jag det kommer fungera. Här ser du hur du gör på en ASUS router: https://www.asus.com/support/faq/1045126/

(obs du ska inte clona, utan sätta MAC-adressen manuellt).

Permalänk
Medlem

Så mycket ska man inte behöva hålla på och trilskas med en ny apparat. Kommer den inte igång efter alla dessa försök skulle jag kontaktat säljaren och begära rma på den eller, om möjligt, ännu hellre använda öppet köp och byta till nån annan modell, annat fabrikat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Nu är jag ingen nätverkstekniker så jag gissar vara men när jag körde Bahnhof var det endast den MAC-adressen som de hade i sitt system som de tillät att koppla upp.

Var tvungen att ange den nya när jag ville köra egen router för att dhcp skulle funka.

Jag tror du blandar ihop saker här en aning. MAC-adress på WAN-port är bara av vikt om man har Bahnhof och har beställt deras tjänst med publikt IP. Om man sitter på Bahnhof utan detta så hamnar man numera bakom CG-NAT hos de flesta stora stadsnät (om inte alla tom) där Bahnhof är tjänsteleverantör. I fallet med CG-NAT så spelar MAC-adress på det man ansluter ingen roll.

Jag skulle säga att felet ligger antingen i CPE:n/tjänstefördelaren, eller någonstans i det lokala stadsnätet på plats. Men bara för att vara på säkra sidan skulle jag testa att jacka in datorn direkt mot CPE:n för att se om det är samma sak där att jag inte får IP-adress, i sådana fall har trådskaparen inget val annat än att ta upp det med tjänsteleverantören.

P.s. ibland kan det funka att bara spela dum och låtsas att deras router sitter där fast man har något annat anslutet om det nu ska till för att de ska kolla på det hela.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Har du testat att byta port i själva fiberomvandlare (CPE) som du kopplat routern till?

Vad säger loggen i Asus routern? Tänker om den ger något konkret som går att använda.

Det har jag testat, ingen skillnad. Jag ska kolla på logen imorgon, just nu sitter gamla routern inkopplad igen.

Skrivet av Squish:

Jag har angett gamla routerns MAC address, fungerade inte då heller. Fungerade det inte alls för dig eller dig Internetanslutningen efter en stund som för mig?

Skrivet av teejee:

Vilken ISP? Vad var den gamla routern för modell?

Bredband2, den gamla är en asus RT-AC51U

Skrivet av teejee:

Sätt samma MAC adress på den nya routern som på den gamla så tror jag det kommer fungera. Här ser du hur du gör på en ASUS router: https://www.asus.com/support/faq/1045126/

(obs du ska inte clona, utan sätta MAC-adressen manuellt).

Redan gjort, hjälpte inte.

Skrivet av Heliopause:

Så mycket ska man inte behöva hålla på och trilskas med en ny apparat. Kommer den inte igång efter alla dessa försök skulle jag kontaktat säljaren och begära rma på den eller, om möjligt, ännu hellre använda öppet köp och byta till nån annan modell, annat fabrikat.

Jag borde nog göra så egentligen, den köptes dock för en dryg månad sedan och har legat ouppackad i väntan på att jag skulle besöka föräldrarna...

Permalänk
Medlem

Se bara till att testa koppla in en laptop direkt i CPE:n, det brukar vara det första som många tjänsteleverantörer kräver dig på att göra oavsett för att utesluta router-hårdvara och förenkla eventuell felsökning.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Om man kikar i källkoden till Merlin, wanduck.c, rad 2957, i nuvarande master, så är det där felmeddelandet dyker upp.

Jag orkar inte titta i AsusWrt, jag antar att den koden måste laddas ner i någon jävla tarboll för just den här routermodellen och där tar min lust slut.

Jag är inte förvånad över att logiken där är trasig, jag har nog aldrig förut sett så sönder-ifdefad kod.

Merlin verkar ha tagit bort loggmeddelandet genom att på rad 2951 göra

#if 0

och därmed kommer koden som körs efter loggmeddelandet

snprintf(buff, sizeof(buff), "0x%x", SYS_WAN_MODEM_OFFLINE_EVENT); eval("Notify_Event2NC", buff, "");

antagligen inte heller kompileras in och därmed inte köras. Den kodsnuytten kör alltså ett shell-kommando, gissningsvis bryter kommandot nätverket. Vilket är vad jag gissar händer på din router (en gissning jag alltså gör utan att ha tittat på rätt kodversion).

Ändringen med #if 0 gjordes för tre år sedan i denna commit som ändrade 10132 filer. Han hade säkert stenkoll på vad han gjorde och varför...

Merlin tycks inte stödja Asus RT-AX52, så den vägen är stängd. Men det betyder också att analysen ovan kanske har ett rätt begränsat värde.

Stödet i OpenWrt tycks ha strandat, PR:en tycks vara övergiven.

Så vad göra? Hitta koden som faktiskt kör i din Filogic/Mediatek-baserade router och gör en analys? Klaga till Asus och berätta att Merlin har #if:at bort den kodsnutt som verkar vara problematisk?

Nej, jag vet inte. Men det är inte jag som har köpt en router utan plan B i form av alternativ mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Se bara till att testa koppla in en laptop direkt i CPE:n, det brukar vara det första som många tjänsteleverantörer kräver dig på att göra oavsett för att utesluta router-hårdvara och förenkla eventuell felsökning.

Det har jag gjort och det fungerar (även gamla routern fungerar ju som sagt utan att krångla). Jag gjorde det igen när jag ringde supporten och därefter ansåg de att ärendet var avslutat eftersom vi inte har deras router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om man kikar i källkoden till Merlin, wanduck.c, rad 2957, i nuvarande master, så är det där felmeddelandet dyker upp.

Jag orkar inte titta i AsusWrt, jag antar att den koden måste laddas ner i någon jävla tarboll för just den här routermodellen och där tar min lust slut.

Jag är inte förvånad över att logiken där är trasig, jag har nog aldrig förut sett så sönder-ifdefad kod.

Merlin verkar ha tagit bort loggmeddelandet genom att på rad 2951 göra

#if 0

och därmed kommer koden som körs efter loggmeddelandet

snprintf(buff, sizeof(buff), "0x%x", SYS_WAN_MODEM_OFFLINE_EVENT); eval("Notify_Event2NC", buff, "");

antagligen inte heller kompileras in och därmed inte köras. Den kodsnuytten kör alltså ett shell-kommando, gissningsvis bryter kommandot nätverket. Vilket är vad jag gissar händer på din router (en gissning jag alltså gör utan att ha tittat på rätt kodversion).

Ändringen med #if 0 gjordes för tre år sedan i denna commit som ändrade 10132 filer. Han hade säkert stenkoll på vad han gjorde och varför...

Merlin tycks inte stödja Asus RT-AX52, så den vägen är stängd. Men det betyder också att analysen ovan kanske har ett rätt begränsat värde.

Stödet i OpenWrt tycks ha strandat, PR:en tycks vara övergiven.

Så vad göra? Hitta koden som faktiskt kör i din Filogic/Mediatek-baserade router och gör en analys? Klaga till Asus och berätta att Merlin har #if:at bort den kodsnutt som verkar vara problematisk?

Nej, jag vet inte. Men det är inte jag som har köpt en router utan plan B i form av alternativ mjukvara.

Jag förstår inte vad du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TassM:

Jag förstår inte vad du pratar om.

Han säger att det verkar vara skit i firmware för den modellen av router ( tror jag )
Och mitt tips då är att lämna tillbaka / byt router till annat märke. Bäst är nästan om du kan låna en annan för att testa en vända först så att du också med större sannolikhet utesluter att det är något problem med ISP, CPE mm.

Den tiden du lagt känns som mer värdefull än 500:- till.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Provat routern hos någon annan som inte har samma ISP eller fiberkonverter ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Man blir fan mörkrädd när man ser den koden!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajled:

Vi bytte ut cat6 sladden mot en uråldrig cat5e vi hade liggandes och nu har du fungerat i 5 dagar.

Tack för alla förslag.