Ny router, Your ISPs DHCP does not function properly
Mina föräldrar hade en gammal router som inte fått uppdateringar på drygt 4 år så jag köpte en ny åt dem, en Asus RT-AX52. Efter att ha kopplat in den och gjort alla inställningar jag trodde behövdes (samma namn/lösenord på wifi som gamla routern) verkar allt fungera som det ska. Efter ett par timmar tappar dock alla anslutna enheter internetanslutningen. Jag startar om routern, allt fungerar som det ska men efter några minuter händer det igen. Jag loggar då in på routern och ser ett felmeddelande som säger "Your ISPs DHCP does not function correctly".
Jag startar om igen och allt fungerar, men återigen bara i några minuter. Det är sent så jag stänger av router och fiberdosa över natten i hopp om att något felar hos deras ISP och att det ska lösa sig till nästa morgon, det gör det inte utan samma problem kvarstår.
Under WAN inställningar kan man skriva in MAC address så jag provar skriva in samma som den gamla routern har. Allt fungerar nu i en timme eller så men sedan dyker samma problem upp igen.
Andra saker jag provat:
- Fabriksåterställt
- Kollat att klockan går rätt
- Ringt till ISP och fått som svar att eftersom det fungerar med en dator direkt ansluten till fiberdosan så hjälper de inte eftersom det inte är deras router
- Olika uttag på fiberdosa
- Uppdaterat firmware
Den gamla routern är nu inkopplad igen och allt har fungerat i drygt ett dygn. Jag är inte någon expert på nätverk men kan en del och trodde defintivt att jag skulle klara av att byta router. Tydligen inte...
Någon som har en ide var som är fel?