Permalänk

Dator startar om sig hela tiden

Detta hände först bara en gång, att datorn startade om sig av sig självt. Sen hände det flera gånger på en vecka. Sen under några dagar. Och nu hinner den inte ens starta upp ordentligt innan den startar om sig igen. Sen fortsätter den att göra det om och om och om tills man tvingar avstängning.

Jag har ingen aning om varför, eller vad som kan vara för fel i den. När det gäller vilka komponenter som finns i den har jag faktiskt ingen aning. Jag kan inte komma åt den nu så kan inte kolla upp nåt, och jag köpte den "färdig" från komplett för fem-sex år sedan. Den har windows 10, 16 gig ram. Och där tar min kunskap slut, tyvärr.

Grejen är att jag nu sitter på min gamla dator, som är väldigt utdaterad den har "bara" windows 8.1 och tyvärr kan jag inte spela vissa spel på den etc. Men det går att surfa och kolla film åtminstone. Det jag funderar på är om jag kan komma på vad i nya datorn som strular, om det går att ta den komponenten från gamla datorn och sätta in i nya? Jag kommer inte ha råd att köpa ny dator närmaste åren, kanske ännu längre, och har ingen aning om vad jag ska ta mig till annars. Att sitta på denna dator går ju, men samtidigt så köpte jag en ny av en orsak, och denna kan ju dö närsomhelst den också.

Alla tankar är såklart välkomna, och förlåt för att jag inte kan ge mer information. Jag kommer inte ens ihåg vilket slags nätverkskort den nya datorn har.

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Medlem

Utan någon vidare information skulle jag lägga mitt bet på att nätagget börjar ge upp.

"och jag köpte den "färdig" från komplett för fem-sex år sedan"

"Det jag funderar på är om jag kan komma på vad i nya datorn som strular, om det går att ta den komponenten från gamla datorn och sätta in i nya?"

Vänta nu, vad är det för ny dator du pratar om, och vilken av dem är det som strular?

Kan du förtydliga lite, för det är väldigt förvirrande när du blandar ihop olika datorer, svårt att veta vilken du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuybrushThreepwo:

Detta hände först bara en gång, att datorn startade om sig av sig självt. Sen hände det flera gånger på en vecka. Sen under några dagar. Och nu hinner den inte ens starta upp ordentligt innan den startar om sig igen. Sen fortsätter den att göra det om och om och om tills man tvingar avstängning.

Jag har ingen aning om varför, eller vad som kan vara för fel i den. När det gäller vilka komponenter som finns i den har jag faktiskt ingen aning. Jag kan inte komma åt den nu så kan inte kolla upp nåt, och jag köpte den "färdig" från komplett för fem-sex år sedan. Den har windows 10, 16 gig ram. Och där tar min kunskap slut, tyvärr.

Grejen är att jag nu sitter på min gamla dator, som är väldigt utdaterad den har "bara" windows 8.1 och tyvärr kan jag inte spela vissa spel på den etc. Men det går att surfa och kolla film åtminstone. Det jag funderar på är om jag kan komma på vad i nya datorn som strular, om det går att ta den komponenten från gamla datorn och sätta in i nya? Jag kommer inte ha råd att köpa ny dator närmaste åren, kanske ännu längre, och har ingen aning om vad jag ska ta mig till annars. Att sitta på denna dator går ju, men samtidigt så köpte jag en ny av en orsak, och denna kan ju dö närsomhelst den också.

Alla tankar är såklart välkomna, och förlåt för att jag inte kan ge mer information. Jag kommer inte ens ihåg vilket slags nätverkskort den nya datorn har.

har du provat att nå bios?

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Utan någon vidare information skulle jag lägga mitt bet på att nätagget börjar ge upp.

"och jag köpte den "färdig" från komplett för fem-sex år sedan"

"Det jag funderar på är om jag kan komma på vad i nya datorn som strular, om det går att ta den komponenten från gamla datorn och sätta in i nya?"

Vänta nu, vad är det för ny dator du pratar om, och vilken av dem är det som strular?

Kan du förtydliga lite, för det är väldigt förvirrande när du blandar ihop olika datorer, svårt att veta vilken du pratar om.

Ber om ursäkt. Det är min nya dator som strular och startar om sig hela tiden. Men sitter på min gamla dator nu, som har några fler år på nacken och är rätt mycket sämre.

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Skrivet av ibland:

har du provat att nå bios?

Det går tyvärr inte då datorn startar om innan man hinner göra något alls längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt. Det är min nya dator som strular och startar om sig hela tiden. Men sitter på min gamla dator nu, som har några fler år på nacken och är rätt mycket sämre.

Ok, om den är ny borde du kunna reklamera bara.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ok, om den är ny borde du kunna reklamera bara.

Jag kallar den ny för att skilja på dem, men den är köpt för 5-6 år sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kallar den ny för att skilja på dem, men den är köpt för 5-6 år sedan.

Ja, det bidrar ju till förvirring helt klart...

Men i så fall tror jag fortfarande på nätagg, kan hända på 5-6 år att det blir slitet, speciellt om det är låg kvalitet (vilket det brukar vara i färdigbyggda).

Permalänk
Medlem

"färdig" från komplett för fem-sex år sedan.

Skruva av chassidörren på den och ta bilder på de komponenter som går se i den, försök få med fabrikat och modellnamn på så mycket som möjligt.
Det kan också eventuellt finnas en klisterlapp nånstans på datorn, under den, baktill eller nånstans, med lite mer info. t.ex "komplett i30" eller vad de kan ha kallat den.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ja, det bidrar ju till förvirring helt klart...

Men i så fall tror jag fortfarande på nätagg, kan hända på 5-6 år att det blir slitet, speciellt om det är låg kvalitet (vilket det brukar vara i färdigbyggda).

Är det något jag kan ta från gamla datorn och sätta i nya?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går inte svara på utan att veta vad som finns i båda två.
Frågan är lite som "kan jag laga min nya bil med delar från den gamla" Kanske inte om den ena är en 50-tals ford och den andra en 90-tals citroen. Beror helt på vad du har. T.ex är den ena en dell, hp eller annan sådan märkesdator är det väldigt osäkert om nånting alls går flytta över. Beror helt på vad du har i dem båda.

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Det går inte svara på utan att veta vad som finns i båda två.
Frågan är lite som "kan jag laga min nya bil med delar från den gamla" Kanske inte om den ena är en 50-tals ford och den andra en 90-tals citroen. Beror helt på vad du har. T.ex är den ena en dell, hp eller annan sådan märkesdator är det väldigt osäkert om nånting alls går flytta över. Beror helt på vad du har i dem båda.

Ja, alltså det förstår jag ju såklart helt. Jag tänkte mest generellt, eller om det är en del som aldrig skulle gå att flytta över oavsett. Alternativt att jag tar reda på om jag kan sätta över komponenter från den nya datorn till min gamla så den blir lite uppgraderad.

Har varit borta ett tag, ska se om jag kan få till bilder strax.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla att kylflänsar inte är fullsatta med damm, att fläktar på framför allt processor och grafikkort går runt. Att kylaren på processorn sitter fast ordentligt.
Du kanske har ett bygge från Komplett där de satt i en AIO vattenkylare på processorn, som nu har död pump så den inte kyler alls.
Är det luftkylare på processorn kan du prova att trycka den lite mot processorn samtidigt som du startar datorn, om du vågar. Ta bara på kylflänsen o tryck den mot processorn lite extra. eller lägg chassit ner så tyngden från kylaren hamnar mot processorn, och se om det hjälper. I så fall är den lös och/eller har dålig kylpasta.

Annars kan det ju mycket väl vara nätaggregatet som gett upp.

Nätaggregat, ram minnen och grafikkort skulle kunna gå att flytta mellan datorerna, men då måste de vara av samma typ och ingen av dem får nog vara en "märkesdator" om det skall gå att flytta över nätaggregatet.

Ta biler från insidan på bägge datorer, gärna där man kan läsa märke och modellnamn på moderkortet.
Märke, watt tal och modell på nätaggregat kan vara bra att få med också.

Inga damsugare i datorn om den är full av damm bara. Blir massa statisk elektrisitet av dem.

Permalänk
Medlem

Prova logga in på komplett eller kolla din mailinkorg efter beställningen/kvitto på datorn. Där borde komponenterna framgår någorlunda eller ledtråd så det går att google sig till vad datorn har för innehåll

Permalänk

Fläktarna är det inget fel på i nya datorn, annars var det något jag tänkte på själv också.

Tyvärr är min gamla dator en HP så då antar jag att det inte går att göra nåt med grejerna i den.

Ska ordna bilder eller försöka hitta kvitto från komplett till i morgon!

Visa signatur

Permalänk

Jag tänker spontant att det är kylningsproblem som har uppstått. Som tidigare användare har skrivit, kolla så att det inte finns massa damm och det kanske är dags för ny kylpasta?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem, om inte precis samma, med min gamla dator, beskrivet HÄR

Det visade sig (långt senare) att min SSD - där Windows och den så kallade boot sectorn låg - var korrupt, vilket jag inte övervägde överhuvudtaget när jag felsökte. Det slutade med att jag köpte en begagnad dator här på Sweclockers marknad som ersättare, men när jag typ ett år senare, och nästan av en slump, fick för mig att byta ut SSD:n på min gamla dator så försvann problemet direkt.

Permalänk
Skrivet av PhantomMixer:

Jag tänker spontant att det är kylningsproblem som har uppstått. Som tidigare användare har skrivit, kolla så att det inte finns massa damm och det kanske är dags för ny kylpasta?

Särskilt mycket damm i datorn är det inte. Program som överser status på datorn visade inga förhöjda temperaturer och fläktarna snurrade alla utan problem.

Skrivet av PHJ:

Jag hade ett liknande problem, om inte precis samma, med min gamla dator, beskrivet HÄR

Det visade sig (långt senare) att min SSD - där Windows och den så kallade boot sectorn låg - var korrupt, vilket jag inte övervägde överhuvudtaget när jag felsökte. Det slutade med att jag köpte en begagnad dator här på Sweclockers marknad som ersättare, men när jag typ ett år senare, och nästan av en slump, fick för mig att byta ut SSD:n på min gamla dator så försvann problemet direkt.

Min dator har ingen SSD.

Visa signatur

Permalänk

Här kommer hoppas jag:

Borde vara min dator

Visa signatur

Permalänk

Här kommer hoppas jag, kanske bara en till:

Borde vara min dator tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Särskilt mycket damm i datorn är det inte. Program som överser status på datorn visade inga förhöjda temperaturer och fläktarna snurrade alla utan problem.

Min dator har ingen SSD.

Här kommer hoppas jag, kanske bara en till:
<Uppladdad bildlänk>
Borde vara min dator tror jag.

I så fall har du en SSD: Kingston A2000 1TB

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

I så fall har du en SSD: Kingston A2000 1TB

Verkligen?
Det var inget jag köpte, eller badom, what?
Förlåt men jag blir så förvånad i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om datorn startar om innan du ens kommer in i BIOS så är det inte kylningen det är fel på, så snabbt överhettar inte en dator, utan det lär vara någon komponent som är trasig.

Tyvärr är det svårt att säga exakt vad det kan vara, men ett möjligt problem är att något av minnena är trasigt. Det är också enkelt att testa eftersom du har två stickor, så du kan testa att ta ur en i taget och se om det gör någon skillnad. Om du är osäker på hur man gör så kan du kolla in Sweclockers datorbyggarguide.

Du kan även testa att montera bort SSDn, sannolikheten att det är den som orsakar problemet är låg men den behövs ändå inte för att datorn ska boota till BIOS åtminstone. Samma sak gäller även t.ex. alla USB-enheter du har inkopplade.

Annars är det ofta nätagget eller moderkortet som är problemet när datorn bara startar om, men det är krångligare att testa eftersom du i så fall behöver byta ut dem.

Verkligen?

Varför är det förvånande? Datorn är ju inte komplett utan någon lagringsenhet, och alla någorlunda moderna datorer använder SSDer istället för hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Har du CrowdStrike installerat?

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Verkligen?

SSDer började inkluderas som standard i datorer strax efter 2010, så det vore konstigt om det inte satt en i datorn du köpt långt senare 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Till alla som påpekar att jag har en SDD: Tack! Jag visste faktiskt inte det. Min nya dator består av delar min bror och personer här rekommenderade till mig. Jag trodde genuint inte att den hade en SDD. Men ber såklart om ursäkt för jag hade fel.

Jag ska erkänna att det som gör mig mest stressad och det som gör mig mest ledsen är att mitt favoritspel inte fungerar på mindre än windows 10. Trots att grafik och sånt fungerar. Så ja, jag vill gärna försöka få tillbaka min nyare dator så jag kan spela igen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av perost:

Varför är det förvånande? Datorn är ju inte komplett utan någon lagringsenhet, och alla någorlunda moderna datorer använder SSDer istället för hårddiskar.gsenhet, och alla någorlunda moderna datorer använder SSDer istället för hårddiskar.

Jag hade helt enkelt fel där. Mer kan jag inte säga. Jag valde komponenter till senaste datorn själv, med hjälp av min bror och även här från sidan. Jag kanske till och med valde SSD, jag kommer inte ihåg, det var några år sedan nu. Men oavsett så har jag alltså en SSD, fast jag inte kommer ihåg. Ber om ursäkt för det, var absolut inte med flit jag sa fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till alla som påpekar att jag har en SDD: Tack! Jag visste faktiskt inte det. Min nya dator består av delar min bror och personer här rekommenderade till mig. Jag trodde genuint inte att den hade en SDD. Men ber såklart om ursäkt för jag hade fel.

Jag ska erkänna att det som gör mig mest stressad och det som gör mig mest ledsen är att mitt favoritspel inte fungerar på mindre än windows 10. Trots att grafik och sånt fungerar. Så ja, jag vill gärna försöka få tillbaka min nyare dator så jag kan spela igen.

Börja med att testa minnena som perost tipsade om ovan. Funkar det inte med enbart en av minnestickorna inkopplade i någon av minnes-sloten, så kan du som sagt testa att koppla ur ssd:n.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Börja med att testa minnena som perost tipsade om ovan. Funkar det inte med enbart en av minnestickorna inkopplade i någon av minnes-sloten, så kan du som sagt testa att koppla ur ssd:n.

Ja men jag ska köra på att prova det i morgon.
Öh.

Om minnesstickorna är lätta att se och ta ur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja men jag ska köra på att prova det i morgon.
Öh.

Om minnesstickorna är lätta att se och ta ur?

Ja, se sweclockers datorbyggarguide som länkades ovan.

Visa signatur