Min externa hårddisk syns inte

Permalänk
Medlem

Min externa hårddisk syns inte

Hej! Min externa hårddisk trillade i golvet och efter det har den betett sig märkligt, har kunnat använda den men den har stängt av sig själv med jämna mellanrum. Nu imorse provade jag att föra över en film från hårddisken till datorns hårddisk, då stannade överföringen på 49 procent och hårddisken stängde av sig. Efter detta har den inte kommit upp i "Utforskaren", men datorn låter när jag kopplar in och ur den, mata ut media känner av hårddiskens namn. Det är en WD Elements Portable 4TB.

Provat olika USB portar, även provat på min sambos dator utan resultat.

Hur ska jag göra för att komma åt filerna så jag kan göra en backup?

Ska tillägga att den syns inte i "diskhantering"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av VivoBook:

Hej! Min externa hårddisk trillade i golvet och efter det har den betett sig märkligt, har kunnat använda den men den har stängt av sig själv med jämna mellanrum. Nu imorse provade jag att föra över en film från hårddisken till datorns hårddisk, då stannade överföringen på 49 procent och hårddisken stängde av sig. Efter detta har den inte kommit upp i "Utforskaren", men datorn låter när jag kopplar in och ur den, mata ut media känner av hårddiskens namn. Det är en WD Elements Portable 4TB.

Backupmöjligheterna är nog passerade om disken inte dyker upp.
Gissningsvis dyker enheten upp i enhetshanteraren som något om datorn plingar.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Backupmöjligheterna är nog passerade om disken inte dyker upp.
Gissningsvis dyker enheten upp i enhetshanteraren som något om datorn plingar.

Den dyker upp i enhetshanteraren ja.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av VivoBook:

Den dyker upp i enhetshanteraren ja.

Hur dyker den upp och vad säger detaljerna kring enheten? Tror en bild eller två kan vara bra här.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoBook:

Jo, det brukar räcka med några sekunders fummel för att tappa allt på en extern hårddisk vilket är orsaken till att man ska ha data på minst 2 ställen.

Det är dags att köra en ddrescue på den för att rädda så mycket som möjligt innan den går sönder mer. Är det mycket viktiga data på den så är det diskräddningsföretag som gäller och då ska man inte prova mer själv för det kan bara förstöra mer.

För att göra en räddning så behöver man minst lika mycket ledig diskyta som den disk man ska rädda, sen behöver man minst lika mycket till som man vill rädda. Så i detta fall ska en 8TB eller större extern disk vara lämpligt. Sen behövs en live-linux med ddrescue,

Med ddrescue gör man en avbildning av den skadade disken till en fil på den större. Sen jobbar man med den avbildningen för att inte förstöra originalet mer.

Nu finns många varianter, ett par:
Är diskimagen någorlunda oskadad så kan man prova montera den i linux och kopiera ut filerna därifrån eller man kan skaffa en till 4TB extern disk och dumpa ut avbildningen på den med tex dd (görs från live-linuxen) sen kan man boota om till windows och köra nåt av alla räddningsprogram som finns för windows.