Krönika: PS5 Pro-diskursen driver mig till vansinne

Permalänk
Melding Plague

Krönika: PS5 Pro-diskursen driver mig till vansinne

Calle drar sin lans för Mark Cerny och PS5 Pro och kåserar om det tråkiga tonläget i diskussionerna på internet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu heter det ju iofs att det är en produkt för professionellt bruk, vilket väl på sitt sätt skulle göra det hela till ett mindre problem om detta vara faktabaserat, men jag är ju skeptisk till att det inte bara är ett kul namn.

Och med det i bakhuvudet tycker jag att "Rösta med plånboken" (som nämns i artikeln) är något av det sundaste som vanliga konsumenter faktiskt kan göra själva för att påverka utvecklingen, rent generellt.
Det är ju enbart om produkten inte säljer som det existerar ett problem med priset, annars är ju priset uppenbart rätt (oavsett hur mycket någon gnäller över det).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

"Varför är folk så otroligt arga den här gången? Skiljer sig det här tilltaget nämnvärt från varje ny telefon från Samsung eller Apple eller nytt grafikkort Nvidia?"

Gör det verkligen det? Tycker det räcker med att gå till senaste tråden om Apple eller Nvidia. Är väl lika mycket klagomål om deras priser?

Så länge det inte är personliga påhopp så kan väl folk få uttrycka lite missnöje med ett (eller flera) multimiljardföretag? Sen att det inte hjälper är väl en annan sak. Men jag kan inte riktigt se att Sony och PS5 Pro sticker ut här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Lasse_of_Us:

Gör det verkligen det? Tycker det räcker med att gå till senaste tråden om Apple eller Nvidia. Är väl lika mycket klagomål om deras priser?

Så länge det inte är personliga påhopp så kan väl folk få uttrycka lite missnöje med ett (eller flera) multimiljardföretag? Sen att det inte hjälper är väl en annan sak. Men jag kan inte riktigt se att Sony och PS5 Pro sticker ut här.

Håller med, det känns inte som att det skiljer sig avsevärt iaf. Enorm mängd klagande över åtminstone Nvidias produktlanseringar.

Apple är väl något mer immuna, åtminstone vad gäller de Applefrälsta, däremot.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bra krönika! Är väl också ett PS-fan då jag köpt alla tidigare konsoler från Sony och spelar primärt i soffan. PS5 Pro är dyr, helt klart, men vill se riktiga tester innan jag bestämmer mig för ett eventuellt köp. Presentationen var tyvärr inte alls vad jag hade förväntat mig av Mark Cerny, ville ha mer matiga detaljer.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

PS5 Pro är bara en money grab, bättre att konsumenterna visar sitt missnöje och inte köper den. Då kommer Sony att anstränga sig mer med PS6, kanske till och med släppa den tidigare än planerat.

Permalänk
Medlem

Folk är arga för att nu kommer en produkt med ett premium pris som saknar saker som kanske bör ingå som stöd och en blueray spelare så man kan spela sina vanliga "skivspel".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

PS5 Pro är bara en money grab

PS5 Pro är inte mer money grab än PS4 Pro var på sin tid.

Däremot är det givetvis inte produkten för den breda massan, de köper lämpligen vanliga PS5 istället.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Folk är arga för att nu kommer en produkt med ett premium pris som saknar saker som kanske bör ingå som stöd och en blueray spelare så man kan spela sina vanliga "skivspel".

Ja, mina spelvanor är tydligen inte "pro" nog för Sony då jag bara har fysiska spel till PS4 & PS5.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med även om priset initialt kändes som en chock. Egentligen är den här prisstegringen logisk. Se övriga priser inom teknik. Det jag vänder mig mest mot är dock att skivläsaren och stöder inte ingår.

Permalänk
Medlem

Kommer säkert sälja men inte lika mycket som vanliga modellen. Men finns definitivt folk som vill köpa den.

Jag har inga problem med vanliga modellen dock. Denna generation klarar 60fps bättre än tidigare generationer. Många spel jag spelar har hög upplösning med.

Problemet är spel som försöker med för mycket.

Ingen tvingar företagen att försöka överträffa varandra med dyra grafiska finesser.

Som tur är så är JRPG genren ganska förskonad från sånt. Bara FF7 Rebirth och XVI som har lite problem att nå 60fps.

Personligen tar jag spel med PS4 teknik i 4k60 än massa UE5 och Raytracing i 720p30.

Spel som tex Persona 5 som
Kör 4k60 ser fortfarande bra ut enligt mig trots att det från början var PS3-spel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

PS5 Pro är inte mer money grab än PS4 Pro var på sin tid.

Och poängen är?

Permalänk

Jag vet ingen som ens bryr sig om PS 5 Pro.

Vi går dock emot en intressant teknikutveckling som är intressant. Som går emot att mindre skaffar desktops, kanske kan fler gamers lockas åt att köpa en dyr konsol istället för en dyr PC? Framtiden får utvisa. Jag tror att någon gång i framtiden kommer detta att ske, om det så blir PS5 Pro eller inte före PS10 PRO är dock mer osäkert.

Det tråkiga som händer ifall gamers slutar köpa dyra speldatorer är att utvecklingen av dessa datorer stagnerar, vilket drabbar oss andra med att dessa blir väldigt dyra och tillslut slöare än en laptop. Vilket vissa påstår att de redan är för vissa laster.

Sist är "dataintresserade personer på forum en speciell grupp". Om man endast läser vad folk skriver här så får man uppfattningen att typ ingen spelar på deras mobiltelefon och folk i landet även har vissa politiska åsikter om det ena och det andra etc. Där detta rejält kan skilja sig från folket i övrigt.

Med det sagt om intresserat av PS5 Pro är liten på detta forum, så drar jag inte så stora slutsatser kring detta.
Jag tror dock att den ekonomiska konjekturen nu kommer påverka försäljningen, plus att så många redan har en PS5a och knappast vill uppgradera.
Det hör lite ihop att folk som var väldigt intresserade av en PS5a och hade pengarna till stor del redan har köpt en sådan.

Permalänk

Jag brukar alltid vara på hugget när det kommer till att köpa nya konsoler och jag köpte både PS4 Pro och Xbox One X. Har sedan lanseringen både Xbox Series X och PS5. Några aspekter som gjorde att jag reagerar denna gång:

• Köpte min PS5 för knappa fyra år sedan för 5 990 kr, idag kostar en motsvarande Slim nästan 7 000 kr. Say what?

• Min PS4 köpte jag för 3 790 kr, och när jag köpte PS4 Pro kostade den också 3 790 kr

• Ska man köpa PS5 Pro nu är den inte bara dyrare än PS5 var när den kom, den saknar också skivläsaren

Jag försöker verkligen hitta anledningar att köpa den och sälja min PS5 till goda vänner men det känns som att uppgraderingen är marginell och originalversionen fortfarande känns så fräsch och spelar spelen tillräckligt bra. Ja, det är inga knivskarpa 4K om jag spelar i performance mode men vill jag ha skärpa eller perfekt bildflyt sätter jag mig gärna vid datorn. Jag tycker snarare det handlar om att utvecklarna ska lära sig att nyttja prestandan till fullo. Kolla hur fantastiskt The Last of Us 2 såg ut på PS4.

Men som sagt, my two cents. Full förståelse för om andra resonerar på ett annat sätt men det är helt klart något som skaver denna gång. Och självklart, ekonomi, svensk krona, dyrare tillverkning och allt vad det nu heter påverkar såklart, men det gör också att man som konsument funderar ett extra varv. Över 10 000 kr med skivläsare eller vad det nu kan landa på, för att få lite bättre skärpa eller lite bättre flyt. Njae. Inte den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Och poängen är?

Att den inte är orimligt prissatt i mina ögon, jag killgissar att den kommer sälja. Sen är vanliga ps5 volymprodukten. Var detsamma med ps4 och ps4 pro. Jag var nöjd med min ps4 pro och är säker på att jag kommer vara det med min framtida ps5 pro oxå.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem

Jag har ändrat mig.
Det finns en anledning till att köpa Pro och det är att det blir den sista playstation med (stöd för) diskläsare.
Nästa gång kan man lika gärna köpa en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu heter det ju iofs att det är en produkt för professionellt bruk, vilket väl på sitt sätt skulle göra det hela till ett mindre problem om detta vara faktabaserat, men jag är ju skeptisk till att det inte bara är ett kul namn.

Och med det i bakhuvudet tycker jag att "Rösta med plånboken" (som nämns i artikeln) är något av det sundaste som vanliga konsumenter faktiskt kan göra själva för att påverka utvecklingen, rent generellt.
Det är ju enbart om produkten inte säljer som det existerar ett problem med priset, annars är ju priset uppenbart rätt (oavsett hur mycket någon gnäller över det).

En spelmaskin för professionellt bruk… Det var en kreativ idé

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av michaelclaesson:

Jag brukar alltid vara på hugget när det kommer till att köpa nya konsoler och jag köpte både PS4 Pro och Xbox One X. Har sedan lanseringen både Xbox Series X och PS5. Några aspekter som gjorde att jag reagerar denna gång:

• Köpte min PS5 för knappa fyra år sedan för 5 990 kr, idag kostar en motsvarande Slim nästan 7 000 kr. Say what?

• Min PS4 köpte jag för 3 790 kr, och när jag köpte PS4 Pro kostade den också 3 790 kr

• Ska man köpa PS5 Pro nu är den inte bara dyrare än PS5 var när den kom, den saknar också skivläsaren

Jag försöker verkligen hitta anledningar att köpa den och sälja min PS5 till goda vänner men det känns som att uppgraderingen är marginell och originalversionen fortfarande känns så fräsch och spelar spelen tillräckligt bra. Ja, det är inga knivskarpa 4K om jag spelar i performance mode men vill jag ha skärpa eller perfekt bildflyt sätter jag mig gärna vid datorn. Jag tycker snarare det handlar om att utvecklarna ska lära sig att nyttja prestandan till fullo. Kolla hur bra fantastiskt The Last of Us 2 såg ut på PS4.

Men som sagt, my two cents. Full förståelse för om andra resonerar på ett annat sätt men det är helt klart något som skaver denna gång. Och självklart, ekonomi, svensk krona, dyrare tillverkning och allt vad det nu heter påverkar såklart, men det gör också att man som konsument funderar ett extra varv. Över 10 000 kr med skivläsare eller vad det nu kan landa på, för att få lite bättre skärpa eller lite bättre flyt. Njae. Inte den här gången.

Dock tror jag det här om att PS5:s prestanda inte används är lite av en myt. Idag har PS5 väldigt begränsad prestanda. Hårdvaran går på knäna i t ex Alan Wake 2, FF16, FF7 Rebirth med flera.

10k kan låta mycket. Men jämför vad liknande prestanda + 2TB ssd kostar på pc-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag har ändrat mig.
Det finns en anledning till att köpa Pro och det är att det blir den sista playstation med (stöd för) diskläsare.
Nästa gång kan man lika gärna köpa en PC.

Det där håller jag verkligen med om. Att ha den sista och bästa konsolen med skivläsare är åtminstone ett bra skäl till att någon gång köpa en PS5 Pro. Men det är väl inte omöjligt att PS6 får liknande stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Dock tror jag det här om att PS5:s prestanda inte används är lite av en myt. Idag har PS5 väldigt begränsad prestanda. Hårdvaran går på knäna i t ex Alan Wake 2, FF16, FF7 Rebirth med flera.

10k kan låta mycket. Men jämför vad liknande prestanda + 2TB ssd kostar på pc-sidan.

10 000 räcker väl ganska långt?

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Jo, du kan mycket väl ha rätt. Det sitter inga monsterkretsar i en PS5 jämfört med vad man har i en PC. Sitter på en 5950X och RTX 3090 och Alan Wake 2 var riktigt tungdrivet från och till. Såg också fantastiskt ut. Det är väl min upplevelse historiskt att det borde gå att kräma ur mer bara. Kanske inte med exempelvis Ray Tracing eftersom AMDs hårdvara ligger lite efter exempelvis Nvidia där.

Du har också rätt i att man inte får så mycket PC för motsvarande 10 000 kr. Tycker mest att det är en trist trend att konsoler ska behöva bli så dyra, och så även hårdvara på PC-sidan. Men det är väl så att vi varit bortskämda historiskt kanske. Det kombinerat med att gemene man nu sitter och betalar multum på sina huslån, mat blivit dyrare, lön inte följer inflation, etc. Nåväl. Kunde varit värre

Permalänk
Medlem

PS5 pro blir samtidigt ett test för Sony inför PS6 för att utvärdera att bara erbjuda digitala spel som man då lånar (inte köper).
Floppar det utan BD-läsare för PS5 pro kan de bli tvungna att hålla kvar vid det inför PS6.
PS5 pro stör jag mig på för att den verkligen inte är Pro. Jag kan inte ens se på min samling BR skivor, det är inte pro för mig. Jag har idag en PS5 diskversionen och sitter i en verkligen kass situation då uppgradering känns som en nergradering just nu.
Inte mycket som Sony gjort rätt den här generationen. Min PS5 är den version av Playstation jag spelat absolut minst och samtidigt har jag aldrig varit så köpstark som jag är nu. Har köpt 2-3 PS5 spel sen jag köpte den när den kom.
Har säkert 50 PS4 spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ja, mina spelvanor är tydligen inte "pro" nog för Sony då jag bara har fysiska spel till PS4 & PS5.

Hostar du upp 1500kr till kan du hänga på en ful blueray knöl på sidan(eller är det botten tro?) av din nya pro.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det där är ju inte ett färdigt bygge.

Ram, ssd och gpu är klenare än det som sitter i ps5 pro. Sedan saknas operativsystem

Enligt digital foundry kan vi förvänta oss liknande prestanda som i 4070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hostar du upp 1500kr till kan du hänga på en ful blueray knöl på sidan(eller är det botten tro?) av din nya pro.

Jodå, men det är principen där den inte säljs i samma paket som är problemet.

EDIT: Vi får den marknad vi röstar för.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att skaftad i den kontexten inte är ett asmysigt ord att läsa i en sweclockersartikel?

I klarspråk, menas det synonymt med rövkörd, eller att man får däng med ett sopskaft? Är rätt tveksam att det senare avses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det där är ju inte ett färdigt bygge.

Ram och gpu är klenare än ps5 pro. Sedan saknas operativsystem

Enligt digital foundry kan vi förvänta oss liknande prestanda som i 4070.

Saknas också kontrolldon. Jag antar en game pad är med på köpet för PS5 Pro.

Permalänk
Medlem

Folk är arga för att konsoller brukat vara något som de flesta har haft råd med. Nu är dom på väg över 10.000kr strecket när en annan fortfarande är förbannad över att dom gått över 5.000 strecket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Spel som tex Persona 5 som
Kör 4k60 ser fortfarande bra ut enligt mig trots att det från början var PS3-spel.

Det handlar väll mest om att de har en specielt still på sin grafik, den försöker inte på något sätt vara verklighetstrogen. Tror alla utvecklare vet att den typen grafik åldras bättre, super mario 64 är i enormt mycket mer spelbart idag än tex golden eye, trots att de senare nog ansågs ha häfftigare grafik när dom släpptes. Men det är orealiskt att konsolvärden skulle överge att förska sig på realism, realistiskgrafik har sin roll och passar bättre för vissa typ av spel. Ett mörkt första värdkriget FPS hade nog förlorart lite av sin atmosför om grafiken är mer konst än realism.

Permalänk
Medlem

"Varför är folk så otroligt arga den här gången? Skiljer sig det här tilltaget nämnvärt från varje ny telefon från Samsung eller Apple eller nytt grafikkort Nvidia?"

Märklig och verklighetsfrånvänt argument. Folk har ju varit arga och det har gnisslats tänder om grafikkortspriser sedan 3000-serien släpptes, särskilt vad gäller 80 och 90 modellerna. Även 2000-serien upprörde, då ett 2080 knappast presterade mycket mer än ett 1080 Ti, men kostade minst lika mycket.

Om mobiler kan jag inte uttala mig, då jag inte är det minsta insatt. Dock vet jag att flera abonnemang erbjuder ny mobil varje år, så jag kan tänka mig att det är ytterst få som faktiskt betalar fullpris för en ny mobil varje år. Själv kör jag alltid med samma mobil, tills den går sönder.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|