VD Lisa Su bekräftar: AMD är nu primärt ett datacenterföretag

Permalänk
Melding Plague

VD Lisa Su bekräftar: AMD är nu primärt ett datacenterföretag

AMD skiftar fokus när datacenterintäkterna drar ifrån konsumentsegmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Och Nvidia AI?

Permalänk
Medlem

Det hon säger är att det är där de tjänar pengar just nu, betyder ju inte att de kommer sluta med annat, eller satsa på gpu. Inte så konstigt med tanke på ökade priser och skenande priser tillsammans med inflation och recession… vanliga människor har inte så mycket spenderbara pengar just nu och chip-priser skenar de med. Företag har dock nästan obegränsad budget när det kommer till att skala upp så länge prestandan finns där

Permalänk
Skäggig legend

Där finns pengarna så, ja?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Rekordmedlem

Då får det bli ARM på skrivbordet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det hon säger är att det är där de tjänar pengar just nu, betyder ju inte att de kommer sluta med annat, eller satsa på gpu. Inte så konstigt med tanke på ökade priser och skenande priser tillsammans med inflation och recession… vanliga människor har inte så mycket spenderbara pengar just nu och chip-priser skenar de med. Företag har dock nästan obegränsad budget när det kommer till att skala upp så länge prestandan finns där

Dom kommer ju garanterat att minska prioriteringen dvs förbättringen av grafikkort för konsumenter, AMD har redan tappat toppen och resten är inte imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisa Su:

AMD:s VD Lisa Su talade nyligen vid konferensen Goldman Sachs Communacopia and Technology Conference

Hon talar vid en konferens för en investeringsbank och säger vad åhörarna vill höra? Någon överraskad?

Permalänk
Medlem

AMD har gett upp alltså.

Permalänk
Medlem

Då fler och fler människors behov tillfredställs av mobilerna så tror jag försäljningen av datorer direkt till komsumenter kommer att fortsätta minska. Vi är en avart kan man säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Hon talar vid en konferens för en investeringsbank och säger vad åhörarna vill höra? Någon överraskad?

Exakt. Det är business talk.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du har så rätt. Som alltid är kontexten viktig. Det hon sa var: "It has been really exciting to see kind of how the datacenter market has grown for us as a business," Su added. "When you think about where we started, the data center business, as you said, we had a low single-digit share. It was a similar percentage of our revenue. In our last quarter, I think data center was over 50% of our revenue. So, we really are a datacenter first company."

Det enda som detta lösryckta citat säger är "tänk så det kan svänga!" och jämfört med var AMD var någonstans månaden innan Ryzen släpptes så är det verkligen en jätteskillnad. Men tänk om det kommer en ny bulldozer. Tänk om Intel slutar göra självmål. Då kommer förhållandena att ändras igen.

Permalänk

Vad är det med dessa stora företag idag? Har de inte insett att internet är en fluga. Jag själv känner knappt någon alls idag som använder internet. Precis alla har all data lokalt på sin dator och gör allt arbete där som på 1980 talet.

Om påståendet ovanför är fel. Så växer serversidan som det knakar. Det finns dock mycket ostabilitet i världsekonomin vilket kan påverka mycket som på serversidan. Lite väl mycket pengar satsas på Ai projekt som ej genererar pengar, precis som det var början av 2000talet kring IT lösningar. Jag kände folk som utvecklade WAP mobillösning för större företag, de plöjde mycket pengar på det. När de kollade på användarna så var det typ endast utvecklarna själva som använde tjänsten

Det kom då en krasch i början av 2000talet. Men kraschen ledde inte till att ingen efter år 2000 ej använde datorer längre inte heller att ingen använde mobilen för internettjänster. Precis samma sak tror jag snart kommer inträffa på serversidan med alla Ai satsningar.

Permalänk
Moderator
Moderator

AMD: Vi växer så mycket i det här segmentet att det nu står för en majoritet av våra intäkter.

Fåtöljsoldaten hemmavid som inte lyckas läsa längre än rubriken:

Skrivet av lindahlj:

AMD har gett upp alltså.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

AMD har gett upp alltså.

Jag är ganska säker på att det börsnoterade företaget är mer intresserade av att tjäna pengar än något fanboy-krig.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det som är överraskande är att hon TROR att att mer än 50 % av intäkterna kom från Datacenter.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Ja jag har ju köpt opteron förr när de var bäst. Framtiden kanske är epyc? Men något säger mig att de inte passar med vanliga mobos och gpuer och dessutom inte är gratis.
Tråkigt är nog om konsument produkter och dess utveckling går allt saktare.
Nvidia och nu AMD. Låter som att intel kanske bör satsa på marknaden dess konkurrenter nu vänder sig ifrån?
Dom har både grafik och cpu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

AMD har gett upp alltså.

Är det inte tvärt om? Det bara sprutar sålda chip från deras hyllor...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

AMD har gett upp alltså.

Bara kolla på hur mycket pengar Nvidia genererar på ett shifta focus ifrån grafikkort/gaming till datacenters.

80% av Nvidias revenue idag är i större del datacenters.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Då fler och fler människors behov tillfredställs av mobilerna så tror jag försäljningen av datorer direkt till komsumenter kommer att fortsätta minska. Vi är en avart kan man säga

Mobiler, och streaming likt GeForce Now är ju framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Bara kolla på hur mycket pengar Nvidia genererar på ett shifta focus ifrån grafikkort/gaming till datacenters.

Gissar att en hel del av så kallad gaming är 4090 som används av företag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Gissar att en hel del av så kallad gaming är 4090 som används av företag...

Det eller bitcoin mining, ifall det fortfarande är en grej.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Bra, låt företagen betala utvecklingen. Sen skalas grejerna ner lite o blir nya konsumentprodukter.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många här är som jag i dessa tankar.
Låt oss säga att pc gaming dör ut.

Då lär jag spela spel som redan finns till pc och så får resten vara.
Jag trivs för bra vid att sitta med min dator och byta mellan spel, film, YT osv.
Samt modda spel. Bygga min dator och allt annat som hör pc till.

Streama spel eller ersätta min dator med konsol är inte min grej.
Vad som skulle kunna få mig att ändra mig är om VR blir som jag vill ha det och om priset är rätt då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt GeForce Now ett par månader har jag också insett att datacenter är framtiden.

Spelat igenom tre-fyra spel, även spel med krav på låg latens via deras Premium nivå. Noll problem, använder HDR, reflex och 144Hz skärm.

Det på en arbetsdatorer samt på en MacBook, båda via DP-kabel till skärmen.

Kommer nog aldrig köpa en dyr speldator igen. Koden är i min värld knäckt. Gick från ett PS5, stor skillnad.

Så datacenter är nog faktiskt framtiden.

Permalänk
Medlem

Någon annan tar över då det uppenbarligen finns en marknad för gamlng PC.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Dom kommer ju garanterat att minska prioriteringen dvs förbättringen av grafikkort för konsumenter, AMD har redan tappat toppen och resten är inte imponerande.

Njae, inte riktigt. De har ju annonserar UDNA (universal), alltså samma arkitektur till compute och radeon igen som de hade med GCN, och om de satsar på datacenter så borde ju en satsning på compute ingå. Vi får såklart se först om några år hur det bär, men tanken är nog att göra vettig kisel för grafikkort också

Permalänk
Medlem

Nu tror jag inte det blir så...

Men på sätt och vis skulle jag väl kunna välkomna det. Att PC står still. Jag har ändå spelat i princip bara indiespel senaste åren. Skiter i grafik, viktigare med ett bra spel, och på CPU-sidan har ju Intel stampat ett tag och om AMD också gör så, så måste ju kanske MS med fler optimera istället för att bloata.

Skiter egentligen personligen i utvecklingen, bara intressanta OS/program/spel flyter på bra.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Njae, inte riktigt. De har ju annonserar UDNA (universal), alltså samma arkitektur till compute och radeon igen som de hade med GCN, och om de satsar på datacenter så borde ju en satsning på compute ingå. Vi får såklart se först om några år hur det bär, men tanken är nog att göra vettig kisel för grafikkort också

DataCenter biten är absolut ingen nyhet att dem haft störst fokus på och som mål. De har dem haft sedan innan Lisa kom in på AMD. Då server sidan alltid är katergorin du tjänar stålar. och speciellt de senaste 10 åren.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det som är överraskande är att hon TROR att att mer än 50 % av intäkterna kom från Datacenter.

enligt deras Q2 så låg Datacenter på 48% och gissningsvis så lär Q3 som kommer om en vecka att peka på över 50% eftersom det segmentet är det som konstant växt mest i deras rapporter så nej det är inte det minsta överraskande öht. Att hon använder ord som "TROR" beror på att hon inte kan gå ut med faktiskt info innan Q3 är släppt.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ungdomar inte ens vet hur man skriver på tangentbord idag och tror att allt är touchscreen ala pekplatta/mobil, så är nog "desktop" ett utdöende segment, ja. Det är mobila enheter som drivs av datacenter i backend som gäller om man vill ha flis för silikonet. Desktops är knappt trikondära i fokus då det bara är vi dinosaurier som använder dem.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.