Svart skärm. DRAM lampa lyser. Nästa steg?

Permalänk

Svart skärm. DRAM lampa lyser. Nästa steg?

Hej,
Min sons dator strular tyvärr igen. Hade problem tidigare med blåskärm osv men när RAM-minnena plockades ut och sattes dit igen funkade datorn helt utan anmärkning tills imorse…(funkat felfritt ett par månader)

Nu är skärmen helt svart. Det blir ingen bild. DRAM lyser på moderkortet.

Testat ta ut alla fyra RAM-minnen och sätta i de en och en, lampan lyser fortfarande. Bygger en dator parallellt hemma (dels för att det är lite kul men framförallt att för att bli bättre på datorer för att kunna hjälpa till när kidsens datorer strular, dyrt med service i längden😊) och tagit dessa RAM (2x8) och satt in i datorn, plats 2 och 4. Lampan lyser fortfarande😕

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra och ChatGPT är inte så behjälplig just nu, så tänkte kolla med er experter hör på SweC om någon har något tips.

Min sons burk:

Mobo: MSI MPG B550 GAMING PLUS ATX

Cpu: Ryzen 5600X

Cpu fläkt: be quiet! Pure Rock 2 FX Svart (RGB)
RAM Corsair vengeance RGB PRO 32 GB 3600 MHZ (4x8) DDR4
Gpu: 
Asus Tuf 3060ti
SSD: Crucial P3 Plus 1TB PCIe Gen4 NVMe M.2 SSD:Western digital nvme 250 GB

PSU: ASUS TUF-GAMING-750 W Bronze plus 

Chassi: Zalman R2
TP-Link Archer TXE75E PCIe Adapter (Wi-Fi 6, Bluetooth)

Windows 11

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att minne i taget i alla 4 minnessocklarna, montera ut cpun och kolla om sockeln är hel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för tips! Har testat med ett minne i taget i varje slot och lampan lyser fortfarande.

Ja, kolla cpun kan jag förstås göra, dock har jag aldrig monterat torn-kylare så lite osäker på hur jag tar av och på den. Däremot finns det ju mycket videos jag skulle kunna kolla på. 😊

Innan jag testar det är det något annat jag kan testa som kanske funkar vid Ez Debug Dimm?

Jag vet att Bios aldrig uppfattats. Kan det vara värt att prova via Bios Flash? Eller reseta cmos? Reseta bios? Köpa nya ram minnen från qvl - listan? De 4 han har och de två jag testade från annan dator är samtliga corsair vengeance Rgb PRO 3600mhz. Värt att testa med annat märke?

Eller något annat?

Ps. Testade rengöra minnena lite med suddgummi som jag såg i någon youtube video, men det funkar tyvärr inte heller för mig. 😊

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ElanSpeedy:

Tack för tips! Har testat med ett minne i taget i varje slot och lampan lyser fortfarande.

Ja, kolla cpun kan jag förstås göra, dock har jag aldrig monterat torn-kylare så lite osäker på hur jag tar av och på den. Däremot finns det ju mycket videos jag skulle kunna kolla på. 😊

Innan jag testar det är det något annat jag kan testa som kanske funkar vid Ez Debug Dimm?

Jag vet att Bios aldrig uppfattats. Kan det vara värt att prova via Bios Flash? Eller reseta cmos? Reseta bios? Köpa nya ram minnen från qvl - listan? De 4 han har och de två jag testade från annan dator är samtliga corsair vengeance Rgb PRO 3600mhz. Värt att testa med annat märke?

Eller något annat?

Ps. Testade rengöra minnena lite med suddgummi som jag såg i någon youtube video, men det funkar tyvärr inte heller för mig. 😊

Kanske kan en biosuppdatering påverka liksom en annan minnestyp men de flesta minnen brukar ändå funka tills man ska överklocka dem så prova först en biosreset utifall du har råkat överklocka på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På ena dotterns dator måste jag alltid cmos resetta när den larmat för dram. Sedan starta jag upp den med 1 sticka ställer in rätt värden sen kopplar jag in dom 3 andra.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Vad är det för "dram lampa" som lyser? Vad betyder den specifikt, manualen har svar.
Vid svart skärm brukar en gammal pc speaker ge mig ljud kod på felen. Kopplas in på speaker pinsen. 4 på rad varav de yttersta är plus och minus.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Tack för era svar och att ni försöker hjälpa mig, det uppskattas!

Det står bara att EZ Debug DRAM betyder “DRAM is not detected or fail” i manualen.

Datorn snurrar och all RGB, fläktar osv är på men Ez Debug DRAM lyser fortfarande och ger inte någon bild.

Testat att reseta bios båda genom JBAT1, ta bort batteriet i drygt 10 minuter och hålla in power knappen på chassit innan batteriet sattes tillbaka.

Även testat att köpa helt nya minnen från QVL-listan (Kingston Fury 2*16 GB) utan framgång.

Provade att byta gpu också utan framgång.

Testade nyss att ladda ned senaste versionen av bios och flasha bios på direkt från modekortet. Lyste rött när jag tryckte ned knappen i 2 sekunder men sedan ingen röd lampa i närheten av bios. Enda lampan på moderkort som fortsatt lyser är Ez Debug DRAM.

Har jag missat att testa något? Antar att jag behöver plocka bort tornkylaren och kolla om moderkortet har någon pin som strular. Kan en pin bara ”gå av helt random”? Är det ett vanligt problem?

Har jag hamnat i ett läge där det är dags att behålla nyinköpta DDR4 ram, nytt mobo och behålla 5600x alt köpa något Uppgraderingspaket med DDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElanSpeedy:

Tack för era svar och att ni försöker hjälpa mig, det uppskattas!

Det står bara att EZ Debug DRAM betyder “DRAM is not detected or fail” i manualen.

Datorn snurrar och all RGB, fläktar osv är på men Ez Debug DRAM lyser fortfarande och ger inte någon bild.

Testat att reseta bios båda genom JBAT1, ta bort batteriet i drygt 10 minuter och hålla in power knappen på chassit innan batteriet sattes tillbaka.

Även testat att köpa helt nya minnen från QVL-listan (Kingston Fury 2*16 GB) utan framgång.

Provade att byta gpu också utan framgång.

Testade nyss att ladda ned senaste versionen av bios och flasha bios på direkt från modekortet. Lyste rött när jag tryckte ned knappen i 2 sekunder men sedan ingen röd lampa i närheten av bios. Enda lampan på moderkort som fortsatt lyser är Ez Debug DRAM.

Har jag missat att testa något? Antar att jag behöver plocka bort tornkylaren och kolla om moderkortet har någon pin som strular. Kan en pin bara ”gå av helt random”? Är det ett vanligt problem?

Har jag hamnat i ett läge där det är dags att behålla nyinköpta DDR4 ram, nytt mobo och behålla 5600x alt köpa något Uppgraderingspaket med DDR5.

En pin skadas inte normalt om den sitter i socket, däremot kan ju saker hamna på sniskan om det sitter en tyngre kylare på cpu och det av som av en händelse är en sjukt lokal jordbävning runt chassit.
Det skulle inte skada att ta ur och sätta i cpu igen om du ändå ska av med kylaren.