Studie: Spelstudior förlorar stort när DRM-skydd knäcks tidigt

Permalänk
Melding Plague

Studie: Spelstudior förlorar stort när DRM-skydd knäcks tidigt

För att undvika stora intäktsförluster måste kopieringsskyddet hålla – åtminstone i 12 veckor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst avtalsvillkoren som studiorna har med Denuvo men bör det inte rimligtvis finnas en klausul som gör Leverantören av DRM betalningsskyldig om säkerheten inte efterlevs? Eller kan man sälja random produkt och avsäga sig allt ansvar samtidigt?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Utdaterad och obalanserad studie, tar inte tillräckligt hänsyn till vad det är för spel heller.

Permalänk
Medlem

Att släppa spelet DRM fritt efter 12 veckort borde vara industristandard.

Permalänk
Medlem

Hur mycket förlorar de på att ha DRM då?

Jag har börjat köpa PC spel endast på GOG som saknar DRM och många spel kommer inte dit för att de har nye vill släppa dem utan DRM.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Nu har jag inte läst avtalsvillkoren som studiorna har med Denuvo men bör det inte rimligtvis finnas en klausul som gör Leverantören av DRM betalningsskyldig om säkerheten inte efterlevs? Eller kan man sälja random produkt och avsäga sig allt ansvar samtidigt?

Du kan väl inte klaga på ASSA när tjuven knäcker låset till huset?

Väldigt intressant att det är så lite påverkan egentligen, sedan är det ju mer intressant hur mycket priset påverkar.

Jag köper inte spel X för 600kr (vid release), men efter 2-3 månader när det kostar 200kr kan jag absolut tänka mig att köpa det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Piratkopierar fortfarande folk? Trodde det dog ut samtidigt som CD-skivan.

Permalänk
Medlem

I stort sett har man bara spekulerat i ett fantasinummer hur många som skulle köpt spelet när man räknat ut detta. Och antagit att alla som någonsin fildelat spel skulle köpt det om det fanns DRM skydd.

Permalänk
Medlem

Ändå så säljer DRM-fria spel bra på t.ex. GOG, priserna är antagligen bättre också då Denuvo och vem de nu använder sig av inte behöver få en del av kakan.

Majoriteten av folk som använder cracks kommer antagligen inte köpa spelet ändå så detta är som vanligt påhittade siffror.

Själv väntar jag oftast på någon sjukt bra rea för något spel jag inte riktigt bestämt mig för och köper aldrig längre något pre-release paket heller då spelen är ospelbara vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

God morgon. Med dagens idiotiska streamingtjänster t.ex så blir det bara fler och fler igen. När Netflix kom så gick det ner, men nu när alla bolag ska ha en egen tjänst, som också bara blir dyrare och dyrare, så kommer piraterna tillbaka. Piraterna är en bieffekt av system som inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

I stort sett har man bara spekulerat i ett fantasinummer hur många som skulle köpt spelet när man räknat ut detta. Och antagit att alla som någonsin fildelat spel skulle köpt det om det fanns DRM skydd.

Ja men precis, att piratkopiera spel har aldrig varit "det samma" som att köpa. Kan tänka mig att folk som laddar ner testar i princip allt som verkar lite småintressant medens åtminstone jag vid ett inköp är betydligt mycket mer återhållsam.

Jag skulle även vilja ta i beaktning att när det kommer till spelserier kan det vara rent fördelaktigt med fildelning då människor som kanske aldrig ens hört talas om spelet testar en piratad version av första delen och sedan köper uppföljarna. Dessa köpare hade ju helt uteblivit om det inte vore för att första spelet gick att pirata.

Att få med alla vinklar i en undersökning som denna är naturligtvis snudd på omöjligt och därför ger jag väldigt lite för just sådana.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Misstänker att det enda studien konstaterar är att intresset för ett spel är störst när det släpps, och avtar gradvis. Resten blir spekulation om alternativa verkligheter.

Permalänk
Medlem

Partsinlaga av Denuvo. De vill givetvis sälja sin DRM-lösning. Hade varit förvånande om de sagt att DRM inte skyddar mot intäktsförluster.

Numera släpps många AAA(A)-titlar i buggigt och ofärdigt - eller i vissa fall i oönskat - skick oavsett om de har Denuvo eller inte. Man bör undvika att köpa större releaser dag ett och avvakta recensioner från FOMO-gänget, de som inte kan hålla sig. Och då kan man lika gärna avvakta lite till och se om Denuvo tas bort från titeln eller inte. Denuvo tar alltid minst någon procent prestanda, kanske mer än så om man sitter på sämre hårdvara. Sen, om man väntar lite till, kommer spelet hamna på REA, eller med alla DLC i ett paket. Så mot de av oss som inte köper spel dag ett skyddar inga DRM-skydd i världen mot försäljningstapp de första 12 veckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Mer o mer igen nu när allt åter igen blir "enshitified". Gulderan av streaming av tv/musik ca 2008-2018 är långt borta. Och spelmässigt så fortsätter tex Steam fungera bra MEN DRM såsom denuvo drar ned på prestandan så pirater får faktiskt bättre fps/flyt och slipper betala för den bättre produkten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

DRM för nya spel är numera en dealbreaker för mig, tacka vet jag GOG.

Skulle vara intressant att se en studie på hur DRM-fri försäljning förhåller sig till spel med DRM.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Hedersmedlem

Varför publicerar ni sånt här på SweClockers? Läser man artikeln på Ars Technica så framgår det tex att man inte har kunnat få tag på någon verklig försäljningsdata att basera studien på. Det enda denna artikel gör är att späda på ett DRM-företags världsuppfattning. Helt meningslös och förmodligen felaktig analys.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det här är ju inte konstigt, samma sak gäller ju för biofilm, läcks det kopior så går försäljningen av biobiljetter ner. Och till skillnad från bio så är det, i stort, noll skillnad mellan ett piratat spel och ett lagligt köpt (eller prenumerat på om det är Steam).

Denuvo skall numera också ta betalt per månad (eller om det tom var vecka) istället för ett fast pris, så då ökar ju chansen att det tas bort när tillräckligt lång tid har gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Skulle vara intressant att se en studie på hur DRM-fri försäljning förhåller sig till spel med DRM.

Det går ju inte hur bra som helst finansiellt för GOG om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Jag brukade piratkopiera spel förr, men om spelet var bra så köpte jag det. Så finns spel jag aldrig skulle köpt om jag inte hade piratat det.

Numera så är backlogen så lång att jag inte bryr mig om nya spel om det inte är något speciellt intressant. Spelen kommer förr eller senare på rea, humble bundle, amazon prime etc.

Man slipper även spela en beta om man väntar och man vet om det floppade eller inte. (Floppar det är det inte säkert att de fixar alla buggar)
Annars testar jag även floppade spel då jag kan tycka om dem ändå...

Har även jag börjat använda GOG mer då jag äger spelet då.

Permalänk
Medlem

Skulle vara riktigt intressant att få veta hur de kommer fram till sina siffrof kring detta.
Finns det belägg för det eller är det bara taget ur röven..?

Tror det är oerhört få som väljer att köpa spelet om de hade tänkt pirata det, men inte hittar någon piratkopia.
Undrar om drm skydd verkligen gör nytta.

Hur som haver. Jag har vuxit upp tillräckligt för att avstå spel med drm och skiter helt sonika i dem tills att de finns att köpa drm fria. Det finns så många spel, så man behöver varken köpa direkt vid släpp eller äns pirata. Köp något annat istället.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem

Skrivet av Mizccc:

Ja men precis, att piratkopiera spel har aldrig varit "det samma" som att köpa. Kan tänka mig att folk som laddar ner testar i princip allt som verkar lite småintressant medens åtminstone jag vid ett inköp är betydligt mycket mer återhållsam.

Jag skulle även vilja ta i beaktning att när det kommer till spelserier kan det vara rent fördelaktigt med fildelning då människor som kanske aldrig ens hört talas om spelet testar en piratad version av första delen och sedan köper uppföljarna. Dessa köpare hade ju helt uteblivit om det inte vore för att första spelet gick att pirata.

Att få med alla vinklar i en undersökning som denna är naturligtvis snudd på omöjligt och därför ger jag väldigt lite för just sådana.

Njä. Det ser inte ut som de gjort studien så.
Vad jag kan se utifrån arstechnica-artikeln har de inte tittat på antal piratnedladdningar här. Det är inte med i kalkylen. Det försäljningstapp de visar upp kommer alltså inte från antal piratnedladdningar.

Vad har de gjort istället då?
Det man har tittat på är hur försäljningstrenden ser ut över tid från release för spel som inte knäckts.
Här kan man då få fram trender för hur försäljningen kan förväntas se ut.
Utifrån det underlaget kan man gruppera spel som knäckts och se om det finns avvikelser i utvecklingen från det att det knäckta spelet släppts.

Det finns brister i underlaget. Främst då att studien inte haft tillgång till faktisk säljdata. Företagen vill inte ge ut den datan riktigt. De har istället tittat på förändring i antal aktiva spelare på steam.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Skulle vara riktigt intressant att få veta hur de kommer fram till sina siffrof kring detta.
Finns det belägg för det eller är det bara taget ur röven..?

Det hjälper att ta tiden att läsa till exempel Ars Technica artikeln som det länkas till.

Citat:

Unfortunately, the lack of good publicly available sales data for most games makes it difficult to measure these revenue effects directly. To estimate a Steam game's relative sales decline in each week after release, Volckmann uses a proxy that combines the number of new Steam user reviews and, for single-player narrative games, the game's average active player count. While Volckmann acknowledges that these imperfect estimates represent "the biggest limitation of this study," any estimated biases away from actual sales data seem likely to cancel out across the various games in the sample.

Permalänk
Medlem

Många klarar på Denuvo och anklagar utvecklarna. Snacka om att rikta kritiken åt fel håll. Det är dem som piratkopierar som förstör för andra. Deras beteende leder till sådana saker och högre pris på spel för oss som gör rätt för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Många klarar på Denuvo och anklagar utvecklarna. Snacka om att rikta kritiken åt fel håll. Det är dem som piratkopierar som förstör för andra. Deras beteende litet till sådana saker och högre pris på spel för oss som gör rätt för oss.

Kan inte känna sympati för utgivare som EA när dom stänger servrar för spel folk betalat för. Exempelvis Bad Company 2 och snart BF3.

Permalänk
Medlem

Gog och DRM-fritt har en del att arbeta på.
GOG garanterar att spelet du laddar ner från dem är DRM-fritt, inte att den fortsätter att vara DRM-fri efter uppdateringarna installerats.

https://www.gog.com/forum/general/drm_on_gog_list_of_singlepl...
https://www.altchar.com/game-news/not-all-gog-games-are-prope...

Skrivet av dagas:

Hur mycket förlorar de på att ha DRM då?

Jag har börjat köpa PC spel endast på GOG som saknar DRM och många spel kommer inte dit för att de har nye vill släppa dem utan DRM.

Skrivet av Alexraptor:

Permalänk
Medlem

Fast här vill jag nog säga emot dig lite eftersom man i denna undersökning har en självständig variabel, tid innan knäckning, att arbeta med. Det betyder ju att man kan följa faktiska försäljningen före och efter att cracket släppts. Antar vi att försäljningen innan crack följer någon typ av normal kurva men sedan direkt följande crack tar ett hopp nedåt och detta fenomen återkommer i spel efter spel bör vi anta att minskning beror just på att vissa av de som skulle köpt spelet istället väljer att pirata det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Många klarar på Denuvo och anklagar utvecklarna. Snacka om att rikta kritiken åt fel håll. Det är dem som piratkopierar som förstör för andra. Deras beteende litet till sådana saker och högre pris på spel för oss som gör rätt för oss.

Skitsnack.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kan inte känna sympati för utgivare som EA när dom stänger servrar för spel folk betalat för. Exempelvis Bad Company 2 och snart BF3.

Alla utgivare är EA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Skitsnack.

Hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njä. Det ser inte ut som de gjort studien så.
Vad jag kan se utifrån arstechnica-artikeln har de inte tittat på antal piratnedladdningar här. Det är inte med i kalkylen. Det försäljningstapp de visar upp kommer alltså inte från antal piratnedladdningar.

Vad har de gjort istället då?
Det man har tittat på är hur försäljningstrenden ser ut över tid från release för spel som inte knäckts.
Här kan man då få fram trender för hur försäljningen kan förväntas se ut.
Utifrån det underlaget kan man gruppera spel som knäckts och se om det finns avvikelser i utvecklingen från det att det knäckta spelet släppts.

Det finns brister i underlaget. Främst då att studien inte haft tillgång till faktisk säljdata. Företagen vill inte ge ut den datan riktigt. De har istället tittat på förändring i antal aktiva spelare på steam.

Då måste de ju använt olika spel för att jämföra med varandra? Det går ju inte direkt det heller. Ofta är det ju även populära spel som folk vill spela som blir knäckta, de spelen som är skit är det ingen som ens orkar bry sig om att knäcka.

Måste vara endast SP spel det pratas om så har de då kollat spel som tar lika lång tid att klara ut? Ett spel som tar längre tid att klara kommer att automatiskt ha ett högre antal spelare en längre period efter release.

Måste ju haft försäljningssiffror över tid före och efter ett spel blev knäcket och ha ett stort antal spel att jämföra med, helst hundratals. Sedan finns det ju så många fler variabler som t.ex. streamers, har priset alltid varit samma och aldrig sänkt etc.

Länge sedan jag "snodde" ett spel, idag så har jag inte ens tid att spela alla spelen jag köper så finns ingen anledning att ladda ner nått gratis för är det inte värt att betala för så är det inte värt att lägga tiden på att spela det.