Längre monitorarm till skärmar?

Permalänk

Längre monitorarm till skärmar?

Hej Sweclockers!

Jag köpte en generisk monitorarm till mitt skrivbord, men när jag började montera så insåg jag att jag har en skiva som ställer till det för mig.

Skivan blockerar alltså underdeln, jag har inte måtten framför mig just nu, men jag har kollat runt lite och jag hittar inte på rak arm någon som har en längre "underdel" av monitorarmen som jag kan sätta den i.

Jag har kollat igenom ritningen på skrivbordet och den har blivit pluggad från båda sidoborden, så ett jävla jobb om jag skulle vilja ta bort det och undviker helst det.

Permalänk
Medlem

Du bör inte montera bort/&såga av den skivan heller!
För den ger hela bordet större delen av sin styrka i sidled.

Sen har ju 98% av alla monitor armar idag nästintill samma typ av kläm/skruv fäste så jag tror att det blir väldigt svårt att hitta en arm med längre underdel.
Utöver det så att ju längre underdel/skruv fästet har desto rangligare och sämre vikt kommer det klara av.

Finns ett par vägar man kan gå.
1, ta bort/såga ur skivan, MEN som sagt absolut inte rek på detta bord då du kommer få ett bord som knappt klarar av att stå upp av sig självt.
2, Modifiera fästet men inte direkt rek pga av sämre vikt/ragnlighet och kräver ju verktyg/material.

3, Använda tex detta fäste och skruva det i "skivan".

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3333877
Dvs använda dom ett par heller alla 6 hål som är på det fasta 90° fästet.
Nackdelen är att hålen bör ju sitta på rätt avstånd så hålen i "skivan" hamnar på vettiga ställen, men framförallt så bör ju "skivan" klara av tyngden och brytkraften av armen/skärmen vilket är tveksamt att den gör på det bordet.

4, Köpa nytt bord!

5, En ny arm heller modifiera den du har till ett "grommet fäste" dvs ett där du borrar hål i bordsskivan och skruv igenom.
Dvs så det ser ut tex så här

Denna har ju som man ser gängor i mitten av röret och ett hål igenom bordsskivan och skruvas fast.
Tyvärr är det frb svårt att hitta vilka fästen som har grommet fäste en hel del armar har det men skriver absolut inte ett skit om det förutom i pdf manualerna OM dessa finns alls.

Det är sitta och bläddra igenom bilder o hoppas att man ser ett "grommet fäste" för o hitta dessa armar.
Enda sidan som faktiskt har en kryssruta för grommet jag vet om är newstars/neomounts sida (newstar har tydligen nyligen bytt namn).
https://www.neomounts.com/?pageid=8&webgroupfilter=1483&alsta...
newstar/neomounts är ett helt ok märke och dom gör armar av lite bättre kvalitet än dom billiga armarna, men inte alls liak dyra som dom dyrare märkena dvs dom är prisvärda.

Hittade dock dessa billigare vid en 5min titt på prisjakt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13591522
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13150974

Tog även en koll och det är väl ett ikea malm bord du har där?
Om ja så är ju allt även bordsskivan spånskiva.
Vilket betyder att göra som i nr 3 absolut inte är rekommenderat då "skivan" absolut inte kommer att tåla en arm med skärm på.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Tack så mycket för ett väldigt bra inlägg!

Då lutar det kanske mot ett nytt skrivbord alternativt borra hål för ett "grommet fäste". Får se vart jag landar på, och ja det stämmer att det är ett ikea malm skrivbord. Kanske dags att köpa nytt ändå :).

Supertack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matrimLOL:

Hej Sweclockers!

Jag köpte en generisk monitorarm till mitt skrivbord, men när jag började montera så insåg jag att jag har en skiva som ställer till det för mig.

<Uppladdad bildlänk>

Skivan blockerar alltså underdeln, jag har inte måtten framför mig just nu, men jag har kollat runt lite och jag hittar inte på rak arm någon som har en längre "underdel" av monitorarmen som jag kan sätta den i.

Jag har kollat igenom ritningen på skrivbordet och den har blivit pluggad från båda sidoborden, så ett jävla jobb om jag skulle vilja ta bort det och undviker helst det.

Ikea har ju en monitorarm.

Bör gå att fråga dom om den är kompatibel med MALM Skrivbord

Däremot så är nog möjlighet att fästa den begränsat till öppningen för kablar i kabelltunneln.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!