Saker att spara ner före ominstallation av dator?

Permalänk
Medlem

Saker att spara ner före ominstallation av dator?

Tjo

Ska installera om datorn för första gången på typ 5+ år då jag ska ge bort den.
Sitter och funderar på vad man ska spara ner från hårddisken.
Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men förhoppningsvis blev detta hyfsat rätt.

Har en hårddisk som jag redan satt över på nya datorn med massa film, bilder, musik.
Men då det är så länge sen man gjorde detta så kanske man behöver lite Sweclockers tips.

Har tänkt på/sparat ner:

- Filmer/musik/bilder
- Dokument
- Spel-sparfiler (Typ CS GO cfg)
- Diverse grejer på Skrivbordet
- Sist men inte minst, bokmärken från webbläsaren.

Någon som kommer på något annat?
Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Om du har firefox, flytta över båda dess mappar med profilinfo så får du med sparade inlogg, inställningar och allt sånt.

Permalänk
Medlem

Brukar kopiera Windows userfolder till filservern, och ha den liggande där att ta det jag behöver från i några månader. Exakt vad brukar ge sig med tiden. När jag tror mig ha plockat allt användbart raderar jag den.

Portabla appar som inte kräver ominstallation lägger jag i c:\portable istället för c:\program files. Gör det enkelt att få med sig alla sådana och spara lite arbete vid ev systemominstallationer.

Rena datafiler lägger jag på separat disk, inte systemdisken, så den biten sköter sig själv så att säga.

Numera funkar ju dock Windows så bra med det där att man mycket sällan behöver installera om datorn annat än när man uppgraderar till ny version.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Dokument och bilder.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

En export på lastpass.
Resten ligger på separata diskar och är portabelt. Smidigt som tusan..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Det som endast ligger på datorn är inte värt att spara.
Jag blåser allt.

Permalänk
Medlem

Kör in allt i separat disk och sen SEND IT.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bra sammanfattning från ovan, jag lägger till övrigt som i nedladdade filer, moddar till spel osv.
Jag kör min gamla speldator som simpel server med utdelade mappar så allt slängs in i resp. mapp på den.
Dokument är synkat i OneDrive men brukar göra manuella backups mha 7z.

Edit: Spelar du minecraft kan det bara bra att spara "\användare\appdata\roaming\.minecraft"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Någon som kommer på något annat?

Brukar spara allt utom följande kataloger:
C:\Windows; C:\Program Files; C:\Program Files (x86); C:\ProgramData

Vill trycka extra mycket på C:\Users\<användarnamn>\AppData, då den katalogen är dold och lätt att missa.

Ett tips är även att köra SquirrelDisk så att inget viktigt missas:
https://www.squirreldisk.com/

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket sparat på OS-disken, alla spel ligger på andra diskar och kan enkelt läggas tillbaka till launchers, bilder sparas online, videos blir det inte så mycket av längre när man slutat semesterfilma.

Program och drivrutiner installerar jag på nytt, helst efter en DDU-rensning direkt efter ominstallation och Windows-uppdateringar.

Med det sagt så har denna installation rullat på sedan maj 2019, antagligen hade jag inte behövt installera om då heller men bytte ut rubbet i datorn så kändes bäst så.

Permalänk
Medlem

Kamerabilder och vissa textfiler

Permalänk
Medlem

Har gjort det extremt enkelt för mig!

INGET

Installerar om windows 4-6 gånger per år så allt som det finns behov av att sparas håller jag i molnet så slipper man även risken att något går förlorat vid eventuell crash.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Chrome favoriter

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Film/Musik/Bilder/dokument som inte redan är lagda på rätt HDD, sparar jag i en mapp som zippas till HDD.
Oftast saker från skrivbordet.

Sparfiler i spel skippar jag, möjligen sparar jag 1 sådan fil i spelet jag just för stunden spelar.
Bokmärken går bort.
Lite standardprogram kan dock vara bra att ha sparat också, så som VLC, Apache OpenOffice & Firefox installationsprogram m.m.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Spara det som har ett sentimentalt värde eller om du har någon produktnyckel eller något du måste hålla koll på. Min Firefox är synkad så brukar inte bry mig om att kopiera över grejer utan gör istället backup med inställningarna på olika tillägg och sparar i en mapp på min molnlagring. Sen har jag lösenordshanterare iaf så för mig är det inga lösenord sparade i Firefox. Sen är det bara lägga över på extern hårddisk med bilder och annat som du vill spara. Jag har en sekundär disk som jag inte blåser rent med lite emulatorer, bilder och musik.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Kopplar ur lagringsdiskarna.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

INGET

Installerar om windows 4-6 gånger per år så allt som det finns behov av att sparas håller jag i molnet så slipper man även risken att något går förlorat vid eventuell crash.

Varför gör du det? För mycket fritid?

Permalänk
Medlem

Dokument och min finfina mp3-samling som jag sparat på sen i början av 2000-talet

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Avstängd

Har gjort det enkelt för mig sedan XP-tiden. Lagrar inget av värde på systemdisken. Så vid en ominstallation behöver jag inte tänka på om jag glömt o flytta över något viktigt. 😁

Permalänk
Avstängd

Med dagens synkronisering lite här o där så tycker jag nästan det är svårt att bli av med sakerna.

Iallafall inställningarna, om man vill återställa dem.

Har ännu inte lyckats återaktivera funktionen för sparande av formulärdata eller vad det heter nu igen i Chrome t.ex. Vill inte göra en total återställning där då jag har mängder av sparade lösenord som är ett jädra bök att behöva sitta o mata in igen. Visst, finns det ingen annan utväg så fine.

Permalänk
Medlem

Kamerabilder och filmer från icke installerade hårddiskar/SSDer.

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det här är en av anledningarna till att jag för länge sedan valde att ha en andra hårddisk eller partition och spara allt viktigt där, då blir det mycket enklare att hitta saker och man vet att ingen viktigt finns på just systemdisken där allt är rörigt. Även om vissa saker ligger där som man måste spara undan så blir det betydligt enklare om man inte sparar viktig data på just systempartitionen eller C: hårddisken.

Vill man inte ha en till hårddisk kan man skapa en katalog under C: som t.ex. är ditt namn, sedan sparar man allt viktigt där i andra underkataloger osv. Blir mycket enklare då den dagen man måste installera om eller att göra backup osv.

Permalänk
Medlem

Stressar inte så mycket över det längre, men har en checklista med saker jag dubbelkollar att de inte försvinner vid ominstallation. Med Backblaze i bakgrunden som kontinuerligt tar backups är det oftantligt sällan något rent av försvinner.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Varför gör du det? För mycket fritid?

Dålig vana efter att ha blivit indragen i Escape from Tarkov träsket...

byggt på spagetti kod vilket gör att prestandan blir sämre och sämre och även om jag tar en helt ny installation av windows och inte installerar något mer än det spelet och discord så kan man få en 10-20 fps av en ominstallation efter 3-4 månader..

Sen är slipper man all skit på datorn vilket gör det trevligare att använda den Sen fritid vette fan, tar juuh inte mer än 60-90min att få allt helt klart med windows uppdate, drivrutiner osv förutom nerladdning av spel då.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Dålig vana efter att ha blivit indragen i Escape from Tarkov träsket...

byggt på spagetti kod vilket gör att prestandan blir sämre och sämre och även om jag tar en helt ny installation av windows och inte installerar något mer än det spelet och discord så kan man få en 10-20 fps av en ominstallation efter 3-4 månader..

Sen är slipper man all skit på datorn vilket gör det trevligare att använda den Sen fritid vette fan, tar juuh inte mer än 60-90min att få allt helt klart med windows uppdate, drivrutiner osv förutom nerladdning av spel då.

Spelar Tarkov jag också, men vetefan om jag skulle orka gå så långt 😅

Gjorde dock detsamma i början på 2000-talet. Hade en Acronis True Image ISO med ett färskt installerat Windows och alla grundläggande program som jag använde ungefär en gång i månaden för att återställa systemet. Inte något jag orkar med nu för tiden.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

INGET

Varför installerar om windows 4-6 gånger per år? (nyfiken)
Jag brukar aldrig installera om datorn, bara uppgradera.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

INGET

Varför slösa sin tid på detta?

Jag kör win10 installerat 2016.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Funderar på att börja använda onedrive och synka det viktiga så slipper man hålla på att flytta skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Varför installerar om windows 4-6 gånger per år? (nyfiken)
Jag brukar aldrig installera om datorn, bara uppgradera.

Skrivet av Baxtex:

Varför slösa sin tid på detta?

Jag kör win10 installerat 2016.

vill få ut max FPS i ett trasigt spel som med tiden presterar sämre och sämre

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ända sedan min första PC när jag började köra dual-boot mellan Windows 95 och Linux så har jag haft en stor partition eller disk speciellt för all data jag ville dela mellan dem, och jag har också använt den för allt jag ville spara: bilder, musik, filmer, textfiler, källkod, etc. Dessa samlingar har följt med mig genom livet till nya större diskar allteftersom.
Skrivbordsmiljöer har velat skapa egna mappar för bilder och musik, men under Linux har jag i alla fall kunnat ändra dem till att vara länkar till mappar på den här disken.

Om du ska ge bort datorn, ge inte bort den enda disken med din data. Du borde ha en backup som du borde kunna hämta saker ifrån i efterhand efter att du kommit på att du saknat något.
Program borde alltid kunna gå att installera om.

Skrivet av Heliopause:

Om du har firefox, flytta över båda dess mappar med profilinfo så får du med sparade inlogg, inställningar och allt sånt.

Jag har gjort samma sak med Chromium, men det har ibland krävt lite fipplande.

Visa signatur