Varför skuggas skärmklipp?

Permalänk

Varför skuggas skärmklipp?

Windows 11, vederbörligen uppdaterad. När jag startar Skärmklippverktyget blir hela skärmen nedtonad. Om jag sedan tar ett klipp och klistrar in i ett dokument så blir bilden väldigt mörk och det går inte att få en vettig utskrift. Detta var inget problem på Windows 10 vad jag kan minnas.

Är det någon inställning eller finns det något trick?

Permalänk
Skrivet av processengine:

Windows 11, vederbörligen uppdaterad. När jag startar Skärmklippverktyget blir hela skärmen nedtonad. Om jag sedan tar ett klipp och klistrar in i ett dokument så blir bilden väldigt mörk och det går inte att få en vettig utskrift. Detta var inget problem på Windows 10 vad jag kan minnas.

Är det någon inställning eller finns det något trick?

vad är det du ska klippa ut?

på win 11 när trycker på print screen så startas win 11´s variant av "snipping tool" där du med musen drar en ruta runt det du vill klippa ut med musen så hamnar det i rutan i urklipp.

vill du klippa ut ett helt fönster så kan du hålla in ALT samtidigt som du trycker print screen så kommer den lägga det aktiva fönstret i urklippet.

finns lite fler varianter av kombos med använder de andra så sällan att jag inte kan dem i huvet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tackar, det var så man gör👍
Min workaround har varit Alt+PrtScr, klistra in i dokumentet, beskära bort det som inte ska vara med för att sedan dra upp bilden till önskad storlek. Men nu slipper jag den omvägen.

Nyss kom jag på att det finns nån (energispar?)funktion som mörkar ner bakomliggande fönster när man öppnar ett nytt. Det är nog därför det blir så när jag startar den gamla vanliga skärmklippsverktyg-appen.

Problemet är löst, jag bugar🙂