Hjälp att köpa bärbar dator

Permalänk
Medlem

Hjälp att köpa bärbar dator

Hej! Jag undrar om någon kan svara på vad jag kan köpa för prisvärd laptop kanske tillochmed nu på black week? Det jag vill kunna göra är att redigera mina bilder som jag fotar.

Tusen tack på förhand! Trevlig helg ✨

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag helst inte vill lägga för mycket pengar då jag har en gaming dator, men har blivit så gammal och mossig så har svårt att avgöra själv vart gränsen går från skit eller bra skit 🤠

Permalänk
Medlem

Det går att redigera på nästan vad som helst idag. Frågan är snarare vilka krav du har…

Några frågor:

1. Varför redigerar du inte dina bilder på din gamingdator?
2. Hur noga är du med korrekt färgåtergivning på skärmen?
3. Kan du tänka dig att koppla den bärbara till en extern skärm?

Det hela kokar egentligen ner till hur ”proffsigt” du bearbetar dina bilder. Att justera ljuset och få lite mer tryck i färgerna kräver inte nödvändigtvis så mycket, medan större ingrepp kan kräva betydligt bättre hårdvara, särskilt om du sitter mycket och har många bilder.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

1. Är iväg ofta på annat boende o den står i lgh(men det är en bra idé skulle ju kunna ha den för de tyngsta fixandet.
2. Så då blir ju behovet för de dyraste alternativen på korrekt återgivning kanske lite mindre viktigt, men skulle ändå säga att de är viktigt med bra färgåtergivning.
3. Då kan jag använda min externa jag har, har en ailenware.

Men följdfråga finns det någon magisk gräns hur billigt man kan komma undan och ändå få en bra dator för pengarna? Tusen tack! ☺️

Permalänk
Medlem

Då förstår jag. Men tyvärr finns det nog inte någon tydlig magisk gräns. Jag grävde precis fram bästa budgetdatorn åt en kompis nyligen och för 3800 kr får du en windowsdator med skärm som täcker 45% av sRGB-färgskalan. Är du kräsen med färgåtergivningen misstänker jag att du behöver gå upp åtminstone ett par tusenlappar men jag har känslan av att tillverkarna i första hand höjer priset genom kraftfullare processorer och större lagringsutrymme snarare än bättre skärm.

Om du är snål (och/eller fattig) kan du börja leta bland datorer från 5 000 kr och uppåt... i alla fall om du vill ha Windows. Sett till processorkraft är Intel Core och AMD Ryzen ofta trygga alternativ, ju nyare desto bättre. När du har hittat den mest prisvärda datorn sett till prestanda per krona kan du börja kika på om dyrare datorer med samma prestanda kan haen annan USP än just rå prestanda. I samband med det kan du även börja leta recensioner på olika datorer, www.notebookcheck.com brukar ha bra recensioner, om än att jag är osäker på om datorerna kan säljas med olika skärmar i olika regioner (så som många tv-tillverkare gör).

Tyvärr är jag inte längre helt insatt i bärbara datorer, utan du får nog ta och leta en del själv, baserat på mer generella råd.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Tack så mkt!! Typiskt att man tappar det med åldern o datorkunskap! Ska undersöka om det finns någon på black week som kan vara bra!