Vinn nätagg från Seasonic

Får inte ASUS RT-AC68U schemaläggning att fungera. Hjälp tack!

Permalänk
Medlem

Får inte ASUS RT-AC68U schemaläggning att fungera. Hjälp tack!

Vill stänga av 5Ghz över nattetid och har en Asus RT-AC68U, uppdaterad.

Enligt denna video ska det gå att göra men på min så markeras istället tiderna tvärtom.

Jag vill att den ska koppla ifrån 5Ghz Wifi kl. 23:00 och slås på igen kl. 06. Så jag ställer in det enligt rullmenyn.

Men när jag trycker Avsluta för att starta så står det
"Formatet är felaktigt. Kontrollera en gång till och skriv in igen."
Vad gör jag för fel?

Skriver jag in att den däremot ska STARTA kl. 06 till SLUTTID kl. 23 så stängs internet av. Tvärtom mot hur jag vill ha det.

Permalänk

Det låter som om utvecklarna missat att ta höjd för avstängningar som går över midnatt.

Kan du schemalägga två avstängningar istället?
En från 23:00 till 23:59
Och en 00:00 till 06:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReellAnalys:

Det låter som om utvecklarna missat att ta höjd för avstängningar som går över midnatt.

Verkar omöjligt att få den stänga av kl. 23 men som du skrev, så gick det från 00:00 till 06:00. Framgång!
Att lägga till en extra avstängning gick bara mellan kl. 23:00 till 23:45 (går bara att välja 00, 15, 30 och 45) så den där kvarten får vara då.
Tack ska du ha för hjälpen!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReellAnalys:

Måste återkomma ändå tror jag med fler frågor som jag upptäckte med tidsmarkeringen!

Tiden är satt att stänga av 00:00 och slå på 06:00, men om jag här lägger till en extra tid, exvis kl. 22-23:45, - då försvinner hela tiden 00:00-06:00 och bara kl. 22-23:45 blir kvar!

Det går alltså inte att få kl. 22-06 och inte heller 22-23:45 (eftersom bara hela kvartar finns att välja), plus att 00-06 står kvar också! Dvs 22-23:45 + 00-06.
Måste välja antingen eller!

Antingen gör jag något fel eller så är det jätteknasigt och varför har fler inte uppmärksammat det och att det åtgärdats i en drivrutin, den är ju ändå "gammal och väldigt populär"?!

Permalänk
Medlem

Fultrick: Ändra tidszon till +3:00 timmar istället, då kan du ställa in tiden 00:00-08:00 så kommer det vara avstängt 22:00-06:00.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Fultrick: Ändra tidszon till +3:00 timmar istället, då kan du ställa in tiden 00:00-08:00 så kommer det vara avstängt 22:00-06:00.

Bra idé men det lär inte hjälpa för har nu läst att det ÄR en bug i Asus som gör att schemaläggning inte går att sätta före midnatt och som sedan sträcker sig över till nästa dag. Två separata schema måste sättas som ändå inte går att sätta som man vill eftersom det inte finns tillgängligt i rullmenyn och/eller visar ""Formatet är felaktigt. Kontrollera en gång till och skriv in igen."

Det enda som går att välja är exvis 22-23:45 och sedan 00:00-06:00. Inte 22-06. Men, det funkade iaf, den stängde av så får vara nöjd så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stressad:

Bra idé men det lär inte hjälpa för har nu läst att det ÄR en bug i Asus som gör att schemaläggning inte går att sätta före midnatt och som sedan sträcker sig över till nästa dag. Två separata schema måste sättas som ändå inte går att sätta som man vill eftersom det inte finns tillgängligt i rullmenyn och/eller visar ""Formatet är felaktigt. Kontrollera en gång till och skriv in igen."

Det enda som går att välja är exvis 22-23:45 och sedan 00:00-06:00. Inte 22-06. Men, det funkade iaf, den stängde av så får vara nöjd så.

Jag tror du missade poängen här. Om du flyttar tidszoonen så flyttar du även tiderna för schemat. Så sätter du tidzoonen två timmar tidigare så blir schemat 00-08 istället för 22-06.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tror du missade poängen här. Om du flyttar tidszoonen så flyttar du även tiderna för schemat. Så sätter du tidzoonen två timmar tidigare så blir schemat 00-08 istället för 22-06.

Jodå jag förstod poängen men alla enheter (ip-kameror, datorer etc) i hemmet är uppkopplade mot routerns tidszon och läser att det är en bug, men den har ännu inte fixats för min router-modell. Kanske är det annat för nyare modeller!

"Saltgrass wrote:
And as you see you cannot get 1 rule to work within its 24hr day.
It's the same method in ALL routers or at least the RT5300 and the AX11000 use the same method.

You could get the rules to use for a 24hr period but you need 2 rules for each day.

00:00 - 16:30 rule 1
2130 - 23:59 rule 2

we need to report this as a bug

or give 'feedback' in the router settings"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stressad:

Jodå jag förstod poängen men alla enheter (ip-kameror, datorer etc) i hemmet är uppkopplade mot routerns tidszon och läser att det är en bug, men den har ännu inte fixats för min router-modell. Kanske är det annat för nyare modeller!

"Saltgrass wrote:
And as you see you cannot get 1 rule to work within its 24hr day.
It's the same method in ALL routers or at least the RT5300 and the AX11000 use the same method.

You could get the rules to use for a 24hr period but you need 2 rules for each day.

00:00 - 16:30 rule 1
2130 - 23:59 rule 2

we need to report this as a bug

or give 'feedback' in the router settings"

Du menar att dina andra enheter får sin tid av routern? Är detta något du själv konfigurerat/testat att det verkligen ligger till så?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!