Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Att den går upp i 90 grader, hur känns kylfläns om du rör dem? Snurrar fläkt? Montera om kylaren.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Att den går upp i 90 grader, hur känns kylfläns om du rör dem? Snurrar fläkt? Montera om kylaren.

Du menar om kylfläns känns varm? Fläkten snurrar till max låter det som 😅 jag kanske hade på för mycket kylpasta? Jag tog några klickar på denna och skruvade fast den, är det bästa att montera om kylaren? När jag inte spelar så ligger tempen på ca 50 grader.

För min Noctua l12s ska väl kunna kyla 9700x bra?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Blackfear:

Du menar om kylfläns känns varm? Fläkten snurrar till max låter det som 😅 jag kanske hade på för mycket kylpasta? Jag tog några klickar på denna och skruvade fast den, är det bästa att montera om kylaren? När jag inte spelar så ligger tempen på ca 50 grader.

För min Noctua l12s ska väl kunna kyla 9700x bra?

Den kan absolut kyla CPU'n ja men luftflödet i övrigt måste ju också vara bra för att få bort den varma luften från insidan av chassit.
Montera om och se till att den sitter ordentligt.

Har du tagit bort skyddsplasten från kylaren? (Det glömde jag bort att göra för några veckor sen😒)
Vad har du för övrig kylning och chassi

Permalänk

Har kollat på fläkten nu och den snurrar på kyler till CPU, men när jag ökar hastigheten i fan xpert på CPU så ökar även chassi fläkten samtidigt? Ska det vara så att både chassi och CPU fläkten samarbetar? Tänker när jag är inne på CPU så ska väl bara den öka i hastighet?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Den kan absolut kyla CPU'n ja men luftflödet i övrigt måste ju också vara bra för att få bort den varma luften från insidan av chassit.
Montera om och se till att den sitter ordentligt.

Har du tagit bort skyddsplasten från kylaren? (Det glömde jag bort att göra för några veckor sen😒)
Vad har du för övrig kylning och chassi

Den hårda plastkåpan som satt på kylet har jag tagit bort om det var den som du menade? Eller sitter det ytterligare fin tunn plast på kylet utöver detta? 😅

Jag har fractal design ridge chassit och kör med deras egna fäktar bara som kyler gpu så kylet till CPU får klara sig på egen hand i detta chassi.

Men när jag kollar på YouTube så ligger deras temp på 58 grader med detta kyl i samma chassi och han hade då 7800x3d men han kanske har mixtrat med sin CPU.

Jag kände även lite på kylet nu och den rör sig lite, kanske ska röra sig lite eller ska den vara helt stum? Kanske är rören som gör att den rör sig?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Blackfear:

Den hårda plastkåpan som satt på kylet har jag tagit bort om det var den som du menade? Eller sitter det ytterligare fin tunn plast på kylet utöver detta? 😅

Jag har fractal design ridge chassit och kör med deras egna fäktar bara som kyler gpu så kylet till CPU får klara sig på egen hand i detta chassi.

Men när jag kollar på YouTube så ligger deras temp på 58 grader med detta kyl i samma chassi och han hade då 7800x3d men han kanske har mixtrat med sin CPU.

Jag kände även lite på kylet nu och den rör sig lite, kanske ska röra sig lite eller ska den vara helt stum? Kanske är rören som gör att den rör sig?

Det är ett väldigt kompakt chassi iofs.
Längre ned på reddit är en som verkar spela Cyberpunk i 4K och kollat temps "efter lång period":
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/1inpv7w/my_first_sff_...

Vad är kylet? Kylarn? Alla fläktar ska snurra självklart.

Rekommenderar att tråden "anmäls" till mod så får de bryta ut den här felsökningen till egen tråd, där du skriver ned alla komponenter och vad du gjort för felsökning

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det är ett väldigt kompakt chassi iofs.
Längre ned på reddit är en som verkar spela Cyberpunk i 4K och kollat temps "efter lång period":
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/1inpv7w/my_first_sff_...

Vad är kylet? Kylarn? Alla fläktar ska snurra självklart.

Rekommenderar att tråden "anmäls" till mod så får de bryta ut den här felsökningen till egen tråd, där du skriver ned alla komponenter och vad du gjort för felsökning

Ska in och spana på länken sen, hade de bra temp på sin CPU? Man kan ställa in CPU fläkten i programmet fan Control och det finns tre eller fyra lägen men undrar varför chassifläktarna går igång samtidigt som CPU fläkten när jag testar olika lägen på cpufläkten? Är det inte bara fläkten till CPU som ska styras via denna kontroll? För chassi fläktarna har ett eget läge i detta program 😅

Kanske ska starta upp en ny tråd om detta i mod? Eller om de kanske flyttar min tråd dit som du säger?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Blackfear:

Ska in och spana på länken sen, hade de bra temp på sin CPU? Man kan ställa in CPU fläkten i programmet fan Control och det finns tre eller fyra lägen men undrar varför chassifläktarna går igång samtidigt som CPU fläkten när jag testar olika lägen på cpufläkten? Är det inte bara fläkten till CPU som ska styras via denna kontroll? För chassi fläktarna har ett eget läge i detta program 😅

Kanske ska starta upp en ny tråd om detta i mod? Eller om de kanske flyttar min tråd dit som du säger?

CPU-fläkten bör kopplas till just CPU_Fan eller vad det nu kan stå på ditt moderkort.
Jag vet inget om programmet i sig.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

CPU-fläkten bör kopplas till just CPU_Fan eller vad det nu kan stå på ditt moderkort.
Jag vet inget om programmet i sig.

CPU fläkten sitter på rätt plats men tycker allt är skumt bara med kylningen 😅

Permalänk

Tänkte plocka bort kylet idag men kan jag använda t-röd för att få bort pastan och använder ni tops? Hoppas att kylningen blir bättre efter detta 😅

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nja, använd medel gjort för att ta bort kylpastan.
Det låter eventuellt som att kylaren inte riktigt har tillräcklig kontakt med CPU'n.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Nja, använd medel gjort för att ta bort kylpastan.
Det låter eventuellt som att kylaren inte riktigt har tillräcklig kontakt med CPU'n.

Okey kanske finns på inet eller nått? Vad händer om jag har på för lite kylarpasta? Hur vet jag när jag har lagt på lagom med pasta? 😅

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Blackfear:

Okey kanske finns på inet eller nått? Vad händer om jag har på för lite kylarpasta? Hur vet jag när jag har lagt på lagom med pasta? 😅

Det är alltid ett gissel men det rekommenderas att man kör kylpasta lika stort som två riskorn alt en ärta.
Har du för lite kanske du inte fyller i ojämnheterna tillräckligt och kanske får några få grader varmarre CPU och har du för mycket kan det pressas utåt sidorna och hamna i sockeln/moderkortet.

Jag har en flaska "akasa TIM clean" "CPU & heatsink cleaner"

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det är alltid ett gissel men det rekommenderas att man kör kylpasta lika stort som två riskorn alt en ärta.
Har du för lite kanske du inte fyller i ojämnheterna tillräckligt och kanske får några få grader varmarre CPU och har du för mycket kan det pressas utåt sidorna och hamna i sockeln/moderkortet.

Jag har en flaska "akasa TIM clean" "CPU & heatsink cleaner"

Grymt tips, då har jag lite att gå efter när jag lägger på den nya pastan sen. Jag beställde nu rengöring.

Dum fråga men hur får jag bort NVIDIA:s fps mätare när jag spelar? 😅

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Blackfear:

Grymt tips, då har jag lite att gå efter när jag lägger på den nya pastan sen. Jag beställde nu rengöring.

Dum fråga men hur får jag bort NVIDIA:s fps mätare när jag spelar? 😅

ALT+R
ALT+Z för overlay/inställningar

Permalänk
Skrivet av tcntad:

ALT+R
ALT+Z för overlay/inställningar

Det var visst någon annan fps mätare som syns på skärmen till vänster högst upp och loggan g-sync till höger om skärmen, testade med alt+r osv men försvinner ej 😅

Permalänk

Kan jag använda mig utav hushållspapper när jag torkar bort den gamla pastan på cpu samt kylare?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Jag har nu bytt kylarpasta och satt dit kylaren på nytt och den springer upp i temp direkt när jag spelar, 54 grader när jag inte spelar och 80-90 vid spel. Är det nytt och större chassi som gäller nu med bättre kylare eller kan jag testa något annat för att få ner tempen?

Tror ni att det kanske hjälper om jag stänger av expo kanske? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Tänkte plocka bort kylet idag men kan jag använda t-röd för att få bort pastan och använder ni tops? Hoppas att kylningen blir bättre efter detta 😅

Hej!

Använd aldrig T-Röd för rengöring av elektronik! Särskilt inte för att rengöra CPU !
T-Röd är nämligen inte en ren produkt och lämnar därför efter sig en tunn fet hinna vilket inte är bra.

Använd Isopropanol istället. Den är helt ren och avänds till att rengöra allt från riktigt supersvindyr elektronik till medicinsk utrustning på sjukhus mm. Ett annat namn för Isopropanol är Kemiskt Ren Bensin. Finns billigt på bl.a. Kjell & Company.

Att använda hushållspapper för att ta bort gammal kylpasta kan man göra, men det är inte alls optimalt eftersom denna typ av papper kan avge ludd efter sig. Bäst är att använda sig av tvättlappar som finns billigt i mataffären.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Använd aldrig T-Röd för rengöring av elektronik! Särskilt inte för att rengöra CPU !
T-Röd är nämligen inte en ren produkt och lämnar därför efter sig en tunn fet hinna vilket inte är bra.

Använd Isopropanol istället. Den är helt ren och avänds till att rengöra allt från riktigt supersvindyr elektronik till medicinsk utrustning på sjukhus mm. Ett annat namn för Isopropanol är Kemiskt Ren Bensin. Finns billigt på bl.a. Kjell & Company.

Att använda hushållspapper för att ta bort gammal kylpasta kan man göra, men det är inte alls optimalt eftersom denna typ av papper kan avge ludd efter sig. Bäst är att använda sig av tvättlappar som finns billigt i mataffären.

Tack för mer info och vilken tur att jag köpte Isopropanol, fick hem detta igår. Men hur hade ni gjort med värmen till CPU om ni var i min sits? Tänker om det finns något mer att testa?

Permalänk

Kan det vara så att datorn använder CPU:ns inbyggda gpu istället för mitt 5080? När jag startar robocop så spinner den iväg till 80+ celcius och droppar till 18fps.. allt är så himla skumt. Och när jag stänger av spelet så ligger tempen på 50

Permalänk
Permalänk
Permalänk

Såhär såg det ut när jag tog av kylet. Ska jag ha mer pasta på kanske? All pasta verkar ha åkt ut på sidorna, har jag dragit åt för hårt? Kanske detta som är felet med temperaturen?

Permalänk
Medlem

Det där är alldeles för mycket kylpasta. Pastan ska bara fylla de mikroskopiska ojämnheterna mellan kylaren och processorn, alltså luftfickor och inte fungera som ett isolerande lager.
Ett för tjockt lager pasta fungerar som en barriär snarare än en förbättrare. Värme leds sämre genom tjock kylpasta än genom direkt metall-mot-metall-kontakt.
Överdriven mängd kan också ge ojämnt tryck och sämre kontakt, särskilt om kylaren inte monteras plant.

Permalänk
Skrivet av Extender:

Det där är alldeles för mycket kylpasta. Pastan ska bara fylla de mikroskopiska ojämnheterna mellan kylaren och processorn, alltså luftfickor och inte fungera som ett isolerande lager.
Ett för tjockt lager pasta fungerar som en barriär snarare än en förbättrare. Värme leds sämre genom tjock kylpasta än genom direkt metall-mot-metall-kontakt.
Överdriven mängd kan också ge ojämnt tryck och sämre kontakt, särskilt om kylaren inte monteras plant.

Så du tror att detta är felet med min värme? Kanske ska jag lägga på en klick och jämna ut detta med ett tunt lager med ett kreditkort kanske? Men hur kommer det sig att det inte finns nån pasta i mitten på min CPU?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackfear:

Så du tror att detta är felet med min värme? Kanske ska jag lägga på en klick och jämna ut detta med ett tunt lager med ett kreditkort kanske? Men hur kommer det sig att det inte finns nån pasta i mitten på min CPU?

Det kan ju helt enkelt vara att det är bra kontakt där.
Det optimala är ju att ha 100% kontakt mellan kylfläns och heatspreader, och inte ha någon kylpasta alls, eftersom metallen leder värme mycket bättre. Realistiskt har man kylpasta mellan imperfektioner i dem (pyttesmå upphöjningar och hål), och för att fylla ut det lilla lilla utrymmet som blir av att de inte är helt platta / inte följer samma kurva, men mer kylpasta än så vill man inte ha.

Tunt lager med kreditkort tycker jag är en bra metod för att få lagom mängd om man är osäker. Tänk då på att du vill ha det tunnaste möjliga lager som ändå täcker hela ytan. Där den inte behövs pressas den undan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det kan ju helt enkelt vara att det är bra kontakt där.
Det optimala är ju att ha 100% kontakt mellan kylfläns och heatspreader, och inte ha någon kylpasta alls, eftersom metallen leder värme mycket bättre. Realistiskt har man kylpasta mellan imperfektioner i dem (pyttesmå upphöjningar och hål), och för att fylla ut det lilla lilla utrymmet som blir av att de inte är helt platta / inte följer samma kurva, men mer kylpasta än så vill man inte ha.

Tunt lager med kreditkort tycker jag är en bra metod för att få lagom mängd om man är osäker. Tänk då på att du vill ha det tunnaste möjliga lager som ändå täcker hela ytan. Där den inte behövs pressas den undan.

Tack så mycket för svaret, ska testa detta ikväll sen och ska försöka få ett så tunt lager som möjligt när jag ordnar till detta lager, ska bli kul att se om tempen blir bättre sen 😁

Permalänk

Sänkte tempen med 20 grader nu äntligen, men undrar varför gpu usage pendlar mellan 0-99% i spel? Ska den göra så?