Går ej aktivera passthrue via arc

Permalänk
Medlem

Går ej aktivera passthrue via arc

Hej, införskaffat ny tv och ansluter förstärkare med arc.
Men kan bara välja auto och pcm som format på utgången i tv.
Skulle vilja låta förstärkaren sköta kodningen.
Kan det vara så att hdmi kabeln inte stödjer earc?
Osäker om den faktiskt stödjer e arc, på den står arc men något ställe på nätet står de e arc.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Eller finns det bättre sätt att skicka ljudet till förstärkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Hej, införskaffat ny tv och ansluter förstärkare med arc.
Men kan bara välja auto och pcm som format på utgången i tv.
Skulle vilja låta förstärkaren sköta kodningen.
Kan det vara så att hdmi kabeln inte stödjer earc?
Osäker om den faktiskt stödjer e arc, på den står arc men något ställe på nätet står de e arc.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Eller finns det bättre sätt att skicka ljudet till förstärkare?

Du har missat att skriva det viktigaste. Vilken TV är det?

Men jag skulle gissa på att det är Auto som är pasthrue, borde stå i manualen till din tv, som garanterat finns på nätet.

ARC /E-ARC är det bästa sättet att skicka ljud från TV till resiver.

Vad står det på kabeln? Står det Hi Speed with Ethernet eller Ultra Hi Speed? Så ska den klara både ARC och E-ARC. Kablarna klassas nämligen annorlunda mot HDMI portarna.
Står lite om det här i fall du vill läsa. https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/hembio/bild--...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Du har missat att skriva det viktigaste. Vilken TV är det?

Men jag skulle gissa på att det är Auto som är pasthrue, borde stå i manualen till din tv, som garanterat finns på nätet.

ARC /E-ARC är det bästa sättet att skicka ljud från TV till resiver.
Kabeln borde inte spela någon roll i detta sammanhanget. Står det ARC eller "med internet" på den så fixsar den båda.
Kablarna klassificeras nämligen inte på samma sätt som portarna. Står lite längre ner i denna texten.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/hembio/bild--...

Edit: lite utdaterad märkte jag just att innehållet i länken är, då Ultra hi speed finns och har funnits ett bra tag nu. Men det spelar mindre roll i sammanhanget.

Det är en Samsung Neo qled 2024.
Kollat lite mer nu och verkar som den skickar ut dd+.
Kolla på harry potter innan via plex och det var dts hd på filmen med konverterades till aac 5.1.
Men skall ta och rota fram original filmerna på blueray och se vad resulatet blir genom xboxen.

Jag har ju ingen aning om vad de är för kablar jag har heller, de är gamla iallafall.
Men har för mig xboxen har en originalkabel.
Så kanske skulle va bra att köpa en ny modern hdmi kabel så de inte är den som är flaskhalsen.

Permalänk
Medlem

Förstärkaren har inte stöd för eARC och då blir du begränsad till komprimerade format utöver stereo om du inte ansluter enheten direkt till förstärkaren.

Om du använder ditt Xbox så behöver du ansluta det direkt till förstärkaren för att få ut format såsom DTS-HD, DTS:X, Dolby TrueHD och TrueHD Atmos.

DTS, Dolby Digital, Dolby Digital Plus och Dolby Digital Plus med Atmos fungerar över ARC.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Förstärkaren har inte stöd för eARC och då blir du begränsad till komprimerade format utöver stereo om du inte ansluter enheten direkt till förstärkaren.

Om du använder ditt Xbox så behöver du ansluta det direkt till förstärkaren för att få ut format såsom DTS-HD, DTS:X, Dolby TrueHD och TrueHD Atmos.

DTS, Dolby Digital, Dolby Digital Plus och Dolby Digital Plus med Atmos fungerar över ARC.

Aha, är det mycket jag kommer gå miste om ljudmässigt?

Det är jäkligt smidigt med allt kopplat till tv och endast en fjärrkontroll.
Innan så hade jag allt kopplat i receivern och upp till tv.
Men de var lite bökigt då de strula med ingångar ibland när man starta. Men det var väll kanske att de var en gammal tv där cec inte fungerade så bra.

Föresten google stteamer har inte passthrue, så går inte få mer än dd+ där heller. Om jag vill ha högre får jag nog ta tillbaka den gamla chromecast med google tv 4k.

Eller köpa ny reciver för typ 10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Det är en Samsung Neo qled 2024.
Kollat lite mer nu och verkar som den skickar ut dd+.
Kolla på harry potter innan via plex och det var dts hd på filmen med konverterades till aac 5.1.
Men skall ta och rota fram original filmerna på blueray och se vad resulatet blir genom xboxen.

Jag har ju ingen aning om vad de är för kablar jag har heller, de är gamla iallafall.
Men har för mig xboxen har en originalkabel.
Så kanske skulle va bra att köpa en ny modern hdmi kabel så de inte är den som är flaskhalsen.

Okej
Men som @nu1mlock svarade så kommer du inte få bättre då än DD+ från din TV då.

Tror också Samsung fortfarande inte stöder DTS formaten häller och vad jag vet har de aldrig gjort det häller på många år.
Så därför får du inte DTS från din TV häller riktigt.

I ditt lägge är det bästa alternativet att koppla koppla in allt i din reciver istället för i TVin. Och kanske satsa på någon strömmings box som en Nvidia Shield pro eller din Chrome caste 4K Till exempel som du också kör genom reciver. För att få Lossless ljudformaten.

Din reciver har ju stöd för HDR, Dolby Vision och allt typ bildmässigt, så den är ingen flaskhals för film.
Din TV är mer en flaskhals med saknad av DTS och Dolby Vision för just filmtittande. 🤔

Ska du däremot spela från din Xbox och har du den senaste variationen, så blir di reciver flaskhals med saknad för VRR och 4k i 120hz .
Men har du inte den senaste eller spela är inget du gör mycket eller bryr dig om sådant så är inte det häller det något problem med att köra konsolen genom recivern okså.

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Aha, är det mycket jag kommer gå miste om ljudmässigt?

Det är jäkligt smidigt med allt kopplat till tv och endast en fjärrkontroll.
Innan så hade jag allt kopplat i receivern och upp till tv.
Men de var lite bökigt då de strula med ingångar ibland när man starta. Men det var väll kanske att de var en gammal tv där cec inte fungerade så bra.

Föresten google stteamer har inte passthrue, så går inte få mer än dd+ där heller. Om jag vill ha högre får jag nog ta tillbaka den gamla chromecast med google tv 4k.

Eller köpa ny reciver ett f en ör typ 10k.

Jag får Dolby Atmos på "Tvålen", Netflix Prem.
Har eARC på TV (Panasonic OLED TX - 55LZ1000E) å Receivern (Marantz NR 1711), "Tvålen" (finns en system update på 35,35 MB*) var inkopplad i TV:ns HDMI port 4, Ultra High Speed HDMI kabel (Nördic).* = Uppdateringen löste inte mina problem angående Britbox appen som har Stereo ljud men enligt "Tvålen" har Britbox DDSurround+, finns bl.a en "Utdataformat", nytt är bl.a "PCM Stereo" val. Kör på min 4K Chromecast Google TV nu, får Stereo ljud på Britbox appen. Vet att det skillnad mellan enheterna.Utmanare till 4K Apple TV, jodå i Googles dröm.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Nvidia shield låter ju som det jag vill ha, har stöd för passthrue för alla format.
Google verkar ha väldigt begränsat stöd för olika format, ser ut som dd+ är de bästa hos dem.
Får ta mig en funderare om jag vill ha det smidigt som nu eller bättre ljud.

Någon som har erfarenhet av nvidia shield? Är de bra, är den snabb? Den är ju rätt så gammal .

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Nvidia shield låter ju som det jag vill ha, har stöd för passthrue för alla format.
Google verkar ha väldigt begränsat stöd för olika format, ser ut som dd+ är de bästa hos dem.

Någon som har erfarenhet av nvidia shield? Är de bra, är den snabb? Den är ju rätt så gammal .

Har kopplat in "Tvålen" igen å dessa aktiverade ljudformat har jag: Dolby Digital, Dolby Digital +, Dolby TrueHD, Dolby Atmos med Dolby Digital Plus, DTS, DTS-HD, dock är DTS:X inaktiverat men min receiver har DTS:X (kör 5.2.2). Har en del Blu ray filmer med DTS:X. Så flaskhalsen är din gamla Pioneer.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Jag har en Scheld 2019 som jag kör Kodi på och än är jag inte missnöjd med den.
Det ända jag saknar är väll i youtube så kan man inte få hdr
Men i kodi så fungerar allt.

Visa signatur