FDM 3D-skrivare - uppgraderings möjligheter med nya material

Permalänk
Medlem

FDM 3D-skrivare - uppgraderings möjligheter med nya material

Suttit och suktat ett tag efter en FDM skrivare och nu är jag en av tre som håller på att skapa en huvud hubb för norden på jobbet så nu har suget ökat ytterligare!

Frågan är dock vad man ska börja med? på jobbet har vi just nu bara en X1C (blir förmodligen att köpa in fler i början på nästa år när vårat rum är klart) men den känns lite dyr för att ha hemma! Även kollat på P1P samt A1 men då jag inte hunnit sätta mig in i marknaden och övriga märken så tänkte jag fråga här.

Det jag vill ha är att kunna skriva ut så stort som möjligt (25x25x25 som minimum) och gärna att det finns en uppgraderings väg när det kommer till material och delar utan att behöva köpa en ny printer.

Utöver det så är jag inte allt för kräsen, utöver att skrivaren ska ha autokalibrering!

Så vilka andra märken är likvärdiga med Bambulabs sätt till kvalite med autokalibrering? Gärna då till en billigare prislapp.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Bambu Lab: Vill du skriva ut ABS och annat tyngre behöver du minst välja P1P eller helt enkelt sälja din A1 för att köpa en P1S eller bättre vid ett senare tillfälle.

Uppgraderings kittet går i skrivande stund för 231,42 euro, från P1P till P1S (enclosure, carbon filter och heatsink). Vilket är ca 120 euro dyrare än att köpa en P1S direkt.

För att kunna skriva ut allt material t.ex. CF på en P1S behöver du byta bl.a. hotend och extruder gear - ca 38-58 euro.

Personligen köpte jag en P1S Combo under black friday, vilket är min första 3D-skrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Bambu Lab: Vill du skriva ut ABS och annat tyngre behöver du minst välja P1P eller helt enkelt sälja din A1 för att köpa en P1S eller bättre vid ett senare tillfälle.

Uppgraderings kittet går i skrivande stund för 231,42 euro, från P1P till P1S (enclosure, carbon filter och heatsink). Vilket är ca 120 euro dyrare än att köpa en P1S direkt.

För att kunna skriva ut allt material t.ex. CF på en P1S behöver du byta bl.a. hotend och extruder gear - ca 38-58 euro.

Personligen köpte jag en P1S Combo under black friday, vilket är min första 3D-skrivare.

Ja kanske är lika bra att köra lite mer ordentligt direkt, tänker samtidigt när vi på jobbet förmodligen kommer börja led flera x1c så antar jag att man hemma kan känna sig ganska begränsad fort.

Just priset kommer inte vara allt för viktigt då det blir senare i samband med husköp så nuvarande rea är inte allt för relevant.

Tanken va mer om en creality k1 är likvärdig eller om även den har samma risk som en p1s/a1

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av norrby89:

Tanken va mer om en creality k1 är likvärdig eller om även den har samma risk som en p1s/a1

Om det är K1 SE du tänker på så kan jag inte hitta något uppgraderings kit. De andra K1 modellerna ser ut att ha enclosure, men jag har ingen kunskap om vilka filament de klarar. De har nog en wiki/manual någonstans.

Du kan köpa ett tält dock.
https://store.creality.com/eu/products/3d-printer-multifuncti...