[Löst] Problem med Windows 11 boot

Permalänk

[Löst] Problem med Windows 11 boot

Alright jag har helt tappat det snart, skulle verkligen uppskatta er hjälp.

Tidigare idag så laddade jag ner Win11 som jag har tänkt att installera på min nya m.2 nvme ssd C:. Tidigare så har jag haft Windows 10 på disk D:. Jag öppnade windows media creation tool valde att installera det till min USB. När det var klart så säkerställde jag mig att följande krav var uppfyllda: aktivera Secure Boot och TPM 2.0 och kontrollera så att m.2 disken är konfigurerad till GPT.

Startade om datorn och bootade med USB:n. Installationen för Win11 dök då upp, gick igenom hela installationen och valde att installera det på C: disken, allt är som det ska än så länge. Efter många omstartningar så kom jag sedan in på Win11 profilen, laddade ner Chrome och installerade nvidia drivrutiner osv. Startar sedan om datorn så att några installationer ska börja funka, och fastnar då vid en svart bakgrund med texten "updates are underway". Inget hände på 10 min, googlade lite och såg att detta kan ske ifall USB-stickan fortfarande sitter i. Tar då ut stickan och startar om datorn. Då vill hon inte boota längre.

Jahopp. Går in i bios och väljer att boota från disk D: (Maxator).

Datorn startar om, och jag blir bemött av detta.

Inte vad jag förväntade mig riktigt. Klickade på Win11 och då kom jag in utan problem. Kollade sedan på Den här Datorn, och såg Windows-ikonen på rätt disk och tänkte att det verkar väl stämma, så vad är problemet?

Jag startade sedan om igen och bootade från D:, gick in på Win10 och Den här Datorn. Då visar den istället windows-ikonen på D: disken?

Jag har hållit på med den här skiten hela dagen och är riktigt less på det vid detta laget Jag ville bara installera det nya windows:et på min nya disk, och ta bort det gamla windows:et från min gamla disk. Varför ska det vara så komplicerat för, vafan?? Jag känner redan på mig nu att det kommer vara något riktigt jävla uppenbart och enkelt som jag har missat, men jag orkar inte grubbla över det själv nu, mitt öde är i era händer Tack för att ni tog er tid att läsa.

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |
| https://suno.com/@hunt3rseeker | https://civitai.com/user/Hunt3rseeker 🔞|
| RTX 4070 Ti Super 16GB Expert | AMD Ryzen 7 3700x | Gigabyte B550M DS3H | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | EVGA 750 B5 750W | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair 5000D Core Airflow | ASUS ROG Strix Flare MX Red | Logitech G502 Hero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

Tidigare idag så laddade jag ner Win11 som jag har tänkt att installera på min nya m.2 nvme ssd C:. Tidigare så har jag haft Windows 10 på disk D:. Jag öppnade windows media creation tool valde att installera det till min USB. När det var klart så säkerställde jag mig att följande krav var uppfyllda: aktivera Secure Boot och TPM 2.0 och kontrollera så att m.2 disken är konfigurerad till GPT.

Startade om datorn och bootade med USB:n. Installationen för Win11 dök då upp, gick igenom hela installationen och valde att installera det på C: disken, allt är som det ska än så länge. Efter många omstartningar så kom jag sedan in på Win11 profilen, laddade ner Chrome och installerade nvidia drivrutiner osv. Startar sedan om datorn så att några installationer ska börja funka, och fastnar då vid en svart bakgrund med texten "updates are underway". Inget hände på 10 min, googlade lite och såg att detta kan ske ifall USB-stickan fortfarande sitter i. Tar då ut stickan och startar om datorn. Då vill hon inte boota längre.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Inte vad jag förväntade mig riktigt. Klickade på Win11 och då kom jag in utan problem. Kollade sedan på Den här Datorn, och såg Windows-ikonen på rätt disk och tänkte att det verkar väl stämma, så vad är problemet?

<Uppladdad bildlänk>

Jag startade sedan om igen och bootade från D:, gick in på Win10 och Den här Datorn. Då visar den istället windows-ikonen på D: disken?

<Uppladdad bildlänk>

Jag har hållit på med den här skiten hela dagen och är riktigt less på det vid detta laget Jag ville bara installera det nya windows:et på min nya disk, och ta bort det gamla windows:et från min gamla disk. Varför ska det vara så komplicerat för, vafan?? Jag känner redan på mig nu att det kommer vara något riktigt jävla uppenbart och enkelt som jag har missat, men jag orkar inte grubbla över det själv nu, mitt öde är i era händer Tack för att ni tog er tid att läsa.

Har du formaterat om disken med din Windows 10 installation?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Har du formaterat om disken med din Windows 10 installation?

Mvh

Nej, jag var rädd för att göra det eftersom att det inte verkade gå att boota från C:. Tänkte att om jag gör det och det fortfarande inte går att boota från C:, då har jag inget ställe att boota ifrån alls. Sen så vill jag helst behålla mina filer på D:, förutom Windows 10 då. Har gjort en backup, men windows 10 ligger ju på den också..

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |
| RTX 4070 Ti Super 16GB Expert | AMD Ryzen 7 3700x | Gigabyte B550M DS3H | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | EVGA 750 B5 750W | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair 5000D Core Airflow | ASUS ROG Strix Flare MX Red | Logitech G502 Hero |

Permalänk

Ser nu att en disk heter P0, en annan P1, men M.2 disken heter inget sådant. Jag antar att det är partition 0 och 1? Spelar detta någon roll i detta fallet?

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Bara en FYI: Det är inget krav att Secure Boot ska vara aktiverat, bara att moderkortet stöds. Du kan alltså ha Secure Boot avstängt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om det är Windows 11 24H2 du installerar så kan det bero på Win-versionen, det visar sig att 24H2 har problem med WD & SanDisk-diskar. De påstår sig ha fixat det men min WD Black SN750 hade problem ändå trots senaste Firmware.
23H2 har inte detta problem är allt jag vågar säga för att inte bryta mot reglerna.

Länkar en reddit-tråd, men om du googlar på win 11 24h2 och wd black så lär du hitta fler artiklar/poster.
https://www.reddit.com/r/hardware/comments/1g3w3pu/windows_11...

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Skrivet av kamisama76:

Om det är Windows 11 24H2 du installerar så kan det bero på Win-versionen, det visar sig att 24H2 har problem med WD & SanDisk-diskar. De påstår sig ha fixat det men min WD Black SN750 hade problem ändå trots senaste Firmware.
23H2 har inte detta problem är allt jag vågar säga för att inte bryta mot reglerna.

Länkar en reddit-tråd, men om du googlar på win 11 24h2 och wd black så lär du hitta fler artiklar/poster.
https://www.reddit.com/r/hardware/comments/1g3w3pu/windows_11...

Jahopp, det var ju olyckligt att det var just specifikt dessa hårddiskar då. Vet inte riktigt hur det funkar när man gör en fresh installering av Win11; installerar den en mycket lägre version och uppdaterar sedan när allt är klart till den nyaste versionen? Om detta sker automatiskt isf så kan det vara så att det är 24H2 som ställer till det. EDIT: Japp, det var den versionen.

Jag såg också att jag inte hade lagt till någon bild på hur diskhanteraren ser ut, ville passa på att göra det utifall det finns viktig info där. Jag är inte alls lärd om vad dessa saker betyder, men jag kan väl räkna ut att disk 2 (m.2) inte ska vara "basic data partition". Liknande för disk 0, det ska inte stå "Boot" på den. Men jag har absolut ingen aning om hur jag ställer det till rätta.

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |

Permalänk

Har nu lyckats få datorn att boota korrekt. Allt jag behövde göra var WinKey+R, skriva msconfig, sedan gå till "Boot" och ta bort Windows 10 från listan.

Så... Jag tror problemet är löst? Men, en annan fråga har dykt upp! Nu när vet att jag kan boota säkert så behöver jag inte längre Windows 10 på min gamla sata SSD. Jag vet att man kan ta bort all information på disken genom att ta bort nuvarande partition på den specifika disken, men jag skulle enbart vilja radera operativsystemet. Finns det något lättsamt sätt för mig att gå till väga?

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hunt3rseeker:

Har nu lyckats få datorn att boota korrekt. Allt jag behövde göra var WinKey+R, skriva msconfig, sedan gå till "Boot" och ta bort Windows 10 från listan.

Så... Jag tror problemet är löst? Men, en annan fråga har dykt upp! Nu när vet att jag kan boota säkert så behöver jag inte längre Windows 10 på min gamla sata SSD. Jag vet att man kan ta bort all information på disken genom att ta bort nuvarande partition på den specifika disken, men jag skulle enbart vilja radera operativsystemet. Finns det något lättsamt sätt för mig att gå till väga?

Det enklaste är att radera den partitionen.
Alternativt om man har flera partitionen vilket är väldigt vanligt iom GPT/EFI: Radera hela disken.

Om du har personliga filer på den etc men fortfarande bara vill radera OS:et får du ta bort OS:ets filer en för en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

Via diskhanteraren som du hade framme skall du kunna ta bort den partition du vill när du har delat upp en disk.
Svårare att förklara vilken det är dock då jag själv har fått "känna mig" till vilken det är.

EDIT: Jag gjorde det som var "lättast" för mig vilkte innebar att flytta allt till en disk som jag inte skulle röra och sedan formatera hela disken som var uppdelad/partionerad. Det är kanske svårt om man inte har utrymmet förståss men är ett alternativ.

Ord
Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |