RTX 4070ti SUPER nu eller vänta på RTX 5070ti?

Permalänk
Medlem

RTX 4070ti SUPER nu eller vänta på RTX 5070ti?

Som rubriken lyder: är det värt att köpa ett RTX 4070ti SUPER nu, eller borde man vänta in 5070ti?
Under black month så ser inte RTX 4070ti SUPER ut att ha gått under 10 000 SEK - inga större rabatter med andra ord. Hade det kommit ner till 9000 SEK så hade det varit ett självklart köp för mig. Men nu säger ju ryktesmaskinen att 5070ti kommer att landa mellan 10 000 och 12 000 SEK, och att den kommer under första kvartalet.

Övertyga mig gärna att det är OK att köpa ett RTX 4070ti SUPER nu!

1. Ska man köpa ett RTX 4070ti SUPER nu, för 10 000 SEK, eller hoppas på en större rabatt på Sweclockers/Inets julkalender?

2. Hur sannolikt är det att RTX 5070ti börjar komma ut i handeln i januari kontra mars/april?

3. Kommer prestandalyftet vara värt väntan, och kommer kortet att gå att få tag i för 10-12k?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

10k är ju "bra" pris relativt till andra, finns PNY, Zotac och KFA2 på det priset, vet ej vilket är bäst. Jag hade också hållt uppe ögonen ifall något dyker upp på Swec's marknad eller Tradera.
Inet hade för 9000kr tror jag under BF drop.
Möjligen någon deal under deras Julkalender.

5070ti kommer garanterat inte i Januari. 5090 och 5080 kommer först, och inte ens de hade jag räknat med i Januari, kan ta slut snabbt. Mars/april som du säger låter mer troligt för 5070ti. Det kommer också garanterat vara dyrare ju.

Permalänk
Medlem

Jag sitter i exakt samma sits. Kanske dyker upp något bra pris på 4070 ti super nu under jul?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, inet hade för 8990kr (Gigabyte-kort), köpte till kompisens dator. Mer än så hade inte varit rimligt dock, men nu blev det i slutändan samma pris som 7900XT pga att de hade billigare CPU också som tog bort mellanskillnaden.

Det beror väl som vanligt på hur bråttom det är. Vill du verkligen ha det nu så finns inga alternativ till att köpa nu.
Är det inte bråttom så kanske det är bäst att vänta, men räkna som sagt inte med att det finns allt för tidigt under 2025, eller är billigt.
Kan inte gissa alls på punkt 3.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

4070ti Super är inget dåligt kort.
Det kommer alltid finnas något bättre att vänta på.
Enligt tidigare release så tror jag inte vi kommer se ett 5070 förens tidigast slutet på mars, Sen ska åtgången finnas också.
Köp nu, byt sen. Mina 2 cent.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ställa en daglig notis på 10:00 och ha lite extra koll på Inets julkalender samt ev. Webhallens dito plus SweC som släpper erbjudanden tillsammans med partners kl 12.

Visst, svårt att sia om det kommer just ett 4070 Ti Super i dessa men hoppet är väl det sista som överger osv...

Permalänk
Medlem

Går i princip samma funderingar, även om jag kanske snarare tittar på 4070 super nu eller 5070 sen. Och det trista svaret är ju att ingen vet. Det finns inte tillräckligt mycket information för att göra en riktigt kvalificerad gissning, varken när det kommer till pris, prestanda eller tillgänglighet.

Men resonerar en del med mig själv om 4070 super eller 4070 super ti är vettigast per krona. Det kan vara så att de drygt 2500kr som skiljer gör stor skillnad i livslängd.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag har nog landat i att jag kommer att försöka få tag på ett RTX 4070ti Super från Sweclockers julkalender. Om inget dykt upp december 16 så beställer jag bara första bästa kort för runt 10k. Att vänta till i mars, och betala det sannolikt högre priset för 5070ti (och slåss mot scalpers?), känns inte ett dugg lockande.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Tack för alla svar! Jag har nog landat i att jag kommer att försöka få tag på ett RTX 4070ti Super från Sweclockers julkalender. Om inget dykt upp december 16 så beställer jag bara första bästa kort för runt 10k. Att vänta till i mars, och betala det sannolikt högre priset för 5070ti (och slåss mot scalpers?), känns inte ett dugg lockande.

Sen kan det ju dyka upp på mellandagsrea också förstås, så du kanske inte behöver vänta tills i mars på 50-serien (som jag gissar kommer att vara rejält dyr + risk för scalper som du skriver).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matos:

Sen kan det ju dyka upp på mellandagsrea också förstås, så du kanske inte behöver vänta tills i mars på 50-serien (som jag gissar kommer att vara rejält dyr + risk för scalper som du skriver).

Ja, jag hade gärna väntat till mellandagsrean. Tyvärr så vill jag hinna byta ut mitt grafikkort innan dess, då jag tänkte ge mitt RTX 2070 i julklapp till min systerson.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Ja, jag hade gärna väntat till mellandagsrean. Tyvärr så vill jag hinna byta ut mitt grafikkort innan dess, då jag tänkte ge mitt RTX 2070 i julklapp till min systerson.

Ja tajmingen är ju allt.

Ja hoppas det löser sig den 16e, du får hänga på låset kl 10.00