mer än en m.2 ssd?

Permalänk
Medlem

mer än en m.2 ssd?

hejsan. för ca 1 år sedan köpte jag en samsung 980 pro, 1tb. mina vänner sa att 1tb är förlite men tyckte det var för dyrt med 2tb då jag redan hade gått över budget på min dator.

men nu ca 1 år senare står jag med problemet att jag ej har minne..

sökte på webben och där står det att man bara kan ha 1st m.2 ssd, men man kan ha en expansion(?)
och då ha 2st m.2 ssd. hur fungerar detta och varför kan man ej ha 2?

mb TUF gaming b550 wifi plus 2.

tkr ju om man kollar in lite fort så ser det ut som att man skulle kunna ha 2 m.2 ssd

Permalänk
Avstängd

Du måste ha missförstått vad du läst på internet, det går utmärkt att ha flera,

köp en 2tb och lägg upp den du har på tradera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM23:

hejsan. för ca 1 år sedan köpte jag en samsung 980 pro, 1tb. mina vänner sa att 1tb är förlite men tyckte det var för dyrt med 2tb då jag redan hade gått över budget på min dator.

men nu ca 1 år senare står jag med problemet att jag ej har minne..

sökte på webben och där står det att man bara kan ha 1st m.2 ssd, men man kan ha en expansion(?)
och då ha 2st m.2 ssd. hur fungerar detta och varför kan man ej ha 2?

mb TUF gaming b550 wifi plus 2.

tkr ju om man kollar in lite fort så ser det ut som att man skulle kunna ha 2 m.2 ssd

Vad jag kan se så har moderkortet stöd för 2st M.2 diskar, den undre porten verkar dock vara PCIe 3.0 x4 och den över PCIe 4.0 x4 så den över är snabbare, men det får nog absolut att köra 2st.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

Du måste ha missförstått vad du läst på internet, det går utmärkt att ha flera,

köp en 2tb och lägg upp den du har på tradera..

Jag skulle nog ha kvar den som TS har idag och kört typ OS och lite bilder osv på den, sedan 2TB för spel

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

En av dom kommer gå direkt till CPU (snabbare) den andra kommer gå via chipset, så det är bättre med en enda stor

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort tycks stödja 2st m2 slots, en Pcie-4 och en pcie 3.

Vissa har dock att om en M2 slot är upptagen kan man inte bruka vissa SATA slots, så läs manualen om vad som gäller med ditt moderkort. "*M2_2 shares bandwidth with SATA6G_56. When M.2_2 is populated, SATA6G_56 will be disabled."

Så om du kör två M2 kommer Sata Port 5 och 6 inte "fungera".

Edit:
Går utmärkt att köpa en till istället för att köra en stor, i verkligheten kommer du inte märka någon skillnad i hastighet såvida du inte tänkt flytta mycket filer. I spel t ex kommer det inte märkas alls.
Dvs utmärkt förslag från @BM-Mods

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

En av dom kommer gå direkt till CPU (snabbare) den andra kommer gå via chipset, så det är bättre med en enda stor

Det gången TS kommer märka av det är när TS ska skyffla stora filen mellan diskarna, ska TS inte skyffla en massa data mellan diskarna så kommer det inte att märkas. Sen vist en stor disk kan vara smidigt, men enligt mig är det smidigare med en disk för OS och lagring och en för spel, eller i TS fall så skulle jag köra med 1TB disken som finns idag för OS och installationer av program och sedan en 2TB disk för spel och lagring.

Visa signatur

Main

Permalänk
Medlem

@Necrophor precis.

Det vanligaste på de flesta moderkort tycks vara en en PCIe-4 och en PCIe-3 samt att två SATA portar försvinner om man använder den nedre kortplatsen. Sedan kanske de dyrare moderkorten eller vissa har flera slots eller två full fart slots ? Men det har jag ingen koll på. Det var dessutom inte så länge man bara hade en slot, det blev dubbla ganska fort på de flesta moderkort vad jag kan minnas.