Permalänk
Medlem

Ni som spelar med PC på TVn

Jag sålde både mitt Xbox och PS5 för ett tag sedan för att jag tyckte att det va e onödigt att ha konsolerna samtidigt som jag har en bra dator som jag spelar mest på. Så jag köpte en lång hdmi 2.1 kabel så att jag kan koppla in datorn till tvn som är i vardagsrummet.
Att ha hdmi sladden inkopplad hela tiden går inte för den går inte att gömma på något snyggt sätt, det är första problemet.

Det har av uppenbara skäl gjort att jag spelar mycket mindre på tvn. Tidigare när man satt i soffan var det ju bara att ta fram handkontroll och så var man redo för gaming.
Nu måste jag resa mig upp, ta fram den 15m hdmi sladden och koppla från datorn till tvn. Sen ska ju självklart några inställningar försvinna så man måste ställa in rätt på datorn igen. När det är klart är det dags för nästa bråk, det är att få spelet att visas på tvn istället för mina datorskärmar.

När man bråkat färdigt och satt sig ner i soffan och är redo för gaming så ska ju självklart någon liten inställning vara fel och då måste man förbannat upp från soffan och gå irriterat med bestämda steg mot datorn.

Med det sagt, hur gör ni där hemma för att förkorta och underlätta hela denna processen när ni vill spela från datorn på tvn?

Har testat streaming med Moonlight och Steam link och den upplevelsen kommer inte i närheten av en hdmi koppling, så det är uteslutet.

Permalänk
Medlem

Har också tampats med samma problem och då hade jag ändå hdmi-kabeln inkopplad hela tiden. Ändå alltid något litet krångel som gör att det inte är lika smidigt som en konsol. Kan dock tipsa om ett litet program till Windows som heter monitor profile switcher. Där kan man ställa in olika profiler t.ex. hade jag en för att ha båda skrivbordsskärmar igång och tvn avstängd. Sen en annan profil för det omvända. Sen kan man sätta upp hotkeys för att växla mellan dem. Gör det hela lite smidigare i alla fall.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

För att slippa ställa sig upp och gå till datorn hade jag rekommenderat ett tangentbord gjort för HTPC, tex Logitech K400. Kan stänga av dina vanliga bildskärmar så de inte konkurrerar med TV om vart spel ska startas.

Skrivet av qwertylol1:

Att ha hdmi sladden inkopplad hela tiden går inte för den går inte att gömma på något snyggt sätt, det är första problemet.

Det är absolut att föredra att ha en fast installation så långt det går. Finns även längre HDMI kablar som använder fiberoptik, om det krävs för att det ska bli snyggt.

Exempel på en 30m HDMI 2.1 kabel:
https://noerdic.se/products/hdmi-2-1-aoc-8k-30m

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4 | Arch Linux
Laptop: Ryzen 5 5600H | Nvidia RTX 3050 | 16GB DDR4 | Arch Linux

Permalänk
Medlem

TS hur gör du med kontrollerna? Vad använder du när du ska sitta och spela via datorn?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Ang att gömma sladden, kan du inte dra kabellister? Det är min lösning. Kabeln går från datorn till TV:n längs väggen tills den är bakom skrivbordet / bakom TV-bänken. Kostade några hundra från Jula.

Håller med om att extra tangentbord till datorn är ett krav också, och just K400 Plus använder jag också, rekommenderas. (Det tog några dagar att vänja sig vid layouten, men det funkar jättebra sedan dess.)

Ang att flytta datorns bild till TV:n, om du har den inkopplad jämt så bör Win+P (P för Project) räcka för att ändra. Jag kör själv alltid på en skärm i taget, så antingen "PC screen only" eller "Second screen only".
På detta sättet finns ingen risk (vad jag märkt, åtminstone) att något visas på fel skärm.

Klicka för mer information

För "full disclosure" så växlar jag mellan skärm och TV med ett Powershell-script, som är overkill för 99% och därtill måste anpassas om man inte har exakt som mig: TV från LG (med LGTV Companion på datorn) och Logitech-tangentbord.
Det scriptet gör är att växla över input, stänga av så taskbar är dold (pga OLED-TV), sätta skärmsläckarinställningar, och starta Logitech Options+ för tangentbordet (så F1 är F1, och inte Fn krävs hela tiden).

När man växlar tillbaka till skärm stänger den av Options+ eftersom jag inte vill ha det igång i övrigt.

# Self-elevate the script if required # Unfortunately LogiOptions.exe can't be killed without this. # NOTE TO SELF: This apparently changes the working directory! if (-Not ([Security.Principal.WindowsPrincipal] [Security.Principal.WindowsIdentity]::GetCurrent()).IsInRole([Security.Principal.WindowsBuiltInRole] 'Administrator')) { if ([int](Get-CimInstance -Class Win32_OperatingSystem | Select-Object -ExpandProperty BuildNumber) -ge 6000) { $CommandLine = "-File `"" + $MyInvocation.MyCommand.Path + "`" " + $MyInvocation.UnboundArguments Start-Process -FilePath PowerShell.exe -Verb Runas -ArgumentList $CommandLine Exit } } $signature = @ [DllImport(user32.dll")] public static extern bool SystemParametersInfo(int uAction, int uParam, ref int lpvParam, int flags ); "@ $systemParamInfo = Add-Type -memberDefinition $signature -Name ScreenSaver -passThru Function Set-ScreenSaverActive { Param ([Boolean]$active) [Int32]$nullVar = 0 # SPI_SETSCREENSAVETIMEOUT = 0xf $value = If ($active) {3 * 60} else {9998 * 60} $systemParamInfo::SystemParametersInfo(0xf, $value, [REF]$nullVar, 2) } $switchToTV = $args[0] -eq "TV" $displaySwitchArg = if ($switchToTV) { "4" } else { "1" } if ($switchToTV) { & 'C:\Program Files\LGTV Companion\LGTVcli.exe' -powerOn & 'C:\Program Files\Logitech\LogiOptions\LogiOptions.exe' /noui # Safe default... The screen saver blanks after 3 minutes, so ideally this would be set to 0 (never), but # IF the screen saver were to not blank for whatever reason, perhaps this could literally help save the screen. # After this hits, the TV will show "no signal" for 15-20 minutes or something and then finally turn off entirely. Powercfg /Change monitor-timeout-ac 45 } else { # Uses LGTV Companion.exe instead of LGTVcli.exe because we don't want to wait for a response from the TV here, but move on ASAP & 'C:\Program Files\LGTV Companion\LGTV Companion.exe' -powerOff Powercfg /Change monitor-timeout-ac 15 taskkill /F /IM:LogiOptions.exe /T taskkill /F /IM:LogiOptionsMgr.exe /T taskkill /F /IM:LogiOverlay.exe /T } DisplaySwitch.exe $displaySwitchArg Set-ScreenSaverActive($switchToTV) . C:\Users\serenity\PS-TaskbarAutohide.ps1 if ($switchToTV) { Enable-AutoHideTaskBar } else { Disable-AutoHideTaskBar }

Och så scriptet PS-TaskbarAutohide.ps1 som inkluderas i scriptet ovan:

#requires -version 5.1 # https://www.howtogeek.com/677619/how-to-hide-the-taskbar-on-w... Function Enable-AutoHideTaskBar { #This will configure the Windows taskbar to auto-hide [cmdletbinding(SupportsShouldProcess)] [Alias("Hide-TaskBar")] [OutputType("None")] Param() Begin { Write-Verbose "[$((Get-Date).TimeofDay) BEGIN ] Starting $($myinvocation.mycommand)" $RegPath = 'HKCU:SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\StuckRects3' } #begin Process { if (Test-Path $regpath) { Write-Verbose "[$((Get-Date).TimeofDay) PROCESS] Auto Hiding Windows 10 TaskBar" $RegValues = (Get-ItemProperty -Path $RegPath).Settings $RegValues[8] = 3 Set-ItemProperty -Path $RegPath -Name Settings -Value $RegValues if ($PSCmdlet.ShouldProcess("Explorer", "Restart")) { #Kill the Explorer process to force the change Stop-Process -Name explorer -Force } } else { Write-Warning "Can't find registry location $regpath." } } #process End { Write-Verbose "[$((Get-Date).TimeofDay) END ] Ending $($myinvocation.mycommand)" } #end } Function Disable-AutoHideTaskBar { #This will disable the Windows taskbar auto-hide setting [cmdletbinding(SupportsShouldProcess)] [Alias("Show-TaskBar")] [OutputType("None")] Param() Begin { Write-Verbose "[$((Get-Date).TimeofDay) BEGIN ] Starting $($myinvocation.mycommand)" $RegPath = 'HKCU:SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\StuckRects3' } #begin Process { if (Test-Path $regpath) { Write-Verbose "[$((Get-Date).TimeofDay) PROCESS] Auto Hiding Windows 10 TaskBar" $RegValues = (Get-ItemProperty -Path $RegPath).Settings $RegValues[8] = 2 Set-ItemProperty -Path $RegPath -Name Settings -Value $RegValues if ($PSCmdlet.ShouldProcess("Explorer", "Restart")) { #Kill the Explorer process to force the change Stop-Process -Name explorer -Force } } else { Write-Warning "Can't find registry location $regpath." } } #process End { Write-Verbose "[$((Get-Date).TimeofDay) END ] Ending $($myinvocation.mycommand)" } #end }

Visa mer

Oklart om ens en person kommer tjäna på det "dolda" ovan, men vem vet.

Så det jag gör för att växla är att trycka en shortcut som kör scriptet ovan (med argumentet "TV"), sen sätter jag mig i soffan, slår på K400 och kör.
När jag ska tillbaka trycker jag en shortcut som växlar tillbaka, stänger av K400 och går tillbaka till datorn. Går inte att få det mycket bättre än så.
Scriptet hanterar att starta och stänga av TV:n.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag har datorn i min TV-bänk till att börja med, förstår om det inte går i alla lägen men väldigt smidigt!
Datorskärmen har jag på ett skrivbord i rummet bakom vardagsrummet så drog en kabel genom väggen bara. Det är då helt knäpptyst förutom att det surrar lite ute i vardagsrummet om jag spelar vid datorn.

Från TV och datorbildskärm går det varsin HDMI-sladd till en liten hdmi-switch som sedan går till min dator. Så jag kan helt enkelt bara switcha med ett tryck på en knapp om bilden ska ut på skärmen eller TVn när jag vill spela.
Får välja input på TVn också men det är ju inget jobb. Sen har jag ett litet K400 som länkats här ovan liggandes i TV-bänken. Spelar jag från soffan är det med en handkontroll så klarar mig fint med pekplatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

För att slippa ställa sig upp och gå till datorn hade jag rekommenderat ett tangentbord gjort för HTPC, tex Logitech K400. Kan stänga av dina vanliga bildskärmar så de inte konkurrerar med TV om vart spel ska startas.

Det är absolut att föredra att ha en fast installation så långt det går. Finns även längre HDMI kablar som använder fiberoptik, om det krävs för att det ska bli snyggt.

Exempel på en 30m HDMI 2.1 kabel:
https://noerdic.se/products/hdmi-2-1-aoc-8k-30m

Jag har en 15m 2.1 Aktiv HDMI kabel, men planlösningen på lägenheten gör det helt omöjligt att få till en fast lösning tyvärr. Det vore en dröm att få till, men det går bara inte.

Skrivet av Savage_Gray:

TS hur gör du med kontrollerna? Vad använder du när du ska sitta och spela via datorn?

Jag har den senaste Xbox Wireless kontrollen som stödjer bluetooth och sen har jag köpt en väldigt bra bluetooth antenn til datorn som har väldigt bra räckvidd. Så kontrollen är kopplad till datorn hela tiden utan delay eller andra problem
Köpt denna: https://www.amazon.se/dp/B08S77585G?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_as...

Skrivet av Thomas:

Ang att gömma sladden, kan du inte dra kabellister? Det är min lösning. Kabeln går från datorn till TV:n längs väggen tills den är bakom skrivbordet / bakom TV-bänken. Kostade några hundra från Jula.

Håller med om att extra tangentbord till datorn är ett krav också, och just K400 Plus använder jag också, rekommenderas. (Det tog några dagar att vänja sig vid layouten, men det funkar jättebra sedan dess.)

Ang att flytta datorns bild till TV:n, om du har den inkopplad jämt så bör Win+P (P för Project) räcka för att ändra. Jag kör själv alltid på en skärm i taget, så antingen "PC screen only" eller "Second screen only".
På detta sättet finns ingen risk (vad jag märkt, åtminstone) att något visas på fel skärm.
[expander]
För "full disclosure" så växlar jag mellan skärm och TV med ett Powershell-script, som är overkill för 99% och därtill måste anpassas om man inte har exakt som mig: TV från LG (med LGTV Companion på datorn) och Logitech-tangentbord.
Det scriptet gör är att växla över input, stänga av så taskbar är dold (pga OLED-TV), sätta skärmsläckarinställningar, och starta Logitech Options+ för tangentbordet (så F1 är F1, och inte Fn krävs hela tiden).

När man växlar tillbaka till skärm stänger den av Options+ eftersom jag inte vill ha det igång i övrigt.

Oklart om ens en person kommer tjäna på det "dolda" ovan, men vem vet.

Så det jag gör för att växla är att trycka en shortcut som kör scriptet ovan (med argumentet "TV"), sen sätter jag mig i soffan, slår på K400 och kör.
När jag ska tillbaka trycker jag en shortcut som växlar tillbaka, stänger av K400 och går tillbaka till datorn. Går inte att få det mycket bättre än så.
Scriptet hanterar att starta och stänga av TV:n.

Tack för tipsen, ska definitivt kolla in K400 tangentbordet.
Jag har en 15m 2.1 Aktiv HDMI kabel, men planlösningen på lägenheten gör det helt omöjligt att få till en fast lösning tyvärr. Det vore en dröm att få till, men det går bara inte.

Skrivet av Xerbee:

Jag har datorn i min TV-bänk till att börja med, förstår om det inte går i alla lägen men väldigt smidigt!
Datorskärmen har jag på ett skrivbord i rummet bakom vardagsrummet så drog en kabel genom väggen bara. Det är då helt knäpptyst förutom att det surrar lite ute i vardagsrummet om jag spelar vid datorn.

Från TV och datorbildskärm går det varsin HDMI-sladd till en liten hdmi-switch som sedan går till min dator. Så jag kan helt enkelt bara switcha med ett tryck på en knapp om bilden ska ut på skärmen eller TVn när jag vill spela.
Får välja input på TVn också men det är ju inget jobb. Sen har jag ett litet K400 som länkats här ovan liggandes i TV-bänken. Spelar jag från soffan är det med en handkontroll så klarar mig fint med pekplatan.

Även om min datorn fick plats i vardagsrummet så hade jag tyvärr haft samma problem att koppla in mina datorskärmar i kontoret till datorn.

Permalänk
Medlem

Jag körde med datorn kopplad till TVn via 10m HDMI-kabel under cirka 1 år och fick det att lira relativt bra.
Själva datorn ställde jag bakom soffan.
Köpte ett sånt litet tangentbord med inbyggd touchpad från Amazon som inte var mycket större än en fjärrkontroll till ex. TVn.

Behövde dock inte använda det så mycket för den absolut största gamechangern för mig var Playnite.

Tar lite tid och energi men när det var uppsatt med tillkopplade launchers samt autostart med Windows så fick jag i min mening en likvärdig upplevelse som på en konsol.

Jag körde 8BitDos Ultimate 2.4ghz handkontroller med dedikerade USB-donglar, vilket gjorde det smidigt att båda ansluta och att använda flera kontroller samtidigt.

Efter att ha gjort om i hemmet fick datorn flytta in på det nya kontoret, grabben tjötar dock fortfarande om att han vill spela tillsammans på TVn som vi gjorde tidigare...

Kör även Home Assistant i hemmet med Samsung-TV, så kopplade samma Home Assistant och SmartThings.
Jag har även en ESP32-lösning som sitter i datorn, kopplat till power-knappen.
Detta gjorde att jag även kunde skapa en automation där jag startar datorn, TVn samt sätter rätt input med ett knapptryck (eller röstkommando).

Lite overkill och inte för alla, men en rätt så futuristisk lösning på vissa sätt

Permalänk
Medlem

Låter som ditt största problem är att koppla sladden och springa fram och tillbaka.
jag har datorn kopplad till projektorn och switchar bara över att antingen spegla eller bredda skärmarna.
sen ändrar jag ljudoutput i datorn så är det bara sätta sig ner och spela.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc