Permalänk
Medlem
Skrivet av Roland81:

Är de bra?

Har ingen erfarenhet av dem, vet bara att de kan serva/reparera datorer. Vet inte vad det kostar heller, så som någon ovan sa så kanske det är mer värt att bara köpa något begagnat att ersätta med?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Blir det några pip från buzzern med samtliga RAM borttagna?

En släkting fick vid tillfälle för sig att denne skulle uppgradera RAM, DDR3. Denne installerade den nya modulen och startade sedan datorn men inget hände, denne tog bort den adderade modulen men datorn fungerade fortfarande inte..
Vid närmare inspektion visade det sig att en ledningsbana för spänning jämter ena RAM-porten hade brunnit av...
Ingen aning vad det var för modul som denne hade installerat.

Symptomen på detta moderkort var att "power-railsen", som var upplysta med en LED per rail på moderkortet blinkade men inget annat hände.
(Endast moderkort som har denna typ av spänningsindikator kommer att ha denna typ av LED.)
Om jag minns rätt så snurrade CPU:fläkten hela tiden och inga pip. Detta var första generation i7-CPU, socket 1156.

Nu har du ju inte uppgraderat RAM, men tänker att det ändå kan vara värt att granska ledninsbanorna på moderkortet, främst runt RAM, CPU och PCIe-porten. Det som går att inspektera utan att demontera för mycket.

Edit,
Tankegången är helt enkelt att du bytt PSU och att något som inte borde ha gått fel kan ha gått fel ändå.

Ja! När jag tar bort alla ram så tjuter det ett par gånger. Kan alla stickorna brunnit?

Permalänk
Medlem

Det låter inte direkt troligt. Om jag inte är helt fel ute så vill jag minnas att CPU:n är betydligt känsligare för överspänning än minnena.

Här är ett annat tips men det kräver att man är varsam.
Koppla bort väggström, plocka bort CPU-kylaren, lyft ur CPU:n, passa på att kontrollera undersidan på CPU, var dock varsam när du tar ur och sätter i CPU:n ur sockeln så du inte råkar böja något kontaktstift i sockeln.
CPU.n kan bara installeras på ett sätt. Kontrollera att den är åt rätt håll innan du lägger ner den i sockeln.

Normalt detekterar moderkortet att CPU:n har bytts, även om man återinstallerar samma trots att strömmen är bruten när man plockar ur CPU:n ur sockeln.
Vid något tillfälle när detta inte har hjälpt har jag även startat upp moderkortet utan CPU men då måste man se till att spännet inte är i kontakt med något som kan vara spänningsförande.
Det är rekommenderat att ta bort den gamla och applicera ny kylpasta när man lyfter bort kylaren.
Endel vill använda tex isopropanol men det räcker att gno ytan på CPU:n och kylaren ren med hushållspapper i de allra flesta fall.
Försök att unvika att detta hamnar i socklen.

Det ska inte heller uteslutas att det kan vara CMOS-batteriet på moderkortet som börjar bli dåligt och att det har lett till korrupta inställningar. Gissar att det är ett CR2032.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det låter inte direkt troligt. Om jag inte är helt fel ute så vill jag minnas att CPU:n är betydligt känsligare för överspänning än minnena.

Här är ett annat tips men det kräver att man är varsam.
Koppla bort väggström, plocka bort CPU-kylaren, lyft ur CPU:n, passa på att kontrollera undersidan på CPU, var dock varsam när du tar ur och sätter i CPU:n ur sockeln så du inte råkar böja något kontaktstift i sockeln.
CPU.n kan bara installeras på ett sätt. Kontrollera att den är åt rätt håll innan du lägger ner den i sockeln.

Normalt detekterar moderkortet att CPU:n har bytts, även om man återinstallerar samma trots att strömmen är bruten när man plockar ur CPU:n ur sockeln.
Vid något tillfälle när detta inte har hjälpt har jag även startat upp moderkortet utan CPU men då måste man se till att spännet inte är i kontakt med något som kan vara spänningsförande.
Det är rekommenderat att ta bort den gamla och applicera ny kylpasta när man lyfter bort kylaren.
Endel vill använda tex isopropanol men det räcker att gno ytan på CPU:n och kylaren ren med hushållspapper i de allra flesta fall.
Försök att unvika att detta hamnar i socklen.

Det ska inte heller uteslutas att det kan vara CMOS-batteriet på moderkortet som börjar bli dåligt och att det har lett till korrupta inställningar. Gissar att det är ett CR2032.

Ok, jag har köpt kyl pasta och batteri nu. Ska testa.