I februari blir det lättare att köpa Ryzen 7 9800X3D

Permalänk
Melding Plague

I februari blir det lättare att köpa Ryzen 7 9800X3D

Spelprocessorn kostar nu 6 790 kronor hos de flesta återförsäljarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bara att beställa en om man vill ha den, annars får man den garanterat inte om man bara väntar på att den ska vara "i lager".

Min fru beställde en 9800X3D från Webhallen början av förra veckan och hämtade ut den i söndags i butik.

Väntar på att moderkortet ska komma från Komplett bara, sen blir det bygga av

Permalänk

Hoppas att ökat utbud på 9800x3D leder till en liten prissänkning på 7800x3D

Permalänk
Medlem

Jag beställde en från webhallen i förra veckan, stod att den skulle komma i lager i fredags. Detta hände inte, utan plötsligt var leveranstiden borta och det stod inte när. Bokade en från Inet, som skulle få in ett gäng i denna vecka.
Sen dök det helt plötsligt upp en i butik,, kanske var det ett retur-ex, dock plomberad. Inte precis nästgårds men hyfsat avstånd. Reserverade den för hämtning direkt jag såg det, saldot räknades av och jag fick meddelande att den blivit reserverad. Åkte och hämtade dagen efter och cancellerade ordrarna hos inet och webhallen. Jobbigt att behöva hålla på men dessa prollar fullkomligt sprutar ut ur butikerna och försvinner på en gång. Med den efterfrågan som är, plus backloggen, undrar jag om det inte kommer dröja till sommaren eller nåt, innan det stabiliserar sig..

Permalänk
Medlem

Håller tummarna att RTX 5000 serien inte får en justering i pris pga. SEK/USD situationen också.
Oroliga tider helt klart.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag gav 3833:- för min 7800X3D från Amazon, kolla Prisjakt i maj 2024, fanns tillgänlig under 4k en längre tid innan AMD började trycka upp priset inför släppet av 9800X3D. Men även ett pris strax över 4k var tillgänligt ännu längre.

Visst, 9800X3D är världens snabbaste spelprocessor just nu, men betala 77% högre pris för 10-12% högre spelprestanda och 15-20% högre i produkivitet är ju skrämmande dåligt för att vara en ny generation. Tänk ramaskrit om kris och katastrof om det var exempelvis Nvidia som hade lika usel pris/prestanda/uplift vid en ny generation med en sådan stor prisökning, då hade det varit liv i luckan med krigsrubriker både till vänster och höger.

Nu verkar det istället vara allmänt accepterat (för att det gäller AMD?) och recensioner är lysande överallt och alla verkar helt blunda för hur liten generationens uplift är med tanke på den enorma prisökningen.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem

Här i sverige får du köpa saker vid release. Annars blir de bara dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Visst, 9800X3D är världens snabbaste spelprocessor just nu, men betala 77% högre pris för 10-12% högre spelprestanda och 15-20% högre i produkivitet är ju skrämmande dåligt för att vara en ny generation. Tänk ramaskrit om kris och katastrof om det var exempelvis Nvidia som hade lika usel pris/prestanda/uplift vid en ny generation med en sådan stor prisökning, då hade det varit liv i luckan med krigsrubriker både till vänster och höger.

Håller med dig helt. 9800X3D med en vettig kylare till är ca 200 % dyrare än 7600. 9800X3D var i snitt ca 12 % snabbare än 7600 i 1440p med ett 4090 i speltesterna som TechPowerUp gjorde. Det är brutalt dålig prestanda per krona, även för en produkt i toppklassen. Vet att det kan skilja mycket mer i vissa spel som BG3 men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag gav 3833:- för min 7800X3D från Amazon, kolla Prisjakt i maj 2024, fanns tillgänlig under 4k en längre tid innan AMD började trycka upp priset inför släppet av 9800X3D. Men även ett pris strax över 4k var tillgänligt ännu längre.

Nu verkar det istället vara allmänt accepterat (för att det gäller AMD?) och recensioner är lysande överallt och alla verkar helt blunda för hur liten generationens uplift är med tanke på den enorma prisökningen.

Ja, så var det då. Men nu kostar 7800x3d 6 190:- hos de flesta återförsäljarna vilket gör att du får 10-12% ökad spelprestanda för typ 250pix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadbreeze:

Den tillverkas väl inte längre har jag för mig, så exemplaren som finns i butik är från tidigare. Innan alla som initialt vill köpa en 9800X3D har kunnat göra det och försäljningen avstannat betydligt så har nog varken butikerna eller AMD något intresse av att sänka priset på 7800X3D tyvärr.

Skrivet av Eismannen:

Jag beställde en från webhallen i förra veckan, stod att den skulle komma i lager i fredags. Detta hände inte, utan plötsligt var leveranstiden borta och det stod inte när. Bokade en från Inet, som skulle få in ett gäng i denna vecka.
Sen dök det helt plötsligt upp en i butik,, kanske var det ett retur-ex, dock plomberad. Inte precis nästgårds men hyfsat avstånd. Reserverade den för hämtning direkt jag såg det, saldot räknades av och jag fick meddelande att den blivit reserverad. Åkte och hämtade dagen efter och cancellerade ordrarna hos inet och webhallen. Jobbigt att behöva hålla på men dessa prollar fullkomligt sprutar ut ur butikerna och försvinner på en gång. Med den efterfrågan som är, plus backloggen, undrar jag om det inte kommer dröja till sommaren eller nåt, innan det stabiliserar sig..

Skulle gissa att någon antingen fått hem flera och returnerat en, alternativt beställt till butik men sedan avbeställt den utan att hämta upp den. I vilket fall som helst är det ju en "ny" CPU så bara tur att du råkade se den.

Vi var nog många som lagt beställningar i hos flera återförsäljare.

Skrivet av Devil May Cry:

Håller tummarna att RTX 5000 serien inte får en justering i pris pga. SEK/USD situationen också.
Oroliga tider helt klart.

Ja, det finns ju en risk för det. Förhoppningsvis väntar de i så fall med det ett tag så att de kan sälja åtminstone en del kort till sitt ursprungliga pris. Bättre PR att göra så känns det som.

Skrivet av SpaceAce:

Nu kan man visserligen diskutera hur rimligt det är att jämföra lanseringspriset med priset för utgående modells lägsta pris. Prissättningen på de flesta produkter fungerar ju inte riktigt så, även om det naturligtvis vore trevligt om så var fallet för oss konsumenter.

Som exempel var det ingen som förväntade sig att Galaxy Watch 5 Pro skulle kosta 2500 kr vid lansering (istället för nästan det dubbla), bara för att en del av oss lyckades köpa föregångaren för det priset flera månader efter release.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag väntar på min order från Inet, det står att förväntad leverans sker den 17e, så jag hoppas på det

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Elgiganten har fortfarande 9800X3D för gamla priset.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/pro...

Beställde själv en nu att hämta ut så den kommer 12 feb.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair HX1500i | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 RAM 5600MT | MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Min är väl inkörd vid det här laget

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Discokungen

Tur att man beställde för 6449kr för två dagar sedan då! Svettigt

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk kan vilja konsumera den här sortens luxprodukter öht vid det här laget? Om ni inte tjänar pengar på den dator ni avser köpa så finns det knappast någon god anledning att köpa mer än typ Ryzen 5 7500f till Ryzen 7 7700 (om priset är rätt). Jag köpte 7800X3D för 3000:- Och visst är 3D-cache trevlig bonus att ha, men är ju knappast något måste. Och när vi väl når brytpunkten 3D-cache kommer göra skillnad mellan att kunna nå 60fps eller ej, så lär det finnas betydligt bättre grejer på marknaden.

§ 1.7 - MOD
Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fattar inte hur folk kan vilja konsumera den här sortens luxprodukter öht vid det här laget? Om ni inte tjänar pengar på den dator ni avser köpa så finns det knappast någon god anledning att köpa mer än typ Ryzen 5 7500f till Ryzen 7 7700 (om priset är rätt). Jag köpte 7800X3D för 3000:- Och visst är 3D-cache trevlig bonus att ha, men är ju knappast något måste. Och när vi väl når brytpunkten 3D-cache kommer göra skillnad mellan att kunna nå 60fps eller ej, så lär det finnas betydligt bättre grejer på marknaden.

Varför så bitter? Låt folk köpa vad de vill ha, och sköt du ditt. Detta är ett forum för folk som gillar datorer och komponenter. Är du inne på forum för bilentusiaster också och klagar på folk som köper annat än en Dacia, för den tar sig ju från A till B lika bra som en BMW?

Svar på § 1.7 - MOD
Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Skulle gissa att någon antingen fått hem flera och returnerat en, alternativt beställt till butik men sedan avbeställt den utan att hämta upp den. I vilket fall som helst är det ju en "ny" CPU så bara tur att du råkade se den.

Vi var nog många som lagt beställningar i hos flera återförsäljare.

Ja förmodligen. Man måste ju safe:a lite när tillgängligheten suger...
Problemet för mig var ju att jag sålt min 7800X3D i tron att jag skulle få den nya i princip så fort jag monterat ur den gamla, eftersom webhallen indokerat detta. Och så sket det sig nästan. Hade en djävulsk tur där ändå. I annat fall hade jag väl fått köra extraburken tills vidare..

Sen ville jag inte heller vänta med att sälja då jag hade på känn att 9800x3d kan bli dyrare. Och att man, vid bättre tillgänglighet på den senare, även får mindre tillbaka på den gamla.

Permalänk
Moderator
Moderator

Vi kan väl hålla oss ifrån att dra igång det mer generella ekonomisnacket även i denna tråd? Lite § 1.7 har redigerats bort och ett inlägg som föll under § 1.6 raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Min är väl inkörd vid det här laget

Samma här. Tycker det är dåligt dom inte har bättre framförhållning. Släppa en produkt sen inte kunna leverera på alla plan. Väntetid på 3 månader är bedrövligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadbreeze:

Inte bara en liten sänkning!
Så fort 9800X3D stabiliserar sig minsta lilla borde 7800X3D droppa ner igen mot sub 5000 tycker jag, med tanke på vad den kostade innan 9800X3D-hypen!
Nuvarande överpriset på 7800X3D tycker jag nog är mest osmakligt, även om absolut också 9800X3D är ganska ordentligt överhype-prisatt det också

Skrivet av blunden:

Den tillverkas väl inte längre har jag för mig, så exemplaren som finns i butik är från tidigare. Innan alla som initialt vill köpa en 9800X3D har kunnat göra det och försäljningen avstannat betydligt så har nog varken butikerna eller AMD något intresse av att sänka priset på 7800X3D tyvärr.

Hmm källa på det?
AMD brukar ju vara ganska duktiga på att fortsätta producera äldre versioner om efterfrågan finns...
Men du kan absolut ha rätt: Det är tex möjligt att 7800X3D upphör och ersätts av en ny 7700X3d istället. (Så skedde ju med 5800X3D->5700X3D tex)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Det bästa har väl alltid följt något av en mer exponentiell kurva gällande pris och prestanda? gäller inte bara datorkomponenter.
Inget nytt.

Men folk köper det dom vill köpa. Deras pengar. Deras val.
Inte sitter jag och gnäller om min granne köper en BMW M5 trots att han bara åker till jobbet och affären eller resor med familjen. Han hade ju kunna gjort dom resorna lika bra med en begagnad Kia och sparat massor av pengar

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hade jag varit AMD hade jag gjort som Nvidia på topp produkterna, pumpat upp priset till det tog stopp. De finns massor av rika nördar som betalat 12.990kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Hade jag varit AMD hade jag gjort som Nvidia på topp produkterna, pumpat upp priset till det tog stopp. De finns massor av rika nördar som betalat 12.990kr

Fast de köper ju antagligen Nvidia…

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hela sagan med 9800X3D känns precis som 1080ti gjorde. Det kortet var sjukt billigt vid lanseringen för att Nvidia var rädda för Vega64… sen var det kortet allt annat än imponerande (liknande intel 200) och sen skenade priserna efter en stund…

Bättre för alla om intel lyckas lite bättre snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast de köper ju antagligen Nvidia…

Nvidia gör vad jag vet inga CPU:s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Jo.... https://www.nvidia.com/en-us/data-center/grace-cpu/

Och persondatorer senare i år
https://www.pcworld.com/article/2576672/rumors-swirl-of-nvidi...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Haha skämskudde på, jag fick ett hjärnsläpp och glömde bort vilken tråd jag var i

*edit*
Men tycker de pumpat 9800X3D så det räcker nu redan
Tycker nog inte man kan rättfärdiga mer för en 8-kärnig CPU med de specs och prestanda som den har.
(men om de tex hade släppt 9950X3D med två X3D cache så hade jag förstått om de sålt dem till rätt saftig premium)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Haha skämskudde på, jag fick ett hjärnsläpp och glömde bort vilken tråd jag var i

Fast det gör ju cpuer! Men inte konsument cpuer, ännu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast det gör ju cpuer! Men inte konsument cpuer, ännu

Jo, men som sagt ändå inga konsument CPU som kunderna kan köpa istället för AMD, så Slägges poäng var fortfarande relevant även om inte 100% tekniskt korrekt. (och det är fortfarande sant och relevant att jag glömde var jag var nånstans )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo, men som sagt ändå inga konsument CPU som kunderna kan köpa istället för AMD, så Slägges poäng var fortfarande relevant även om inte 100% tekniskt korrekt. (och det är fortfarande sant och relevant att jag glömde var jag var nånstans )

I maj får du revidera detta, då skall det finnas arm+5080 nvidia combo 😊

Visa signatur