Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Val av kablar för installation/uttag i all enkelhet

Permalänk
Medlem

Val av kablar för installation/uttag i all enkelhet

Tjena!

Har sökt runt och läst på, men får ingen riktig klarhet i vad som egentligen gäller.

Svärmor har fibermediaomvandlaren i källaren och behöver nu få upp ett par uttag till entréplan. Tänkte sätta ett dubbelvägguttag, ett för data/router och ett för IPTV. För kablarna ska ett hål borras genom golvet och det totala avståndet blir ca 10 meter. Var inne på att satsa på cat6 eller cat6a för att ha lite spelrum inför framtiden, men det kan hända att det blir för grovt. Cat5e bör räcka ganska långt det med.

Min initiala tanke var att det borde finnas platsbesparande kablar som har "dubbla kanaler", dvs två kablar i samma ytterhölje, men det verkar knappt finnas. Så nu är jag inne på att dra två kablar istället, av så tunn sort som möjligt. Det finns ju bra slim-varianter i tvinnad variant.

Men så läste jag att de flesta (alla?) vägguttag är gjorda för installationskablar med solid kärna som är lite tjockare. Stämmer det? I så fall, finns det någon "slimvariant" (yttermått sett) av dessa också? De jag hittar ligger på runt 5-6mm i diameter som minst och då behövs det ett hål som är bortåt 15mm vilket är tämligen grovt.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Du får köpa uttag med keystone moduler. Dessa finns för tunna kablar men dubbelkolla så att de verkligen är avsedda för din kabelare (på ledarna). Det som marknadsförs som "slim" kan variera.

Edit:
Glömde säga att du kan ju sätta en switch med stöd för vlan på varsit plan och på så sätt bara behöva en kabel. Men å andra sidan är deltacos slim-kabel 4mm och du får ju i två sånna i ett 16mm vprör ;). Samtidigt får du nog igenom två vanliga kablar i ett 16mm vprör också så jag hade bara borrat ett passande hål med 16mm rör i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Du får köpa uttag med keystone moduler. Dessa finns för tunna kablar men dubbelkolla så att de verkligen är avsedda för din kabelare (på ledarna). Det som marknadsförs som "slim" kan variera.

Edit:
Glömde säga att du kan ju sätta en switch med stöd för vlan på varsit plan och på så sätt bara behöva en kabel. Men å andra sidan är deltacos slim-kabel 4mm och du får ju i två sånna i ett 16mm vprör ;). Samtidigt får du nog igenom två vanliga kablar i ett 16mm vprör också så jag hade bara borrat ett passande hål med 16mm rör i.

Tack för svaret. Hade inte koll på keystonemodulerna, men det verkar ju väldigt smidigt i så fall. Det kommer vara lite knixiga hörn och dylikt så en styv installationskabel kommer inte fungera så värst bra och då återstår ju de tvinnade. Sedan måste jag dra två från mediaomvandlaren för att få ett uttag för data och ett för IPTV om jag förstått det hela rätt.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Tack för svaret. Hade inte koll på keystonemodulerna, men det verkar ju väldigt smidigt i så fall. Det kommer vara lite knixiga hörn och dylikt så en styv installationskabel kommer inte fungera så värst bra och då återstår ju de tvinnade. Sedan måste jag dra två från mediaomvandlaren för att få ett uttag för data och ett för IPTV om jag förstått det hela rätt.

Böjradien kommer inte skilja jättemycket på en nätverkskabel med solida resp icke solida ledare. Kör du vanlig patchkabel kommer du inte kunna kontaktera dem i uttag utan du får pressa på en vanlig sladdkontakt.

Nu beror det lite på leverantören av tv/internet och hur de löst samt hur villiga de är att lämna ut uppgifter hällande delning av tv och internet. Men det bör gå att ha en switch på varje plan som kan hantera VLAN och konfugurera dem så de matchar med mediaomvandlaren.

Det blir typ såhär fast nu hittar jag bara på vlan.

Mediaomvandlaren har internet på port 1 via VLAN1 och tv på port 2 via VLAN2. Du konfigurerar VLAN1 och VLAN2 på båda switcharna. Mellan switcharna (våningarna) har du EN sladd där båda vlanen går via.

Permalänk
Medlem

Det bör gå att dra två sådana här: https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/natverk... i ett 16mm rör.