Enormt FPS-tapp i samband med alt + tab.

Permalänk

Enormt FPS-tapp i samband med alt + tab.

Hej!

Nu har jag (i olika omgångar) felsökt på egen hand, men tyvärr inte nått någon framgång. Mitt tålamod är nu slut och för att inte datorn ska åka från balkongen vänder jag mig nu till er experter.

Jag är inte speciellt kunnig inom det här området så jag har lite svårt att formulera mig, men jag ska göra mitt bästa. Jag spelar gärna mina spel i Windowed fullscreen-mode, så att jag enkelt kan tabba ur när jag av olika anledningar behöver det. Jag länkar två bilder för att visa hur det ser ut. Det här har aldrig tidigare varit något problem, men när jag köpte en ny dator för lite över ett år sedan så uppstod problemet direkt. Problemet jag pratar om är att så fort jag tabbar ur så sänker datorn av någon anledningen FPSen i spelet som går i bakgrunden från några hundra FPS till 21 FPS. Lagg, eller stuttering som det kanske egentligen heter, gör mig vansinnig och jag vill därför fixa detta problem. Jag har dock ingen aning om hur jag ska göra. Jag antar att det är någon typ av inställning någonstans, men jag vet inte vad eller var.

Jag bifogar två bilder samt en film för att visa det jag försöker förklara. Observera FPS längst upp i det vänstra hörnet.

Min dator ser ut som nedan:

Min föregående dator, som inte hade dessa problem, ser ut som nedan:
Intel Core i7-2700k CPU 3,50 GHz.
AMD Radeon R9 200 series (tror det var 270 jag hade).
RAM 16 GB.
Intel 6 Series C200.
Hybriddisk på 750 gb.

Skärmen jag spelar på är en Odyssey G80SD 32" 240 Hz.

https://streamable.com/elyqgc

(Ja, jag tycker fortfarande HOTS är roligt)

Med vänlig hälsning
Grodkungen

Permalänk
Medlem

Är det endast när du är i urtabbat läge som FPS:en sjunker eller är det också när du återgår till spelet igen?
Om det är det tidigare så kan det finnas lite olika orsaker som inställningar i spelet, inställningar för drivrutiner och inställningar för t.ex. energiläge i windows.
Varför den går ner i FPS är troligtvis för att spelet/drivarna/systemet anser att spelet inte är aktivt och sänker därmed kraften som behövs för att rendera.
Du kan ju testa köra borderless window och se om du får samma resultat där.
Edit: Du kan testa ladda hem MSI Afterburner för att kolla om GPU'n klockar ner när du tabbar ur.

Skulle det vara det senare så kan felsökningen bli lite knepigare.

Permalänk
Medlem

Fullt normalt beteende, resurserna allokeras till det som är aktivt, och stryps till det som inte är det, så inget egentligt fel

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av tonii:

Är det endast när du är i urtabbat läge som FPS:en sjunker eller är det också när du återgår till spelet igen?
Om det är det tidigare så kan det finnas lite olika orsaker som inställningar i spelet, inställningar för drivrutiner och inställningar för t.ex. energiläge i windows.
Varför den går ner i FPS är troligtvis för att spelet/drivarna/systemet anser att spelet inte är aktivt och sänker därmed kraften som behövs för att rendera.
Du kan ju testa köra borderless window och se om du får samma resultat där.
Edit: Du kan testa ladda hem MSI Afterburner för att kolla om GPU'n klockar ner när du tabbar ur.

Skulle det vara det senare så kan felsökningen bli lite knepigare.

Hej!

Tack för svar. Nej, det sker bara när jag är uttabbad och ser spelet i periferin. När jag går tillbaka till spelet så går FPSen direkt upp till 260-320 och inget "hackande" förekommer.
Jag tror borderlesss windowed och windowed fullscreen är samma sak, men jag testade att köra i "normalt" windowed mode för att se om det förekom hackande då, och det gjorde det tyvärr.

Jag laddade ned MSI Afterbruner och körde igång "Hardware Monitor" för att se om/hur kurvorna ändrades när jag tabbade ur och in. Bifogar en bild på resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodkungen:

Hej!

Tack för svar. Nej, det sker bara när jag är uttabbad och ser spelet i periferin. När jag går tillbaka till spelet så går FPSen direkt upp till 260-320 och inget "hackande" förekommer.
Jag tror borderlesss windowed och windowed fullscreen är samma sak, men jag testade att köra i "normalt" windowed mode för att se om det förekom hackande då, och det gjorde det tyvärr.

Jag laddade ned MSI Afterbruner och körde igång "Hardware Monitor" för att se om/hur kurvorna ändrades när jag tabbade ur och in. Bifogar en bild på resultatet. <Uppladdad bildlänk>

Bilden är något komprimmerad så det är svårt att se vilka grapher som är vad tyvärr. Men du kan nog bättre kika själv och se om GPU-usage dyker samtidigt som Core Clock, Mhz också dyker. isf är det som skrivits tidigare en normal händelse åtminstone med default settings i Win11 och dagens drivare.

Du kan testa sätta Power Mode till High Performance i win 11 (System > Power) och se om det har någon effekt.

Du kan även testa detta som jag hittade på reddit:

Citat:

brantyr • 3y ago
I've been having this issue and just solved it: Windows Settings > System > Display > Graphics > Change Default Graphics Settings and turn off Hardware-accelerated GPU scheduling. Basically this is a very new feature enabled by default in Windows 11 but not Win 10 which moves some of the scheduling of various rendering tasks from the CPU to the GPU.

Permalänk
Medlem

Blizzard spel brukar ha en inställning där det står Background FPS. det vill säga att du kan begränsa max FPS när du är urtabbad.
Stäng av den eller sätt på max så ska du se att det löser sig.

Nu har jag inte HOTS installerat. men WoW o diablo har den inställningen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Det är väl bara Background FPS som är lägre satt (typ 30fps eller vad det nu ser ut att vara)?

Edit: Tvåa på den

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Blizzard spel brukar ha en inställning där det står Background FPS. det vill säga att du kan begränsa max FPS när du är urtabbad.
Stäng av den eller sätt på max så ska du se att det löser sig.

Nu har jag inte HOTS installerat. men WoW o diablo har den inställningen.

Jag tror det finns som en global inställning i Adrenaline mjukvaran som går att använda.