Permalänk
Medlem

youtubevideor blinkar grönt

jag plockade ur mitt rtx 3080, tänkte göra mig av med det. jag kör nu endast med ryzen 7600 som gpu men när jag kollar tex på youtube så blir videon liksom grön (även om det inte är fullscreen), och beter sig märkligt, den kan fastna på en viss frame samtidigt som den blinkar grönt tills datorn tagit sig i kragen och lyckas spela upp videon som vanligt, det är kanske 10 sek i början av videon som den dummar sig. muspekaren och allt annat fungerar som vanligt. jag laddade ner amd adrenaline drivrutinerna men verkade inte göra någon skillnad. det verkar inte vara speciellt konsekvent heller, en del videor fungerar tipptopp.

jag kör 4k skärm, har testat i chrome och edge, är likadant i båda webläsarna. vad kan vara fel?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Avinstallerat drivers för 3080 ? DDU ?

Låter onekligen som drivrutin problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

nej det har jag inte gjort. nu är dom borta, får utvärdera om det gör någon skillnad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min första tanke är typ hardware acceleration eller nått som gör att det inte fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

det gjorde ingen skillnad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

när jag kollar i amds mjukvara så hoppar gpu utnyttjandet mellan 0 och 100%

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde med den inbyggda gpu delen på min 7600 några dagar när jag väntade på min vanliga gpu. Och vill minnas jag hade lite problem med ”gröna blinkningar” det försvann när jag uppdaterade till nyare bios på moderkortet så testa det. (Har ett msi b650 kort)

Fungerar inte det kanske det är något med ram alternativt dåligt tryck på någon CPU ”pad” då kan det hjälpa att montera om processorn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av HickeHiskelig:

jag plockade ur mitt rtx 3080, tänkte göra mig av med det. jag kör nu endast med ryzen 7600 som gpu men när jag kollar tex på youtube så blir videon liksom grön (även om det inte är fullscreen), och beter sig märkligt, den kan fastna på en viss frame samtidigt som den blinkar grönt tills datorn tagit sig i kragen och lyckas spela upp videon som vanligt, det är kanske 10 sek i början av videon som den dummar sig. muspekaren och allt annat fungerar som vanligt. jag laddade ner amd adrenaline drivrutinerna men verkade inte göra någon skillnad. det verkar inte vara speciellt konsekvent heller, en del videor fungerar tipptopp.

jag kör 4k skärm, har testat i chrome och edge, är likadant i båda webläsarna. vad kan vara fel?

Så du har testat två webläsare som mer eller mindre är samma webläsare i olika skal.

Testa firefox se om den gör samma sak.

Men som någon skrev så låter det som hw acceleration som inte funkar som den ska i webläsarna du testat med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

det gjorde ingen skillnad

Och VAD av det gjorde du?
Avinstallerade drivrutinerna heller körde du DDU?
Det är en STOR skillnad, att avinstallera nvidia/amd drivrutiner jämfört med DDU då dom lämnar oerhört mycket skit kvar.

Om du INTE körde DDU så.
Ladda ned DDU
Starta DDU klicka i att starta om i felsäkert läge för att vara helt säker på att inga filer/etc är låsta av windows/nvidia/amds program.
Starta om i felsäkert läge, ta bort amd (för o vara helt säker på att om det är nåt knas med dom så är dom borta) drivrutiner utan att starta om (dvs klicka på rätt knapp som INTE startar om datorn), ta sedan bort nvidia drivrutiner och starta om.

installera AMD drivrutinerna

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Så du har testat två webläsare som mer eller mindre är samma webläsare i olika skal.

Testa firefox se om den gör samma sak.

Men som någon skrev så låter det som hw acceleration som inte funkar som den ska i webläsarna du testat med.

testade med TOR, blev likadant i den, så 3st har jag testat nu

edit 4st, firefox blinkar också grönt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Och VAD av det gjorde du?
Avinstallerade drivrutinerna heller körde du DDU?
Det är en STOR skillnad, att avinstallera nvidia/amd drivrutiner jämfört med DDU då dom lämnar oerhört mycket skit kvar.

Om du INTE körde DDU så.
Ladda ned DDU
Starta DDU klicka i att starta om i felsäkert läge för att vara helt säker på att inga filer/etc är låsta av windows/nvidia/amds program.
Starta om i felsäkert läge, ta bort amd (för o vara helt säker på att om det är nåt knas med dom så är dom borta) drivrutiner utan att starta om (dvs klicka på rätt knapp som INTE startar om datorn), ta sedan bort nvidia drivrutiner och starta om.

installera AMD drivrutinerna

nu körde jag ddu och tog bort nvidias drivers, men det är fortfarande likadant. amd drivers tog jag dock inte bort men det blinkade grönt innan jag installerade amd drivers så jag tror inte det är problemet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag klickade runt lite i netflix och även i canvas men kan inte se att någon video/film där får samma symtom som youtube

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu körde jag ddu och tog bort nvidias drivers, men det är fortfarande likadant. amd drivers tog jag dock inte bort men det blinkade grönt innan jag installerade amd drivers så jag tror inte det är problemet

Det är bäst att avinstallera samtliga oavsett och inaktivera internet/Windows update tills man har installerat egna nyare drivrutiner manuellt.

jag klickade runt lite i netflix och även i canvas men kan inte se att någon video/film där får samma symtom som youtube

Har du någon typ av adblock? YouTube gör ju allt i sin makt för att störa de som blockerar annonser och inte betalar för premium.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det är bäst att avinstallera samtliga oavsett och inaktivera internet/Windows update tills man har installerat egna nyare drivrutiner manuellt.

Har du någon typ av adblock? YouTube gör ju allt i sin makt för att störa de som blockerar annonser och inte betalar för premium.

haha vafan, tog bort adblock och VERKAR vara bättre nu. konstigt att det fungerade innan när jag hade 3080

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

nepp, nu blinkar det grönt igen... iofs blinkade edge också grönt trots ingen adblock så..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nepp, nu blinkar det grönt igen... iofs blinkade edge också grönt trots ingen adblock så..

Då föreslår jag att du gör som jag skrev ovan.

1. Ladda ned senaste drivrutinerna så att du har installationsfilen redo till senare.

2. Koppla ur internetanslutningen.

3. Starta i felsäkert läge och radera samtliga drivrutiner för AMD+nVidia+Intel med DDU.

3. Starta i normalt läge, installera drivrutinerna.

4. Återansluta till internet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34