Lightroom Classic problem - lagg lagg lagg - CPU 100%

Permalänk
Medlem

Lightroom Classic problem - lagg lagg lagg - CPU 100%

Hej!

De senaste 2-3 månaderna har jag haft ett smått frustrerande problem med mitt bildredigerande.
Jag fotograferar sport som hobby så någon gång i månaden tuggar jag mig igenom en 3-4-500 bilder i stöten.
Och nuförtiden hinner knappt gå igenom 20-30 bilder innan CPUn stiger upp i taket.. Det räcker faktiskt att jag bläddrar igenom bilderna så stiger den till 100% direkt. Behöver med andra ord inte ens redigera.
Problemet löser sig sedan av att jag startar om datorn och sen kommer det igen efter en liten stund.
Någon som har varit med om något liknande?

Har testat lite olika fixar jag har hittat på tuben men ingen verkar hjälpa.
Tidigare var det bara problem efter 2-3 timmars arbete samt om jag höll på mycket med masker och liknande men nuförtiden räcker det med att jag bläddrar igenom en drös med bilder (i Library-modulen).

Specs:
ASUS PRIME B550-PLUS
AMD Ryzen 7 5800X
64 GB DDR4 SDRAM
ASUS GeForce RTX 4070 Super ProArt
Diskar:
2 st Samsung SSD 870 EVO 500gb - Här ligger Windows, Lightroom samt Lightroom-katalogen
1 st WD Blue SN580 M.2 2280 2TB
1 st Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB
2 st Samsung T7 Touch - här ligger alla mina raw-bilder jag jobbar med.
De ligger här då jag varierar med att arbeta ute i fält med en laptop och ibland(oftast( hemma på min stationära.

När jag importerar bilder gör väljer jag alltid Build Smart Previews i 1:1 men hjälper ej
Bifogar bild på mina Performance-settings i Lightroom nedan.

Borde inte denna burk duga rätt bra till att redigera lite bilder?
Någon som har något vettigt tips på vad jag eventuellt skulle kunna testa?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej!

Du har även testat att optimera Lightroom-katalogen varje gång du stänger ner programmet?
Har du även testat att rensa cashe-minnet?

Tyvärr kan jag inte sitta med min egen Lightroom Classic framför mig just nu och då är det så mycket svårare att hjälpa till.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Du har även testat att optimera Lightroom-katalogen varje gång du stänger ner programmet?
Har du även testat att rensa cashe-minnet?

Tyvärr kan jag inte sitta med min egen Lightroom Classic framför mig just nu och då är det så mycket svårare att hjälpa till.

Hej!

Tack för svaret men japp, båda två tyvärr.
Hade rätt höga förhoppningar när jag hittade att man kunde öka storleken på cachen men dessvärre gjorde det ingen nytta.

Det enda jag inte riktigt har testat, då jag anser att det borde fungera utan detta, är att skapa en helt ny katalog som jag börjar jobba i.
Vet inte exakt hur många bilder jag har för tillfället men runt 30.000 är nog en ganska stadig gissning.
Och sen kom det här ganska kvickt. Ena dagen fungerade allt väldigt bra och sen vipps efter nästa tävling och ytterligare 4-500 bilder så började detta.

Permalänk
Medlem

Jag ser att du har bockat i Smart Reviews. Har du testat att köra utan?
Kollat alla temperaturer med programmet HWMonitor?

Hmm....det låter nästan som ett minnesproblem, men detta är ju omöjligt att fastslå bara så här rakt av. Lighroom är fantastisk, men när det uppstår strul med den, så är den hemsk om du frågar mig!! Men felet kan ju även sitta i din disk (eller annat), så det behöver inte vara Ligtroom.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja men se där ja, där fick jag en himlans massa olika saker att testa! Tusen tack!

Japp, har testat med både Smart Reviews ibockat resp. utan.
Men vid det här laget har jag testat så många olika saker så jag testar gärna igen.
Ska testa igen under helgen och annars ska jag gå igenom din länk.

Tack återigen!