Vid installationen av Windows 11 hamnar användarkonton under C:\Användare\user1...\Administratör...\Delat.
Jag vill installera enbart OS och Program på en SSD (C:\), dvs första disken. Däremot alla användarkonton vill jag ha på en separat data-disk, en HDD på 4TB, (Seagate Barracuda): såsom E:\Users\user1
Därför frågade jag MS CoPilot och fick nedanstående svar, se APPENDIX.
Vad som strulade var punkt #4 (registerredigeringen). Jag kunde inte ändra ProfileImagePath = E:\Users\user1
Resultatet av redigeringen blev att jag inte längre kunde logga in på mitt konto!
Kanske skulle jag även ha bootat om datorn, innan jag gav upp.
FRÅGA:
Hur gör man för att flytta allas *användardata* till en separat hårddisk, E:\.
APPENDIX:
---------
För att använda en SSD för operativsystemet och appar, samtidigt som användarkonton lagras på en separat HDD i Windows 11, kan du följa dessa steg:
1. **Installera Windows 11 på SSD**:
- Under installationen av Windows 11, välj SSD som målenhet för operativsystemet.
2. **Flytta användarkonton till HDD**:
- Öppna File Explorer och navigera till användarens mapp (t.ex. `C:\Users\DittAnvändarnamn`).
- Högerklicka på mappar som Dokument, Bilder, Musik, etc., och välj **Egenskaper**.
- Gå till fliken **Plats** och klicka på **Flytta**.
- Välj en ny plats på HDD:n (t.ex. `D:\Användare\DittAnvändarnamn`) och klicka på **OK**.
3. **Ändra standardlagringsplats för nya filer**:
- Gå till **Inställningar** > **System** > **Lagring**.
- Klicka på **Ändra var nytt innehåll sparas** och välj HDD för olika filtyper (t.ex. dokument, bilder, musik).
4. **Använd registerredigering (för avancerade användare)**:
- Om du vill flytta hela användarprofilen till HDD, kan du använda Registereditorn. Detta kräver dock försiktighet:
- Öppna **Regedit** och navigera till `HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList`.
- Ändra värdet för `ProfileImagePath` till den nya platsen på HDD:n (t.ex. `D:\Användare`).
5. **Installera appar på SSD**:
- När du installerar appar, välj SSD som installationsplats för att dra nytta av snabbare prestanda.
Kom ihåg att säkerhetskopiera viktiga filer innan du gör större ändringar i systemet. Behöver du hjälp med något av stegen?